Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-19@12:06:30 GMT

بررسی توکن های رپد شده بیت کوین، اتریوم و ریپل

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۸۹۳۲۱

بررسی توکن های رپد شده بیت کوین، اتریوم و ریپل

در این مقاله قرار است به زبانی ساده توکن های رپد شده را توضیح دهیم و پس از آن، رپد توکن بیت کوین، اتریوم و ریپل را بررسی خواهیم کرد. بنابراین، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

یکی از مسائل مهمی که توسعه‌دهندگان و برنامه نویسان در این چند سال به دنبال آن بوده‌اند، قابلیت تعامل‌پذیری بلاکچین‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخت شد نه؟ بگذارید جور دیگری توضیح دهیم. اکثر شبکه‌های بلاکچینی در حال حاضر به صورت جدا از یکدیگر عمل می‌کنند و همین باعث می‌شود تا نتوان با استفاده از ارز دیجیتال یکی از شبکه‌ها، در شبکه دیگر فعالیت کرد. اما توکن های رپد شده تا رپد توکن ها این کار را برای ما انجام می‌دهند.

در این مقاله قرار است به زبانی ساده توکن های رپد شده را توضیح دهیم و پس از آن، رپد توکن بیت کوین، اتریوم و ریپل را بررسی خواهیم کرد. بنابراین، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

رپد توکن یا توکن رپد شده چیست؟

بگذارید قبل از پرداختن به توضیحات در رابطه با چیستی رپد توکن (Wrapped Token)، آن را از دید لغوی بررسی کنیم. کلمه Wrap در لغت به معنای پوشاندن، پنهان کردن، پیچیدن چیزی یا  قرار دادن چیزی در جعبه یا پاکت برای مخفی کردن آن است. توکن هم همان ارز دیجیتال است. حالا در کل می‌توان رپد توکن را توکن پوشانده شده ترجمه کرد. البته، از آنجایی که توکن رپد شده یا رپد توکن در فارسی جا افتاده و رایج شده است، از همان استفاده می‌کنیم.

هماطور که بالاتر و در مقدمه گفتیم، هر شبکه بلاکچینی ارز دیجیتال مخصوص به خودش را دارد. به عنوان مثال، شبکه بلاکچینی بیت کوین ارز دیجیتالی با همین نام دارد و اتریوم، ارز دیجیتالی با نام اتر دارد.

شبکه‌های بلاکچینی عموما هیچ تعاملی با یکدیگر ندارند و فعلا راهی برای انتقال مستقیم اطلاعات و دارایی‌ها بین این شبکه‌ها نیست. بنابراین، نمی‌توان در حالت عادی از بیت کوین در شبکه اتریوم یا بالعکس، از اتریوم در شبکه بیت کوین استفاده کرد.

توکن های رپد شده اما برای حل این مشکل بوجود آمده‌اند. به عبارت دیگر، این توکن‌ها قابلیت تعامل پذیری یک بلاکچین را افزایش می‌دهند و در حقیقت پلی میان شبکه‌های مختلف ایجاد می‌کنند.

رپد توکن ها ارزش خود را از یک ارز دیجیتال در شبکه بلاکچینی دیگری می‌گیرند. به عنوان مثال، توکن رپد بیت کوین wBTC، در شبکه اتریوم قابل استفاده است اما ارزش خودش را از بیت کوینی در شبکه اصلی این ارز می‌گیرد. در حقیقت، رپد بیت کوین واقعا یک بیت کوین نیست، بلکه فرم توکنیزه شده بیت کوین است و از آن در شبکه‌ای دیگر نمایندگی می‌کند.

چگونه می‌توان یک رپد توکن ساخت؟

برای ساخت یک توکن رپد شده، معمولا باید ارز دیجیتال اصلی را در قرارداد هوشمندی قفل کنید و سپس در شبکه بلاکچینی هدف برای شما معادل آن ساخته می‌شود. معمولا هر زمان که بخواهید، می‌توانید توکن های رپد شده را به ارز دیجیتال اولیه تبدیل کنید و اصل سرمایه خود را تحویل بگیرید.

