Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-16@15:02:23 GMT

آرد گران دست چه کسانی را قطع کرد؟

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۷۱۳۰۹

دولت در سال جدید در تلاش است که سر و سامانی به صنعت آرد و نان دهد. بر همین اساس دولت در دوم فروردین ماه سال1401 اقدام به اصلاح نرخ گندم کرد و قیمت را به 11 هزار و 500 تومان به ازای یک کیلوگرم افزایش داد که به کشاورزان کمک بزرگی بود. دولت در تصمیم اخیر خود آرد صنف و صنعت با قیمت دو هزار و 700 تومان را حذف کرد و به کیلویی 12 هزار تومان افزایش داد که در نوع خود اقدام جالبی بود که موجب کوتاه شدن دست مافیا از این صنعت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک کارشناس نان و آرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایران اکونومیست اظهار داشت: افزایش 57 درصدی قیمت آرد در واقع به نوعی واقعی شدن نرخ آرد است. پیش از آزادسازی قیمت‌ها توسط دولت در آرد صنف و صنعت، دولت مبلغی ناچیزی آرد صنف و صنعت را در اختیار برخی تولیدکنندگان قرار می‌داد که تعداد انگشت شمار آن‌ها آرد را به صورت قاچاق خارج از شبکه توزیع می‌کردند و با دلالی در روند کار اختلال ایجاد می‌کردند و آرد در نهایت خوراک دام می‌شد و یا اگر تولیدی انجام می‌شد به دلیل اینکه آرد را با قیمت واقعی دریافت نکرده بودند در بحث کیفیت محصولات به صورت رقابتی عمل نمی‌کردند. از طرفی عده‌ای که با محصول دو هزار و 700 تومانی آرد صنف و صنعت محصول صادراتی تولید می‌کردند در واقع خرید را با قیمت آرد یارانه‌ای خرید کرده و با قیمت‌های گزاف دلار صادرات خود را انجام می‌دادند. با واقعی شدن قیمت آرد این شرایط نابسامان در حال برچیده شدن است.

کریم سبزیان افزود: با افزایش نرخ آرد محصولاتی که بر پایه آرد هستند تحت تاثیر قرار می‌گیرند، اما به صورت کلی باید از این آزادسازی استقبال شود چراکه رقابت سالم را به صنعت آرد و نان کشور وارد می‌کند و این رقابت سالم می‌تواند محصولات با کیفیت ارائه کند و مردم و دولت از این موضوع ذی‌نفع خواهند بود.

وی عنوان کرد: نان‌هایی که تا پیش از آزادسازی قیمت آرد که تحت حمایت دولت بودند و از یارانه استفاده می‌کردند بعد از واقعی شدن قیمت آرد قطعا افزایش قیمت خواهند داشت، اما در کشور مجموع نانوایی‌های سورمنده و برخی دیگر از نانوایی‌ها هستند که تا پیش از این تغییر قیمت، به صورت آزاد آرد را خریداری و نان را با قیمت تمام شده می‌فروختند و اکنون شاهد افزایش قیمت این نوع نانوایی‌ها نخواهیم بود.

این کارشناس صنعت نان و آرد تاکید کرد: راه‌حلی برای کاهش قیمت آرد وجود ندارد و بهترین راه‌حلی بوده که دولت طی چند سال اخیر گرفته است و باید از این تصمیم اسقبال کرد چراکه با این روند دست مافیا از موضوع آرد قطع خواهد شد. مافیا با آزادسازی نرخ یارانه‌ای یک و دو با این روش خلع سلاح خواهند شد و کشور به سمت صنعت نان باثبات حرکت خواهد کرد. کشور با آزادسازی قیمت آرد منافع خواهد داشت و مصرف سرانه کاهش خواهد یافت، چراکه طبق آمارها میزان مصرف فعلی بر اساس سهیمه کارخانه‌ها و نانوایی‌ها کاذب است. به جرات می‌توان گفت کشور را می‌توان به جای 12 میلیون تن گندم با 6 میلیون تن گندم اداره کرد و این موضوع در صورت وجود مدیریت درست و واقعی شدن قیمت‌ها امکان‌پذیر خواهد بود.

سبزیان در ادامه گفت: روزی دولت آرد را با قیمت ناچیز می‌فروخت و سرمایه ملی را حراج کرده بود و از طرفی نان بی‌کیفیت عرضه می‌شد. اکنون باید پذیرفت که افزایش قیمتی رخ نداده بلکه دولت قیمت‌ها را به سمت واقعیت سوق داده است و این نه تنها تبعات منفی نخواهد داشت بلکه جنبه‌های مثبت زیادی دارد. در وهله اول کیفیت نان در کشور بهبود می‌یابد و در ادامه مصرف نان به شدت کاهش یافته و مصارف کاذب و خروج از شبکه کم می‌شود، همچنین ضایعات نان کم می‌شود و با مدیریت مصرف‌کننده و مقدار خرید این موضوع به بهترین حالت خود درمی‌آید. اگر دولت همین مسیر درست را پیش برود قطعا به آرد و نان باکیفیت دست خواهیم یافت.

