Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: تحقیق مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد هزینه های اقتصادی و اجتماعی تصادفات رانندگی در کشور ما بالغ بر هشت درصد تولید ناخالص داخلی است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ سردار کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا، اظهار کرد: در مارس 2010 مجمع عمومی سازمان ملل متحد طی قطعنامه ای سالهای 2011 تا 2020 را دهه کنش و اقدام برای ارتقاء ایمنی جاده ای با هدف تثبیت و سپس کاهش تلفات جاده ای اعلام کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: این قطعنامه از سازمان بهداشت جهانی و کمسیون های منطقه ای سازمان ملل با همکاری نهاد مربوط به ایمنی جاده ای سازمان ملل و سایر ذینفعان درخواست کرد تا برنامه جهانی این دهه را به مثابه سندی راهنما برای حمایت و اجرای اهداف این دهه تهیه کند. در همین راستا روز هفتم اردیبهشت ماه به منظور فرهنگ سازی در راستای افزایش ایمنی راه‌ها و کاهش تصادفات  به‌عنوان روز ایمنی حمل و نقل در تقویم کشور از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزیده شد. انتظار بر این است که این نامگذاری در تقویم سالانه می تواند به حساس سازی جامعه و مسئولین در مقوله ایمنی و تصادفات کمک کرده و با عملیاتی کردن راهکارهای تخصصی میزان حوادث ترافیکی کاهش یابد.

سردار هادیانفر بیان کرد: نگاهی کوتاه به حوادث رانندگی در دنیا نشان می دهد که مرگ‌ومیر ناشی از سوانح ترافیکی یکی از دغدغه های اصلی دولت ها است و بار بزرگی ازجمله مرگ، ناتوانی و هزینه‌های بسیاری را در مقیاس وسیع به کشورها تحمیل می‌کند. برابر گزارش سال 2018 سازمان جهانی بهداشت ( WHO)، هرساله یک میلیون و سیصد پنجاه هزار نفر در اثر سوانح ترافیکی جان خود را ازدست‌داده، که بیانگر کشته شدن یک نفر در هر ۲۴ ثانیه در جاده های دنیا است و سالانه بین 20 تا 50 میلیون نفر نیز به نحوی مصدوم می‌شوند. این حوادث مهم‌ترین عامل مرگ‌ومیر در کشورهای با درآمد کم و متوسط هستند. با این که کمتر از نیمی از وسایل نقلیه دنیا در این کشورها وجود داشته ولی بیش از 90 درصد مرگ‌ومیرهای ناشی از سوانح ترافیکی در این کشورها رخ می دهد.

رئیس پلیس راهور ناجا افزود: مطابق گزارش سازمان بهداشت جهانی، عواقب مالی سوانح ترافیکی نیز فراوان بوده و در کشورهای با درآمد کم و متوسط، مرگ‌ومیر ناشی از سوانح ترافیکی، بین دو تا هفت درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می‌دهد.

وی گفت: هزینه سنگین و رو به رشد تلفات، جرح و مصدومیت و از بین رفتن اموال، هزینه­ های عمیق روحی روانی و فرهنگی و اجتماعی تصادفات   بسیار بالاست و می تواند به عنوان یکی از  مهمترین موضوعات جاری کشور همانند تلفات بیماری کرونا و حتی بالاتر از آن مورد بررسی و برنامه ریزی قرار گیرد. بیماری کرونا، تلفات حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله و مشابه آن،  حتی جنگ ها یک امر کوتاه مدت و گذرا بوده ولی تصادفات به لحاظ ماهیت سیستم حمل و نقل و دائمی بودن جریان تردد همیشگی است و تمامی اقدامات کشور باید معطوف به کاهش و به حداقل رساندن این حوادث شود.

سردار هادیانفر تصریح کرد: تحقیق مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد هزینه های اقتصادی و اجتماعی تصادفات رانندگی در کشور ما بالغ بر هشت درصد تولید ناخالص داخلی است. هزینه مذکور برای سال ۹۰  فقط معادل ۵۱۹ هزار میلیارد ریال بوده است. بطور کلی در تصادفات رانندگی ۳ عامل انسان، خودرو و جاده(محیط) نقش دارند که بر اساس میزان تاثیر در وقوع حادثه سهم تقصیر تصادفات مشخص می شود. اگر چه سهم عامل انسانی بیشتر از بقیه عوامل بوده ولی در رویکرد نوین سیستمی در نگاه به حوادث رانندگی به اشتراک سهم عامل انسانی با راه و خودرو نیز پرداخته شده و بصورت کاملتر علاوه بر سهم کاربران راه (راننده ، سرنشین و عابر) به سهم مسئولان و طراحان راه و خودرو نیز پرداخته شده است.

رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: در این نگاه جدید صحبت این است که برای هر انسانی احتمال ارتکاب خطا در رانندگی وجود دارد ولی نباید با این وجود کشته یا مصدوم شود. در این زمان در صورتیکه خودرو ایمنی کامل داشته باشد و راه هم دارای استانداردهای ایمنی باشد باید بتواند در ابتدا از خطا و وقوع حادثه جلوگیری کند و در صورت وقوع حادثه کمترین آسیب به راننده و سرنشینان وارد شود. یکی از علت های رواج نیافتن این نگاه در کشور ایران، مقاومت خودروسازان برای اصلاح و ایمن سازی تولیدات خود است که ادامه این روند تداوم تلفات رانندگی و ازبین رفتن سرمایه های کشور است. هر چند اقداماتی در این زمینه صورت پذیرفته ولی در مقایسه با استانداردهای دنیا و به منظور دستیابی به کاهش تصادفات راه درازی در پیش است.

