Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیمان به عنوان یکی از مواد اولیه مهم ساختمان سازی بر زندگی مردم بسیار تاثیرگذار است اما افزایش ناگهانی قیمت این محصول که علت های آن را بورسی شدن و کاهش تولید می خوانند، سبب نگرانی در آغازین روزهای ساخت و ساز در سال جدید شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش "راه آرمان"  قیمت تمام شده هر کیسه سیمان به عنوان یکی از مواد اولیه مهم ساختمان سازی بر زندگی مردم بسیار تاثیرگذار است اما افزایش ناگهانی قیمت این محصول که علت های آن را بورسی شدن و کاهش تولید می خوانند، سبب نگرانی هایی در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ و همزمان با اغاز فصل ساخت و سازها در سال ۱۴۰۱ شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


افزایش قیمت سیمان و چالش هایی چون نوسانات برقی راه هموار ساخت و سازها را مسدود کرد

قیمت‌گذاری این محصول می‌تواند بر چگونگی خانه‌دار شدن عده کثیری در کشور و استان کرمان تاثیر بگذارد و در این زمینه سیمان سیاه یا تیپ ۲ بیشترین مصرف را در زندگی مردم دارد.



نیمه دوم سال گذشته بود  که سیمان تیپ ۲ کرمان هم به تابلو بورس پیوست، هدف از این اقدام از ابتدا، یافتن بازاری جدید و فروش رقابتی آن اعلام شد اما با بالارفتن تقاضا، قیمت این محصول نیز سیر صعودی به خود گرفت؛ نرخی که اواسط سال ۹۹ هر کیسه ۴۷ هزار تومان به فروش می رسید در اسفند ماه همان سال به بیش از ۹۰ هزار تومان رسید که عده ای معتقدند این محصول تا ۲ برابر افزایش قیمت داشته است.


مهدی حسینی نژاد در جلسه تنظیم بازار انتهای سال به صورت اضطراری بحث سیمان را پیش کشید و گفت: ما در حال نزدیک شدن به فصل آغاز ساخت و سازها در استان و حتی کشور هستیم که دچار مشکلاتی در این عرصه هستیم.

وی تاکید کرد: افزایش قیمت تولید و چالش هایی چون نوسانات برقی راه هموار ساخت و سازها در سطح استان را مسدود می کند که باید مراقبت جدی کرد.
در همین راستا با معاون بازرسی سازمان صمت کرمان گفتگو کردیم تا چالش های این مسیر را بیابیم.

کارخانه های سیمان کرمان ، ممتازان و ماهان، طلایه دار عرضه سیمان 

 محسن یزدانپناه معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان کرمان  در گفتگو با "راه آرمان" عنوان کرد: کارخانه های تولید سیمان بر اساس ظرفیت اسمی تولید پروانه سالانه سه میلیون تن را ازسازمان صنعت ، معدن و تجارت اخذ کرده اند.

وی ادامه داد: از بین سه کارخانه سیمان کرمان ، ممتازان و ماهان، کارخانه سیمان ممتازان  توانسته  به مبحث صادرات سیمان ورود پیدا کند و سال گذشته قریب به ۱۰ درصد از محصولات خاص خود را صادر کرده است.

یزدانپناه در خصوص نحوه توزیع سیمان در استان کرمان گفت: بیش از ۳۶۰ عامل توزیع مردمی سیمان در شمال استان داریم که ازسه کارخانه، سیمان خود را دریافت و بین عوامل مردمی خود توزیع می کنند.

کرمان ماهیانه ۲۰۰ هزار تن سیمان به بورس عرضه می کند 


وی در خصوص میزان عرضه سیمان در بورس اذعان کرد: کارخانه سیمان کرمان ۲۱ هزار تن، سیمان ممتازان ۲۴ هزار تن و سیمان ماهان نیز ۵ هزار تن، به صورت هفتگی انواع محصولات سیمانی را به بورس عرضه می کنند.
معاون بازرسی سازمان صمت انواع سیمان را به ۴ گروه فضولانی، تیپ ۲، چاه نفت و سفید، تقسیم کرد و گفت: دراستان کرمان کارخانه سیمان ماهان روزانه هزار تن، سیمان کرمان سه هزار تن و سیمان ممتازان ۳۷۰۰ تن تناژ تولید دارند.

