Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-16@08:31:37 GMT

قیمت برنج مرغوب ایرانی تا 150 هزار تومان رسید!

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۱۶۴۶۲

قیمت برنج مرغوب ایرانی تا 150 هزار تومان رسید!

بازار برنج در روزهای اخیر با تلاطم مواجه شده و قیمت برخی انواع برنج ایرانی تا نزدیک 150 هزار تومان نیز رسیده است. پیش از تعطیلات عید نیز قیمت برخی از انواع برنج تولید داخل قیمت‌های بالای ۱۰۰هزار تومان را به ازای هر کیلو تجربه کرده بود، در حالی که عموم محصولات خوراکی این گرانی را تجربه نکردند.

به گزارش «وطن‌امروز»، بر اساس اظهارات دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران، یکی از چالش‌های به وجود آمده در بازار این محصول رو به پایان بودن ذخایر برنج بخش داخلی و خارجی است و برای تأمین نیاز کشور باید از محل واردات تأمین شود که در همین زمینه وزارت جهاد کشاورزی از هفته گذشته مجوز ثبت سفارش این محصول را صادر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته مسیح کشاورز، اگر نیاز ماهانه کشور را بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تن محاسبه کنیم برای نیمه نخست سال حداقل بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار تن برنج وارداتی برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه نیاز است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران مصرف سالانه برنج کشور را بیش از ۳ میلیون تن دانست و اظهار داشت: سالانه بین 1.8 تا ۲ میلیون تن از این محصول از محل تولیدات داخلی و 1.2 تا 1.5 میلیون تن از محل واردات تأمین می‌شود که امسال با توجه به استمرار خشکسالی و احتمال کاهش مجدد برنج تولید داخل باید کسری این محصول از محل واردات تأمین شود.

کشاورز اضافه کرد: ممنوعیت در فصل برداشت برنج داخلی و وقفه در این موضوع مشکلاتی را برای واردکنندگان ایجاد می‌کند، بنابراین باید حداقل ۹۰۰ هزار تن برنج در نیمه اول سال تأمین و وارد شود تا با کسری روبه‌رو نشویم.

وی یادآور شد: سال گذشته یک میلیون تن برنج توسط بخش خصوصی و نزدیک ۳۵۰ هزار تن برنج توسط بخش دولتی تأمین و به کشور وارد شد.

وی دوره ممنوعیت واردات برنج را برای حمایت از تولید داخلی از ابتدای مردادماه تا آبان‌ماه هر سال عنوان کرد.

* افزایش قیمت جهانی مواد غذایی

یکی از علل افزایش قیمت برنج وارداتی افزایش نرخ جهانی، کاهش عرضه این محصول توسط کشورهای تولیدکننده، افزایش تقاضا و افزایش نرخ سود گمرکی داخل کشور است. در پی جنگ روسیه و اوکراین با افزایش قیمت جهانی برنج روبه‌رو هستیم به طوری که برخی کشورهای تولیدکننده به دلیل افزایش تقاضا میزان ذخایر احتیاطی خودشان را افزایش داده‌اند.

* یک هفته‌ای برنج را به قیمت مصوب برمی‌گردانیم

مدیرکل بازرسی جهاد کشاورزی با بیان اینکه احتکار و دلال‌بازی دلیل اصلی افزایش قیمت برنج ایرانی بوده است، گفت: با اجرای طرح تشدید مبارزه با احتکار برنج در سراسر کشور قیمت برنج را ظرف یک هفته به نرخ مصوب بازمی‌گردانیم.

مسعود امراللهی افزود: برنجی که هم‌اکنون در بازار موجود است کشت سال گذشته کشاورزان است و این افزایش قیمت غیرمنطقی است.

وی گفت: هم‌اکنون هیچ کمبودی در بازار برنج ایرانی وجود ندارد و نرخ‌های مصوب همان قیمت‌های قبلی است، به عنوان مثال برنج طارم درجه یک باید حداکثر کیلویی 65 هزار تومان به فروش برسد.

امراللهی علت افزایش قیمت برنج در بازار را احتکار دلالان با هدف افزایش قیمت پایه برنج در سال زراعی پیش رو عنوان کرد.

وی تصریح کرد: طرح تشدید مبارزه با احتکار برنج در سراسر کشور کلید خورده و با محتکران برخورد جدی می‌شود و از مردم هم می‌خواهیم گزارشات خود مبنی بر احتکار برنج را با بازرسی جهاد کشاورزی در میان بگذارند.

امراللهی افزود: با اجرای این طرح قیمت برنج را ظرف یک هفته به قیمت مصوب بازمی‌گردانیم./ منبع: وطن امروز

منبع: فردا

کلیدواژه: قیمت برنج قیمت برنج ایرانی احتکار دلالان قیمت برنج مرغوب ایرانی افزایش قیمت هزار تومان میلیون تن قیمت برنج هزار تن تن برنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۱۶۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیامک ۴ تومان گران می شود

در بودجه ۱۴۰۳ کل کشور منابع درآمدی از محل ارتباطات و فناوری اطلاعات قیمت هر پیامک در سال جدید ۴ تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

به گزارش فارس، در بودجه ۱۴۰۳ کل کشور منابع درآمدی از محل ارتباطات و فناوری اطلاعات تعیین و اعلام شده است.

بر اساس جدول بودجه کل کشور در سال جاری قیمت هر پیامک در سال جدید ۴ تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود که افزایش ۴تومانی قیمت پیامک برای دولت ۸۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته باشد.

در بخش دیگری از قانون بودجه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، مقرر شده است تا دولت بابت حقوق ورودی واردات تلفن‌های همراه خارجی با قیمت بالای ۶۰۰ دلار، بیش از ۲ هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: قیمت خودروهای" سایپا " و "ایران خودرو" در بازار در 28 آبان/ افزایش قیمت تعدادی از خودروها (+جزئیات و جدول) افزایش قیمت بیش از ۵۰ درصدی اقلام مصرفی روزمره در یک سال

دیگر خبرها

  • جدیدترین قیمت شکر و برنج خارجی در بازار | برنج هندی و پاکستانی کیلویی چند شد؟
  • نظارت بر بازار حبوبات در حال انجام است
  • پیامک ۴ تومان گران می شود
  • عرضه پساب به صنایع سالانه ۳۵۰ میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد
  • برنج و شکر با قیمت مصوب عرضه می‌شود/ توزیع کالاهای اساسی طبق روال سابق
  • قیمت جدید گوشت، مرغ، روغن و برنج اعلام شد/ جدول قیمت
  • قیمت روز برنج ایرانی و خارجی یکشنبه ۲۶ فروردین۱۴۰۳
  • بازگشت رونق به بازار برنج ایرانی | هر کیلو برنج ایرانی و خارجی چند؟
  • بازار برنج ایرانی رونق یافت | هر کیلو برنج ایرانی و خارجی چند؟
  • انجام نخستین نشاء مکانیزه برنج کشور در آستارا