Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-25@06:52:26 GMT

روایت رسانه فرانسوی از تبعات پیروزی لوپن در انتخابات

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۵۸۵۰۶

روایت رسانه فرانسوی از تبعات پیروزی لوپن در انتخابات

آفتاب‌‌نیوز :

مردم فرانسه امروز به پای صندوق های رای می روند تا از میان امانوئل مکرون رئیس جمهوری کنونی فرانسه و مارین لو پن نامزد حزب راستگرای «مجمع ملی» یکی را برای دوره ای پنج ساله به عنوان رئیس جمهوری انتخاب کنند و این درحالی است که راستگرایان تندرو تا به حال اینقدر به قدرت نزدیک نبوده اند.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه دقایقی پیش آغاز شد اما بخش های موسوم به سرزمین های ماورای بحار از جمله «سن پییر و مارتینیک» به دلیل اختلاف ساعت، دیروز در پای صندوق های رای حاضر شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بخش بر خلاف معمول که نرخ مشارکت در دور دوم پایین تر است، مشارکت ۵۷ درصدی مردم به ثبت رسید که حدود ۲ درصد نسبت به دور نخست افزایش داشت.

بر پایه گزارش «فرانس ۲۴»، فرانسویان در برابر انتخابی «تاریخی» قرار دارند: رای دادن به تمدید ریاست جمهوری مکرون. البته در سال های اخیر فرانسویان میل چندانی برای تمدید دوره ریاست جمهوری از خود نشان نداده اند و ریاست جمهوری دو دوره ای پس از ژاک شیراک دیگر تکرار نشده است.

نیکلا سارکوزی که در سال ۲۰۰۷ میلادی به ریاست جمهوری انتخاب شد در سال ۲۰۱۲ در تمدید دوره خود موفق نشد و فرانسوآ اولاند در انتخابات پیروز شد. پس از آن اولاند در انتخابات ۲۰۱۷ برای تمدید دوره ریاست جمهوری خود اعلام نامزدی نکرد.

گزینه دیگر پیش روی فرانسویان، مارین لو پن است. انتخاب او به عنوان نخستین رئیس جمهوری زن در فرانسه به قیمت راهیابی حزب راست افراطی به الیزه تمام می شود که تبعات آن همانند برگزیت و انتخاب دونالد ترامپ در آمریکا، فراتر از مرزهای فرانسه خواهد رفت.

این گزارش، انتخاب مکرون را رای به ادامه روند کنونی می‌داند، هرچند که مکرون به ترمیم عمیق رویکردها و قرار دادن مساله محیط زیست در مرکز برنامه های خود در دوره دوم و آخر ریاست جمهوری خود، وعده داده است.

فرانس ۲۴، پیروزی مارین لو پن را به عنوان رئیس جمهوری کشوری که قدرت هسته ای محسوب می شود، در شورای امنیت سازمان ملل کرسی دائمی دارد و در حالی که جنگ به دروازه های اروپا رسیده است، یک زلزله قلمداد می کند.

نگرانی ها امروز در حالی از قدرت گرفتن حزب راست افراطی بالا گرفته است که نظر سنجی ها فاصله زیادی را میان مکرون و رقیب نشان نمی دهند. امروز برآوردها از فاصله ۱۰ تا ۱۵ درصدی این دو رقیب حکایت دارد که با در نظر گرفتن حاشیه خطای نظرسنجی ها این میزان ممکن است کمتر هم باشد.

این در حالی است که در انتخابات سال ۲۰۱۷، مکرون توانست با کسب ۶۶.۱ درصد آرا در برابر ۳۳.۹ درصد رای لو پن پیروز شود و در سن ۳۹ سالگی عنوان جوان ترین رئیس جمهوری جمهوری پنجم فرانسه را از آن خود کند.

برنامه های دو نامزد چنان مغایر یکدیگر است که دو رویکرد کاملا متفاوت را به اروپا، اقتصاد، قدرت خرید، بازنشستگی، روسیه، مهاجرت و محیط زیست به نمایش گذاشته است. دوره پنج ساله ریاست جمهوری مکرون از جنبش «جلیقه زردها» و همه‌گیری کووید ۱۹ متاثر شد. حال همین امر سبب شده تا دو نامزد، دو فرانسه کاملا متفاوت را به مردم نشان دهند و فاصله چندانی با یکدیگر در افکار عمومی نداشته باشند.