مهرماه ۱۴۰۰ عرضه سیمان به صورت رسمی  به بورس واگذار شد

یزدانپناه افزود: از مهرماه سال قبل مقرر شد که  سیمان به طور کامل در بورس عرضه شود و تمام عواملی که نیاز به سیمان دارند و ختم به پروژه های ملی می شوند، از جمله عوامل مردمی و حتی  صنایع پایین دستی تولید در خصوص سیمان  نیز باید آن را از بورس تهیه کنند مانند  بتن سازان ، تولید کنندگان بلوک و دیوار های پیش ساخته و موزاییک  نیز شامل این قانون شدند.

گرانی و کمبود سیمان؛ نشان از رد پای دلالانی دارد که برای مشتریان ثروتمند خود خوش رقصی می کنند

وی در ادامه با بیان اینکه ما مشکلات موجود در عرصه گرانی سیمان را تایید می کنیم، افزود: متاسفانه دلیل برخی ازگرانی و کمبودها، کارگزارانی هستند که خرید را برای مشتریان خاص خود که توان مالی بیشتری دارند، انجام می دهند وکمتر وقت خود را صرف کسانی که زیر ۵۰  یا۱۰۰ تن سیمان خرید دارند، می کنند  که این موضوع را  از طریق وزارت خانه نیز پیگیری کرده ایم.

یزدانپناه اذعان کرد: در ادامه پیگیری مشکلات موجود در عرضه سیمان  توسط کارگزاری ها حتی پیشنهاداتی نیز ارائه کردیم که اعمال آن ها برای همه کارگزاران عدالت یکسان بوجود می آورد و یک سقف مشخصی برای عرضه تعیین می کند تا کسانی که سیمان کمتر نیاز دارند نیز مشکل عدم دریافت سیمان را نداشته باشد.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت درخصوص نرخ سیمان اذعان کرد: اواخر سال گذشته  در سطح استان با افزایش قیمت سیمان مواجه بودیم که دلیل آن وجود مشکل در کارخانه هرمزگان که سیمان بخش جنوبی ما را تامین می کرد، بود که باعث ایجاد کمبود سیمان در نواحی جنوب استان شد و همین کمبود سبب افزایش قیمت در بورس شد.

وی ادامه داد: در آخرین جلسه ما با  ستاد تنظیم بازار استان درسال ۱۴۰۰  مقرر شد؛ به سبب تعمیرات کارخانه سیمان کرمان در بازه ۴۰ تا ۵۰ روزه  وعقب افتادگی از تولید، واحد سیمان ممتازان از بهمن ماه ۱۴۰۰ تا اواسط اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ میزان عرضه هفتگی خود را  از۲۰ هزار تن به ۲۵ هزارتن افزایش دهد  که خوشبختانه این تدبیر سبب روند  نزولی قیمت شد.

یزدان پناه درخصوص تعیین نرخ قیمت سیمان در سال جدید بیان کرد: قیمت سال جدید بر اساس مقایسه روند عرضه و تقاضا است که به زودی بررسی و اعلام خواهد شد.

قیمت تمام شده یک کیسه ۵۰  کیلو گرمی سیمان ۴۶ هزار تومان 

وی افزود: به مدت دو هفته مشکل کمبود سیمان نداریم اما یک روند افزایشی قیمت داشته ایم، سیمان تیپ دو که مورد تقاضای مصرف مردمی است طبق گزارش داده شده به  ۶۴۴ هزارتومان در بورس رسیده است.

