Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@13:24:44 GMT

آسمان کرمان خاکستری شد/ سکوت مسئولان ادامه دارد

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۱۹۷۱۸

آسمان کرمان خاکستری شد/ سکوت مسئولان ادامه دارد

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: طی سال جاری آسمان شهر کرمان به جای اینکه آبی باشد بیشتر رنگ خاکستری به خود گرفته طی هفته گذشته نیز بار دیگر شهر کرمان با پدیده ریزگردها مواجه شده است.

افزایش آلودگی هوا در کرمان در حالی روی می‌دهد که به جز مواردی که آلودگی بسیار شدید می‌شود مراجع ذی ربط هیچ اطلاعاتی در خصوص میزان آلودگی هوا منتشر نمی‌کنند و محیط زیست نیز در این خصوص سکوت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر متأسفانه از سوی مسئولان شهر کرمان و استان نیز هیچ راهکاری برای کنترل ریزگردها ارائه نمی‌شود و در مقابل تنها عوامل بازدارنده شهر کرمان برای مقابله با ریزگردها نیز در حال از بین رفتن است.

مهمترین عامل موجود برای کنترل کانون‌های شن‌های روان و ریزگردهای در حاشیه شهر کرمان جنگل‌های گز در دشت جوپار و ماهان است که در هر دو منطقه شاهد از بین رفتن درختان گز هستیم.

هشدارهای مکرر مردم و گاه فعالان محیط زیست نیز برای جلوگیری از خشک شدن و از بین رفتن درختان گز نیز بی نتیجه مانده است.

هفت باغی که به مرکز ویلاسازی تبدیل شد

در محور هفت باغ ویلا سازی بر روز درختان گز ادامه دارد و یکی از کانون‌های ریزگردها در مجاور شهر کرمان ایجاد شده است بطوریکه دو طرف محور هفت باغ چندین لایه ویلاسازی شده است و بازار خرید و فروش زمین‌ها و واگذاری زمینهای به ادارت مختلف نیز داغ است.

به تازگی یکی از تپه‌های مجاور میدان اول هفت باغ نیز در حال برداشته شدن است! از سوی دیگر در جاده جوپار نیز وضعیت بسیار بحرانی وجود دارد. زباله‌های ساختمانی تا کیلومترها از شهر کرمان تا میانه دشت جوپار در اطراف جاده روی درختان گز تلنبار شده‌اند و کار به جایی رسیده که بین دو باند رفت و برگشت نیز تپه‌های بلندی از زباله ایجاد شده است که روزگاری جای آنها درخت گز وجود داشت.

تمام اینها در حالیست که مردم کرمان بارها برای رفع این مشکل مطالبه کرده‌اند اما هنوز راهکاری برای جلوگیری از تخلیه زباله‌های ساختمانی در این منطقه اندیشیده نشده است و هر روز بر حجم زباله‌ها نیز افزوده می‌شود.

مدیریت رها شده برای حراست از جنگل‌های گز در اطراف کرمان در حالی خودنمایی می‌کند که این جنگل‌های دست کاشت تنها نگهبانان کرمان برای مقابله با ریزگردها و طوفان شن محسوب می‌شود

مدیریت رها شده برای حراست از جنگل‌های گز در اطراف کرمان در حالی خودنمایی می‌کند که این جنگل‌های دست کاشت تنها نگهبانان کرمان برای مقابله با ریزگردها و طوفان شن محسوب می‌شود.

از سوی دیگر در جاده کوهبنان نیز وضعیت بهتری وجود ندارد، رها شدن زباله‌های و پلاستیک در این دشت خودنمایی می‌کند و هر سال از حجم پوشش گیاهی این منطقه کاسته می‌شود.

در کنار کانون‌های بیابانی در مجاور شهر کرمان دشت‌های این استان که به دلیل برداشت بی رویه آب برای کشاورزی از اب تخلیه شده است به خطر جدی برای مراکز جمعیتی تبدیل شده‌اند و دشت‌های سیرجان، کرمان، زرند، رفسنجان، انار، زرند و راور با فرونشست و کاهش شدید رطوبت مواجه هستند.