در فاصله دو دور انتخابات ریاست جمهوری فرانسه دو نامزد برای جلب آرای هوادارن «ژان لو ملانشون» نامزدی که در دور نخست سومین جایگاه را از آن خود کرد، تلاش کردند. با این حال به نظر می رسد که در نبود حمایت مستقیم ملانشون از مکرون و تلاش وی برای برتری حزبش در انتخابات مجلس که آن را «دور سوم» انتخابات ریاست جمهوری می‌خواند، بیشتر هواداران او در پای صندوق های رای حاضر نشوند و یا رای سفید به صندوق ها بیاندازند.

حزب راست افراطی پیشتر در سال ۲۰۰۲ به دلیل مشارکت پایین مردم در دور نخست انتخابات به دور دوم راه یافته بود. در دور دوم این انتخابات ژان ماری لو پن از حزب «جبهه ملی» در برابر ژاک شیراک ایستاد اما با کسب تنها ۱۷.۷۹ درصد آرا شکست خورد.

آرای مارین لو پن در دور دوم انتخابات سال ۲۰۱۷ (۳۳.۹۰ درصد) زنگ هشدار را در مورد قدرت گرفتن حزب راست افراطی که امروز نام آن به «مجمع ملی» تغییر کرده است، به صدا درآورد. امروز اما نظرسنجی ها نشان می دهند که او در پنج سال گذشته باز هم قدرت بیشتری یافته است.

در نخستین دور انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که دو هفته پیش (یکشنبه ۱۰ آوریل/ ۲۱ فروردین) برگزار شد، مکرون با کسب ۲۷.۸ و لو پن با ۲۳.۱ درصد آرا به دور دوم راه یافتند.

این انتخابات دوازدهمین انتخابات جمهوری پنجم فرانسه و یازدهمین باری است که از سال ۱۹۶۵رئیس جمهوری با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: فرانسه مکرون مارین لوپن انتخابات ریاست جمهوری حزب راست افراطی رئیس جمهوری مارین لو پن صندوق ها دور دوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۵۸۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آقای گل تاریخ فرانسه قدم در راه مسی گذاشت!‏

به گزارش "ورزش سه"، بعد از سه سال حضور درخشان در شهر ‏میلان با پیراهن روسونری، اولیویه ژیرو بالاخره به پایان کار خود در ‏این تیم رسید و به گزارش آر ام سی اسپورتس به نقل از نزدیکان ‏ستاره فرانسوی، او در پایان فصل جاری میلان را ترک کرده و برای بازی ‏در لیگ ام‌ال‌اس راهی آمریکا خواهد شد. ‏

ژیرو بعد از 17 سال بازی در بالاترین سطح فوتبال اروپا به نقطه‌ای ‏رسیده که معتقد است با توجه به سن و سالش زمان خداحافظی با ‏این قاره و بازی در آمریکا رسیده است. ستاره فرانسوی سابقه بازی در ‏تیمهای گرنوبل، تورز اف‌سی، مون‌پلیه، آرسنال و چلسی را دارد و از ‏سال 2021 با پیراهن میلان به میدان می‌رود. ‏

قرارداد ژیرو با میلان روز 30 ژوئن امسال به پایان می‌رسد و در گزارش ‏آر ام سی اسپورتس به نقل از نزدیکان او ادعا شد که ژیرو به میلان ‏اطلاع داده که قراردادش را تمدید نخواهد کرد. بر اساس این گزارش ‏سفر ژیرو به آمریکا برای بازی در یک باشگاه لیگ ام‌ال‌اس قطعی ‏است.‏

این رسانه فرانسوی اعلام کرد ژیرو با باشگاه لس‌آنجلس اف‌سی به ‏توافق رسیده و تنها امضای او پای قراردادی یک سال و نیمه باقی ‏مانده است. در قرارداد ژیرو بند تمدید اتوماتیک یک سال و نیمه هم ‏وجود دارد. ‏

ژیرو با 57 گل زده در 131 بازی ملی بهترین گلزن فوتبال ملی فرانسه ‏است. باید دید آیا ژیرو توسط دیدیه دشان به تیم ملی فرانسه دعوت ‏شده و در یورو 2024 به میدان خواهد رفت؟

دیگر خبرها

  • کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید
  • فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • پیروزی ترامپ و بایدن در انتخابات مقدماتی پنسیلوانیا
  • یادگیری زبان فرانسوی
  • ابراز اطمینان مکرون از پاک‌سازی رود سِن تا المپیک
  • آقای گل تاریخ فرانسه قدم در راه مسی گذاشت!‏
  • ویکتور اوربان: با شرایط خاصی جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۵ تمام می‌شود
  • ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد
  • مکرون: فرانسه خواستار استقرار آتش‌بس فوری و پایدار در غزه است