Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گفته مقامات وزارت خارجه روسیه، پایان جنگ در اوکراین مستلزم از بین رفتن تهدیدات ناشی از حضور ناتو در این کشور است و مسکو از کی‌یف خواسته تا به دنبال گزینه‌های واقع بینانه برای دستیابی به توافق باشد و از تلاش برای تعویق روند مذاکرات دست بردارد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایران اکونومیست، کرملین از تحویل پیش‌نویس سندی، دارای فرمولی روشن و مفصل برای حل و فصل اوضاع، به اوکراین خبر داده و دفتر رئیس جمهور زلنسکی هم اعلام کرد که کی‌یف این سند را مطالعه خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد که مسکو پیش‌نویس سندی را با متنی کاملاً شفاف به اوکراین تحویل داده و منتظر پاسخ است.  سخنگوی کرملین توضیح داد: «طرف اوکراینی دائماً توافق‌های قبلی را نقض کرده و از گفته‌های خود عدول می‌کند. سند تهیه شده شامل فرمول‌های کاملاً واضحی است که روی آن کار شده است. اکنون توپ در زمین آنهاست و ما منتظر پاسخ هستیم.»

پسکوف یادآور شد که زمان پاسخ به تصمیم مقامات کی‌یف بستگی دارد، برای اینکه اوکراینی‌ها تمایل زیادی برای پیشبرد روند مذاکرات نشان نمی‌دهند.

میخائیل پادولیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهوری اوکراین نیز شب گذشته، چهارشنبه اعلام کردکه کی‌یف پیش نویس سندی برای حل و فصل مناقشه دونباس که توسط روسیه ارائه شده، را مطالعه خواهد کرد. وی گفت: «طرف روسی پیشنهاداتی را تهیه و مواضع متقابل خود را بیان کرده. اکنون نوبت کی‌یف است که باید این سند را مطالعه کرده و نتیجه گیری سیاسی و حقوقی لازم را از آن انجام دهد.»

پادولیاک یادآور شد که کی‌یف پیشنهادات خود را در مذاکرات استانبول ارائه کرده و نسخه اوکراینی، از جمله، حاوی تضمین‌های امنیتی برای این کشور بود.

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد که هیئت‌های روسی و اوکراینی به مذاکرات خود برای حل و فصل اوضاع اوکراین و تضمین وضعیت بی‌طرف، غیر بلوکی و غیرهسته‌ای این کشور ادامه می‌دهند. این دیپلمات یادآور شد که مسائل مربوط به غیرنظامی کردن و نازی‌زداییاوکراین، احیای وضعیت رسمی زبان روسی، به رسمیت شناختن واقعیت‌های سرزمینی جدید، از جمله مالکیت روسیه بر کریمه، و استقلال دو جمهوری مردمی دونتسک و لوهانسک نیز در دستور کار این مذاکرات قرار دارد.

این خبر به‌روزرسانی می‌شود| در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز پنجاه و هفتم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

شرط وزارت خارجه روسیه برای پایان جنگ در اوکراین

آلکسی پولیشچوک، مدیر بخش دوم جامعه مشترک المنافع وزارت امور خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری تاس اعلام کرد: «عملیات نظامی ویژه روسیه زمانی پایان خواهد یافت که تهدیدات ناشی از تقویت حضور ناتو در اوکراین از بین برود. این عملیات نظامی ویژه پس از تحقق وظایف آن به پایان خواهد رسید که از جمله آنها، حفاظت از مردم غیرنظامی منطقه دونباس، غیرنظامی کردن و نازی‌زدایی اوکراین و همچنین از بین بردن تهدیدات برای فدراسیون روسیه از خاک اوکراین به دلیل تسلط کشورهای عضو ناتو بر این کشور است.»

این دیپلمات گفت: «عملیات ویژه طبق برنامه و وظایف تعیین شده پیش می‌رود و تمامی اهداف آن تحقق خواهد یافت.»

روسیه از اوکراین خواست به دنبال گزینه‌های واقع بینانه برای توافق باشد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو از کی‌یف می خواهد که به دنبال گزینه‌های واقع بینانه برای دستیابی به توافق باشد. وی شب گذشته در یک نشست مطبوعاتی گفت: «اگر مقامات کی‌یف به تمایل خود که به طور علنی و تأیید شده برای مذاکره متعهد هستند، باید به دنبال گزینه‌های واقع بینانه برای توافق باشد».

