Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-19@09:47:57 GMT

با مسن‌ترین ستاره جهان آشنا شوید

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۳۹۹۸۶

با مسن‌ترین ستاره جهان آشنا شوید

قدیمی‌ترین ستاره جهان، متوشالح است که در فاصله ۱۹۰ سال نوری از کره زمین قرار دارد. براساس گزارش‌ها، در سال ۲۰۰۰، دانشمندان از طریق ماهواره هیپارکوس آژانس فضایی اروپا این ستاره را بررسی کرده و تخمین زدند که  ۱۶ میلیارد سال قدمت دارد.

به گزارش سایت space، قدمت این ستاره از کیهان بیش‌تر است. هاوارد باند، ستاره شناس گفت:" سن این ستاره بسیار مشکوک بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین علت  من  و همکارانم به دنبال کشف دقیق سن این ستاره، آن را بررسی کرده‌ایم. "

اخترشناسان پس از بررسی‌های فراوان متوجه شدند متوشالح با سرعت حدود یک میلیون کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند. گفتنی است که علاقه‌مندان به فضا نمی‌توانند این ستاره را با چشم غیر مسلح مشاهده کنند. گفته شده جنس متوشالح از فلزهیدروژن، هلیوم و حاوی آهن بسیار کمی است.

براساس گزارش‌ها، در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۱۱،تلسکوپ فضایی هابل، موقعیت، فواصل و انرژی خروجی ستاره‌ها را یادداشت‌برداری و برای تعین سن به دانشمندان کمک کرد.

چگونگی تشخیص سن ستاره

باند گفت که در مدل‌سازی نظری ستارگان، نرخ دقیق واکنش‌های هسته‌ای و اهمیت انتشار عناصر به سمت پایین در لایه‌های بیرونی مورد بررسی قرار می‌گیرد. هلیوم در هسته پخش می‌شود و هیدروژن کمتری را برای سوختن از طریق همجوشی هسته‌ای باقی می‌گذارد. او ادامه داد:" یکی دیگر از عوامل مهم، میزان اکسیژن در ستاره است. یعنی هرچه میازن اکسیژن بیشتر از آهن باشد سن ستاره بیشتر است.

به گفته باند، یکی دیگر از عوامل تشخیص سن ستاره درخشندگی آن است، بدین معنی که هرچه سن این اجرام آسمانی بیشتر درخشندگی کمتری دارند. به همین علت منجمان سن متوشالح را پس از بررسی‌های فراوان حدود ۱۵ میلیارد سال تخمین زدند که همچنان بیشتر از سن خود کیهان است.

متوشالح پیرترین ستاره

گزارش‌ها حاکی از آن است که در ماه می‌ سال گذشته، گروه دیگری از اخترشناسان تخمین‌ها را برای سن و جرم متوشالح بازبینی کردند و با مدل‌سازی چگونگی تغییر ستاره‌ها در طول زمان، سن آن را ۱۲ میلیارد سال دانستند. که هنوز متوشالح مسن‌ترین  ستاره است.

از یک سو، باند می‌گوید تلاش‌ها برای تاریخ‌گذاری متوشالح یک دستاورد علمی شگفت‌انگیز است که شواهد بسیار قوی برای تصویر کیهان ارائه می‌دهد. او با نشان دادن شباهت‌هایی بین سن کیهان و این ستاره قدیمی نزدیک، می‌گوید مشکل سن قدیمی‌ترین ستارگان بسیار کمتر از آنچه در دهه ۱۹۹۰ بود، زمانی که سن ستارگان به ۱۸ میلیارد سال نزدیک می‌شد. یک مورد، ۲۰ میلیارد سال. باند گفت: با عدم قطعیت تعیین‌ها، سنین اکنون در حال توافق هستند.

ستاره‌شناسان در کنفرانس بین المللی کیهان شناسان برتر  در ژوئن ۲۰۱۹،  اعلام کردند که  آن‌ها در حال بررسی اندازه‌گیری کهکشان‌های نسبتاً نزدیک بودند که نشان می‌دهد جهان صد‌ها میلیون سال در مقایسه با سن تعیین‌شده توسط این ستاره جوان‌تر است. همانطور که توسط تلسکوپ فضایی پلانک اروپایی اندازه گیری تشعشعات کیهانی در سال ۲۰۱۳ تخمین زده شد، جهان ممکن است حدود ۱۱.میلیارد سال عمر کرده باشد. اگر واقعاً چنین است، پس متوشالح قدیمی‌تر از جهان است.

یکی از کسانی که پشت این مطالعات تا به امروز در مورد کیهان بوده است، آدام ریس، برنده جایزه نوبل از موسسه علمی تلسکوپ فضایی در بالتیمور، مریلند است.