یزدان پناه ادامه داد: اگر بر نرخ فعلی، ۹ درصد ارزش افزوده،۲  درصد بورس و  ۶۰ هزارتومان به ازای هرتن برای حمل عاملین مردمی  و۱۲ درصد سود خرده فروش ها را به نرخ فعلی بیافزاییم، در مجموع قیمت برای مصرف کننده هر کیسه ۵۰ کیلویی سیمان حدود ۴۶ هزار تومان می رسد و در حال حاضر سطح شهرستان کرمان به فروش می رسد.

تعهد به بازار داخلی صادرات سیمان را در شاخص ۵ درصدی قرار داد

یزدانپناه ادامه داد: ظرفیت تولید سه کارخانه استان بین دو میلیون و پانصد تا دو میلیون و هفتصد  تن بوده و صادرات محصول این سه کارخانه به واسطه تعهداتی که به بازار داخلی دارند کمتر از ۵درصد است.


رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت در کرمان با بیان اینکه سیمان تیپ ۲ نیاز مردم است، گفت: طی ۶ ماه گذشته تولیدات این کارخانه ها را رصد کردیم و سه کارخانه بزرگ این استان از جمله سیمان ممتازان ۷۹ هزار و ۵۶۰ تن، کارخانه ماهان ۲۹ هزار و ۵۱۴ تن و سیمان کرمان ۶۵ هزار تن طی بهمن ماه تولید داشته اند و روند تولید با شیب ملایم کاهشی است.

بورس مسیری برای افزایش قیمت سیمان

حسینی نژاد اذعان کرد:سیمان  در بورس به فروش می رود لذا بورس به مسیری برای افزایش قیمت این کالا تبدیل شده است.

وی تولید کارخانه های سیمان استان کرمان را تشریح و بیان کرد: برای قیمت سیمان پیشنهاد دادیم سقفی در قیمت گذاری بورس تعیین شود و در نتیجه این نرخ به ۵۶۰ هزار تومان برسد که در صورت تصویب این پیشنهاد، قیمت محصول را کنترل می کنیم.

حسینی نژاد گفت : علت گرانی سیمان در کرمان، تغییر نرخ روزانه سیمان به دلیل وابستگی به بورس و تاثیر قیمت سیمان، شن و ماسه بر بازار بتن است.

تاثیر قیمت گذاری سیمان به حدی است که بر بازار بتن، مسکن و سایر کالاهای مرتبط با آن نیز به صورت زنجیره وار تاثیرگذار بوده است.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز در این زمینه در واکنش به افزایش قیمت بتن، گفت: نرخ گذاری کالاها در کمیته نظارت مصوب و قیمت تمام شده محصول بتن نیز براساس آنالیز (پایش) قیمت و اسناد حسابداری داخلی شرکت های تولید کننده محاسبه می شود.

سینا خسروی تاکید کرد: تا کنون ده ها پرونده گرانفروشی شن و ماسه طی یک ماه اخیر به تعزیرات حکومتی استان کرمان ارسال شده است.

تعیین سقف قیمت سیمان، برخورد با گرانفروشان

تعیین سقف قیمت در بورس پیشنهاد دیگر سازمان صنعت، معدن و تجارت برای کنترل قیمت این محصول بوده که امیدها همچنان باقی است که به نتیجه برسد و تاثیر خود را با سرعت بیشتری بر زندگی مردم بگذارد.

یکی از راهکارهایی که دستگاه های اجرایی استان کرمان در این حوزه دنبال کرده اند، ارتقای ظرفیت تولید بود و با وجود اینکه روندی زمان‌بر است اما نشان می دهد تا کنون موفق بوده اما مردم کرمان همچنان باید سیمان را گران بخرند.


محمد عزیزی مدیر کارخانه سیمان کرمان در گفتگو با "راه آرمان " هم از ذخیره معادن این کارخانه خبر داد و گفت: تا ۱۰۰ سال هم که از معدن بهره برداری کنیم، هنوز هم سیمان داریم، بنابر این مشکلی در برداشت نیست بلکه مانع در اجازه تولید و بهبود شرایط مساعد تولید است.

