Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: سال ۱۴۰۰ با تمام فراز و نشیب‌هایش به پایان رسید و اکنون مردم در سال جدید با امیدهای نو زندگی می‌کنند.

سال ۱۴۰۰ کاستی‌ها، سختی‌ها، مشکلات و دردهای زیادی داشت اما در کنار آن مردم خود را نباختند و با همدلی و جوانمردی، مسیر را برای امید به آینده باز نگه داشتند.

اینک نگاهی گذرا به روزهای پر حادثه خراسان شمالی در سال گذشته می‌اندازیم؛ روزهایی که برای برخی شادی آفرین بود و برای برخی تلخ و گزنده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئولان دفترنشین از صف مرغ بی خبر بودند

مردم خراسان شمالی سال ۱۴۰۰ را در صف خرید مرغ آغاز کردند؛ عدم مدیریت صحیح دولت گذشته در کشور و نمایندگان آن در خراسان شمالی باعث شده بود این موضوع به یک شبه بحران تبدیل شود.

در شرایطی که مردم روزهای نوروز خود را در صف مرغ سپری می‌کردند، محمد علی شجاعی، استاندار وقت اظهار کرد: خراسان شمالی از نظر قیمت و توزیع مرغ نسبت به دیگر نقاط کشور بهتر عمل کرده است.

استاندار خراسان شمالی ادامه داد: میزان توزیع مرغ در استان به ۳ برابر حد معمول رسیده است لذا کمبود نداریم؛ اجازه ندادیم بازار از مرغ خالی شود و قیمت را دو نرخی نکردیم.

شجاعی تصریح کرد: خراسان شمالی یکی از استان‌هایی است که تولید مرغ کمتر از نیاز دارد و در حالت عادی نباید شرایط به این خوبی اداره می‌شد.

خلق حماسه در انتخابات / ‏‬خراسان شمالی در صدر مشارکت

با این حال مردم منتظر تغییرات دولت و مدیران بودند؛ از این رو مردم خراسان شمالی با حضور حماسه آفرین خود در انتخابات برگی دیگر بر دفتر سراسر افتخار خود اضافه کردند.

مردم خراسان شمالی با حضور ۶۳ درصدی در پای صندوق‌های رأی، در صدر استان‌های با مشارکت بالا قرار گرفتند و یکی از روزهای خاص و تاریخی استان در سال ۱۴۰۰ را رقم زدند.

مردم خراسان شمالی در حالی ابراهیم رئیسی را به عنوان رئیس جمهور منتخب خود انتخاب کرده بودند که این مسئله در سال ۹۶ نیز رقم خورده بود؛ یعنی مردم خراسان شمالی از ۴ سال قبل منتظر دولت مردمی سید ابراهیم رئیسی بودند.

مردم در انتخابات شورای شهر نیز به شورای حاضر اعتماد نکردند و افراد جدیدی را برگزیدند. در بجنورد جمشید عین بیگی، یوسف مغروری، محسن موسوی، اعظم السادات افشین فر، احمدرضا یزدانی، مهرداد رحمتی، مصطفی دلیریان، مهدی معلم و علی اربابی از مردم رأی اعتماد گرفتند و به عنوان اعضای شورای اسلامی شهر بجنورد به مدت ۴ سال به این شورا راه یافتند.

تغییر و تحولاتی که دیر رقم خورد

اما دیگر اتفاق خاص خراسان شمالی که مربوط به انتخابات نیز می‌شد، تغییر و تحولات مدیریتی بود. هرچند مردم خراسان شمالی با توجه به رأی بالا خود به سید ابراهیم رئیسی توقع داشتند تغییرات به سرعت انجام شود، اما خراسان شمالی یکی از استان‌های آخر در تغییر استاندار قرار گرفت.

در نهایت محمد علی شجاعی جای خود را به محمد رضا حسین نژاد داد و به این ترتیب سکان هدایت استان پس از ۳ سال و ۳ روز از اختیار شجاعی خارج شد.

گفتنی است حضور ۳ ساله در منصب استانداری خراسان شمالی امری بی نظیر بود و در واقع محمد علی شجاعی رکورد حضور در پست مدیریتی استانداری خراسان شمالی را از آن خود کرد که این امر نشان دهنده عدم ثبات مدیریت عالی در این استان است.

پس از استاندار نوبت به تغییر فرمانداران رسید و طی حدود ۳ ماه، فرمانداران جدید منصوب شدند؛ اما تغییرات مدیریتی در ادارات کندتر پیش می‌رود و همچنان برخی از مدیران دولت گذشته بر سر کار هستند و تعیین تکلیف نمی‌شوند.

همراهی زلزله و مسئولان برای رنج مردم

از اتفاقات تلخ ۱۴۰۰ زلزله اردیبهشت ماه در شهرستان‌های گرمه و جاجرم بود که حدود هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی را تخریب کرد.

روند آغاز ساخت مجدد این منازل با تأخیر مواجه شد و همین مسئله باعث فرا رسیدن فصل سرد سال و افزایش مشکلات مردم زلزله زده شد. با این حال اعتبارات لازم برای ارائه تسهیلات به مرور اخذ می‌شد تا ساخت منازل سرعت بگیرد اما عدم پرداخت تسهیلات باری دیگر بر دوش مردم گذاشت.

معاون امور بازسازی و مسکن روستایی خراسان شمالی در ۲۱ دی ماه ۱۴۰۰ گفت: روند ساخت و ساز منازل زلزله زده در این استان متوقف شده است.

