Web Analytics Made Easy - Statcounter

شاخص قیمت مواد غذایی سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد(فائو) در ماه مارس و در بحبوحه بحران اوکراین با جهشی قابل توجه به بالاترین میزان از سال ۱۹۹۰ رسید.

به گزارش قدس آنلاین، بر اساس آمار سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد، قیمت جهانی مواد غذایی اساسی مانند گندم، ذرت و روغن‌های گیاهی در ماه مارس به رکورد بالایی رسید که بالاترین سطح قیمتی از زمان ایجاد شاخص قیمت مواد غذایی فائو در سال ۱۹۹۰ میلادی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاخص قیمت مواد غذایی فائو در ماه مارس به طور متوسط ‌۱۵۹.۳ واحد بود که ۱۲.۶ درصد بیشتر از ماه فوریه بود.  

این شاخص تغییرات ماهانه قیمت‌های بین‌المللی سبدی از محصولات غذایی که معمولاً معامله می‌شوند را پایش می‌کند. بر اساس آخرین داده‌های فائو، آخرین سطح این شاخص ۳۳.۶ درصد بیشتر از مارس ۲۰۲۱ بود.

بر اساس گزارش فائو، شاخص قیمت غلات در ماه مارس ۱۷.۱ درصد بیشتر از ماه فوریه بود که ناشی از افزایش شدید قیمت گندم و همه اقلام غلات درشت و عمدتاً در نتیجه درگیری در اوکراین بود.

این آژانس سازمان ملل متحد یادآور شد که روسیه و اوکراین با هم حدود ۳۰ و ۲۰ درصد از صادرات جهانی گندم و ذرت را در سه سال گذشته به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس این گزارش، قیمت جهانی گندم در طول ماه مارس، ۱۹.۷ درصد افزایش یافت که به دلیل نگرانی‌ها از بازار ایالات متحده تشدید شد.

در همین حال، قیمت ذرت نسبت به ماه قبل ۱۹.۱ درصد افزایش یافت و همراه با جو به بالاترین سطح خود رسید. شاخص قیمت برنج در ماه مارس نسبت به فوریه تغییر چندانی نداشت و همچنان ۱۰ درصد کمتر از سطح سال قبل بود.

شاخص قیمت روغن نباتی فائو ۲۳.۲ درصد افزایش یافت که ناشی از افزایش قیمت روغن دانه آفتابگردان بود. اوکراین بزرگترین صادرکننده روغن دانه آفتابگردان در جهان است.

قیمت روغن نخل، سویا و کلزا نیز به طور قابل توجهی در نتیجه افزایش قیمت روغن دانه آفتابگردان و افزایش قیمت نفت خام افزایش یافت. نگرانی ها از کاهش صادرات از آمریکای جنوبی دلیل اصلی افزایش قیمت روغن سویا بود.

شاخص قیمت شکر فائو نسبت به فوریه ۶.۷ درصد افزایش یافت و به سطحی بیش از ۲۰ درصد بالاتر از مارس ۲۰۲۱ رسید. افزایش قیمت نفت خام عاملی بود که همراه با افزایش ارزش پول واقعی برزیل و چشم انداز تولید مطلوب در هند از افزایش ماهانه بیشتر قیمت‌ شکر جلوگیری کرد.

بر اساس برآوردهای فائو، تولید جهانی غلات تا پایان سال کشاورزی ۲۰۲۱ به دو میلیارد و ۷۹۹ میلیون تن می‌رسد که کمی بیشتر از سال ۲۰۲۰ است. تولید برنج(آسیاب‌شده) نیز به حداکثر تاریخی ۵۲۰.۳ میلیون تن می‌رسد.

فائو در گزارشی در اوایل ماه جاری اعلام کرد که ۳۰ درصد از محصولات اوکراین به دلیل تأثیر جنگ قابل کشت نیست. علاوه بر این، زنجیره‌های تامین در این کشور در حال فروپاشی است.

بر اساس گزارش ‌های «برنامه جهانی غذا»، جنگ روسیه علیه اوکراین، گرسنگی را در جهان تشدید کرده است. وابستگی به ذخایر گندم روسیه و روغن آفتابگردان اوکراین، مشکلات حمل‌ونقل و لغو و تاخیر ارسال محموله‌ها از بندر شهر اودِسا در اوکراین، کمک‌های غذایی در کشورهایی همچون یمن، اتیوپی، افغانستان و سوریه را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

این آژانس وابسته به سازمان ملل متحد پیش‌بینی می‌کند که درگیری اوکراین بودجه مورد نیاز برای عملیات‌ این نهاد را تا ۲۹ میلیون دلار(نزدیک به ۲۶ میلیون یورو) ماهانه افزایش خواهد داد. این برنامه که پیشتر نیز با بحران مالی روبه‌رو بود، وادار شد تا در اوایل سال جاری میلادی، کمک‌ها در چند کشور را متوقف کند.