با تمام مباحث مطرح شده به نظر می رسد تنها راهکار رسیدن به هدف مطلوب که تولید کنندگان به افزایش تولید رغبت نشان دهند، ایجاد اقتصاد دانش بنیان و عزم راسخ مسئولان برای برخورد جدی با مخلان اقتصادی است.

در علم اقتصاد عنوان شده است که هر جا رکود صورت گرفت، فعالیت های عمرانی تنها راه حل است که ضمن تقویت تولید کنندگان داخلی مسیر احیاء شغل های وابسته نیز به صورت جدی راه اندازی می شوند.

امیدواریم دولت سیزدهم با طرح جهش مسکن بتواند راه گردش نقدینگی را در صنایع مختلف هموار کند تا در نهایت تولید کننده و مصرف کننده به نحو مطلوب قدم بردارند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کارخانه سیمان کرمان قیمت این محصول سیمان ممتازان معاون بازرسی معدن و تجارت ساخت و سازها استان کرمان افزایش قیمت سازمان صنعت قیمت سیمان عرضه سیمان زندگی مردم هزار تومان سه کارخانه کارخانه ها هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۵۱۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمرکز بر فرهنگ سازمانی و تقویت خرده‌فرهنگ‌ها در فولاد مبارکه

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: تمرکز بر فرهنگ سازمانی و تقویت خرده‌فرهنگ‌های مطلوب فولاد مبارکه از اهمیت زیادی برخوردار است و درک مفهوم نوآوری در سطوح عمودی و افقی سازمان امری ضروری است. - اخبار بازار -

مدیرعامل فولاد مبارکه در دیدار نوروزی با مدیران ارشد شرکت‌های زیرمجموعه با اشاره به اولویت‌های سال 1403 گفت: تمرکز بر فرهنگ سازمانی و تقویت خرده‌فرهنگ‌های مطلوب فولاد مبارکه از اهمیت زیادی برخوردار است و درک مفهوم نوآوری در سطوح عمودی و افقی سازمان امری ضروری است.

به گزارش خبرنگار فولاد، محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل گروه فولاد مبارکه در دیدار نوروزی با مدیران ارشد شرکت‌های زیرمجموعه اظهار کرد: همه‌ساله براساس نامگذاری و انتخاب شعار سال توسط مقام معظم رهبری، یک جهت‌گیری کلی در کشور ایجاد می‌شود و گروه فولاد مبارکه نیز به تبع آن به‌عنوان مجموعه‌ای که در حوزه تولید پیشتاز و پیشران است، همواره دغدغه‌های خود را در قالب اهداف و استراتژی‌هایی به‌صورت سالانه دنبال می‌کند.

وی در ادامه افزود: سال 1403 توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌عنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شد که گروه فولاد مبارکه نیز بایستی تحقق این شعار را مانند سنوات گذشته سرلوحه خود قرار دهد.

فولاد مبارکه در سال گذشته علی‌رغم محدودیت‌ها، رشد تولید را محقق کرد

مدیرعامل فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: گروه فولاد مبارکه در سال گذشته علی‌رغم محدودیت‌هایی که داشت، رشد تولید را محقق کرد و این در حالی بود که با شرایط قطع برق و گاز صنایع و محدودیت های موجود، انتظار می‌رفت تولید با بحران مواجه شود ولی زحمات همکاران در برنامه‌ریزی برای عبور از این محدودیت‌ها قابل تقدیر بود. بنابراین رشد تولید آن‌گونه که در شعار سال گذشته نیز مطرح شده بود، به لطف الهی و تلاش همکاران محقق شد و ان‌شاءالله در شعار امسال نیز جهش تولید مدنظر خواهد بود.