در عین حال، زاخارووا تاکید کرد که اوکراین در تلاش است تا روند مذاکرات را به تعویق بیاندازد، از نشان دادن رویکردی سازنده در خصوص موضوعات دارای اولویت و همچنین امتناع از پاسخ فوری به مواد و پیشنهاداتی که روسیه ارائه کرده، خودداری می‌کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز پیش از این با اشاره به اینکه طرف اوکراینی در مذاکرات با روسیه دائما از سخنان خود دور می‌شود، گفت: این امر پیامدهای بسیار بدی از نظر اثربخشی مذاکرات خواهد داشت.

درخواست گوترش از پوتین و زلنسکی برای پذیرفتن وی

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با ارسال نامه‌هایی برای ولادیمیر پوتین و ولادیمیر زلنسکی، روسای جمهوری روسیه و اوکراین، از آنها درخواست کرده تا او را در مسکو و کی‌یف بپذیرند تا مذاکراتی در زمینه برقراری صلح انجام شود.

استفان دوژاریک، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد شب گذشته در نشستی خبری این مسئله را اعلام کرده و گفت:  بعدازظهر امروز نامه‌هایی جداگانه به نمایندگی دائمی فدراسیون روسیه و اوکراین با این درخواست تحویل داده شد. به گفته وی، گوترش مایل است با دو رئیس جمهور درباره اقدامات فوری به منظور برقراری صلح در اوکراین و همچنین آینده روابط چندجانبه گفتگو کند.

ترکیه احتمال تحریم این کشور علیه روسیه را رد کرد

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه شب گذشته در مصاحبه با بخش ترک زبان شبکه سی.ان.ان (CNN Turk) اعلام کرد که این کشور به رغم اعمال فشارهای دیپلماتیک، قصد ندارد به تحریم‌های ضد روسی بپیوندد، برای اینکه به دنبال کمک به برقراری گفت‌وگو بین طرف‌های درگیر در دونباس و اوکراین است.

وی توضیح داد: «تصمیمات الزام آور تصمیماتی هستند که توسط سازمان ملل گرفته می شود. ترکیه همیشه از این تصمیمات پیروی کرده است. شرکای آنکارا هم گفته‌اند که می فهمند چرا ما با تحریم‌ها موافق نیستیم. در اینجا مهم آن است که ما به تماس‌های دیپلماتیک خود با هر دو طرف درگیری ادامه دهیم. ترکیه در این خصوص مورد نیاز است. ما در کشوری هستیم که هر دو طرف به آن اعتماد دارند. در این راستا یونان و یونانی‌های قبرس تلاش می‌کنند اتحادیه اروپا را برای اتخاذ تصمیم تحریمی تحت فشار قرار دهند، اما کشورهای غربی تصمیم ما برای عدم مشارکت در تحریم‌ها را درک می‌کنند.»

این دیپلمات تاکید کرد که ترکیه آماده است در صورت نیاز طرفین، به روسیه و اوکراین در برقراری گفتگو کمک کند. پوتین و زلنسکی می توانند در هر زمانی که لازم دانستند، در خاک ترکیه با یکدیگر دیدار کنند. در حال حاضر دیدار رهبران دو کشور در حال بررسی این موضوع هستند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز پیش از این گفته بود که ترکیه تنها کشوری است که به دلیل حفظ روابط نزدیک با هر دو طرف، قادر است در دستیابی به صلح بین اوکراین و روسیه کمک کند.

شرط ترکیه برای تبدیل شدن به کشور ضامن امنیت اوکراین

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در گفتگو با بخش ترک زبان شبکه سی ان ان یادآور شد که ترکیه آماده تبدیل شدن به کشور ضامن امنیت اوکراین است، البته برای این منظور باید به وضوح درک کند که این نقش چه معنایی خواهد داشت.

وی گفت: «تا زمانی که مشخص نشود اوکراین چگونه این وضعیت را درک میکند، هیچ تضمینی از سوی ترکیه وجود نخواهد داشت. آنها می گویند که آماده پذیرش وضعیت بی طرف هستند، اما می خواهند امنیت شان تضمین شود. ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، ضمانت‌هایی مانند بند پنجم منشور ناتو (که حمله به یک عضو، به منزله حمله به دیگر اعضاست) می‌خواهد. هیچ کشوری وجود ندارد که چنین پیشنهادی را بپذیرد. ایالات متحده، بریتانیا و کانادا هم این را به رسمیت نمی شناسند. البته ترکیه نیز با چنین تضمینی موافق نیست.»

چاووش اوغلو افزود: راه حل اوضاع با وجود کشورهای ضامن قابل قبول است، اما مفاد این ضامن، وظایف و الزامات آن برای هیچ کس هنوز مشخص نیست.

چین به عنوان یک قدرت قادر به تغییر اوضاع پیرامون اوکراین است

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در بخش دیگری از این مصاحبه ابراز عقیده کرد که ترکیه به چین و مواضع محتاطانه‌اش در خصوص اوضاع پیرامون اوکراین احترام می گذارد.

