Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، صفر نصرالله‌زاده امروز در گفت وگو با خبرنگاران ضمن تبریک سال جدید در خصوص شعار سال که «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» است، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب طی سه سال اخیر شعار سال را در ارتباط با بحث تولید انتخاب می‌کنند که این مهم، نشان از اهمیت والای بحث تولید است.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در پیام‌های خود که مبتنی بر اصول علمی است، به این نکته اشاره می‌کنند که اگر چرخه‌ تولید، توزیع و مصرف دانش به درستی انجام شود، منجر به توسعه‌ اقتصادی و اشتغال بیشتر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اشتغال‌زایی آخرین حلقه‌ زنجیر تولید، توزیع و مصرف دانش

رئیس دانشگاه تبریز افزود: اشتغال‌زایی نیز که آخرین حلقه‌ این زنجیر است، با تولید، توزیع و مصرف دانش شکل می‌گیرد و سبب توسعه‌ اقتصادی می‌شود که در این زمینه همه باید دست به دست به هم دهند چراکه اشتغال دانش بنیان، اکوسیستم ویژه‌ی خود را دارد و باید به درستی عمل کند تا بحث اشتغال‌زایی بر مبنای دانش تحقق یابد.

نصرالله‌زاده خاطرنشان کرد: تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین، زنجیره‌های متفاوتی دارد که شبکه را کامل کرده و تک تک این زنجیره‌ها نیز وظایف مشخصی دارند؛ از جمله‌ی این زنجیره‌ها که در خط مقدم اشتغالزایی بوده و تاثیر بالایی دارد، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی هستند که در زمینه‌ی تولید دانش بنیان، فناورانه و اشتغالزایی عمل می‌کنند.

وی همچنین یادآور شد: در زمینه‌  اشتغال باید دو جنبه را در نظر بگیریم؛ اشتغال برای افراد تحصیل کرده که در قالب شرکت‌های دانش بنیان موثر است و در تولیدات با تکنولوژی بالا، افراد تحصیل کرده نقش مهمی دارند و اشتغال برای سایر افراد که نیاز به مهارت افزایی دارد؛ بنابراین جامعه باید در این دو زمینه تلاش کند.

 

در زمینه‌ تولیدات شرکت‌های دانش بنیان نقش اصلی بر عهده‌ دانشگاه‌هاست

رئیس دانشگاه تبریز گفت: در زمینه‌ شرکت‌های دانش بنیان و تولید محصولات اشتغال آفرین توسط تحصیل کنندگان و افزایش مهارت سایر آحاد جامعه، بازهم نقش اصلی بر عهده‌  دانشگاه‌ها است و نهادهای استانی و علمی نیز باید حمایت‌کننده باشند.

نصرالله‌زاده در رابطه با اقدامات انجام شده در این زمینه در استان متذکر شد: تاکنون اقداماتی در این زمینه در سطح استان انجام شده است؛ در دانشگاه تبریز از چندین ماه قبل، بحث اشتغالزایی بر مبنای دانش مطرح بوده و جلساتی نیز برگزار شده است، همچنین توسط استانداری نیز ستاد استانی اشتغال‌زایی دانش بنیان تشکیل شد که همه‌ نهادها برای توسعه‌  آن، تلاش می‌کنند.

 

قرارگاهی دانشگاهی به مرکزیت دانشگاه تبریز نیز تأسیس کردیم

رئیس دانشگاه تبریز اضافه کرد: دانشگاه‌ها برنامه‌ ویژه‌ای دارند و ما به‌عنوان دانشگاه مادر در این زمینه فعال بوده و قرارگاهی دانشگاهی به مرکزیت دانشگاه تبریز نیز تأسیس کردیم که در زمینه‌ی توسعه‌ اشتغال‌زایی فعالیت خواهد کرد.

وی ادامه داد: توسعه‌ی پارک‌های علم و فناوری و مراکز نوآوری نیز در دستور کار است و باید از بضاعت و توانایی موجود به نحو احسن استفاده می‌کنیم تا بحث اشتغال‌زایی به زودی تحقق یابد.

وی بیان کرد: تقویت شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای علم و فناوری نیز مد نظر است چراکه فعالیت آنها منجر به تولید محصول شده و تجاری‌سازی به معنای واقعی انجام می‌شود که اگر این مهم اتفاق بیافتد، بخش قابل توجهی از آحاد جامعه از نتایج آن بهره مند می‌شوند.