وی بیان کرد: بخشنامه‌ای به بانک‌های استان ابلاغ شده که تسهیلات با نرخ سود ۱۸ درصد است و علاوه بر آن افرادی که در حال گرفتن این اقساط بودند نیز باید در سامانه جهش مسکن ثبت نام کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: این امر موجب شده تا در حال حاضر زلزله زده‌ها نتوانند اقساط خود را برای ادامه روند ساخت و ساز دریافت کنند.

مسعود سجادی، رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده گرمه و جاجرم نیز در ۱۶ اسفند گفت: پرداخت تسهیلات برای بازسازی این مناطق خسارت دیده از زمین لرزه بهار امسال از ۲ ماه پیش متوقف شده و مردم را گلایه مند کرده است.

به این ترتیب زلزله با همراهی مسئولان کام بخشی از مردم گرمه و جاجرم را تلخ کرده است.

مواسات ادامه داشت

اما مردم که مواسات و کمک‌های مومنانه را از سال ۱۳۹۹ آغاز کرده بودند، در سال ۱۴۰۰ نیز ادامه دادند تا یکی از صحنه‌های دلچسب را به نمایش بگذارند.

مردم خراسان شمالی با مناسبت و بی مناسبت و در ایام مختلف انواع و اقسام کمک‌های مومنانه را به دست مردم نیازمند می‌رساندند. «فعالیت مردمی در ماه مبارک رمضان / مواسات کوچک و بزرگ نمی‌شناسد»، «اطعام علوی در عید غدیر / گروه‌های جهادی خراسان شمالی به صف شدند» و «زیبایی همدلی در دل شیوع کرونا / مردم یاری‌رسان مردم» تنها گوشه‌ای از فعالیت گسترده مردم عزیز خراسان شمالی برای کمک به هم نوعان خود بود.

بوی بد آب بجنورد طاقت مردم را از بین برد

طعم و بوی آب بجنورد چند سالی است که مردم را آزار می‌دهد اما همواره این موضوع مقطعی بوده است؛ اما سال ۱۴۰۰ این مسئله حل نشد و مردم تقریباً در تمام طول سال با بوی بد آب لوله کشی مواجه بودند.

مسئولان آب و فاضلاب تغییرات دمایی را عامل بو و طعم نامطلوب آب عنوان می‌کردند و حل مشکل را به چند هفته بعد موکول می‌کردند اما هیچ گاه این معضل حل نشد.

در نهایت نیز ساقی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه آب پاکی را روی دست مردم ریخت و گفت: عدم ورود سیلاب به سد شیرین دره عامل وضع موجود است.

وی افزود: اگر در چند سال آتی نیز سیل وارد سد نشود ممکن است مجبور شویم آب سد شیرین دره را به صورت کلی از مدار مصرف خارج کنیم.

حواشی شهردار و شورای شهر

شورای شهر و شهرداری بجنورد نیز پس از انتصاب حواشی متعددی را به دنبال خود داشتند.

یکی از این مسائل که باعث جهانی شدن نام بجنورد نیز شد، انتصاب مادر زن شهردار به عنوان مشاور شهردار بود؛ اتفاقی که با واکنش گسترده فعالان فضای مجازی مواجه شد.

از دیگر تصمیمات پر حاشیه شورای شهر نیز دیوار کشی پارک آفرینش بجنورد و تبدیل آن به پارک ویژه بانوان بود. فعالان فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بجنورد بر سر این موضوع اختلاف نظرهای زیادی داشتند و دارند اما در نهایت این اتفاق رقم خورد. البته در این میان اداره آب و فاصلاب نیز به ماجرا ورود کرد و این دیوارکشی را مانع عبور سیلاب‌ها از پارک و در نتیجه ایجاد خطر برای مردم دانست و خواهان توقف آن شد.

اکنون سرنوشت نهایی این ماجرا نیز مشخص نیست و باید دید در سال جدید چه اتفاقاتی پیرامون این مسئله رقم خواهد خورد.

کد خبر 5454429

منبع: مهر

کلیدواژه: استانداری خراسان شمالی بجنورد آب شرب نوروز 1401 زلزله شهرستان گرمه انتخابات 1400 مسافران نوروزی بوشهر ویروس کرونا گردشگری نوروز کرمانشاه سفرهای نوروزی سانحه تصادف نوروز 1401 آمار کرونا اردوهای راهیان نور خطبه های نماز جمعه بارش برف مردم خراسان شمالی خراسان شمالی گرمه و جاجرم شورای شهر زلزله زده استان ها سال ۱۴۰۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۵۹۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

دریافت 11 MB

به گزارش خبرگزاری مهر، مردم گرمه در حمایت از عملیات وعده صادق راهپیمایی حمایتی برگزار کردند.

کد خبر 6082727

دیگر خبرها

  • راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق
  • راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
  • وعده صادق، شکست دنیای استکبار
  • کوراش کاران نهاوندی راهی مسابقات آسیایی و جهانی شدند 
  • حمله به فرهنگ از جنگ سخت خطرناک‌تر است
  • تخصیص ۲۶ میلیارد تومان اعتبار برای احداث دیوار ساحلی جوادیه بجنورد
  • جلوه نمایی لاله‌های واژگون در دشت خمبی گرمه
  • راهپیمایی مردم خراسان‌شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق
  • مردم رکن قوی و کارآمد نظارتی دیوان محاسبات هستند
  • قدردان نعمت سپاه پاسداران و ارتش دلاور هستیم