Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-23@23:32:25 GMT

عقب نشینی نیروهای نظامی روسیه و وارد شدن به فاز تدافعی

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۹۳۷۲۲

عقب نشینی نیروهای نظامی روسیه و وارد شدن به فاز تدافعی

 

بین الملل تابناک: سی و هشتمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که تحولات و رویداد‌های زیادی را به دنبال خود داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

عفو بین‌الملل: روسیه از بمب خوشه‌ای علیه غیرنظامیان استفاده می‌کند ۱۴۰۱/۰۱/۱۳ - ۱۵:۴۳

به گفته عفو بین‌الملل، روسیه در جنگ اوکراین از بمب خوشه‌ای علیه غیرنظامیان استفاده کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سازمان خواسته است که عاملان این جنایات به دست عدالت سپرده شوند.

عفو بین‌الملل بار دیگر روسیه را به جنایات جنگی در اوکراین متهم کرد. جانین اولمانسیک، کارشناس اروپا و آسیای مرکزی در شاخه آلمان این سازمان در برلین گفت، استفاده از بمب خوشه‌ای و حملات بی‌رویه روسیه به غیرنظامیان در اوکراین، مستند شده است.

او تصریح کرد: «فهرست جنایات جنگی که ارتش روسیه مرتکب شده، هر روز طولانی‌تر می‌شود، تعداد کشته‌ها افزایش می‌یابد و شمار مجروحان و آسیب‌ دیدگان بی‌وقفه در حال رشد است.»

به گفته اولمانسیک، جامعه بین‌المللی باید اطمینان حاصل کند که "مسئولین این جنایات به دست عدالت سپرده شده و مجازات می‌شوند". او تاکید کرد که تحقیقات دادگاه کیفری بین‌المللی و دادستان کل آلمان "گام‌های مهمی هستند که باید به طور کامل مورد حمایت قرار گیرند".

نیمی از آورگان جنگی کودک هستند

سازمان ملل متحد نیز روز جمعه اعلام کرد که تعداد پناهجویان اوکراینی که از هنگام شروع جنگ از کشورشان گریخته‌اند از ۴،۱ میلیون نفر عبور کرده است. به گفته کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل چهار میلیون و ۱۰۲ هزار و ۸۷۵ نفر تاکنون اوکراین را به خاطر جنگ ترک کرده‌اند. 

به گزارش دویچه وله زنان و کودکان ۹۰ درصد آورگان جنگ را تشکیل می‌دهند. نیمی از آنها کودکان هستند. یونیسف، آژانس کودکان سازمان ملل، می‌گوید که بیش از نیمی از ۷،۵ میلیون کودک اوکراینی، دو نیم میلیون نفر در داخل مرزهای این کشور و دو میلیون در خارج از اوکراین آواره شده‌اند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت سازمان ملل متحد (IOM) اعلام کرد که علاوه بر پناهجویان اوکراینی، بیش از ۲۰۴ هزار غیراوکراینی که در این کشور ساکن بودند، درس می‌خواندند یا کار می‌کردند نیز مجبور شده‌اند آنجا را ترک کنند.

پناهجویان به کدام کشورها رفته‌اند؟

 بر اساس گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل از هر ۱۰ اوکراینی که از این کشور فرار کرده‌، شش تن وارد لهستان شده‌اند. به این ترتیب دو میلیون و ۳۸۴ هزار و ۸۱۴ اوکراینی به کشور همسایه لهستان گریخته‌اند. به گزارش یونیسف بیش از ۱،۱ میلیون کودک وارد لهستان شده‌اند.

بسیاری از آنها از لهستان به کشورهای دیگر اروپا در منطقه مرزهای باز شنگن سفر می‌کنند. در مجموع ۶۲۳ هزار و ۶۲۷ اوکراینی وارد کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده‌اند. تعداد زیادی از آنها به مولداوی که بین رومانی و اوکراین قرار گرفته‌، رفته‌اند.

مرز مولداوی نزدیکترین مرز به شهر بندری اودسا است. حدود ۳۹۰ هزار ۱۸۷ فراری جنگ وارد این کشور شده‌اند که یکی از فقیرترین کشورهای اروپاست. برنامه جهانی غذای سازمان ملل ارسال کمکهای نقدی برای ۱۰۰ هزار پناهنده و خانواده‌های میزبان آنها در این کشور را آغاز کرده است.

در مجموع ۳۷۴ هزار و ۵۳۵ پناهجوی اوکراینی به مجارستان پناه برده‌اند. همچنین تا روز سه‌شنبه ۲۹ مارس حدود ۳۵۰ هزار و ۶۳۲ نفر به روسیه رفته‌اند.

علاوه بر این ۱۱۳ هزار نفر از مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین در فاصله ۲۱ تا ۲۳ فوریه یعنی در روزهای قبل از شروع جنگ وارد روسیه شده‌اند.

بیش از ۲۹۲ هزار نفر از کوتاه‌ترین مرز اوکراین عبور کرده و وارد اسلواکی و بیش از ۱۲۷ هزار پناهجو نیز به بلاورس رفته‌اند.

