Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از قدیمی‌ترین تعاونی‌های مسکن در استان قزوین تعاونی مسکن ارتش است که پس‌از گذشت ۲۰ سال از تشکیل آن، کماکان اعضای این تعاونی درگیر مشکلاتی هستند و حالا استاندار جدید قزوین به طور جدی می‌خواهد این ماجرا را به نفع مردم تمام کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین؛ حل مشکلات چندین و چند ساله برخی تعاونی‌های مسکن یکی از موضوعاتی است که استاندار قزوین روی آن تاکید ویژه‌ای دارد و حتی برای این موضوع کارگروه ویژه نیز تشکیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از قدیمی‌ترین تعاونی‌های مسکن در استان قزوین تعاونی مسکن ارتش است که پس‌از گذشت 20 سال از تشکیل آن، کماکان اعضای این تعاونی درگیر مشکلاتی هستند که در این گزارش قصد داریم به آن‌ها بپردازیم.
  تعاونی مسکن ارتش از کجا شکل گرفت؟
  پس‌از زلزله آوج در سال 1381، با توجه به کمکی که نیروهای ارتش بر حسب وظیفه در این زلزله به دولت کرده بودند، استاندار وقت قزوین یعنی شهید مسعود امامی به آنان وعده زمین داد، این زمین‌ها در روستای باورس واقع بود و جزو اراضی کشاورزی به حساب می‌آمد، اکنون نیز کاربری آن‌ها کشاورزی است.
  این اراضی در قالب 2860 قطعه زمین به متراژ مجموعا 132 هکتار به افراد فوق تحویل داده شد، اغلب این نیروها اکنون بازنشسته شده‌اند، برخی نیز این زمین‌های اهدایی را فروخته و برخی دیگر آن‌ها را بلااستفاده رها کرده‌اند، در میان برخی افراد خاص نظیر املاکی‌ها این زمین‌ها را با تعداد بالا و با هدف تغییر کاربری اراضی و به‌عبارتی یک شبه پولدار شدن خریداری کرده‌اند و اکنون به هر دری می‌زنند تا بتوانند تغییر کاربری اراضی را از طریق فشارهای رسانه‌ای بگیرند، شنیده شده حتی افرادی هستند که پنجاه قواره زمین با اسامی متعدد در این قطعات منتسب به زمین‌های ارتش خریداری کرده‌اند.
  دولت‌هایی که آمدند و رفتند و نتوانستند برای تعاونی مسکن ارتش کاری از پیش ببرند
  با وجود این‌که 20 سال از تشکیل تعاونی مسکن ارتش می‌گذرد و طی این سال‌ها دولت‌های مختلفی از هر دو جناح بر سر کار آمده و رفته‌اند اما هیچ‌کدام از مسئولین استانی یا کشوری تاکنون موفق نشده‌اند مشکل این تعاونی را حل کنند. البته برخی از اعضای تعاونی مسکن ارتش مدعی هستند که دولتمردان در دولت‌های مختلف وعده‌هایی جهت ارائه زمین‌های معوض یا تغییر کاربری اراضی از کشاورزی به باغ ویلا به آن‌ها داده‌اند، اما دولت فعلی معتقد است این‌ها همه در حد حرف بوده و هیچ مستنداتی برای آن موجود نیست.
  تنها مرجع ذی‌صلاح جهت تصویب تغییر کاربری اراضی، شورای عالی معماری و شهرسازی است
  مطابق قانون هرگونه تغییر کاربری اراضی باید با رعایت مواد 47 و 49 آئین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران محلی، ناحیه‌ای، منطقه‌ای و ملی و مقررات شهرسازی و معماری کشور مصوب 12 دی ماه 78 هیئت وزیران همراه باشد.