مشارکت مردم در جهش تولید نیازمند فراهم‌سازی زمینه‌ حضور مردم در شئون مختلف است

وی ادامه داد: اما در بخش دوم شعار سال 1403 که مشارکت مردم مورد تأکید قرار گرفته، نیازمند برنامه‌ریزی بیشتری برای فراهم ساختن زمینه‌های حضور مردم در شئون مختلف اعم از سرمایه‌گذاری و دیگر بخش‌هاست که لازم است برنامه‌ریزی برای این که فولاد مبارکه در چه حوزه‌هایی می‌تواند جلب مشارکت مردم را ایجاد نماید، تدوین و اجرا گردد.

پیشتازی فولاد مبارکه صرفاً در ابعاد تکنولوژیک نیست

طیب‌نیا تصریح کرد: فولاد مبارکه تا به امروز در مقایسه با متوسط صنعت کشور و حتی برترین‌ها در حوزه رشد تولید، پیشتاز بوده است. این پیشتازی صرفاً در ابعاد تکنولوژیک نیست، بلکه آحاد همکاران گروه فولاد مبارکه در عمیق‌ترین لایه‌های فرهنگی سازمانی پیشتازی کشور را در صنعت هدف خود قرار داده‌اند. آن‌گونه که در فلسفه وجودی سازمان بیان می‌کنیم، فلسفه فولاد مبارکه خلق آینده بهتر برای ایران است.

فرهنگ کار و تولید لازمه تولید حداکثری و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها

وی اذعان داشت: در هر شرکتی فرهنگ کار و تولید نهادینه شده باشد، قطعاً آمادگی لازم برای تولید حداکثری و بهره بردن از ظرفیت‌ها وجود دارد و شرکت‌هایی مثل فولاد مبارکه به همین دلیل آمادگی قبلی و بیشتری برای جهش تولید دارند، چراکه فرهنگ همواره زیربناست و بر خلاف برخی نظریات که خود را ناجی جهان هم می‌دانستند، ما فرهنگ را زیربنای اقتصاد می‌دانیم آن‌گونه که امام خمینی (ره) نیز به نظریه انسان فرهنگی تأکید داشتند.

لبیک فولاد مبارکه به شعار سال 1403 در آغازین روزهای فروردین‌ماه

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه تأکید کرد: فولاد مبارکه با توجه به این که شرایط مختلفی از محدودیت‌ها را طی سال‌های گذشته تجربه کرده، در سال جدید نیز می‌بایست مدیریت هوشمندانه و بهتری جهت افزایش تولید داشته باشد و همکاران ما این موضوع را در لبیک به نامگذاری سال از روز اول فروردین‌ماه و طی آغازین روزهای سال با برجای گذاشتن رکوردهای جدید تولید، علی‌رغم ثبت رکوردهای بالای قبلی به اثبات رساندند. دسترسی به هر هدف ارزشمندی در هر سازمانی مرهون مدیریت و برنامه‌ریزی دقیق و بلندمدت و مهم‌تر از همه برخاسته از فرهنگ سازمانی موجود در آن مجموعه است.

فرهنگ سازمانی گروه فولاد مبارکه، وجه تمایز این مجموعه با سایر شرکت‌هاست

وی عنوان داشت: تمرکز بر فرهنگ سازمانی در سال جدید برای فولاد مبارکه از اهمیّت ویژه‌ای برخوردار است؛ آنچه که تا به امروز موفقیت‌های گروه فولاد مبارکه را رقم زده و تفاوت‌هایی با سایر سازمان‌های موجود در کشور ایجاد نموده، فرهنگ سازمانی متمایز این مجموعه با سایر شرکت‌ها و سازمان‌هاست که البته با حالت ایده‌آل همچنان فاصله دارد. این شرکت دارای خرده‌فرهنگ‌های مثبتی همچون نگاه بلندمدت و راهبردی در برنامه‌ها و تعیین اهداف، نظم و انضباط کاری و مالی، شفافیت، توجه به توسعه سرمایه انسانی و مواردی از این دست است که نیازمند تثبیت، توسعه و تقویت بیشتر می‌باشد.