غرب تانک‌های ساخت شوروی را در اختیار اوکراین می‌گذارد ۱۴۰۱/۰۱/۱۳ - ۱۵:۴۲

آمریکا در حال همکاری با متحدانش برای انتقال تانک‌های ساخت شوروی به اوکراین است تا قدرت دفاع این کشور را در منطقه دونباس (شرق اوکراین) تقویت کند.

یک مقام آمریکایی به رویترز گفت، این انتقال به درخواست ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین و به زودی انجام خواهد شد. اما این مقام از بیان تعداد تانک‌های اهدایی یا کشورهای فرستنده آن‌ها، خودداری کرد.

پنتاگون درخواست رویترز برای اظهارنظر در این مورد را نپذیرفت.

این تانک‌ها به اوکراین این اجازه را می‌دهند تا اهداف روسی را در منطقه دونباس در جنوب شرقی اوکراین هدف قرار دهند.

این نخستین باری است که آمریکا در این جنگ به جابجایی تانک کمک می‌کند

زلنسکی: نیروهای روسیه در حال خارج شدن از شمال اوکراین هستند ۱۴۰۱/۰۱/۱۳ - ۱۵:۴۰

 «ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین بامداد شنبه گفت که ما آماده مذاکره درباره موضوع شبه جزیره کریمه هستیم.

وی که با شبکه خبری فاکس نیوز مصاحبه می‌کرد، گفت: «نیازمند دریافت ضمانت‌های امنیتی از کشورهای بزرگ هستیم و پایان اشغالگری شبه جزیره کریمه باید از طریق دیپلماسی حل شود».
 

رئیس جمهور اوکراین اضافه کرد: مسکو تسلیحات بیشتری دارد و باید به ما جنگنده برای دفاع از خودمان داده شود.

زلنسکی گفت: «وضعیت در شرق اوکراین همچنان بسیار سخت بوده و روسیه آماده حملات جدید در دونباس و خارکیف است.

وی افزود که نیروهای روسیه در حال خارج شدن از شمال اوکراین هستند اما این موضوع به آهستگی صورت می‌گیرد.

رئیس جمهور اوکراین همچنین ابراز امیدواری کرد که چین به جانبداری از این کشور بپردازد.

زلنسکی با اثرگذار توصیف کردن تحریم‌های غرب علیه روسیه خواستار تشدید این تحریم‌ها شد.

پیشتر نیز  «میکولا السچاک» فرمانده نیروی هوایی اوکراین گفته بود که «نیروهای روسیه تاکتیک هوایی خود را تغییر داده و فعالیت اصلی خود را در شرق اوکراین متمرکز کرده‌اند.

عقب نشینی روسیه از حومه کی‌یف ۱۴۰۱/۰۱/۱۳ - ۱۵:۳۸

همزمان با وارد شدن بحران اوکراین و عملیات نظامی ویژه روسیه در این کشور به سی‌ونهمین روز خود، انگلیس مدعی عقب‌نشینی نیروهای روسی از برخی نقاط اوکراین شد.

رکن اطلاعات ارتش انگلیس امروز (شنبه) ادعا کرد: «نیروهای اوکراینی همچنان به پیشروی خود ادامه می دهند زیرا عقب نشینی نیروهای روسی از حومه کی‌یف نیز ادامه دارد».

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، در این بیانیه آمده است: «پس از درگیری شدید، نیروهای اوکراینی موفق شدند یک جاده اصلی در خارکیف واقع در شرق این کشور را به کنترل خود درآورند».

وزارت دفاع انگلیس در گزارش خود مدعی شد: «نیروهای روسی از فرودگاه هوستومل در حومه کی‌یف، که از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین صحنه درگیری مداوم نیروهای دو طرف بوده است، عقب نشینی کردند».

رویترز همچنین نوشت که نمی‌تواند مستقلاً ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش لندن را تایید کند.

روسیه: ۶۷ تأسیسات نظامی اوکراین در شب گذشته منهدم شد ۱۴۰۱/۰۱/۱۳ - ۱۵:۲۸

وزارت دفاع روسیه امروز (شنبه) از انهدام ۶۷ تأسیسات نظامی اوکراین طی عملیات‌های شب گذشته در این کشور خبر داد.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «نیروهای ما فرودگاه‌های متعلق به نیروهای اوکراینی را در پولتاوا، دنیپرو و پتروفسک منهدم کردند».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزارت دفاع روسیه توضیح داد: «نیروهای ما یک انبار سوخت در پالایشگاه نفت کرمنچوک را با موشک‌های دوربرد با دقت بالا منهدم کردند که باعث کاهش عرضه سوخت به نیروهای اوکراینی شده است».

این وزارتخانه اضافه کرد: «ما در بیست‌وچهار ساعت گذشته ۲۴ پهپاد اوکراینی و دو بالگرد می-۲۴ را سرنگون کرده‌ایم. دو بالگرد اوکراینی مذکور در منطقه سومی منهم شدند».