ساخته شدن رپد توکن‌ها معمولا به یک متصدی نیاز دارد. منظور از متصدی یک شخص حقیقی یا حقوقی، کیف پول چند امضایی، یک سازمان خودکار غیرمتمرکز یا حتی یک قرارداد هوشمند است که از شما یک واحد ارز دیجیتال دریافت می‌کند و معادل رپد شده آن را در شبکه بلاکچینی دیگری به شما تحویل می‌دهد.

حالا که با مفهوم توکن رپد شده و کار آن آشنا شدید زمان آن رسیده تا چندتا از این توکن‌‌ها را با یکدیگر بررسی کنیم.

توکن رپد اتریوم wETH

شبکه اتریوم، مکانی است که توکن‌های رپد شده در آن متولد شدند! به عبارت دیگر، آغاز کار توکن های رپد شده در شبکه اتریوم بود.

با رشد دیفای، پروتکل‌های بسیاری به وجود آمدند که هر یک، خدمات خاصی را به کاربران ارائه می‌دهند. تقریبا تمامی این پروتکل‌ها، از توکن‌های مبتنی بر استاندارد ERC-20 پشتیبانی می‌کنند و برای استفاده از آنها حتما باید توکن ERC-20 داشته باشید.

 درست است که اتریوم، خالق استاندارد ERC-20 است ولی از آنجایی که اتر، ارز دیجیتال بومی این شبکه قبل از استاندارد ERC-20 بوجود آمده است، این ارز با این استاندارد سازگار نیست.

حالا فکر کنید می‌خواهید در یکی از این پروتکل‌ها از اتر استفاده کنید. چاره چیست؟ همانطور که حدس زدید، چاره استفاده از توکن رپد اتریوم wETH است. در حقیقت رپد اتریوم، اتر را به یک توکن ERC-20 تبدیل کرده و این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا از آن در پروتکل‌های دیفای استفاده کنید.

در صورتی که تمایل دارید اتریوم خود را رپد کنید و توکن  wETH ایجاد کنید، توصیه می‌کنیم مقاله مرتبط با آن را در داموندمگ مطالعه کنید.

توکن رپد ریپل wXRP

توکن رپد شده ریپل wXRP نیز توکنی است که قیمت آن با کوین XRP شبکه ریپل معادل سازی شده و آن را می‌توان در شبکه‌های بلاکچینی دیگر استفاده کرد. مشابه با کاربردی که برای رپد بیت کوین و رپد اتریوم گفتیم، رپد توکن ریپل به شما کمک می‎کند تا از برنامه‌های غیرمتمرکز در سایر بلاکچین‌ها استفاده کنید و سود بیشتری کسب نمایید. توکن رپد ریپل نیز همانند سایر توکن‌های رپد شده مذکور، مبتنی بر استاندارد ERC-20 است.

بررسی مزایا و معایب رپد کردن توکن ها

از جمله مزایای توکن‌های رپد شده می‌توان به استفاده از آنها در سایر شبکه‌ها استفاده کرد. علاوه بر این، این توکن‌ها نقدینگی را در صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز افزایش می‌دهند. همچنین با استفاده از توکن های رپد شده شما می‌توانید فرآیند تراکنش‌های طولانی را کاهش داده و بدین شکل، در زمان تراکنش و همچنین کارمزد آن صرفه جویی کنید.