وی گفت: چین توجه خاصی به تمامیت ارضی اوکراین داشته و  اغلب تاکید می کند که وضعیت این کشور باید از طریق راه حل دیپلماسی حل و فصل شود. ما به این موضع گیری احترام می گذاریم. البته در صورت تغییر بی طرفی، این ابرقدرت می تواند شرایط پیرامون اوکراین را تغییر دهد.

چاووش اوغلو افزود: شرکت‌های چینی مراقب تحریم‌ها علیه روسیه هستند و سعی می کنند از آنها اجتناب کنند و کار برای آنها دشوار شده است.

ماکرون وظیفه فرانسه و اروپا در خصوص بحران اوکراین را نام برد

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، که برای دومین دوره نامزد شده است، اعلام کرد که هدف فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی جلوگیری از تشدید درگیریهایی است که در اوکراین و منطقه دونباس بوجود آمده است. وی تاکید کرد: ما باید به خط مشی که فرانسه تاکنون دنبال کرده پایبند باشیم تا جنگ کنونی به تشدید تنش در منطقه تبدیل نشده و گسترش بیشتری پیدا نکند.

 ماکرون پیش از این گفته بود که نباید «خط قرمزی» برای وضعیت پیرامون اوکراین تعیین شود و پاریس آماده است در صورت دستیابی به توافق صلح، ضامن امنیت اوکراین شود.

آمادگی زلنسکی برای مبادله روس‌های اسیر شده با نظامیان اوکراینی در ماریوپل

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که آماده است روس‌های اسیر شده را با نظامیان اوکراینی گیر افتاده در ماریوپل مبادله کند.او گفت: «به خاطر مردم خود، اعم از نظامی و غیرنظامی، ما برای هر نوع مبادله آماده بوده و حاضر به گفتگو هستیم.»

این اظهارات در حالی است که، نیروهای مسلح روسیه روز چهارشنبه بطور یکجانبه پنج کریدور بشردوستانه را برای خارج شدن غیرنظامیان در شهر ماریوپل باز کردند. به گزارش خبرنگاران، حدود 100 غیرنظامی از خانه‌های مجاور کارخانه آزوفستال تخلیه شده و به مکان امن منتقل شدند. وزارت دفاع روسیه نیز از نظامیان گیر افتاده اوکراینی خواسته تا سلاح خود را زمین گذاشته و تسلیم شوند.

پنتاگون اظهارات خود درباره تحویل هواپیما به اوکراین را تکذیب کرد

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، اظهارات خود درباره ارسال هواپیماهای نظامی به کی‌یف را یک 'اشتباه' نامید و گفت که طرف اوکراینی هواپیمای اضافی از متحدان غربی دریافت نکرده، بلکه قطعات یدکی هواپیماهای آسیب دیده را دریافت کرده است. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا یادآور شد که تامین قطعات یدکی به افزایش ناوگان نظامی اوکراین کمک کرده است.

وی گفت: «من دیروز در یک نشست خبری گفتم که اوکراین 'هواپیمای کامل' دریافت کرده است. من اشتباه کردم آنها هواپیمایی دریافت نکردند. بنابراین من اشتباه کردم و از این بابت عذر میخواهم.»

کربی اضافه کرد که اوکراین به اندازه کافی قطعات یدکی و تجهیزات اضافی دریافت کرده است تا بیشتر از دو تا سه هفته پیش بتواند ناوگان هوایی خود را به خدمت بگیرد.

باج‌گیری اوکراین از صندوق بین‌المللی پول: ماهانه 5 میلیارد دلار به ما بدهید

کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول (IMF) روز چهارشنبه اعلام کرد که دولت اوکراین درخواست پرداخت ماهانه 5 میلیارد دلار از این صندوق برای تضمین عملکرد اقتصاد این کشور برای سه ماه آینده نموده است که این مبلغ فراتر از حد تصور است.

وی گفت: «ما در حال همکاری بسیار نزدیک با وزارت دارایی اوکراین در خصوص برآوردهای آنها از آنچه برای حفظ عملکرد اقتصاد در سه ماه آینده است، هستیم. آنها رقمی معادل 5 میلیارد در ماه عنوان کردند که ابهاماتی در خصوص آن وجود دارد. به نظر من، این مبلغ فراتر از نیازهای احتمالی این کشور باشد.»