ضرورت درک مفهوم نوآوری در سطوح عمودی و افقی سازمان

طیب‌نیا اضافه کرد: طی دو سال اخیر، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود و نوآوری در گروه فولاد مبارکه در مسیر تبدیل شدن به‌عنوان یکی از ابعاد فرهنگ سازمانی در حال نهادینه شدن است. مفهوم نوآوری در جای‌جای فولاد مبارکه و برای کارکنان کلیه نواحی در هر رده‌ای که مشغول هستند باید به یک مفهوم قابل درک تبدیل شود تا همه در عملکرد خود نوآوری داشته باشند؛ این موضوع به‌عنوان بهبود مستمر در بطن فولاد مبارکه وجود داشته است. وقتی صحبت از فرهنگ سازمانی است این‌موضوع صرفاً با رده‌های بالای ساختار سازمان معطوف نخواهد شد بلکه تمام سطوح عمودی و افقی سازمان می‌بایست در عملکرد خود نوآوری داشته، این مفهوم را درک و به منصه ظهور برسانند.

جهش و رکوردهای تولید با کار سریع، دقیق و هماهنگ در یک کُلّ منسجم

وی بیان داشت: فولاد مبارکه در افق اهداف خود زمانی به نوآوری و تولید پایدار می‌رسد که همه کارکنان آن به مفهوم نوآوری و به جایگاه خود در تحقق آن پی برده باشند؛ خودبیگانگی از هویّت کار، آفت سازمان‌های بزرگ است. رکوردهای تولید در فولاد مبارکه به‌گونه‌ای نیست که به‌صورت دستوری محقق شوند، بلکه یک رکورد تولیدی سالانه، ماهیانه و حتی روزانه، وقتی کُلّ منسجم، با سرعت، دقّت و هماهنگ کار کنند تا جهش و رکوردهای تولید محقق شوند. این فرهنگ تفکر سیستمی است که این‌گونه همه ارکان را هماهنگ می‌کند.

گروه فولاد مبارکه در سال جدید به دنبال غنی‌سازی فرهنگ سازمانی است

مدیرعامل فولاد مبار که در پایان با بیان این که تأکید گروه فولاد مبارکه در سال جدید بر غنی‌سازی فرهنگ سازمانی خواهد بود، گفت: در نخستین گام می‌بایست خرده‌فرهنگ‌های مطلوب خود را شناسایی، تقویت و تثبیت و در مواردی در شرکت‌های تابعه ترویج کنیم تا ساختار مستحکم سازمان با تغییر افراد تغییر نکند؛ درصدد هستیم تا فرهنگ فولاد مبارکه را به‌گونه‌ای تثبیت‌ کنیم که از سلوک و رفتار کارکنان آن مشخص باشد که در فولاد مبارکه شاغل هستند، همان‌طور که فرهنگ کار و تولید ژاپنی‌ و حتی فرهنگ شرکت‌های مشهور این کشور همچون «سونی» زبان‌زد است و تدریس می‌شود. در همین راستا با بهره‌مندی از عناصر فرهنگی غنی برای توسعه ارزش‌های فرهنگ سازمانی برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کشف ۱۱ کیلوگرم موادمخدر در ایلام
  • ۷۰ خرده فروش مواد مخدر در آذربایجان شرقی دستگیر شدند
  • دستگیری ۷۰ خرده فروش مواد مخدر در آذربایجان شرقی
  • تمرکز بر فرهنگ سازمانی و تقویت خرده‌فرهنگ‌ها در فولاد مبارکه
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه ای و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • تاثیر قیمت جدید دلار بر بازار مصالح ساختمانی 1403
  • فضای بازار در قم برای گران فروشان باید ناامن شود
  • ابرکوه و سیادن ابهر مهمترین میلگردهای بورسی
  • ۳ خرده فروش مواد مخدر در بجنورد دستگیر شدند