وی مطرح کرد: با ادامه این روند برای کارخانه‌ها و نانوایی‌ها نیز مشکلی پیش نخواهد آمد چراکه آن‌هایی که کننده واقعی هستند به سمت رقابت سالم حرکت خواهند کرد و آن‌هایی که از وضعیت بازار سواستفاده می‌کردند به تدریج حذف خواهند شد. دولت باید برای تصمیم بعدی نیز همین قدر شجاعانه عمل کند و مقصود از این تصمیم آن است که برای آرد یارانه‌ای نوع یک و دو نیز آزادسازی قیمت انجام شود و آرد با قیمت واقعی در اختیار نانواها قرار بگیرد و نان نیز بر اساس کیفیت به مشتریان عرضه شود.

سبزیان در پایان خاطرنشان کرد: صنعت آرد از سمت و سوهایی از جانب مافیا تهدید می‌شود که اگر نرخ گندم 12 هزار تومان شود قیمت آرد به 18 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم خواهد رسید، که ما به عنوان کارشناسان این حوزه نمی‌دانیم بر چه اساس و استناداتی این موضوع‌ها را مطرح می‌کنند و این‌ها همان افراد و مافیایی هستند که در تصمیم‌گیری‌های دولت دخالت می‌کنند و مانع پیمودن مسیر درست می‌شوند.

برچسب ها: آرد و نان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: آرد و نان آزادسازی قیمت آرد صنف و صنعت نانوایی ها واقعی شدن آرد و نان قیمت آرد قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۷۱۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی قیمت دلار ۲۶ فروردین ۱۴۰۳/ جامپ دلار ادامه دارد؟

به گزارش خبرآنلاین؛ قیمت دلار در شروع هفته پایانی فروردین متاثر از افزایش ریسک‌های سیاسی با رشد قیمت بازگشایی شد.

تجارت نیوز در خبری نوشت:افزایش قیمت دلار در پایان معاملات نقدی روز شنبه ۲۵ فروردین این اسکناس را در پله پایانی کریدور ششم قرار داد و ۱۹۰۰ تومان گران کرد.

بازار ارز از فروشنده خالی شد

معامله‌گران شکست مقاومت درهم و ورود به کانال ۱۸ هزار تومانی را در کنار اخبار ضدونقیض از تحرکات سیاسی و نظامی، دلیل رشد شارپی قیمت دلار می‌دانند. آنها معتقدند شکست مرز مقاومت، درهم را در سقف تاریخی خود قرار داده و فضای بازار را ملتهب کرده است.

بررسی فضای بازار ارز در روز شنبه حکایت از تعداد بالای خریدارانی دارد که فروشنده‌ای پیدا نمی‌کنند. به نظر می‌رسد علاوه بر رشد قیمت دلار، افزایش قیمت تتر،‌ یورو و سایر ارزهای مهم تمایلات صعودی بازار را بالا برده است.

گفتنی است برخی فعالان بازار ارز به تعطیلی بازار هرات در روزهای عید فطر اشاره می‌کنند و می‌گویند در صورت بازگشایی بازار هرات در اواسط هفته جاری، تقاضای دلار در تهران بالا می‌رود و همین موضوع به افزایش قیمت دلار منجر خواهد شد.

ارزهای مهم گران شدند

درهم در آخرین معامله روز شنبه ۲۵ فروردین با قیمت ۱۸ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد و رشد ۴۰۰ تومانی داشت.تتر با افزایش دو هزار و ۳۰۰ تومانی دو کانال بالاتر رفت و روی رقم ۶۷ هزار و ۴۵۰ تومانی ایستاد.

قیمت پوند انگلیسی روی رقم ۸۲ هزار و ۴۰۰ تومانی معامله شد و رشد هزار و ۶۰۰ تومانی داشت. یورو با افزایش هزار و ۵۰۰ تومانی به کریدور ۷۰ هزار تومانی ورود کرد و با رقم ۷۰ هزار و ۵۹۰ تومان معامله شد.

۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1894611

دیگر خبرها

  • پیامک گران شد
  • قیمت پیامک ۴تومان گران شد!
  • پیامک ۴ تومان گران می شود
  • قیمت پیامک ۴ تومان گران شد/ افزایش ۸۰۰ میلیارد تومانی درآمد دولت
  • تن ماهی گران نمی‌شود / دلایل افزایش تولید تن مرغ چیست؟
  • (ویدئو) افزایش قیمت خودروهای ثبت‌نامی گران‌فروشی است
  • افزایش قیمت خودروهای ثبت‌نامی مصداق گران‌فروشی است
  • افزایش قیمت خودرهای ثبت‌نامی مصداق گران‌فروشی است
  • کرایه اتوبوس، مترو و تاکسی از این تاریخ گران می‌شود/ قیمت بلیط مترو و اتوبوس چقدر گران شد؟
  • پیش بینی قیمت دلار ۲۶ فروردین ۱۴۰۳/ جامپ دلار ادامه دارد؟