تحریم‌های ضد روسی، اقتصاد جهانی با خطرات جدیدی روبرو کرده است

آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه روز چهارشنبه در جریان نشست وزرای دارایی گروه 20 و روسای بانک‌های مرکزی در واشنگتن، در حاشیه نشست بهاری هیئت رئیسه صندوق بین المللی پول و بانک جهانی اعلام کرد که سیاست‌های مالی و پولی بیش از حد سست که در کشورهای توسعه‌یافته دنبال می‌شود، فشار تورمی ایجاد کرده و تحریم‌های اعمال‌شده علیه روسیه نه تنها این مشکلات را بیشتر تقویت کرده، بلکه خطرات جدیدی را نیز برای اقتصاد جهانی به دنبال داشته است.

سیلوانوف گفت: «افزایش قیمت انرژی و محصولات کشاورزی عمدتاً به کشورهای در حال توسعه و کشورهای کم درآمد ضربه خواهد زد، که برخی از آنها نه تنها با مشکلات اقتصادی، بلکه با پیامدهای اجتماعی شدید نیز مواجه هستند».

سیلوانوف یادآور شد که روسیه از انجام تعهدات خود امتناع نکرده و در حال اجرای قراردادهای خود با شرکای خارجی است.

وزیر دارایی روسیه همچنین خواستار پرهیز از سیاسی شدن گفتگوها شد و تاکید کرد که گروه 20 همیشه در وهله نخست یک قالب اقتصادی بوده و باید به همین شکل باقی بماند.

در جریان سخنرانی آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی فدراسیون روسیه در این نشست، برخی از  روسای وزارتخانه‌های کشورهای عضو گروه 20 به نشانه اعتراض سالن نشست را ترک کردند.

تحولات روزهای گذشته پیرامون اوکراین را از لینک‌های زیر بخوانید:

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: پیرامون اوکراین پیش نویس سندی یادآور شد چاووش اوغلو خارجه روسیه رئیس جمهوری امور خارجه شب گذشته حل و فصل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۴۰۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفیر اسرائیل : روسیه حمله ایران را محکوم کند / مسکو: تل آویو حملات اوکراین به خاک ما را محکوم نکرد

سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه به درخواست دیپلمات صهیونیست از مسکو برای محکوم کردن پاسخ نظامی ایران به رژیم صهیونیستی پاسخ منفی داد.

به گزارش ایسنا، سیمونا هالپرین، سفیر رژیم صهیونیستی در روسیه پس از پاسخ مشروع ایران در شامگاه شنبه به تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مواضع و مردم کشورمان در سوریه از مسکو خواست تا اقدام ایران را محکوم کند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه در پاسخ به این درخواست سفیر رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد که «اسرائیل حملات اوکراین به روسیه را محکوم نکرده است.»

روابط عمومی کل سپاه پاسداران ایران بامداد امروز (یک‌شنبه) در اطلاعیه‌ای از پاسخ نیروی هوا فضای سپاه به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از مستشاران کشورمان در سوریه، از حمله و اصابت موفق ده‌ها فروند موشک و پهپاد به اهدافی درون سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

حمله به پایگاه هوایی نواتیم در سرزمین‌های اشغالی از اهداف عملیات موشکی و پهپادی ایران در پاسخ به حمله صهیونیست‌ها به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق بود؛ پایگاه مبدأ شلیک موشک‌های اسرائیل که شهادت مستشاران ارشد ایرانی و همراهانشان را به همراه داشت و نقض کامل قوانین بین‌المللی از سوی این رژیم بود.

دقایقی پس از آغاز عملیات گسترده ایران، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به صورت تلفنی با یکدیگر رایزنی کردند. بایدن در اظهارات خود از نتانیاهو خواسته است به حمله تلافی‌جویانه ایران پاسخی ندهد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • روسیه قصد محکوم کردن حمله تلافی جویانه ایران را ندارد
  • سفیر اسرائیل : روسیه حمله ایران را محکوم کند / مسکو: تل آویو حملات اوکراین به خاک ما را محکوم نکرد
  • روسیه: غرب در شناسایی طراحان اصلی حادثه مسکو همکاری کند
  • آلمان سومین سامانه هوایی پاتریوت را به اوکراین تحویل می‌‌دهد
  • شولتس برای مذاکره با پوتین شرط گذاشت
  • آخرین تحولات اوکراین| تکذیب خبر ارسال سلاح از چین به روسیه
  • تحولات اوکراین|تلاش چین برای ایجاد شرایط گفتگوی مسکو و کی‌یف
  • شولتز: روسیه شیر گاز را بست/ مسکو مقصر افزایش تورم در آلمان است!
  • ارسال پیام آمریکا به اوکراین با تحریم‌های جدید علیه مسکو
  • ارسال پیام آمریکا به اوکراین با تحریم‌های جدید آمریکا علیه مسکو