Web Analytics Made Easy - Statcounter

اخترشناسان نخستین و دورترین کهکشانی (HD۱) را کشف کرده‌اند که نسبتاً بلافاصله پس از رویداد بیگ‌بنگ که مبدأ جهان را نشان می‌دهد شکل گرفته و مربوط به کمی بیش از ۳۰۰ میلیون سال پس از انفجار بزرگ است که حدود ۱۳.۸ میلیارد سال پیش رخ داد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ اخترشناسان نخستین و دورترین کهکشانی را کشف کرده‌اند که تاکنون مشاهده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 کهکشانی که نسبتاً بلافاصله پس از رویداد بیگ‌بنگ که مبدأ جهان را نشان می‌دهد، شکل گرفته و ممکن است با نسل اول ستارگان جدید ارتباط دارد.

به گفته محققان، این کهکشان که HD1 نام دارد، مربوط به کمی بیش از 300 میلیون سال پس از انفجار بزرگ است که حدود 13.8 میلیارد سال پیش رخ داد.

این مشاهدات نشان می‌دهد که HD1 ستاره‌هایی را با سرعتی سرسام آور تشکیل می‌دهد که شاید حدود 100 ستاره جدید در سال باشد.

سرعت حرکت نور برای طی مسافت‌های بسیار زیاد، نزدیک به 9.5 تریلیون کیلومتر در سال است و این به این معناست که مشاهده اجسامی مانند HD1 به معنای نگاه کردن به گذشته است.

اگر این داده‌ها توسط مشاهدات آتی تایید شوند، HD1 حدود 100 میلیون سال جایگزین کهکشانی به نام GN-z11 به عنوان قدیمی‌ترین کهکشان شناخته شده خواهد شد. HD1 را می‌توان نخستین و دورترین موجودات نجومی شناخته شده در نظر گرفت.

 

یک گرافیک جدول زمانی که نخستین کهکشان‌ها، از جمله HD1 تازه کشف شده را در این تصویر بدون تاریخ نشان می‌دهد. /رویترز

کهکشان اولیه دوردست HD1، شی به رنگ قرمز، در مرکز این تصویر نشان داده شده است. اگر مشاهدات آینده این کهکشان را تایید کند، اولین و دورترین جرم نجومی شناخته شده خواهد بود. /رویترز

محققان از داده‌های تلسکوپ‌های هاوایی و شیلی و تلسکوپ فضایی اسپیتزر  استفاده کردند. آنها امیدوارند که با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب، وضوح بیشتری به دست آورند.

Yuichi Harikane، اخترفیزیکدان دانشگاه توکیو، نویسنده اصلی تحقیق درباره جزئیات این کشف که در مجله Astrophysical منتشر شده است، می‌گوید: «اطلاعات رصدی در مورد HD1 محدود است و سایر خواص فیزیکی از جمله شکل، جرم کل و فلزی بودن آن همچنان یک راز باقی مانده است.

فلزی بودن به نسبت موادی به غیر از گازهای هیدروژن و هلیوم که در جهان اولیه وجود داشتند اشاره دارد. هاریکان می‌گوید: مشکل این است که این محدودیت به خاطر توانایی تلسکوپ‌های فعلی از نظر حساسیت و طول موج است.

کهکشان‌ها مجموعه‌های وسیعی از ستارگان و ماده‌های بین ستاره‌ای هستند که توسط جاذبه گرانشی محدود شده‌اند مانند کهکشان راه شیری که منظومه شمسی ما در آن قرار دارد. نخستین کهکشان‌ها که 100 تا 150 میلیون سال پس از انفجار بزرگ پدید آمدند، نسبت به کهکشان‌های امروزی پرجرم‌تر و چگالی‌تر بودند و ستارگان بسیار کمتری داشتند.

محققان گفتند HD1، با جرمی شاید 10 میلیارد برابر بیشتر از خورشید ما، احتمالاً با اولین نسل از ستارگان پر شده است.

تبدیل شهر ووهان چین به قدرت فضایی تا سال 2030

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تلسکوپ فضایی جیمز وب تلسکوپ فضایی هابل تلسکوپ فضایی جیمز وب تلسکوپ فضایی هابل نشان می دهد میلیون سال کهکشان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۳۸۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک کهکشان زیبا در فاصله ۷۰ میلیون سال نوری از زمین

یک کهکشان زیبا در فاصله ۷۰ میلیون سال نوری از زمین

دیگر خبرها

  • یک کهکشان زیبا در فاصله ۷۰ میلیون سال نوری از زمین
  • تصاویر نجومی ۲۸ فروردین (۱۶ آوریل)
  • چهار نشان رنگارنگ سهم فرنگی کاران ایران از نخستین روز قهرمانی آسیا
  • (ویدئو) چاقوکشی در کلیسایی در استرالیا
  • نخستین خودروی برقی جهان با باتری حالت جامد
  • ابداع نخستین اکوپرینت روی سفال جهان در یزد
  • نخستین کنگره بین‌المللی«اربعین و آینده علمی فرهنگی جهان اسلام»
  • ۱۱ حقیقت سریع در مورد وب‌کم/ نخستین وب‌کم یک قهوه‌جوش را نشان می‌داد!
  • کشف اسرار جهان: نگاهی دقیق‌تر به انرژی تاریک
  • نماینده هنگ‌کنگ نخستین حریف وفایی