Web Analytics Made Easy - Statcounter

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در حالی آغاز شده است که ناظران هیچ خروجی برای آن را محال نمی‌دانند و برای نامزد راستگرایان نتایج بهتر از دوره‌های قبل را پیش بینی می‌کنند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه امروز (یکشنبه) با باز شدن حوزه های رای گیری در ساعت 8 به وقت محلی آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رأی‌گیری در سرزمین‌های فرادریایی این کشور در اقیانوس آرام و اقیانوس هند از روز گذشته آغاز شده است.

به نوشته رسانه های اروپایی بیش از 48 میلیون تن از شهروندان واجد شرایط فرانسوی در این انتخابات شرکت می کنند و دو گزینه برای ریاست جمهوری کشورشان در 5 سال آینده را در پیش رو دارند که یکی امانوئل ماکرون، رئیس جمهور میانه رو کنونی و دیگری مارین لوپن، رقیب نزدیک او از جناح راست افراطی است.

در دور دوم فقط دو نامزد برتر شرکت دارند که بیشترین رای را در دور اول انتخابات به دست آورده اند. ماکرون و لوپن در دور اول انتخابات بهترین نتیجه را در بین دوازده نامزد به دست آورده و به دور دوم راه یافتند.

دور دوم انتخابات در فرانسه عادی است: از سال 1965 تا کنون هیچ برنده‌ای در اولین رای گیری وجود نداشته است.

ماکرون در مبارزات انتخاباتی بیشتر به موضوع اروپا پرداخته و می خواهد پیشرفت های اقتصادی را به ارمغان آورده و با نابرابری های اجتماعی مبارزه کند.

در اولین دوره ریاست جمهوری اش ماکرون می خواست تغییرات زیادی ایجاد کند، اما بارها با مقاومت مواجه شد. به عنوان مثال، فرانسوی ها هفته ها علیه برنامه های بازنشستگی ماکرون اعتراض کردند که در نهایت شکست خورد. وی همچنین به دلیل لغو مالیات بر ثروت هنوز از شهرت خود به عنوان "رئیس جمهور ثروتمندان" خلاص نشده است.

مارین لوپن هم در این دور انتخابات تلاش کرد چهره معتدل تری را به نمایش بگذارد. با این وجود عقاید لوپن راستگرا و ملی گرایانه است.

نظرسنجی ها از پیروزی مجدد ماکرون حکایت دارد اما با این همه طرفداران و نزدیکان رئیس‌جمهور در هفته گذشته با یادآوری این که هیچ اتفاقی در انتخابات بعید نیست از مردم خواستند با حضور پرشمار خود برای رأی دادن به ماکرون، مانع پیروزی لوپن و وارد آمدن شوک در فرانسه بشوند، شوکی که مشابه آن در سال 2016 در نتیجه پیروزی برگزیت در همه‌پرسی بریتانیا و پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا بر خلاف نتایج نظرسنجی‌ها حاصل شد.

بسیاری از کارشناسان اروپایی درباره عواقب پیروزی لوپن در این انتخابات هشدار داده اند. رهبران چپ‌گرای اتحادیه اروپا از جمله اولاف شولتس، صدراعظم آلمان تلویحا از رأی‌دهندگان فرانسوی خواسته‌اند تا ماکرون را به جای رقیبش انتخاب کنند.

لوپن در صورت پیروزی در این انتخابات نخستین رهبر فرانسه از جناح راست افراطی و نخستین رئیس جمهور زن این کشور خواهد بود. ماکرون نیز در صورت پیروزی، نخستین رئیس جمهور فرانسه خواهد بود که در دو دهه اخیر دو بار در انتخابات پیروز می‌شود.

دو نامزد در روز شنبه بر اساس قانون انتخابات فرانسه حق تبلیغات نداشتند و هیچ نظرسنجی‌ای هم منتشر نشده است. برابر آخرین نظرسنجی‌ها، ماکرون تا ده درصد از لوپن پیشتر بوده، اما این فاصله نسبت به دور دوم در دوره قبلی انتخابات در سال 2017 که همین دو نامزد در آن شرکت داشتند، کمتر شده است.

حوزه های رای گیری در ساعت 8 شب بسته خواهد شد و بلافاصله بعد از بسته شدن حوزه ها شمارش آراء آغاز شده و پیش بینی های با دقت بالا انجام و از طریق رسانه ها اعلام می شود.

