Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا) وزیر اقتصاد که در این بازدید و در جمع کارکنان و مدیران مرکز اطلاعات مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور سخن می‌گفت، اظهار داشت: در نوع نگاهی که دولت در مسئله مالیات ستانی دارد بی شک بخش معاونت مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات قلب تحولات مالیاتی محسوب می‌شود و هر قدر که ضربان این قلب آهنگ منظم، دقیق و شمرده تری داشته باشد، کمک می‌کند که مجموعه‌ای اطلاعاتی که به مثابه خون این سیستم به شمار می‌رود، (چه در ستاد و سازمان و چه در استان‌ها و لایه‌های مختلف سیستم مالیات ستانی) این گردش اطلاعات، گردش درست تری باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر اقتصاد افزود: بنابراین باید تلاش شود که تشخیص‌ها، واقع گرایانه تر و قطعی شدن‌ها عادلانه تر باشد.
خاندوزی افزود: چون ما در این مسیر باید هر دو طرف یعنی هم مردم و هم دولت را در نظر بگیریم و اگر قرار باشد این مجموعه ایده آل کار کند، باید تلاش کنیم که از یک طرف امکان فرار مالیاتی و از طرف دیگر هم امکان اجحاف به حق مؤدیان مالیاتی به حداقل برسد.

خاندوزی در ادامه گفت: به همین دلیل از رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور خواستم که اولین دیدار سال نو را با مجموعه فناوری اطلاعات در حوزه مالیاتی شروع کنیم. اولاً تشکر و خدا قوت عرض می‌کنم، بابت تمام تلاش‌هایی که صورت گرفته است و ثانیاً ذکر این نکته را ضروری می دانم که نیازمند یک برنامه اصلاح بسیار جدی و اساسی هستیم که باز آن برنامه شماست که قلب برنامه تحول مالیاتی کشور محسوب خواهد شد.

خاندوزی با اشاره به اینکه هیچ راهی به سمت اقتصاد شفاف و دانش بنیان وجود ندارد مگر از معبر نظام مالیات ستانی هوشمند، افزود: امیدوارم تلاش‌ها و زحمات همکاران عزیر در این حوزه، با قدرت بیشتر، سرعت بالاتر و کیفیت افرون تری ادامه یابد و شاهد افزایش میزان تعامل و همکاری بین دستگاه‌ها در سال‌جاری باشیم.

وی خاطر نشان کرد: مجموعه قوانین موجود انصافاً در این چند سال اخیر بستر فوق العاده ای برای عملکرد سازمان امور مالیاتی کشور فراهم کرده است و قبل از سالهای ۹۴ و ۹۵ چنین امکانی برای سازمان امور مالیاتی کشور وجود نداشت، اما در طول این پنج، شش سال اخیر عمده اختیاراتی که به لحاظ قانونی نیاز بود، اعطا شده است هرچند در پیاده سازی ها همانطور که دوستان هم اشاره کردند، همچنان عدم همکاری‌ها و نقص‌هایی وجود دارد، اما باید در این خصوص هم کمک کنیم که این نقایص هم به حداقل ممکن برسد.

خاندوزی با اشاره به اینکه، به لحاظ دسترسی دیگر بهانه‌ای وجود ندارد، تأکید کرد: از این به بعد، قدرت پردازش و هوشمند شدن نوع نگاه سازمان امور مالیاتی کشور است که تعیین کننده خواهد بود و بنابراین انتظار می‌رود با توجه به این فرصت و امکان ویژه ای که در سالهای اخیر فراهم شده، همکاران سازمان امور مالیاتی هم تلاش ویژه و خروجی چشمگیر تری داشته باشند.

کد خبر 5454942 محمدحسین سیف اللهی مقدم

منبع: مهر

کلیدواژه: سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی مالیات تحريم اقتصادي روسيه جواد اوجی قیمت نفت بانک مرکزی جنگ اوکراین بحران اوکراین سید احسان خاندوزی بانک مرکزی ایران قیمت دلار علی اکبر محرابیان روسیه علی صالح آبادی وزارت جهاد کشاورزی سازمان امور مالیاتی کشور مالیات ستانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۶۴۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال کاهش اینتاکدهای مالیاتی تا خرداد

نایب رئیس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه در سال گذشته سازمان امور مالیاتی از اصناف دعوت کرد تا اینتاکدها را تغییر دهند، گفت: اگر پیش از خرداد سازمان امور مالیاتی اینتاکدها را براساس پیشنهاد اتاق اصناف تغییر دهد، مشکلات ما بسیار کمتر خواهد شد. - اخبار اقتصادی -

احمد ابوالحسنی نایب رئیس اتاق اصناف تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به سوالی در مورد مشکلات مالیاتی اصناف با توجه به تغییرات رخ داده در طول سه سال اخیر گفت: در حوزه مالیات دو بخش وجود دارد. در بخش اول که باید مالیات پرداخت شود، ما تابع هستیم و بحثی در آن وجود ندارد. 