دکتر نصراله زاده همچنین خاطرنشان کرد: ستاد استانی اشتغال‌زایی دانش بنیان اغلب جنبه‌های سیاست گذاری و حمایتی را پیش می‌برد و پیشنهاداتی نیز در زمینه‌ی حمایت از تعداد شرکت‌ها و تقویت آنها داشتیم تا زیر مجموعه‌ای در ستاد استانی به‌عنوان حامی مالی شرکت‌های دانش بنیان تشکیل شود و نهادهای مورد نظر نیز کمک کنند ضمن اینکه قرار شد، شتاب دهنده‌ها نیز افزایش یابند.

وی یادآور شد: کارگزاران نیز باید در بحث ارتباط شرکت‌های دانش بنیان با سطح جامعه فعالیت کنند چراکه فروش محصولات دانش بنیان بسیار مهم است و برای رفع برخی اشکالات در روند عرضه‌ محصول و صادرات، آنها را یاری کنند.

 

تشکیل اتاق فکر برای تقویت شرکت‌های دانش بنیان

نصرالله‌زاده افزود: باید اتاق فکر موثری نیز تشکیل شود و هر دو بعد اشتغال‌زایی در نظر گرفته شود، چراکه صرفاً افزایش کمی شرکت‌ها منجر به اشتغال نمی‌شود و تقویت آنها است که منجر به تولید محصول و مصرف آنها شده و در گسترش شرکت‌ها موثر خواهد بود.

 

برنامه ویژه برای دانشجویان برای مهارت افزایی خواهیم داشت

رئیس دانشگاه تبریز در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به برنامه‌های این دانشگاه در این زمینه برای دانشجویان خود اظهار کرد: دانشگاه تبریز نیز در این زمینه برای دانشجویان خود برنامه‌ی ویژه‌ای دارد از جمله، معاونت آموزشی دانشگاه ماموریت یافته است تا دوره‌های مهارت افزایی را برای فارغ‌التحصیلان و دانشجویان نیازمند مهارت برگزار کند.

وی در پایان تاکید کرد: صاحبان ایده‌ها و نخبگان را نیز شناسایی کرده و امکانات مناسب را در اختیار آنها قرار خواهیم داد و برای دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه، برنامه‌ ویژه‌ای داریم؛ برای افراد خارج از دانشگاه نیز دوره‌های مهارت افزایی و توانمندی برای ورود به عرصه‌  تولیدات دانش بنیان و اشتغال‌زایی برگزار خواهیم کرد.

انتهای پیام/60001

منبع: فارس

کلیدواژه: رئیس دانشگاه تبریز فارس تبریز مقام معظم رهبری شعار سال 1401 اشتغال آفرین دانشگاه تبریز شرکت های دانش بنیان رئیس دانشگاه تبریز برای دانشجویان مهارت افزایی نصرالله زاده دانش بنیان اشتغال زایی دانشگاه ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۶۵۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمرکز دانش بنیان‌ها بر سواحل مکران

زلفی گل وزیر علوم در برنامه صف اول گفت: شرکت‌های دانش بنیان باید در منطقه مکران متمرکز شده و زمینه جذب نخبگان را فراهم کنند.

او درباره ساخت خوابگاه‌های متاهلی گفت: حدود ۳ هزار و ۲۰۰ واحد داریم که پیشرفت‌های فیزیکی چشم‌گیری داشتند، تا پایان ۱۴۰۳ حدود ۳ هزار و ۲۰۰ خوابگاه در حال ساخت است؛ هم اکنون هزار و ۳۵۰ واحد داریم و ۲ هزار و ۶۰۰ واحد کلنگ زنی شده است که از آغاز امسال عملیات احداث آنان انجام خواهد شد، دانشگاه تهران ۵۰۰ واحد را با استفاده از مولد سازی در حال احداث دارد. 

وزیر علوم ادامه داد: دانشگاه یزد از طریق مولد سازی اعتبار لازم را برای ساخت هزار واحد جذب کرده است و تا پایان ۱۴۰۳ نیمی از آن به بهره‌برداری خواهد رسید، از تسهیلات بانک‌ها نیز در این راستا استفاده خواهد شد. 

او ادامه داد: دانشگاه‌های شریف و تهران در جهان رتبه‌های بهتری دارند، اما ۶۵ تا ۷۰ دانشگاه را در جهان در مرجعیت علمی داریم؛ تولید علم جدید نیاز به تجهیزات روز آمد دارد. 