در سال 2017، ماکرون 66 درصد و لوپن 34 درصد آرا را به دست آوردند، اما ارزیابی ها در این دوره حاکی از آن است که راستگرایان افراطی شرایط بهتری از قبل دارند.

رئیس جمهور جدید پس از اعلام نتایج، حداکثر ده روز پس از انتخابات، مسئولیت رسمی را به عهده می گیرد. وی دارای قدرت زیادی است. رئیس جمهور رئیس ارتش است و می تواند در مورد عملیات نظامی و استفاده از سلاح هسته ای تصمیم گیری کند. برای عملیات طولانی تر یا اعلان جنگ البته وی نیاز به مصوبه پارلمان دارد.

مناظره نامزدهای انتخابات فرانسه؛ ماکرون خطاب به لوپن: به‌ قدرت روسیه وابسته هستیراه دشوار ماکرون در صورت پیروزی در انتخابات فرانسه

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار فرانسه اخبار فرانسه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری رئیس جمهور آغاز شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۵۷۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لغو افتتاحیه المپیک پاریس؟!

رئیس جمهور فرانسه با اشاره به تمهیدات این کشور برای برگزاری مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ در صورت تشدید مخاطرات امنیتی، لغو برگزاری افتتاحیه این رویداد را رد نکرد.

به گزارش ایرنا، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه می‌گوید که اگر مخاطرات و تهدید‌های امنیتی بیش از حد باشد، امکان لغو مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس در فضای باز، وجود دارد.

ماکرون با اشاره به اینکه در این رویداد بزرگ نیرو‌های امنیتی در سطحی بی‌سابقه بسیج خواهند شد، تاکید کرد: با این حال، بسته به تحلیل و ارزیابی ما از شرایط، اگر به این نتیجه برسیم که مخاطراتی وجود دارد، برنامه‌های جایگزینی تدارک دیده‌ایم. در واقع، علاوه بر «پلن بی»، «پلن سی» هم وجود دارد.

مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس برای نخستین بار قرار است که خارج از فضای بسته و در رود سِن و اطراف آن برگزار شود. انتظار می‌رود حدود ۱۰ هزار ۵۰۰ ورزشکار در قلب فرانسه و در مسیری حدود ۶ کیلومتری، در قلب فرانسه روی رود سِن رژه را روی قایق برگزار کنند.

ماکرون گفته است که سازمان‌دهندگان به منظور محدود کردن مخاطرات امنیتی شاید اقدم به کاهش مسیر رژه ورزشکاران روی رود سن گرفته یا حتی «مراسم را به ورزشگاه استادوفرانس» منتقل کنند.

نگرانی‌های لجستیکی و امنیتی دولت فرانسه را مجبور به کاهش تعداد تماشاگران افتتاحیه المپیک از ۶۰۰ به حدود ۳۰۰ هزار نفر کرد.

همچنین دولت فرانسه تصمیم گرفته است تا حضور رایگان گردشگران در مراسم افتتاحیه به دلیل نگرانی‌های امنیتی، لغو شود. با این تصمیم، حضور رایگان تنها با ارائه دعوتنامه میسر خواهد بود.

بازی‌های المپیک تابستانی امسال از ۲۶ جولای تا ۱۱ آگوست (۵ تا ۲۱ مرداد) در پاریس برگزار می‌شود. سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه پیش‌تر با اشاره به حمله تروریستی اخیر به حومه مسکو، از مقامات فرانسه خواسته‌اند تا مراسم پرزرق و برق افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس را به دلیل نگرانی‌های عمیق امنیتی، لغو کنند.

دیگر خبرها

  • حضور در انتخابات از پشت میله‌های زندان؟
  • ترامپ در دادگاه: آمریکا توسط یک مرد ناتوان اداره می‌شود
  • لغو افتتاحیه المپیک پاریس؟!
  • واکنش تازه ماکرون به حمله ایران | به درخواست اردن موشک‌ها و پهپادها را زدیم
  • ماکرون: به درخواست اردن موشک‌های ایرانی را رهگیری کردیم
  • ماکرون خواستار جلوگیری از تنش‌ها در منطقه شد
  • ماکرون: باید از تشدید تنش در خاورمیانه اجتناب کنیم
  • منحنی محبوبیت ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری نزولی شده/ بایدن کم کم در نظرسنجی ها بالاتر می رود
  • درخواست رسانه‌ها از ترامپ و بایدن برای برگزاری مناظره
  • ماکرون: با شرکا برای کاهش تنش همکاری می‌کنیم