وی افزود: بخشی که برای ما مشکل ساز شده است، تمرکز درآمدهای دولت بر مالیات است. هر سال این مصوبه را داریم که به سراغ شناسایی فرارهای مالیاتی بروند. اما تا امروز فشار مالیاتی بر روی افراد قانون‌مندی که مالیات می‌پرداخته‌اند بوده است.

ابوالحسنی  با اشاره به اینکه اختلاف رقم مالیات پرداختی از سوی اصناف نسبت به گذشته بسیار زیاد است و همین موضوع سبب بحران برای اصناف شده و به همین سبب شکایات متعددی داریم، گفت: در قدیم اینتاکدها وجود داشت اما معمولاً مالیات‌ها به صورت توافقی در نظر گرفته می‌شد. امروز همه چیز در حال سیستمی شدن است که خوب هم هست اما کار باید به درستی انجام شود.

چگونه برای واحد تولیدی مالیات سه برابری تعیین می‌شود؟ 

نایب رئیس اتاق اصناف تهران اظهار کرد: در حال حاضر واحدی داریم که در حوزه چاپ جواز تولیدی دارد اما می‌بینیم یک ممیز این واحد را به عنوان فعال حوزه خدمات در نظر می‌گیرد. اختلاف ضرایب مالیاتی این دو حوزه بسیار زیاد است. به طور مثال در یک صنف به خصوص، فعالیت خدماتی ضریب 16 درصد مالیاتی را دارد. در حالی که ضریب مالیاتی مربوط به حوزه تولید 5 درصد است.

این واحد براساس نرخ 5 درصد جنس خود را فروخته و در رقابت در بازار شرکت کرده است. وقتی در این شرایط فعال اقتصادی با ضرایب بالا مانند 16 درصد مواجه می‌شود دیگر از سرمایه خود باید بگذارد و مالیات بدهد. در چنین مواردی افراد هر چه فریاد می‌زنند به جایی نمی‌رسند.

وی گفت: جالب اینجا است که برخی ممیزان این مشکل را قبول دارند. به عبارت دیگر حتی در خود سازمان امور مالیاتی وحدت رویه وجود ندارد.

رعایت عدالت مالیاتی خواسته اصناف است

ابوالحسنی با بیان اینکه در برخی مشاغل خدماتی مانند فروش لوازم خانگی، با وجود قیمت‌های فعلی فروشنده نمی‌تواند کالای خود را با بیش از 5 تا 6 درصد سود به فروش برساند، گفت: اما ضرییب مالیاتی آنها 15 تا 20 درصد است. فروشنده نمی‌تواند کالای 80 میلیونی را 90 میلیون بفروشد. در چنین شرایطی اگر فروشنده کل سود خود را هم بدهد، باز هم بدهکار مالیاتی خواهد بود. در این مسائل واقعا مشکل داریم خواسته ما این است که به طور حقیقی عدالت مالیاتی را رعایت کنند.

احتمال تغییر اینتاکدها تا خرداد

وی در پاسخ به سوالی در مورد تعیین اینتاکدها با مشارکت اصناف در گذشته و تغییر این رویه در سال‌های اخیر به نحوی که سازمان امور مالیاتی خود اینتاکدها را صادر می‌کرد، گفت: در سال گذشته سازمان امور مالیاتی از اصناف دعوت کرد تا اینتاکدها را تغییر دهند. اتاق اصناف نیز اقدام کرد.

اما هنوز توافقات انجام شده به طور کامل اجرا نشده است. اگر پیش از آنکه به خرداد برسیم سازمان امور مالیاتی اینتاکدها را براساس پیشنهاد اتاق اصناف تغییر دهد، مشکلات ما بسیار کمتر خواهد شد. در غیر این صورت صد درصد دچار بحران خواهیم شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بخشودگی جرائم مالیاتی برای تکمیل کنندگان اظهارنامه‌های پیش فرض
  • مردمی سازی در مالیات سرعت گرفت
  • اظهارنامه پیش فرض؛گامی تازه در جهت هوشمندسازی نظام مالیاتی
  • تهیه اظهارنامه پیش فرض، گامی مهم در جهت هوشمندسازی نظام مالیاتی
  • استاندار زنجان: فرهنگ مالیاتی هنوز در جامعه جا نیفتاده است
  • احتمال کاهش اینتاکدهای مالیاتی تا خرداد
  • پرداخت مالیات باید به فرهنگ تبدیل شود
  • جهیزیه و مهریه معاف از مالیات
  • توضیح جدید دولت درباره مالیات مهریه
  • جهیزیه و مهریه معاف از مالیات است