Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، در پی تأکیدات چندین‌باره رهبر معظم انقلاب بر موضوع «جهاد تبیین» و تشریح ابعاد مختلف این مفهوم ایکنا در عید ۱۴۰۱ بنا دارد در راستای عمل به فرمایش رهبری، در قالب «یک شبهه، یک پاسخ» به برخی شبهات و تحریفات رسانه‌های معاند در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه سیاسی پاسخ دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این شبهات که به طور مکرر و دائمی در طول این ۴۳ سال از سوی دشمنان مطرح شده بی‌دستاورد جلوه دادن نظام جمهوری اسلامی و معرفی آن به منزله یک الگوی ناکارآمد حکمرانی به واسطه وضعیت معیشتی و اقتصادی نامطلوب چند سال اخیر کشور بدون اشاره به حجم تحریم‌ها و فشارهای آمریکا است.

محمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس عالی مدیریت استراتژیک و سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک، در گفت‌وگو با ایکنا، در خصوص این شبهه مطرح شده و واقعیت مسئله گفت: متأسفانه به دلیل ضعف نظام تبلیغاتی و رسانه‌ای کشور تصوراتی در مردم درخصوص امکانات کشور شکل گرفته که غلط است. اولاً در مقایسه با نظام پهلوی باید گفت که در آن زمان میزان صادرات نفت روزانه حدود ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه بود و در سال‌های اخیر و قبل از تحریم‌ها این رقم روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه بود و آن زمان جمعیت کشور ۳۵ میلیون نفر بود ولی اکنون ۸۰ میلیون نفر است. به عبارتی میزان صادرات نفت به ازای هر ایرانی قبل از انقلاب بیشتر از ۵ برابر دوران قبل از تحریم بوده است و لذا باید به دستاوردهای جمهوری اسلامی ضریب ۵ داد زیرا این دستاوردها با وجود کاهش صادرات نفت و افزایش ۲,۵ برابری جمعیت رخ داده است.

عملکرد موفقیت‌آمیز جمهوری اسلامی در محرومیت‌زدایی

وی افزود: همچنین درحالی‌که امید به زندگی در اواخر دوران پهلوی ۵۲ سال بوده الان به ۷۶ سال رسیده و اگر در آن دوران کمتر روستایی بود که آب و برق و گاز داشته باشد امروز کمتر روستایی پیدا می‌شود که این امکانات را نداشته باشد. در دوره پهلوی اکثر مردم زیر خط فقر بودند و ۴۳ سال تلاش برای محرومیت‌زدایی به‌رغم دستاوردهای زیاد باز هم کفایت لازم را نداشته و به آن حدی که می‌خواستیم نرسیدیم اما این به خاطر وضعیت فاجعه‌‌بار زندگی مردم در آن دوره است.

قدیری ابیانه اظهار کرد: ثانیاً در مقایسه با کشورهای نفت‌خیز همسایه و خدماتی که به مردم آنها ارائه می‌شود و بسیار این مسئله در این رسانه‌ها مطرح می‌شود باید گفت اگر جمعیت بومی این کشورها و حجم صادرات نفت آنها را با جمعیت کشور و حجم صادرات نفت قبل از تحریم (۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز) مقایسه کنیم می‌بینیم سهم یک عربستانی از یک سال صادرات نفت برابر ۱۸ سال یک ایرانی، یک کویتی برابر ۵۳ سال یک ایرانی، یک اماراتی برابر ۶۰ سال یک ایرانی و یک قطری برابر ۱۳۵ سال یک ایرانی است و در این شرایط نمی‌توان خدمات ارائه شده را با آنها مقایسه کرد. اینها اطلاعات و حقایقی است که رسانه‌های ما متأسفانه در اختیار مردم قرار نمی‌دهند.

تصور نادرست مردم از واقعیت‌ درآمدهای نفتی کشور

این کارشناس عالی مدیریت استراتژیک ابراز کرد: درعین‌حال بارها در داخل بیان شده که ایران روی دریایی از نفت و گاز است و همه نوع معادنی دارد و حتی خود مسئولان به این صحبت‌ها دامن زده‌اند و تصور مردم از درآمدهای کشور را با این سخنان، صدها و هزاران برابر واقعیت افزایش داده‌اند و این به‌هیچ‌وجه اغراق نیست. درست است که ایران روی دریای نفت و گاز است اما میزان تولید نفت کشور روزانه حدود ۴ میلیون بشکه بوده و این یعنی به ازای هر ایرانی ۱,۵ بشکه در ماه نفت تولید شده و از این مقدار حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه صادر شده که به ازای هر ایرانی ماهانه ۰.۸۶ یک بشکه است که اگر ۱۴.۵ درصد سهم شرکت نفت برای هزینه‌ها و اجرای پروژه‌ها کسر شود به حدود ۰.۷۶ یک بشکه می‌رسد و این تازه برای شرایط قبل از تحریم است.