  بنابراین اگر هر کدام از مسئولین استانی در دوره‌های گذشته وعده‌ای به اعضای تعاونی در باب تغییر کاربری این اراضی داده‌اند خلاف قانون بوده، چرا که تنها مرجع ذی‌صلاح جهت تصویب تغییر کاربری اراضی، شورای عالی معماری و شهرسازی است.
  ادعاهای اعضای تعاونی مسکن ارتش در خصوص تصمیمات مأخوذه برای این تعاونی
  بخشی از ادعاهای اعضای تعاونی مسکن ارتش در رابطه با وعده هر کدام از مسئولان وقت در راستای حل مشکلات این تعاونی به شرح زیر است: سال 1396: تلاش کانون بازنشستگان آجا با پشتیبانی سهامداران و رسانه‌ها جهت تعیین تکلیف اراضی، وعده یدالله ‌لطفی شهردار وقت محمدیه در خصوص تهاتر این اراضی با زمین‌های مسکونی در میدان طاووس محمدیه. سال 1397: وعده مسعود حق‌لطفی مدیرکل وقت مسکن و شهرسازی استان جهت تهاتر اراضی باورس با اراضی مسکونی شهرک 250 هکتاری واقع در شمال غرب مهرگان تنها به مقدار 12درصد و در نهایت تنظیم پیش‌نویس قرارداد و پاراف آن توسط ایشان و نمایندگان تعاونی، برگزاری مجمع رسمی اعضا و تأیید سهامداران جهت تهاتر. سال 1398: تغییر در مدیریت اداره‌کل راه، مسکن و شهرسازی استان و بلاتکلیفی مجدد. سال 1399: قول مساعدت مدیرکل وقت مسکن و شهرسازی استان، ابراهیم مبارک‌قدم و انجام کارشناسی اراضی جهت تعیین مقدار معوض. سال 1400: بلاتکلیفی اعضای تعاونی مسکن و دادن وعده پیگیری قرارداد سابق تهاتر و ایجاد موانع توسط اداره منابع طبیعی.
  حتی اعضای این تعاونی مدهی هستند اواسط بهار 1400 با وساطت نمایندگان مجلس به‌ویژه روح‌الله عباسپور و لطف‌الله سیاهکلی جلسه‌ای با حضور استاندار، مدیرکل مسکن و شهرسازی استان، مدیرکل منابع طبیعی و سایر مسئولین مربوطه تشکیل شد که منجر به ارائه پیشنهاد توسط نمایندگان و اخذ وقت از وزیر وقت راه و شهرسازی شد که در نهایت در 4 تیرماه همان سال ملاقات با ایشان و اخذ دستور شهرک‌سازی در اراضی باورس صورت گرفت که وزیر به معاون شهرسازی خود دستور ارائه طرح مناسب داد.
  تمام این موارد در حالی است که دولت‌مردان فعلی عنوان می‌کنند هیچ مدرک مستندی دال بر اخذ چنین تصمیماتی وجود ندارد و شورای عالی معماری و شهرسازی تحت هیچ شرایطی با تغییر کاربری این اراضی موافقت نکرده و نخواهد کرد.
  استاندار دولت مردمی در قزوین کمر همت را برای حل مشکلات تعاونی‌های مسکن استان بسته است
  محمدمهدی اعلایی که در تاریخ 16 آبان 1400 استاندار قزوین شد، سه ماه پس از قبول مسئولیت خود و در طلیعه چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی با صدور دستوری به معاون هماهنگی امور عمرانی خود مأموریت داد تا با تشکیل کارگروه ویژه نسبت به بررسی مشکلات تعاونی‌های مسکن در استان و رفع مشکلات مردم در این زمینه اقدام کند، این تصمیم نشان از عزم جزم استاندار برای حل مشکلات تعاونی‌های مسکن در قزوین دارد.
  پیشنهادی که برای حل مشکل تعاونی مسکن ارتش ارائه شد و اما و اگرهای آن!
