Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان شمالی  امروز جمعه ۱۲ فروردین ماه، مسابقات کشتی با چوخه جام ۱۲ فروردین شیروان به عنوان یکی از زادگاه های این ورزش سنتی در کشور در محل گود بوستان شیرکوه شیروان آغاز شد.

محمد بروهی معاون توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: این مسابقات با حضور  معاون وزیر ورزش و جوانان، استاندار، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیران کشوری، استانی و شهرستانی، مردم و جمع کثیری از علاقه‌مندان در حال برگزاری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس سنتی دیرینه چوخه کاران برتر سراسر کشور و پهلوانان نامی این رشته ورزشی همه ساله در روز ۱۲ فروردین در شیروان و ۱۴ فروردین در اسفراین به رقابت می‌پردازند که امسال به علت تقارن با ماه مبارک رمضان برگزاری مسابقات در اسفراین به ۱۱ فروردین ماه موکول شد.  

این آیین از معدود مراسم و رشته‌های ورزشی در کشور است که در زیر آسمان و بر روی زمین خاکی انجام می‌شود.

آغازگر این رقابت زیبا و دیدنی پس از تلاوت قرآن و سرود جمهوری اسلامی، آوای دهل و سورنا است و پس از آن، پهلوانان چوخه کار به نوبت به میدان آمده و پنجه در پنجه هماوردان خود می افکنند.

 در این رقابت ها، ۲۵۰ چوخه کار از استان‌های سه گانه خراسان، البرز و مازندران در ۵ وزن ۶۵، ۷۵، ۸۵، ۹۵ و مثبت ۹۵ کیلوگرم حضور دارند.

بروهی با اشاره به علاقه مردم ورزش دوست به این رشته ورزشی، بیان کرد: شور و شوق طرفداران این رشته ورزشی بر هیجان مسابقات افزوده و حضورشان گرمای مسابقات را چندیدن برابر کرده است.

وی ادامه داد: در این مسابقات اهدای جوایز نقدی، کمک بزرگی به مقام آوران این رشته ورزشی خواهد بود.

معاون وزیر ورزش و جوانان اظهار کرد: ایجاد فدراسیون کشتی با چوخه نیازمند مصوبه مجلس است اما این رشته ورزشی را به عنوان یک انجمن ورزشی مطرح می‌کنیم تا در آینده به سمت ایجاد فدراسیون برویم.

خبرنگار: غلامرضا مینا

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: خراسان شمالی استانی ورزشی کشتی چوخه شيروان رشته ورزشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۸۷۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری لیگ سراسری کشتی نوجوانان با جوایز نقدی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فدراسیون کشتی، لیگ سراسری کشتی آزاد و فرنگی نوجوانان کشور جام شهید کشتی گیر بهنام محمدی راد بدون محدودیت ثبت نام باشگاه‌ها و با اهدای جوایز نقدی برگزار می‌شود.

تیم‌های متقاضی حضور در این مسابقات فرصت دارند تا تاریخ ۲۷ اردیبهشت ماه نسبت به اعلام آمادگی به هیأت‌های کشتی استان مربوطه و در ادامه ثبت نام در این رقابت‌ها اقدام نمایند.

شرایط شرکت در این رقابت‌ها به شرح زیر است:
۱) مسابقات دارای جوایز نقدی ویژه است.
۲) اوزان کشتی: ۴۵-۴۸-۵۱-۵۵-۶۰-۶۵-۷۱-۸۰-۹۲-۱۱۰ کیلوگرم.
۳) شرایط سنی: کشتی گیران متولد ۱۱/۱۰/۱۳۸۶ لغایت ۱۰/۱۰/۱۳۸۹ مجاز به شرکت در این مسابقات هستند.
۴) تعداد تیم‌ها از هر استان به صورت نامحدود است.
۵) شروع رقابت‌ها در نیمه دوم خرداد ماه سال جاری پس از پایان امتحانات مدارس است.
۶) ورودی مسابقات لیگ باشگاه‌های نوجوانان برای هر تیم شرکت کننده مبلغ ریال معادل ده میلیون تومان است. و تیم‌ها جهت حضور در رقابت‌های مذکور می باید ورودیه یاد شده را به حساب شماره IR570610000001001002651200 نزد بانک شهر بنام فدراسیون کشتی واریز نمایند.

کد خبر 6086361 سیده فرزانه شریفی

دیگر خبرها

  • آغاز مسابقات کشوری کشتی با چوخه گرماب
  • رقابت ۲۸۵ دانش‌آموز مدارس سمپاد در مسابقات ورزشی کردستان
  • مروری بر چند خبر کوتاه از ورزش قزوین
  • برگزاری آیین اختتامیه جشنواره «قهرمان ایران»
  • برگزاری لیگ کشتی نوجوانان با جوایز نقدی
  • برپایی آیین افتتاحیه مسابقات ورزشی جام شهدای مهارت در البرز
  • برگزاری لیگ سراسری کشتی نوجوانان با جوایز نقدی
  • محبی: حضور شیروان‌ و‌ ارشک در جام تختی به چه درد می‌خورد?
  • آیین افتتاحیه مسابقات ورزشی جام شهدای مهارت در البرز
  • بسترسازی برای اعتلای ورزش اردبیل