بر اساس این بیانیه، در عملیات نیروهای روسیه طی شب گذشته در اوکراین، ۶۷ تأسیسات نظامی این کشور نابود شد.

وزارت دفاع روسیه همچنین افزود: «نیروهای دونتسک در حال پیشروی در محور نووُپاخموتوفکا هستند و با نیروهای اوکراینی درگیر شده‌اند».

عقب نشینی نیروهای نظامی روسیه و وارد شدن به فاز تدافعی

شبکه تلویزیونی سی ان ان گزارش داد: تصاویر ماهواره ای حاکی ازخروج قوای روسیه از فرودگاه آنتانوف واقع در شمالغرب کی یف پایتخت اوکراین است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، سی ان ان در ادامه افزود: مقامات پنتاگون با  بررسی  تصاویر ماهواره ای شرکت «ماکسار» (Maxar) تایید کردند که نیروهای روسیه فرودگاه آنتانوف واقع در ۱۸ مایلی (۲۹ کیلومتری) شمالغرب کی یف را ترک کرده اند، این فرودگاه در نخستین روزهای وقوع جنگ در اوکراین به تصرف قوای روسیه در آمده بود.

 

این رسانه تصویری آمریکایی درادامه گزارش داد: اکنون، رها شدن این فرودگاه، نشانه دیگری از کاهش موفقیت قوای نظامی  روسیه در اطراف پایتخت اوکراین است.

سی ان ان در این گزارش افزود: بنابر اعلام پنتاگون تاکنون نزدیک به ۲۰ درصد از قوای نظامی روسیه از اطراف کی یف تغییر موضوع داده و به سمت شمال تغییر مکان داده اند؛ بنابر تصاویر ماهواره ای، اکنون قوای روسیه از حالت تهاجمی به حالت تدافعی در آمده و در اطراف مواضعی که در شمال اوکراین دراختیار دارند مانع ساخته اند.

این شبکه تلویزیونی آمریکایی در ادامه گزارش داد: پنتاگون از تخصیص بودجه دیگر کمک های  تسلیحات نظامی به اوکراین  به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار  خبر داد که شامل ارسال تجهیزات نظامی همچون پهپادهای انتحاری، سامانه های ضد پهپادی و تجهیزات نظامی «دید در شب» است.

 

 

 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: نوروز 1401 روز جمهوری اسلامی تحولات اوکراین روسیه اروپا ناتو آمریکا نوروز 1401 روز جمهوری اسلامی قیمت گوشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۹۳۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه کنترل یک روستای دیگر در دونتسک را به دست گرفت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه از بهبود مواضع نیروهای این کشور در منطقه دونتسک خبر داد.

وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که نیروهای مسلح روسیه کنترل روستای نوومیکایلووکا در جمهوری دونتسک را به دست گرفته اند.

وزارت دفاع در بیانیه امروز خود اعلام کرد در نتیجه اقدامات موفقیت آمیز، واحدهای نظامی روسیه در دونتسک، وضعیت تاکتیکی نیروهای روسیه در این منطقه بهبود یافت.

بنا به این بیانیه، نیروهای روسیه در این منطقه سه حمله نظامیان اوکراینی را دفع کردند. در نتیجه درگیری در این منطقه ارتش اوکراین تا ۴۱۰ نظامی خود را از دست داد.

وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه هم در بیانیه ای اعلام کرد که یگان های نظامی این کشور شهرک بوگدانوفکا در جمهوری دونتسک را به طور کامل آزاد کردند.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است که نیروهای روسی در این منطقه موقعیت خود را بهبود بخشیدند. نظامیان و شماری از تجهیزات نیروهای مسلح اوکراین در نزدیکی دونتسک نیز هدف نیروهای روسی قرار گرفت.

کد خبر 6085795

دیگر خبرها

  • استقرار ۳۳ هزار نیروی نظامی ناتو در مرز‌های روسیه/کشته شدن ۵۰۰ هزار سرباز اوکراینی در جنگ با روسیه/حمله پهپادی گسترده اوکراین به شبه جزیره کریمه
  • استقرار 33 هزار نیروی نظامی ناتو در مرزهای روسیه/کشته شدن 500 هزار سرباز اوکراینی در جنگ با روسیه/حمله پهپادی گسترده اوکراین به شبه جزیره کریمه
  • روسیه: ۱۰۴ پهپاد اوکراینی سرنگون شد
  • شویگو: اوکراین نیم‌ میلیون سرباز از دست داده است
  • هشدار بزرگ لهستان درباره حمله نظامی روسیه به همسایگان/وضعیت وخیمی در انتظار اوکراین است
  • روسیه کنترل یک روستای دیگر در دونتسک را به دست گرفت
  • فایننشال‌تایمز: ۶۱ میلیارد آمریکا، جنگ اوکراین را متوقف نمی‌کند
  • ناتو در اوکراین نیروی نظامی مستقر نخواهد کرد
  • بشار اسد: روسیه در جنگ اوکراین پیروز خواهد شد
  • ۵ دستگاه تانک آبرامز ارتش اوکراین ظرف دو ماه توسط نیروهای روسی منهدم شد