در سمت دیگر داستان اما با توجه به اینکه برای رپد کردن یک توکن به یک متصدی احتیاج است، فرآیند اعتماد بسیار مهم و حیاتی می‌شود. شاید در آینده راهی بوجود آید و این کار بدون وجود یک متصدی صورت بگیرد اما در حال حاضر، باید به دیگران اعتماد کنید. در این مقاله مفاهیم تخصصی و پیچیده ارزهای دیجیتال مثل مشکل مقیاس‌پذیری بلاک چین یا لایه دوم بلاک چین را به زبان ساده توضیح دادیم. فعالیت ارزهای دیجیتال و پروژه‌های مرتبط با آن بسیار پیچیده است، اما عموم مردم و افرادی که قصد دارند به عنوان تریدر در بازار فعالیت کنند، چرا که به گفته سایت خرید فالوور فالوکمپ این حرفه جزو پرطرفدارترین مشاغل حتی در اینستاگرم است.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش بر این بود تا چیستی توکن‌های رپد شده را زیر ذره بین ببریم و با سه تا از معروف‌ترین آنها آشنا شویم، در آخر نیز مزایا و معایب این توکن‌ها را بررسی کردیم.

به طور خلاصه، توکن های رپد شده مانند پلی میان بلاکچین‌های مختلف عمل می‌کنند و اجازه می‌دهند یک دارایی در شبکه‌ای دیگر استفاده شود. با گسترش و پذیرش دیفای در یکی دو سال اخیر، نیاز به تعامل بلاکچین‌های مختلف برای افزایش بهره‌وری سرمایه بسیار احساس شده است و رپد توکن‌ها همین تعامل را برای ما مهیا می‌کنند.

در صورتی که در رابطه با توکن های رپد شده و نحوه رپد کردن ارزهای دیجیتال مختلف سوالی دارید، به بلاگ آموزشی صرافی ارز دیجیتال داموند مراجعه کنید و از مقالاتی که به ساده‌ترین زبان ممکن برای شما فراهم شده است استفاده نمایید.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: توکن بیت کوین ارز دیجیتال استاندارد ERC 20 شبکه اتریوم ارز دیجیتال بلاکچین ها پروتکل ها بیت کوین شبکه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۸۹۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کوین یامگا در کمپ استقلال: تو فقط باش

آفتاب‌‌نیوز :

 تمرینات استقلال برای بازی حساس هفته بیست و چهارم برابر شمس آذر قزوین در حالی در کمپ زنده‌یاد ناصر حجازی برگزار می‌شود که کوین یامگا، ستاره محبوب هواداران استقلال در تمرینات آبی پوشان حاضر می‌شود.

یامگا که پس از مصدومیت دردناک و ناراحت کننده در نیم فصل نامش از فهرست آبی‌ها خارج شد و بسیاری نگران بازگشت دوباره این بازیکن به زمین چمن بودند، حالا درحالی در تمرینات تیمش به‌صورت اختصاصی مشغول تمرین شده که صرفا، حضور او به تنهایی به افزایش روحیه بازیکنان منجر می‌شود.

یامگا علاوه‌بر محبوبیت روی سکوها، در بین بازیکنان و کادر فنی استقلال هم محبوبیت بالایی دارد و آن‌ها امیدوارند با کسب قهرمانی در پایان این فصل، جشن قهرمانی لیگ بیست و سوم را با ستاره فرانسوی تیم‌شان تقسیم کنند.

منبع: ورزش سه

دیگر خبرها

  • نخستین جایگزین بیت کوین
  • هاوینگ بیت کوین چیست؟ همه چیز درباره Halving
  • کوین یامگا در کمپ استقلال: تو فقط باش
  • نگاهی به آلت‌کوین‌ها در سالروز خلق «نیم کوین»، فصل جایگزین‌های بیت کوین
  • هاوینگ بیت کوین چیست؟ همه چیز درباره Halving (+فیلم و نمودار)
  • گل کوین دی بروین به رئال مادرید (منچسترسیتی 1-1 رئال مادرید)
  • تأثیر مارکت کپ بیت کوین و اتریوم بر دینامیک‌های قیمت
  • برنامه «ماه‌ترین پلاس» از شبکه دو سیما
  • دو میم کوین محبوب شیبا اینو و دوج کوین؛ بررسی تفاوت های آنها
  • آموزش خرید ریپل در صرافی ارز دیجیتال بیت پین