چرا یک چهارم از باغ‌های کشور در استان خشک کرمان است؟

محمد عباسی یکی از فعالان محیط زیست استان کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: این روزها وقتی از محیط زیست و ریزگردها سخن می‌گوئیم همه تغییر اقلیم را بهانه می‌کنند اما مساله اصلی روی مدیریت سال‌های گذشته در خصوص برداشت بی رویه آب بوده است.

وی افزود: در دولت‌های گذشته هیچ مدیریتی برای استفاده از آب نبوده و در کرمان که یکی از استان‌های خشک کشور است یک چهارم از باغ‌های کشور احداث شده است و آنقدر از منابع آب زیر زمینی استفاده شده است که حالا دیگر در برخی از دشت‌ها آبی برای شرب هم وجود ندارد.

عباسی ادامه داد: آنقدر آب برداشت شده است که در برخی از دشت‌ها چاه‌ها به کلی خشک شده‌اند و حتی با کف شکنی نیز موفق به تأمین آب نیستند.

دشت جوپار زیر خروارهای زباله مدفون شد

وی با اشاره به خشکسالی و کمبود بارندگی در کرمان طی ۳۰ سال گذشته گفت: برداشت منفی از آب‌های زیر زمینی نتیجه اش چیزی است که هم اکنون می‌بینیم و چون رطوبتی در خاک وجود ندارد با کوچک‌ترین بادی شاهد بروز ریزگردها هستیم.

وی ادامه داد: جنگل‌های گز که نیازی به آب زیاد ندارند و با کمترین آب به حیات خود ادامه می‌دهد زیر خروارهای زباله در دشت جوپار در حال نابودی هستند و کسی هم حرفی نمی‌زند.

ویلاسازی گسترده در هفت باغ کرمان

این فعال محیط زیست افزود: در دشت ماهان، هزاران ویلا ساخته شده است و دیگر نمی‌توان دشت را دید، چه کسی با چه مجوزی این تعداد زمین را به ادارات و مردم واگذار می‌کند؟ ویلاها در برخی از مناطق هفت باغ دیوار به دیوار درختان گز هستند.

نتیجه همه این مشکلات همین طوفان‌های شن، ریزگردهای پی در پی و هوای آلوده‌ای است که این روزها دیگر در شهر کرمان نیز عادی شده و هر روز تشدید می‌شود

وی ادامه داد: ویلا سازی در دشت‌ها و حتی دامنه کوه‌ها در منطقه کوهپایه نیز در سکوت کامل مسئولان در حال توسعه است و دیگر خبری از مزارع و حتی دامنه کوه‌ها در برخی از مناطق نیست!

وی گفت: نتیجه همه این مشکلات همین طوفان‌های شن، ریزگردهای پی در پی و هوای آلوده‌ای است که این روزها دیگر در شهر کرمان نیز عادی شده و هر روز تشدید می‌شود.

غلظت ریزگردها افزایش می‌یابد

رئیس مرکزی پیش بینی هواشناسی استان کرمان نیز به خبرنگار مهر گفت: خشکسالی و تغییرات اقلیمی و برخی مداخلات انسانی عامل اصلی بروز ریزگردها هستند.

حمیده حبیبی در گفتگو با مهر اظهار داشت: برای امروز شاهد افزایش غلظت ریزگردها خواهیم بود و از مردم می‌خواهیم فقط برای کارهای ضروری از خانه خارج شوند.

وی ادامه داد: در کنار ریزگردها شاهد بارندگی‌های مقطعی نیز در برخی از مناطق هستیم، بیشترین میزان ریزگردها هم اکنون در شمال، شرق و جنوب استان وجود دارد.

