Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-24@21:58:31 GMT

۸۰ درصد پرونده‌های قتل استان قزوین به سازش ختم شدند

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۴۳۲۴۰

۸۰ درصد پرونده‌های قتل استان قزوین به سازش ختم شدند

گروه استان‌ها- رئیس شوراهای حل اختلاف استان قزوین گفت: ۸۰ درصد پرونده‌های قتل استان قزوین در سال قبل به صلح و سازش ختم شدند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محمد حیدری بعدازظهر امروز در همایش صلح‌یاران شوراهای حل اختلاف قزوین که در تالار اجتماعات دادگستری کل استان قزوین برگزار شد، اظهار داشت: 80 درصد پرونده‌های قتل استان قزوین در سال قبل به صلح و سازش ختم شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع از 15 پرونده قتل در 12 پرونده اولیای دم به گرفتن دیه و رضایت اکتفا کردند و به این ترتیب 12 محکوم از قصاص رهایی یافتند.

وی افزود: در حال حاضر 99 شعبه صلح و سازش در استان قزوین فعالیت می‌کنند که در این شعبات 285 صلح‌یار در قالب کارشناسان حقوقی جلوی ورود پرونده‌های خرد به ویژه پرونده‌های اختلافات شخصی به دادگاه‌ها و دادسراها را می‌گیرند تا وقت قضات بیشتر به پرونده‌های سنگین‌تر اختصاص پیدا کند.

معاون قضایی دادگستری استان قزوین با تأکید بر لزوم مهارت‌افزایی صلح‌یاران ادامه داد: بنابراین بنا داریم که با مهارت‌آموزی بیشتر در حوزه صلح و سازش صلح‌یاران را حتی تا سطح سفیران صلح ارتقا دهیم و اگر این مهم محقق شود، همزمان مردم و قضات به آرامش بیشتری خواهند رسید و میزان اطاله دادرسی در پرونده‌های حقوقی و کیفری به حداقل خواهد رسید.

حیدری یادآور شد: در مراکز و شعب حل اختلاف به دنبال بهره‌گیری از ظرفیت معتمدان محلی و افراد سرشناس هستیم تا با میانجی‌گری این افراد بیشتر پرونده‌های خرد و با تعداد شاکی کم به رضایت و صلح منجر شوند.

هر قاضی به 200 پرونده در ماه رسیدگی می‌کند

رئیس‌کل دادگستری استان قزوین هم در این جلسه با اشاره به حجم بالای شکایت‌های قضایی در استان قزوین گفت: میزان دعاوی حقوقی و کیفری در استان قزوین بسیار زیاد است و به خاطر تعدد شکایات افراد از یکدیگر هر قاضی در استان در ماه به صورت متوسط به 200 پرونده رسیدگی می‌کند.

علی شعبانی اضافه کرد: تازه این آمار نصف میزان پرونده‌هایی است که در بسیاری از استان‌ها قضات به آن رسیدگی می‌کنند و طبق سند تحول قوه قضائیه این آمار باید سال به سال کاهش پیدا کند تا حجم کار قضات کمتر شده و دقت و کیفیت در رسیدگی افزایش یابد.

وی ادامه داد: خواسته ما از صلح‌یاران در شعبه‌های حل اختلاف این است که با افزایش میزان صلح‌وسازش جلوی تولید شکایت‌ها و پرونده‌های جدید حقوقی و کیفری را بگیرند تا کمترین پرونده به دست قضات برسد و آنها هم بتوانند با وقت کافی به پرونده‌ها رسیدگی کرده و بیشتر وقت را برای پیگیری پرونده‌های مهم و کثیرالشاکی بگذارند.

70 درصد پرونده‌های صنفی به صلح‌وسازش منجر شد

رئیس کل دادگستری استان در بخش دیگری از سخنان خود عملکرد سال گذشته طلایه‌داران صلح و سازش در استان قزوین را مناسب توصیف کرد و گفت: در شعبه طلایه‌داران در اتاق اصناف استان قزوین 70 درصد پرونده‌ها منجر به صلح و سازش شده است که البته باید بررسی کنیم که این آمار چقدر به نفع جامعه و مصرف‌کننده است.

67 فقره پرونده قصاص استان مازندران منجر به صلح و سازش شد41 درصد پرونده‌ها در شورای حل اختلاف استان گلستان صلح و سازش شدرئیس عدلیه در زاهدان: ظرفیت مردمی برای توسعه فرهنگ صلح و سازش به کار گرفته شود

شعبانی ادامه داد: با توجه به نقش برخوردهای قضایی در آرامش بخشیدن به بازار باید با متخلفان صنفی جدی‌تر برخورد شود؛ چرا که اگر اقتصاد خانوار دچار مشکل شود، آسیب‌های اجتماعی هم به دنبال آن خواهد آمد.

انتهای پیام/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: استانداری قزوین روز جهانی صلح قوه قضائیه استانداری قزوین روز جهانی صلح قوه قضائیه درصد پرونده استان قزوین درصد پرونده ها صلح و سازش صلح یاران حل اختلاف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۴۳۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صلح و سازش پایانی بر پرونده قتل اختلاف خانوادگی با همت شورای حل اختلاف دزفول

حجت الاسلام عبدالحمید امانت بهبهانی گفت: ۴ ماه پیش درگیری و نزاع خانوادگی در مسجد سلیمان رخ می‌دهد و منجر به قتل یک خانم می‌شود و این حادثه اختلافات بین اعضای خانواده تشدید کرد.

او می‌گوید: با توجه به درخواست مکرر بستگان این خانواده از رئیس دادگستری دزفول مبنی بر اصلاح ذات البین فی ما بین اعضای خانواده، با دستور مزرعه و همچنین همکاری آباد دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان، پرونده جهت حل و فصل به شعبه ۱۲ شورای حل اختلاف دزفول ارجاع، که بلافاصله اعضای این شعبه با دعوت و برگزاری جلسات متعددی بین اعضای خانواده، جهت ایجاد صلح و سازش بین آنان تلاش‌های فراوانی کردند.

رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان گفت: خوشبختانه تلاش اعضای شعبه ۱۲ شورای حل اختلاف دزفول با اقدامی جهادی و خداپسندانه به ثمر نشست و پس از ۴ ماه اولیاء دم با رضایت ثبتی و بدون هیچگونه دریافت دیه، قاتل را بخشیدند و بین اعضای خانواده برادری، صمیمت و رفع کدورت ایجاد و این پرونده و چندین پرونده مرتبط را با صلح و سازش مختومه شد.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • مصالحه ۳۴ هزار پرونده در شورای حل اختلاف قزوین
  • صبر ٨٤ روزه مردم کرمان برای رسیدگی به پرونده‌ها در شعب تجدید نظر
  • متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در شعب تجدید نظر کرمان ۸۴ روز است
  • مختومه شدن ۹۶ هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف قزوین
  • مصالحه بیش از ۳۴ هزار پرونده در شورای حل اختلاف قزوین
  • متوسط زمان رسیدگی پرونده‌ها در شعب تجدیدنظر کرمان ۸۴ روز است
  • ثبت سومین سازش پرونده قتل در آذربایجان غربی
  • پرونده قتل و اختلاف خانوادگی در دزفول به صلح و سازش ختم شد
  • صلح و سازش پایانی بر پرونده قتل اختلاف خانوادگی با همت شورای حل اختلاف دزفول
  • حکم اعدام آقای کارگردان شکسته شد