 در سال ۱۹۲۹ توسط تلسکوپ هابل نقطه شروعی از کهکشان و فضا  را نشان داد که منجمان می‌توانستند آن را اندازه‌گیری کنند. براساس یافته‌های جدید نرخ انبساط  فضا حدود ۱۰ درصد بیشتر از نرخ پیشنهادی پلانک است. در واقع، تیم پلانک تعیین کرد که نرخ انبساط ۶۷.۴ کیلومتر در ثانیه در هر مگاپارسک است، اما اندازه‌گیری‌های جدیدتر از نرخ انبساط کیهان به مقادیر ۷۳ یا ۷۴ اشاره می‌کند.

ریس گفت که این بدان معناست که بین اندازه گیری سرعت انبساط جهان امروزی و پیش بینی سرعت آن بر اساس فیزیک جهان اولیه تفاوت وجود دارد که منجر به ارزیابی مجدد تئوری‌های پذیرفته شده می‌شود. همچنین بررسی‌ها  نشان می‌دهند که هنوز چیز‌های زیادی برای یادگیری در مورد ماده تاریک و انرژی تاریک وجود دارد، که تصور می‌شود پشت این معماست.

همانطور که گفته شد، این عدم تطابق نشان می‌دهد که متوشالح هنوز هم می‌تواند قدیمی‌تر از کیهان باشد. به همین علت ستاره شناسان امیدوارند تلسکوپ فضایی جیمز وب بتواند این معما را روشن کند.

متیوز معتقد است که پاسخ‌ها در پالایش کیهان شناختی بیشتر نهفته است. او با اشاره به دقیق‌تر بودن اندازه‌گیری‌های ستاره‌ها گفت: "من گمان می‌کنم که کیهان‌شناسان رصدی چیزی را که این پارادوکس را ایجاد می‌کند، به جای اخترفیزیکدانان ستاره‌ای از دست داده‌اند." شایان ذکر است که تصاویر به دست آمده از تلسکوپ فضایی هابل نشام ی‌دهد سن جهان بیش از ۱۲.۷ میلیارد سال نیست.

گزارش از نرگس امام جمعه

بیشتر بخوانید

کشف جرمی که ۷۵۰ میلیون سال پس از بیگ بنگ ایجاد شد باشگاه خبرنگاران جوان فضای مجازی دريچه فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اجرام آسمانی ستاره شناسی تلسکوپ فضایی میلیارد سال اندازه گیری قدیمی تر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۳۹۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سردار آزمون در بغل قهرمان جهان (عکس)

ستاره ایرانی رم در کنار دو هم‌تیمی خود در تمرین دیده شد.

به گزارش "ورزش سه"، سردار آزمون که روز دوم فروردین ماه امسال در دیدار تیم ملی ایران مقابل ترکمنستان در مرحله مقدماتی جام جهانی 2026 موفق به گلزنی شد و در لحظات پایانی نیمه نخست به دلیل آسیب‌دیدگی از زمین بیرون رفت، پس از حدود 25 روز فاصله گرفتن از میادین دوباره به تمرینات گروهی بازگشته و با انگیزه بالا کارش را انجام می‌دهد.

ستاره ایرانی جالوروسی که دو روز قبل (سه‌شنبه) به تمرینات گروهی آ. اس. رم اضافه شد، شرایطی در تمرینات داشته که نشان از مصدومیت ندارد و در بازی درون تیمی عملکرد خوبی داشته تا آماده ادامه فصل شود.

سردار آزمون در تمرین روز گذشته جالوروسی در کنار لئاندرو پاردس و لورنزو پلگرینی، ستاره‌های آرژانتینی و ایتالیایی تیمش دیده شد و در کنار آنها عکس یادگاری گرفت.

ستاره ایرانی رم بعید است در مسابقه امشب در مرحله یک چهارم نهایی لیگ اروپا مقابل میلان حضور پیدا کند، اما از رقابت‌های سری آ احتمالا به فهرست برگردد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: امیدواری سردار آزمون به دائمی شدن قراردادش با رم سردار آزمون به رم رسید

دیگر خبرها

  • کیهان: تحریم‌های جدید علیه ایران «فیک» است!
  • صعود ستاره اسنوکر ایران به مرحله نهایی قهرمانی جهان ۲۰۲۴
  • سردار آزمون در بغل قهرمان جهان (عکس)
  • عجیب‌ترین اسکناس‌های دنیا را بشناسید
  • واکنش احساسی نادال پس از حذف در بارسلونا
  • ستاره دربی از دل تیم شکست خورده!
  • با بزرگ‌ترین شهر زیرزمینی جهان بیشتر آشنا شوید
  • با مسیر ریلی تبریز آذربایجان، مرکز هاب لجستیکی منطقه بیشتر آشنا شویم
  • خورشید پنج میلیارد سال دیگر کل زمین را خواهد بلعید
  • کیهان: عامل اصلی مشکلات اقتصادی کشور، پدرخوانده‌ های حامی برجام هستند!