  طی هفته‌های اخیر پیشنهادی از سوی استانداری قزوین به اعضای تعاونی مسکن ارتش ارائه شد مبنی بر این‌که در ازای 2860 قطعه زمین کشاورزی در روستای باورس که ارزش چندانی هم ندارند و صرفا کاربرد آن کشاورزی است، سهامداران به گروه‌های 8 نفره تقسیم و به هر یک از این گروه‌ها 250 متر زمین مسکونی در منطقه مهرگان قزوین با تراکم 4 طبقه داده شود، این در حالی است که ساختمان‌های دیگر آن منطقه تراکم بالای ۸ طبقه دارند و از لحاظ جمعیت نیز پرازدحام بوده و این می‌تواند یکی از مزیت‌های این طرح باشد.
  از سوی دیگر با توجه به این‌که طی هفته‌های اخیر شهر شدن مهرگان به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسیده، این مصوبه می‌تواند تاثیر به‌سزایی در رشد و توسعه مهرگان داشته باشد و از منظر تسریع در توسعه زیرساخت‌ها و رشد قیمت زمین و مسکن در این منطقه موثر باشد.
  طرح نهضت ملی مسکن در مهرگان
  یکی از موارد حائز اهمیت در مهرگان این است که طرح نهضت ملی مسکن قرار است در زمین‌های موجود در این منطقه اجرا شود، بنابراین این‌گونه نیست که بگوییم دولت قرار است زمین‌های بی‌ارزش را به اعضای تعاونی مسکن ارتش بدهد و زمین‌های آنان را بگیرد، اما دولت تصمیم گرفته حقی را که بیست سال پیش برای اعضای این تعاونی ایجاد شده را احیا نماید تا یک‌بار برای همیشه مشکل این تعاونی را پس از دو دهه حل و فصل کند.
  یکی از شروط شهر شدن یک منطقه منفصل شهری این است که آن منطقه دارای زمین باشد، برای این منظور لازم است طبق قانون، شرکتی تحت‌عنوان شرکت توسعه و عمران اراضی آن محدوده را که متعلق به دولت است به‌نام خود شرکت کند تا مدیرعامل شرکت با فروش و تهاتر این اراضی بتواند به‌سرعت زیرساخت‌های موردنیاز برای این شهر را فراهم کند، این عمل موجب سرعت در توسعه و آبادانی شهر می‌شود، پس از این‌که شهر ساخته شد این شرکت نیز که صرفا با فلسفه عمران و آبادانی منطقه به میدان آمده بوده، منحل خواهد شد.
  شهر مهرگان علی‌رغم فاصله کمی که از قزوین دارد، به دلیل این‌که به یکباره با ساخت خانه‌های مسکن مهر تبدیل به منطقه منفصل شهری شد از بسیاری زیرساخت‌های اولیه محروم مانده و مردم آن با معضلات و مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند، اما شهر جدید آن می‌تواند سرعت فزاینده‌ای در رشد و توسعه منطقه داشته باشد.
  بنابراین علیرغم این‌که دولت زمین‌های مهرگان را برای این منظور نیاز دارد، اما با عزمی که برای حل مشکلات تعاونی مسکن ارتش جزم کرده، تصمیم گرفته بخشی از آن‌ها را به‌عنوان زمین معوض به اعضای تعاونی مسکن ارتش بدهد تا آنان با اخذ وام و مواردی از این قبیل بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن صاحب‌خانه شوند یا با فروش زمین خود در مهرگان به پول برسند.
  نکته حائز اهمیت دیگر این است با توجه به این‌که این منطقه شهر شده، مقدار وام برای ساخت مسکن در آن نیز بالاتر از قبل است و این مسئله نیز به نفع اعضای تعاونی است.
  شانتاژهایی که علیه این تصمیم شد!