وی اظهار کرد: اصطلاح راه بخشنده که اخیرا در کشورهای پیشرفته رواج یافته حاصل نگاه جدید به حوادث رانندگی است. منظور این است که اگر راننده خطا و تخلفی در جاده انجام داد (مانند حواس پرتی و خواب آلودگی )نبایستی با مرگ مجازات گردد و جاده بتواند با حداقل خسارت از راننده و خودرو محافظت کند. جاده‌های بخشنده، ایمن با بکارگیری سامانه های هوشمند حمل و نقل  از شاخص‌های توسعه یافتگی کشورها بوده  و از جمله زیرساخت‌های حیاتی  کشور است که بر بستر آن تمامی ابعاد سیاسی و اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی و ... قرار می گیرد.

سردار هادیانفر خاطرنشان کرد: به هر میزان که در ایمن سازی و بهبود جادهها صرف شود یک پشتوانه برای کشور محسوب شده و نه به عنوان هزینه بلکه به عنوان یک سرمایه گذاری محسوب می شود. امیدواریم که انشالله با مدیریت و برنامه ریزی دولت و مجلس و همکاری تمامی بخش ها و سازمان های مرتبط وضعیت مطلوبی در این عرصه فراهم شود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: جاده خودروسازان مجمع عمومی سازمان ملل مرکز پژوهش های مجلس مرگ رئیس پلیس راهور ناجا تولید ناخالص داخلی تصادفات رانندگی سوانح ترافیکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۷۶۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوت ۶۱۷ نفر در تصادفات رانندگی ایام نوروز

سیاوش محبی از فوت ۶۱۷ نفر از هموطنان بر اثر سوانح رانندگی خبر داد و گفت: طی این مدت، ۱۶ هزار و ۵۸۳ نفر از عزیزان در تصادفات جاده‌ای مجروح شده‌اند.

به گزارش برنا، وی درباره آخرین وضعیت راه‌های کشور طی امروز (جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳) گفت: در حال حاضر در بیشتر محور‌های مواصلاتی سراسر کشور، بار ترافیکی نسبت به روز‌های قبل به خصوص روز گذشته کاهش یافته است و ترافیک روانی در اغلب محور‌ها وجود دارد و خوشبختانه هیچ‌گونه گره ترافیکی مشاهده نمی‌شود.

محبی افزود: از ابتدای اجرای طرح نوروزی پلیس یعنی ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا ساعت ۸ صبح امروز یعنی ۱۰ فروردین ۱۴۰۳، به طور متوسط ۲۶ میلیون تردد در جاده‌های کشور ثبت شده است. طی این مدت، استان‌های کرمان، فارس، سیستان و بلوچستان، اصفهان، خراسان رضوی و خوزستان پرحادثه‌ترین استان‌های کشور به لحاظ آمار بالای تصادفات جاده‌ای بوده‌اند.

جانشین پلیس راه کشور ادامه داد: متأسفانه از صبح روز ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا ۸ صبح امروز، ۶۱۷ نفر از هموطنان بر اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست داده‌اند. همچنین طی این مدت، ۱۶ هزار و ۵۸۳ نفر از عزیزان در تصادفات جاده‌ای مجروح شده‌اند.

محبی بیان کرد: در حال حاضر بیشترین انباشت خودرو مربوط به استان مازندران با ۳۰۸ هزار دستگاه، گیلان با ۲۳۵ هزار خودرو و خراسان رضوی با ۷۵ هزار خودرو است. بیشترین خروج خودرو‌های شخصی نیز از استان تهران به ثبت رسیده است که ۶۷۵ هزار دستگاه از این استان به سایر استان‌های کشور بخصوص استان‌های سیاحتی و شمال کشور عزیمت کرده‌اند.

دیگر خبرها

  • فوت ۶۱۷ نفر در تصادفات رانندگی ایام نوروز
  • کاهش ۸ درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در خراسان شمالی/تصادفات فوتی در استان ۲۵ درصد افزایش یافت
  • عمده تصادفات در ۵ استان/ ثبت ۴۶۹ میلیون تردد تا امروز
  • واژگونی خودرو سواری در محور نیشابور به سبزوار منجر به فوت ۲ نفر شد
  • کاهش ۶۴ درصدی تلفات جاده‌ای نوروزی در استان بوشهر
  • تشویق رانندگان قانونمند در کرمان
  • این کشورهای جهان بیشترین بدهی عمومی را دارند (+جزئیات)
  • کاهش ۵۳ درصدی مجموع فوتی‌های حوادث رانندگی
  • تلفات جاده‌ای در استان بوشهر ۶۴ درصد کاهش یافت
  • تلفات جاده‌ای نوروزی بوشهر ۶۴ درصد کاهش یافت