وزیر علوم گفت: ۵ درصد اعتبارات عمومی کشور به وزارت علوم تعلق دارد برای پیدا کرد جایگاه جهانی باید به معیشت اساتید و یاوران علمی دانشگاه‌ها توجه شود. 

زلفی گل بیان کرد: اساتید ما در دانشگاه‌ها باید فضای پژوهشی کافی را داشته باشند، ما باید فضای پژوهشی را به حد مطلوب برسانیم؛ علاوه بر بودجه نظام انگیزشی و سنجشی باید قانونمد باشد و سیستم از یکنواختی خارج شود؛ ما باید به تمامی جوانب نگاه کنیم.

او درباره حذف کنکور تصریح کرد: در شرایط فعلی حذف کنکور مقدور نیست؛ چنانچه بحث اشتغال در کشور ما حل شود امکان دارد کنکور هم حذف شود، اما این قطعی نیست. 

وزیر علوم بیان کرد: در خصوص مهارت محور کردن آموزش حکمی آمد که به گونه برنامه‌ریزی شود که رشته‌های آموزشی در دانشگاه‌ها و نیاز‌های جامعه با یکدیگر تناسب داشته باشند. 

او ادامه داد: دانشگاه‌های شریف و تهران در جهان رتبه‌های بهتری دارند، اما ۶۵ تا ۷۰ دانشگاه را در جهان در مرجعیت علمی داریم؛ تولید علم جدید نیاز به تجهیزات روز آمد دارد. 

وزیر علوم گفت: ۵ درصد اعتبارات عمومی کشور به وزارت علوم تعلق دارد برای پیدا کرد جایگاه جهانی باید به معیشت اساتید و یاوران علمی دانشگاه‌ها توجه شود. 

زلفی گل بیان کرد: اساتید ما در دانشگاه‌ها باید فضای پژوهشی کافی را داشته باشند، ما باید فضای پژوهشی را به حد مطلوب برسانیم؛ علاوه بر بودجه نظام انگیزشی و سنجشی باید قانونمد باشد و سیستم از یکنواختی خارج شود؛ ما باید به تمامی جوانب نگاه کنیم.  او درباره حذف کنکور تصریح کرد: در شرایط فعلی حذف کنکور مقدور نیست؛ چنانچه بحث اشتغال در کشور ما حل شود امکان دارد کنکور هم حذف شود، اما این قطعی نیست. 

وزیر علوم بیان کرد: در خصوص مهارت محور کردن آموزش حکمی آمد که به گونه برنامه‌ریزی شود که رشته‌های آموزشی در دانشگاه‌ها و نیاز‌های جامعه با یکدیگر تناسب داشته باشند. 

زلفی گل همچنین گفت: رشته‌هایی که استاندارد‌های آموزش عالی در آنها رعایت نشده بود حذف شد که پارسال حدود ۲ هزار رشته حذف و تعداد محدودی رشته به دانشگاه‌ها اضافه شد، اما آمار امسال تا کنون مشخص نیست. 

او در خصوص شهریه دانشگاه آزاد گفت: نحوه درست تعیین خود دانشگاه است؛ برخی دانشگاه‌ها با دانشگاه آزاد رقابت دارد مانند دانشگاه‌های غیرانتفاعی، در رشته‌هایی که بین این دو دانشگاه‌ها مشترک نیست شورای رقابت تعیین کننده است. 

وزیر علوم درباره اظهار کرد: ۷۵ مورد کار مثبت در وزارت علوم در این مدت انجام شده که بورس رتبه‌های برتر کنکور، مرجعیت علمی و توسعه فناوری از جمله این موارد هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و كنكور

دیگر خبرها

  • افکار عمومی به سمت جهش تولید هدایت شود/ راه‌اندازی شرکت‌های تولیدی دانش‌بنیان
  • تولید پیشرفته‌ترین چاپگر خط بریل در اصفهان توسط دانش‌بنیان‌ها
  • استفاده از ظرفیت دانشجویان در فعالیت‌های فناورانه و دانش‌بنیان
  • تمرکز دانش بنیان‌ها بر سواحل مکران
  • افزایش صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به ۱.۵ میلیارد دلار
  • افزایش صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به یک و نیم میلیارد دلار در سال گذشته
  • صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به یک و نیم میلیارد دلار افزایش یافت
  • صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به یک و نیم میلیارد دلار افزیش یافت
  • دانشکده‌ هوش مصنوعی در تبریز تاسیس می شود
  • ۳ رویکرد تحولی در زیرساخت‌های فرهنگی برای تحقق جهش تولید