  به محض ارائه این پیشنهاد برای حل مسئله کهنه و چندین ساله تعاونی مسکن ارتش، شانتاژهایی علیه این تصمیم آغاز شد مبنی بر این‌که قرار است زمین‌های میلیاردی باورس را از اعضای تعاونی بگیرند و به‌جای آن 30 متر زمین در مهرگان به هر یک از اعضا بدهد، در حالی‌که چنین سخنی نادرست بوده و دولت قرار است به گروه‌های 8 نفری از اعضای این تعاونی زمین‌های 250 متری با تراکم 4 و در مجموع 360 فقره زمین بدهد که به‌نظر می‌رسد این شانتاژها از سوی افراد خاصی است که نمی‌خواهند مشکلات این تعاونی حل شده و اعضای آن صاحب‌خانه شوند.
  به نظر می‌رسد با توجه به شرایط موجود و مخالف‌های عدیده از پایتخت، این پیشنهاد بهترین راه حل برای اعضای تعاونی مسکن ارتش قزوین است تا بتوانند پس از دو دهه صاحب‌خانه شوند، زیرا اگر قرار بود شورای عالی معماری و شهرسازی مصوبه باغ ویلا را در باورس به تصویب برساند، با گذشت دو دهه و با رفتن و آمدن دولت‌ها و مسئولین گوناگون، تاکنون این اتفاق افتاده بود.

پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ آماده بررسی پیشنهادات گوناگون از سوی صاحب نظران برای حل مشکلات اعضای تعاونی مسکن باورس است.
  انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: شورای عالی معماری و شهرسازی اعضای تعاونی مسکن ارتش مسکن و شهرسازی استان تغییر کاربری اراضی تعاونی های مسکن حل مشکلات تعاونی اعضای این تعاونی اعضای تعاونی برای حل مشکلات دولت ها زمین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۲۴۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمین های وزارت جهاد کشاورزی در خدمت نهضت ملی مسکن

به گزارش خبرگزاری مهر، ارسلان مالکی، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در نشست شورای املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به اهداف کلان این معاونت در سال جاری، تأمین بیش از ۴۱ هزار هکتار زمین در محدوده شهرها برای طرح نهضت ملی مسکن را یکی از اقدامات شاخص این معاونت برشمرد.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، شناسایی و تأمین زمین برای طرح‌های ملی مسکن، صیانت از حقوق دولت در ارتباط با اراضی شهری، تأمین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای طرح‌های ملی مسکن، واگذاری اراضی به گروه‌های هدف دولت بر اساس قوانین و مقررات و مبارزه با فساد در حوزه زمین با بهره‌گیری از فناوری اطلاعات را از اهداف اصلی این معاونت عنوان کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه یکی دیگر از اقدامات شاخص این معاونت تحویل و تحول اراضی ملی واقع در حریم شهرها در راستای تفاهم‌نامه مشترک با وزارت جهاد کشاورزی در اجرای ماده ۹ قانون جهش تولید مسکن است، گفت: تاکنون بیش از ۴۹۰ هزار هکتار زمین ملی از جهاد کشاورزی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.

کد خبر 6079166

دیگر خبرها

  • سند تفکیکی برای ۲ هزار قطعه زمین طرح نهضت ملی مسکن سیستان و بلوچستان صادر شد
  • مدیران ناکارآمد مصداق بارز خیانت به نظام و مردم هستند
  • تاخیر در تحویل زمین‌های تعاونی مسکن زنجان ۳۴ ساله شد
  • برگزاری تمرینات تراکتور زیر نظر نصرتی
  • دکتر طهرانچی: ساخت مسکن در ۹۵۷ هکتار از زمین‌های دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد
  • سبزبانان و پاکبانان قشم صاحب خانه می‌شوند
  • ۲ هزار قطعه زمین نهضت ملی مسکن سیستان و بلوچستان سنددار شد
  • اراضی بیش از یک میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد 
  • زمین های وزارت جهاد کشاورزی در خدمت نهضت ملی مسکن
  • ساخت ۴۰ هزار واحد مسکن در خراسان جنوبی آغاز شد