Web Analytics Made Easy - Statcounter

هامون سبطی دبیر کارگروه آموزش دیده بان شفافیت و عدالت در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس درباره آزمون دستیاری و مسائل پیرامونی آن، اظهار کرد: موضوع ساده‌ای درباره آزمون دستیاری وجود داشت که به دلیل برخی سوء تفاهم‌ها، مشکل ایجاد شد و امیدواریم با ورود ریاست نظام پزشکی تهران و پیگیری و پشتیبانی ریاست نظام پزشکی کشور، گره‌گشایی شود؛ البته در کنار این موضوع یک سری ایرادات و خلأهایی کشف شده است که می‌‌توانیم برای حل آن برنامه‌ریزی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با اشاره به ایرادات و خلأهای مطرح شده، گفت: اینکه مجلس شورای اسلامی بخواهد درباره مسائل گوناگون به ویژه مواردی که در آن حساسیت بالایی وجود دارد، اختیارات خود و درواقع مردم را به شوراهای گوناگون بسپارد، محل اختلاف شده و هزینه از کشور و نظام آموزشی کشور می‌گیرد.

* آزمون دستیاری در حد آزمون سراسری حساسیت‌زاست

سبطی با بیان اینکه آزمون دستیاری در حد آزمون سراسری حساسیت‌زاست،  توضیح داد: آزمون دستیاری آینده یک بخشی از نخبگان کشور است که همه باید همت کنیم و در ایجاد بستر مناسبی جهت رضایت‌ و برای ماندن‌شان در ایران کوشا باشیم؛ در حقیقت موضوع ملی است و نمی‌شود تصمیم‌گیری درباره چنین آزمونی را به یک هیأت یا شورا سپرد. بلکه باید  تمام نمایندگان مجلس که قریب به 300 نفر با 300 نگاه و خواسته گوناگون هستند، بیایند و پس از بررسی قوانین در کمیسیون های تخصصی و مرکز پژوهشها با صبر و درایت آنچه که اکثریت می‌پذیرد به عنوان قانون پذیرفته و اجرا شود. 

وی با تأکید بر اینکه آزمون دستیاری آنقدر مهم است که باید مجلس درباره آن تصمیم بگیرد و سپردن آن به شورای آموزش پزشکی و تخصصی کار درستی نبود، افزود: متأسفانه درباره کنکور سراسری نیز  برخی در این قضیه که قوانین مجلس دارای اولویت است، اما و اگرهایی آوردند که البته در نهایت اینگونه نشد و پس از کش و قوس های تنشزا و هزینه افزا، قانون مجلس با پیشینه فلسفی و تفکری که دارد، نهایتا قرار است اجرا شود.


* منابع آزمون پزشکی در ایران باید به‌روز باشد

 دبیر کارگروه آموزش دیده بان شفافیت و عدالت ادامه داد: مشکل دیگر این است که  شورا نمی‌تواند مسؤولیت و اختیاراتش را به هیأت یا فرد دیگری واگذار کند و در کمال شگفتی می‌بینیم سخن از این است که برخی اختیارات این شورا به وزیر بهداشت داده شود یا در اختیار معاونی گذاشته شود که چند سمت را با هم دارد؛ مسؤولیت به این مهمی را نمی‌توان به یک یا چند نفر سپرد این موضوع با گستره ملی دارد و محفلی حل نمی شود. در ضمن اینجا بحث تعارض منافع هم کاملا قابل طرح است و بالاخره این افراد پزشکان جوانی هستند که می‌خواهند با پزشکانی که سال‌هاست در عرصه پزشکی کار کردند و در منصب مسؤولیت‌های وزارت بهداشت حضور دارند، رقابت کنند. 

 وی اضافه کرد: در حال حاضر می‌بینیم که سه قوه بر سر یک موضوع بسیار بدیهی دارند وقت و هزینه می‌گذارند  و آن هم این که «منابع آزمون پزشکی در ایران باید به‌روز باشد». در سنگاپور و مالزی هم منابع پزشکی به‌روز است، پس در ایران که قطب پزشکی به حساب می‌آید حتما باید به ‌روز باشد و این گفت‌وگو ندارد؛ گیریم که یک کتاب که هیچ، حتی بحث یک صفحه باشد.