وی ادامه داد: در بودجه سال ۱۳۹۷ که با فرض رفع تحریم بسته شده بود اعتبار در نظر گرفته شده برای صادرات نفت خام و میعانات گازی ۹۶ هزار میلیارد تومان بود که این بدان معناست که سهم هر ایرانی ماهانه ۱۰۰ هزار تومان است درحالی‌که تصور مردم صدها و هزاران برابر این رقم است و مردم بر اساس این تصور غلط فکر می‌کنند دولت می‌تواند همه نیازهای آنان مانند مسکن، معیشت، درمان، اشتغال، رفاه و ... را برطرف کند. درعین‌حال اگر کل رقم بودجه عمومی را هم در نظر بگیریم سهم هر ایرانی به حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان در ماه می‌رسد. با این رقم‌ها قطعاً خواسته‌های مردم برآورده‌شدنی نیست و رسانه‌ها و مسئولان کشور در تشریح و تبیین این واقعیت کوتاهی کردند و بعضاً برخی مسئولان این تصورات نادرست را تشدید کرده‌اند.

قدیری ابیانه تصریح کرد: هرچند این درآمدها شفاف است اما وقتی رقم درآمد یک سال کل کشور گفته می‌شود نجومی به نظر می‌رسد درحالی‌که ۹۶ هزار میلیارد تومان برای این جمعیت ۸۰ میلیونی رقم بزرگی نیست. در همین بودجه ۱۴۰۱ پیش‌بینی‌شده که روزی یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت صادر شود که به ازای هر ایرانی ۰,۴۲ یک بشکه یا کمتر از نصف یک بشکه است. مردم معمولاً توقعات خود را بر اساس تصورات خود از اندازه رقم درآمدها و بودجه‌های کشور تنظیم می‌کنند و این اشتباه است.

رسالت رسانه‌ها در آگاه‌سازی مردم درباره واقعیت درآمدها و هزینه‌های کشور

سفیر پیشین ایران در مکزیک و استرالیا اظهار کرد: به اعتقاد من یکی از کارهای مهمی که رسانه‌ها در راستای آگاه‌سازی مردم در خصوص واقعیت وضعیت کشور باید انجام دهند این است که اندازه درآمدها و حتی هزینه‌ها را به شکل ملموس برای مردم بیان کنند. اگر ما عملکرد نظام را با این واقعیت‌ها بسنجیم نمره نسبتاً خوبی می‌گیریم البته قطعاً نقایصی در کارهای ما هم بوده اما این نقایص مربوط به مدیریت‌هاست که این مسئولان و مدیران را هم مردم انتخاب می‌کنند. درعین‌حال همه مسائل به مدیریت برنمی‌گردد و مردم هم صاحب نقش هستند و این تصور غلطی است که مردم بنشینند و فکر کنند مدیران می‌توانند خواسته‌های آنان را عملی کنند.

وی در پایان ابراز کرد: این ادعا را ازاین‌جهت مطرح می‌کنم که فرهنگ کار ما بسیار ضعیف است و از طرفی جزو مسرف‌ترین کشورهای دنیا هستیم و لذا نمی‌توانیم با تداوم این رویه‌ها و رویکردها به نتیجه برسیم. کما اینکه نهج‌البلاغه پر از گلایه‌های امام علی(ع) خطاب به مردمی است که به وظایف خود عمل نکردند. به عبارتی اگر حتی امام معصوم هم حاکم جامعه باشد اما مردم به وظایف خودشان عمل نکنند نمی‌توان به اهداف و آرمان‌های متعالی دست پیدا کرد. لذا همه باید خوب کار کنند؛ هم دولتمردان و هم مردم و آنگاه نظام و انقلاب به سرعت به اهداف خود می‌رسند.

منبع: ایکنا

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ایکنا جمهوری اسلامی نفت دستاوردهای انقلاب ازای هر ایرانی جمهوری اسلامی سال یک ایرانی قبل از تحریم صادرات نفت هزار بشکه رسانه ها یک بشکه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۸۲۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیفیت هوای تهران در شرایط قابل قبول است

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص کیفیت هوا در حال حاضر بر روی عدد ۷۷ قرار گرفته و کیفیت هوای تهران در شرایط قابل قبول قرار دارد.

همچنین این شاخص در ۲۴ ساعت گذشته میانگین بر روی عدد ۷۱ قرار گرفته بود و وضعیت هوا در شرایط قابل قبول بوده است.

تهران از ابتدای سال ۵ روز هوای پاک و ۲۷ روز هوای قابل قبول داشته است.

این در حالی است که تهران در مدت مشابه سال پیش ۶ روز هوای پاک، ۲۵ روز هوای قابل قبول، ۱ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه داشته است.

کد خبر 6083927 فائزه نجارزادگان

دیگر خبرها

  • نشانه‌های پایان رژیم منحوس
  • اتحاد ایران و پاکستان نقش بسیاری در مبارزه با اسرائیل دارد
  • کیفیت هوای تهران قابل قبول است
  • کیفیت هوای مشهد قابل قبول است
  • عملکرد بانکهای استان در حوزه مسکن روستایی خوب است و در حوزه مسکن شهری قابل قبول نیست
  • کیفیت و پایداری درآمدهای مالیاتی و حفظ رضایت مردم، اولویت نظام مالیاتی است
  • پایداری درآمدهای مالیاتی و رضایت مردم اولویت نظام مالیاتی است
  • هوای تهران در شرایط قابل قبول قرار دارد
  • کیفیت هوای تهران در شرایط قابل قبول است
  • حادثه اصفهان به قدری کوچک است که در بُعد نظامی قابل مطرح شدن نیست + فیلم