منبع: ایرنا

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: فائو افزایش بهای جهانی مواد غذایی درصد افزایش یافت سازمان ملل متحد افزایش قیمت ماه مارس مواد غذایی شاخص قیمت قیمت روغن بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۴۵۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورم ۱۲ ماهه بهای تولیدکننده ۵۰ واحد درصد کاهش یافت

بانک مرکزی اعلام کرد: در جهت تحقق شعار سال ۱۴۰۲ مبنی بر «مهار تورم، رشد تولید»، این بانک با اتخاذ سیاست تثبیت اقتصادی حول سه محور اصلی «ثبات‌بخشی و پیش‌بینی‌پذیر نمودن بازار ارز»، «کنترل نقدینگی» و «بازنگری در مقررات» اقدامات متعددی را در دستور کار خود قرار داد که برآیند سیاست‌ها و اقدامات اتخاذ شده توسط مجموعه اقتصادی دولت و بانک مرکزی در بهبود متغیر‌های کلان اقتصادی به ویژه در کنترل نرخ تورم قابل مشاهده است.

در همین زمینه، بررسی تحولات شاخص بهای تولیدکننده بیانگر روند کاهشی این شاخص در دولت سیزدهم می‌باشد، به طوری‌که تورم دوازده‌ماهه شاخص بهای تولیدکننده از ۸۲.۶ درصد در شهریورماه سال ۱۴۰۰ به ۳۲.۶ درصد در اسفندماه سال ۱۴۰۲ (نرخ تورم سال ۱۴۰۲) کاهش یافته که موید کاهش قابل ملاحظه ۵۰.۰ واحد درصدی نرخ تورم شاخص بهای تولیدکننده در این مقطع است.

در همین راستا تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده نیز در سال ۱۴۰۲ روند نزولی به خود گرفت به طوریکه با کاهش ۱۷.۹ واحد درصدی، از ۴۲.۴ درصد در اسفندماه ۱۴۰۱ به ۲۴.۵ درصد در اسفندماه سال ۱۴۰۲ رسید. بررسی تحولات شاخص بهای تولیدکننده به تفکیک گروه‌های اصلی «کالا» و «خدمت» در سال ۱۴۰۲ حاکی آن است که کاهش تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده در سال ۱۴۰۲ عمدتاً از جانب اقلام کالایی بود؛ به گونه‌ای که در بازه زمانی اسفند ۱۴۰۱ تا اسفند ۱۴۰۲، تورم نقطه به نقطه گروه اختصاصی «کالا» با کاهش ۲۴.۹ واحد درصدی از ۴۴.۷ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۱۹.۸ درصد در اسفند ۱۴۰۲ کاهش یافت؛ در حالی‌که تورم نقطه به نقطه گروه اختصاصی «خدمت» با ۱.۴ واحد درصد کاهش، از ۳۷.۱ درصد به ۳۵.۷ درصد رسید.

در همین ارتباط، تورم ماهانه شاخص بهای تولیدکننده در اسفندماه ۱۴۰۲ رقم ۱.۶ درصد را ثبت نمود. بررسی تورم ماهانه به تفکیک گروه‌های اختصاصی «کالا» و «خدمت» نیز حاکی از تحقق تورم ۱.۵ درصدی گروه کالا (ضریب اهمیت ۶۵.۷ درصد) با سهم از تورم ۱.۰ واحد درصد و تورم ۱.۸ درصدی خدمات (ضریب اهمیت ۳۴.۳ درصد) با سهم از تورم ۰.۶ واحد درصد است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بانک و بیمه

دیگر خبرها

  • جهش بهای نفت در بازار جهانی
  • ثبات قیمت نفت در بازار‌های جهانی/ برنت ۸۷.۱۱
  • افزایش بهای جهانی نفت
  • ۲۲ درصد دانش آموزان قزوینی دچار اضافه وزن هستند
  • گلایه‌مندی مردم گلپایگان از افزایش قیمت اجاره مسکن
  • قیمت جهانی نفت چقدر افزایش یافت؟
  • قیمت جهانی نفت امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تورم ۱۲ماهه بهای تولیدکننده ۵۰ واحد درصد کاهش یافت
  • تورم ۱۲ ماهه بهای تولیدکننده ۵۰ واحد درصد کاهش یافت
  • تورم بهای تولیدکننده ۵۰ واحد درصد کاهش یافت