* رأی قاضی برپایه کتاب حقوق است نه مصالح

سبطی افزود: در این موضوع بدین آشکاری می‌بینیم که هم قوه مقننه وارد شده است و تعدادی از نمایندگان قبل از عید نوروز، به وزیر بهداشت تذکر داده‌اند و هم رأی دیوان عدالت اداری صادر شده است مبنی بر اینکه وزارت بهداشت در این مورد تخلف کرده است و هم قوه مجریه درگیر این موضوع است و مسلما دلش نمی‌خواهد کار به نقطه بحران بکشد، زیرا رأی قاضی برپایه کتاب حقوق است نه مصالح. رأی دیوان مشخص است و بر اساس آن آزمون ۴۹ باید در پاییز امسال برگزار شود، پس رأی بینابینی نداریم. حال که اجرای این رأی به صلاح سیستم بهداشت و درمان نیست، باید مصلحت اندیشانی وارد شوند و کاری کنند رضایت شاکیان جلب شده و توافقی خردمندانه و خداپسندانه عملی شود.

وی افزود: بر همین اساس گمان می‌کنم ورود سازمان نظام پزشکی به عنوان نماینده قانونی صنف پزشکان می‌تواند بسیار به هنگام و به جا باشد و با این پادر میانی تا چند روز آینده، مشکل حل شود و اگر نیاز باشد با حمایت دیده‌بان شفافیت و عدالت و نمایندگان مجلس، این موضوع ختم به خیر شود. 

 دبیر کارگروه آموزش دیده بان شفافیت و عدالت با بیان این که باید شأن احکام دیوان عدالت اداری و شأن قانونگذاری مجلس حفظ شود، گفت: این نهادهای مترقی متعلق به کشور است و پاسداشت آنها وظیفه همه است؛ باید فعلا حاشیه‌هایی که به وجود آمده است را نادیده بگیریم البته بعدا علت یابی شود و اقداماتی انجام شود تا شبیه آن رخ ندهد؛ در هرحال اکنون باید منابع آزمون دستیاری به‌روز شود و آزمون با این منابع قدیمی در هر زمان که بخواهد برگزار شود، غیرقانونی است و نتایج آن قابل استناد نیست و با ورود سازمان نظام پزشکی ان‌شاءالله هم این منابع به‌روز می‌شوند و هم زمان کافی که سیستم بهداشتی کشور را مختل نکند، در اختیار داوطلبان قرار داده می شود تا منابع جدید را مطالعه کنند و مشکل پیش نیاید.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آزمون دستیاری سازمان نظام پزشکی دیده بان شفافیت و عدالت آزمون دستیاری نظام پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۵۷۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمون استخدامی سازمان تأمین‌اجتماعی در سراسر کشور برگزار شد

به‌گزارش خبرگزاری مهر، میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی امروز در حاشیه بازدید از یکی از حوزه‌های امتحانی آزمون استخدامی این سازمان، با اشاره به استقبال خوب از از برگزاری این آزمون که برای تقویت نیروی انسانی بخش‌های بیمه‌ای و درمانی این سازمان برگزار شد، از برگزاری دو مرحله آزمون استخدامی از ابتدای دولت مردمی سیزدهم برای تأمین نیروی انسانی موردنیاز سازمان تأمین‌اجتماعی خبر داد و گفت: در آزمون قبلی که در سال ۱۴۰۱ برگزار شد، حدود ۵ هزار نیروی جدید جذب و به تناسب نیاز در بخش‌های مختلف بیمه‌ای و درمانی این سازمان به‌کارگیری شدند.

وی بیان داشت: در آزمون استخدامی سال ۱۴۰۲ نیز که به دلایلی برگزاری آن به امروز موکول شد نیز حدود ۴۹۰۰ نفر را جذب و در بخش‌های مختلف مورد نیاز حکمرانی تأمین‌اجتماعی اعم از بیمه‌ای و درمانی به کار خواهیم گرفت.

