Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@03:33:39 GMT

آغاز کشت بهاره همدان با اختصاص ۵ هزار تن کود

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۲۳۳۸۱

آغاز کشت بهاره همدان با اختصاص ۵ هزار تن کود

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان؛ محمد شهرام پرورش صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همدان به عنوان یکی از استان‌های کشاورزی کشور بوده که با سپری شدن سرما و مساعد شدن شرایط آب و هوایی؛ کشت بهاره محصولات اساسی به ویژه چغندرقند، سیب زمینی، ذرت و آفتابگردان و سایر محصولات در دست اقدام قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه اواخر سال گذشته بحث کشت قراردادی چغندر قند با کارخانجات قند مطرح شده است افزود: از همین رو قراردادی منعقد شده و تا به امروز با برنامه ۵ هزار هکتاری به شهرستان‌ها ابلاغ شده به طوری که ۵ هزار هکتار چغندرقند به صورت صد درصد مکانیزه در سطح اراضی کشاورزی استان کشت شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه کود مورد نیاز  این میزان کشت تامین و تدارک شده است یادآور شد: از سوی دیگر استان به عنوان یکی از استان‌های تولید مهم سیب زمینی در کشور به شمار می‌رود بنابراین از اواخر اسفند کشت سیب زمینی در سطح استان آغاز شده است.

وی با تأکید بر اینکه طبق برنامه‌ریزی ۱۹ هزار هکتار کشت سیب زمینی پیش‌بینی شده که ۱۰ هزار هکتار کشت در مناطقی که شرایط آب هوایی مساعد بوده انجام شده است عنوان کرد: محصول تولیدی این میزان کشت از اواسط تیرماه تا اواخر تیرماه سال جاری به بازار عرضه می‌شود.

پرورش در ادامه به کشت سه محصول ذرت علوفه‌ای، دانه‌ای و آفتابگردان  با مساعد شدن شرایط از اوایل اردیبهشت اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با تدبیر دولت و وزارت جهاد سموم مورد نیاز قبل و بعد از کشت بهاره، سموم  پایه‌ای  چون پتاسه و فسفاته با قیمت مناسب این کودها با کمک شرکت خدماتی استان تامین و تدارک شده است.

وی با بیان اینکه ۵ هزار تن کود در حال اختصاص به کشاورزان استان است تصریح کرد: نظارت بر کاشت، داشت و برداشت انجام می‌شود به نحوی که میانگین تولید استان میانگین تولید قابل قبولی باشد.

انتهای پیام/89033/

منبع: فارس

کلیدواژه: کشت داشت و برداشت جهاد کشاورزی تولید محصولات کشت بهاره سیب زمینی ۵ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۳۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۹۸ میلیارد ریال برای طرح‌های آبرسانی کشاورزی گناباد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت:از این میزان ۸۳ میلیارد ریال برای بهره برداری از ۳۵ طرح احیا و مرمت قنوات، ۹ میلیارد و ۵۷۰ میلیون ریال به منظور اجرای طرح‌های انتقال آب با لوله در منطقه عمرانی و «مارکوهک» با حجم چهار هزار و ۴۵۳ متر و ۲ میلیارد و ۸۷۰ میلیون ریال برای احداث ۲ کانال بتنی در روستا‌های «قوِژد و بیمرغ» با حجم عملیات ۸۰۰ متر تخصیص پیدا کرد.

اسماعیل قربانی افزود:  افزون بر سه میلیارد ریال اعتبار برای احداث سامانه آبگیر باران و کاشت نهال سماق در زمین‌های کشاورزی شیبدار با مساحت ۱۲ و نیم هکتار در شهرستان گناباد از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون تخصیص یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: طرح افزایش تولید جو آبی و تولید گندم با محوریت ارقام جدید و توسعه مکانیزاسیون این محصولات در سطح سه هزار و ۵۳۵ هکتار، اجرای طرح افزایش تولید حبوبات و علوفه نظیر سورگم (ذرت خوشه ای)، چغندر علوفه‌ای و ارزن دیگر اقدامات مدیریت جهاد کشاورزی گناباد از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون بوده است.

وی پیگیری و جذب سه هزار تن کود یارانه‌ای شامل کود اوره، فسفاته، پتاسه، اجرای طرح کشف حفاظتی در سطح ۶۴۰ هکتار اراضی زیر کشت گندم و جو، توزیع در مجموع ۱۵۸ تن بذر اصلاح شده جو، گندم، پنبه و سورگوم بین کشاورزان و توزیع و ترویج ۱۵ تن بذر تریتیکاله به عنوان یک منبع تغذیه دام با عملکرد و سازگاری مناسب را از دیگر اقدامات مدیریت جهاد کشاورزی گناباد در این مدت برشمرد.

قربانی گفت: با هدف افزایش عملکرد تولید، طرح توسعه مزارع آرمانی زعفران، باغ‌های گل محمدی، گیاهان دارویی، باغات کم آب طلب و در اراضی شیب دار، گلخانه‌های آلوئه ورا و سبزی و صیفی جات در مجموع در سطح ۴۵۰ هکتار زمین‌های زیر کشت گناباد در سال ۱۴۰۲ اجرا شد.

وی گفت: ۱۰۵ هکتار از باغ‌های پسته گناباد در سال گذشته مشمول طرح اصلاح و هرس و باردهی قرار گرفتند.

 

دیگر خبرها

  • استاندار: عمده کشت نهال در کشور به خوزستان اختصاص یافت
  • آغاز کشت بهاره به لطف باران‌های بهاری در شهرستان زیرکوه
  • آمادگی رژیم صهیونیستی برای تخلیه رفح و آغاز عملیات زمینی
  • عمده کشت نهال در کشور به خوزستان اختصاص یافت
  • شناسایی و پلمپ کارگاه غیرمجاز تولید چیپس سیب زمینی در سامان
  • پلمب کارگاه غیرمجاز تولید چیپس سیب زمینی در سامان
  • اختصاص ۹۸ میلیارد ریال برای طرح‌های آبرسانی کشاورزی گناباد
  • آغاز کوچ بهاره عشایر بروجرد
  • حریت: پس از سفر اردوغان به عراق، عملیات زمینی علیه پ‌ک‌ک آغاز می‌شود
  • آغاز واکسیناسیون ۳۰۰ هزار راس دام در استان همدان