توصیه‌های دانشگاه علوم پزشکی به ساکنان شهر کرمان

دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز با صدور اطلاعیه خواستار رعایت نکات ایمنی برای حفظ سلامت شهروندان شده است.

۱- کودکان، افراد سالمند، زنان باردار و همچنین افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای قلبی و ریوی از حضور در اماکن و فضاهای باز خودداری نمایند و در صورت ضرورت به حضور در این اماکن با استفاده از ماسک و یا پارچه مرطوب و قرار دادن ان در جلوی دهان و بینی در این اماکن حضوریابند.

۲- تمامی افراد جامعه حتی المقدور از حضور غیرضروری در فضاهای باز خودداری نمایند.

۳- در زمان حضور در هوای آزاد و خارج از منزل از دویدن و فعالیت‌هایی که منجر به افزایش تعداد تنفس فرد می‌شود خودداری گردد.

۴- بیماران مبتلا به آسم و افرادی که به دلیل گرد و غبار دچار تنگی نفس، سرفه‌های مکرر و درد قفسه سینه می‌گردند، در صورت تداوم علائم با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته و یا به پزشک مراجعه نمایند و برنامه درمانی خود را ادامه دهند.

۵- عابران پیاده حین عبور از عرض معابر با احتیاط عمل کرده و از لباس روشن استفاده نمایند.

۶- توصیه می‌گردد در زمان ایجاد گرد و غبار از مایعات، میوه‌ها و سبزیجات با هدف افزایش سرعت و میزان دفع سموم بیشتر استفاده گردد.

۷- به دلیل کاهش دید افقی و احتمال وقوع تصادفات و حوادث ترافیکی حتی الامکان از رانندگی و انجام اموری که نیازمند برخورداری از دقت و دید کافی می‌باشد خودداری گردد و در صورت نیاز، رانندگی با چراغ روشن انجام شود.

۸- در محیط‌های اداری و مسکونی از باز کردن درب و پنجره‌ها خودداری نمائید و درز درب و پنجره‌ها را با نوار درزگیر یا پارچه و… عایق نمائید.

کد خبر 5469741

منبع: مهر

کلیدواژه: ریزگرد ریزگردها کرمان سازمان محیط زیست شهرداری کرمان ویروس کرونا بوشهر کرمانشاه آمار کرونا خطبه های نماز جمعه ماه رمضان 1401 ارتش جمهوری اسلامی ایران خراسان رضوی مشهد هفته هنر انقلاب اسلامی امام حسن مجتبی ع ایلام روز ارتش اردبیل جنگل های گز درختان گز محیط زیست کرمان نیز شهر کرمان زباله ها هفت باغ دشت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۱۹۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلینگام پس از پایان ال کلاسیکو خطاب به هواداران بارسلونا؛ سکوت! / فیلم

بلینگام پس از پیروزی رئال مادرید در ال کلاسیکو، هواداران بارسلونا حاضر در ورزشگاه را به سکوت دعوت کرد.

دانلود (1.8MB)

دیگر خبرها

  • ادامه گشت زنی پهپادهای ناشناس در آسمان افغانستان
  • شادی جنجالی رئالی ها مقابل بارسلونا، نسل به نسل ادامه دارد
  • تساوی مس کرمان و شهرراز شیرازدر فوتبال دسته یک
  • بلینگام پس از پایان ال کلاسیکو خطاب به هواداران بارسلونا؛ سکوت! / فیلم
  • افزایش تنش بین ایران و اسرائیل یا بازگشت به منطقه خاکستری؟!
  • تاکید مسئولان حج بر لزوم نوآوری و پویایی در فرایند‌های حج و زیارت
  • انهدام تیم سقط جنین در کرمان
  • ادامه پرواز پهپادهای ناشناس بر فراز آسمان افغانستان
  • روایتی از یک آخرالزمان اَنگل‌زده در سریالی کره‌ای
  • سریال کره‌ای «انگل: خاکستری»؛ روایتی تماشایی از یک آخرالزمان اَنگل‌زده