وی با اشاره به ثبت‌نام بیش از ۷۲ هزار نفر در آزمون استخدامی سال ۱۴۰۲، اظهار داشت: گزارش‌ها حاکی از استقبال خوب داوطلبان از این آزمون استخدامی است و امیدواریم به‌زودی و در آزمون استخدامی سال ۱۴۰۳ نیز که در نیمه دوم امسال برگزار خواهد شد، بتوانیم تعداد بیشتری از فارغ‌التحصیلان را جذب کنیم.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در پاسخ به سوالی درباره زمان اعلام نتایج این آزمون، گفت: نتایج اولیه این آزمون که مرحله اول از فرآیند جذب نیروی انسانی مورد نیاز سازمان تأمین‌اجتماعی است، حدود ۲۰ روز اعلام خواهد شد سپس مراحل بعدی از جمله فرآیند مصاحبه و گزینش را پیش رو خواهیم داشت.

موسوی با اعلام این‌که عمده شرکت کنندگان در این آزمون مربوط به مقاطع تحصیلی کارشناسی و بالاتر هستند، به تنوع موقعیت‌های شغلی مورد نیاز سازمان تأمین‌اجتماعی اشاره کرد و گفت: در این آزمون ۱۴۰۰ نفر نیروی پرستار جذب خواهند شد که حدود ۱۱ هزار پرستار در این آزمون برای استخدام در این موقعیت شغلی ثبت‌نام کردند. در حوزه بیمه‌ای هم در رشته‌ها و گرایش‌های مختلف بیمه‌ای و مدیریتی جذب نیرو خواهیم داشت.

بر اساس این گزارش، سید مرتضی حسینی، معاون برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی و سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در حاشیه بازدید از این آزمون، با اشاره به برگزاری آزمون استخدامی تأمین‌اجتماعی در ۶۰ مرکز در سطح کشور، گفت: ۳۷۰۰ نفر از کل ۴۹۰۰ نفری که از طریق این آزمون جذب سازمان تأمین‌اجتماعی می‌شوند، به حوزه درمان اضافه خواهند شد.

وی با اشاره به ثبت‌نام بیش از ۷۲ هزار نفر برای شرکت در این آزمون گفت: حدود ۴۲ هزار نفر از خواهران عزیز و نزدیک به ۳۰ هزار نفر از برادران ارجمند برای شرکت در این آزمون ثبت‌نام کردند که استقبال خوب فارغ‌التحصیلان از آزمون استخدامی سازمان تأمین‌اجتماعی را نشان می‌دهد.

حسینی با اشاره به اینکه زمان برگزاری آزمون استخدامی ۱۴۰۲ که قرار بود در اسفندماه سال گذشته برگزار شود، به‌خاطر تقارن با ماه مبارک رمضان به فروردین ۱۴۰۳ موکول شد، گفت: با توجه به استقبال خوب فارغ‌التحصیلان از آزمون‌های استخدامی سازمان تأمین‌اجتماعی، در شش ماهه دوم امسال آزمون استخدامی ۱۴۰۳ نیز برای جذب ۵ تا ۶ هزار نیروی انسانی جدید برگزار خواهد شد.

کد خبر 6082475

دیگر خبرها

  • برگزاری آزمون استخدامی تامین اجتماعی در کردستان
  • آزمون استخدامی سازمان تأمین‌اجتماعی در سراسر کشور برگزار شد
  • برگزاری آزمون استخدامی سازمان تأمین اجتماعی در همدان
  • پرونده فوت متخصص قلب طرحی به کجا رسید؟
  • پیگیری پرونده فوت متخصص قلب طرحی
  • کارت ورود به جلسه کنکور دوشنبه منتشر می شود
  • ورود بیش از ۳۸۰۰ معلم به مدارس ابتدایی در استان
  • آزمون‌های نهایی دانش آموزان به سازمان جدید سنجش واگذار می شود
  • استفاده از ظرفیت جامعه پزشکی در آموزش و پرورش
  • اساسنامه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور پس از نوبت اول کنکور سراسری ابلاغ می‌شود