Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جمهوری روسیه در دیدار با دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: مسکو مذاکره با کی‌یف را رد نکرده و انتظار دارد طرفین از راه دیپلماتیک به توافق برسند، البته طرف اوکراینی پس از مذاکرات استانبول و اقدامات تحریک آمیز در شهر بوچا، مواضعش را تغییر داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایران اکونومیست، مقامات مسکو بر این عقیده هستند که دولت آمریکا به اوکراین تنها به عنوان ابزاری علیه روسیه و تضعیف این کشور نیاز دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته آنها، ایالات متحده می خواهد با گردآوری متحدان غربی به دور خود به منظور حفظ موقعیت خود در صحنه جهانی، کانون بی ثباتی در اروپا را حفظ کرده و از این وضعیت در جهت رسیدن به اهداف خود استفاده کند. هدف از پمپاژ روزانه تسلیحات نظامی به کی‌یف نیز همین مسئله است و آمریکا و ناتو قصد دارند درگیری نظامی در اوکراین را «تا آخرین اوکراینی» ادامه دهند و به مقامات کی‌یف اجازه تسلیم شدن نخواهند داد.

اکنون مشخص شد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و لوید آستین، رئیس پنتاگون، در جریان مذاکرات خود با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین به وی وعده دادند که کمک نظامی به ارزش حدود 465 میلیون دلار به این کشور ارائه خواهد شد. علاوه بر این، رئیس پنتاگون اعتراف کرده که ایالات متحده خواستار تضعیف روسیه است. در این رابطه، دیوید سنگر، ​​روزنامه نگار آمریکایی یادآور شده که اظهارات وزیر دفاع نشان می‌دهد که واشنگتن خود را برای رویارویی درازمدت با مسکو آماده کرده است.

توماس لیفسون، یک روزنامه نگار دیگر آمریکایی اظهارات لوید آستین درباره تمایل ایالات متحده برای تضعیف روسیه و نابودی توان بالقوه نظامی این کشور در جنگ با اوکراین، در شرایطی که مردم اوکراین قربانی این سیاست شده‌اند، را تکان دهنده ارزیابی کرده است. به گفته لیفسون، کمک نظامی آمریکا به اوکراین تنها درگیری‌ها را طولانی کرده، اوکراین را به ویرانی کشیده و مردم غیرنظامی بیشتری را به کشتن خواهد داد.

روز سه‌شنبه لوید آستین، رئیس پنتاگون اعلام کرد که ایالات متحده مایل است روسیه آنقدر تضعیف شود تا دیگر نتواند اقدامات مشابه در اوکراین را انجام دهد.

این خبر به‌روزرسانی می‌شود| در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز شصت و سوم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

پوتین: بروز مشکلات در اوکراین پس از کودتای سال 2014 آغاز شد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در دیدار شب گذشته خود با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در مسکو، به این مسئله اشاره کرد که مشکلات در اوکراین با کودتای دولتی در سال 2014 در این کشور آغاز شد. دیدار پوتین و گوترش حدود یک ساعت به طول انجامید.

پوتین خطاب به گوترش گفت: «من نگرانی‌های شما در رابطه با عملیات نظامی روسیه در منطقه دونباس اوکراین را درک میکنم. واقعیت این است که کل مشکلات در اوکراین پس از کودتای سال 2014 به وجود آمد. شما می‌توانید رویدادهای آن سال را هر چه دوست دارید بنامید، ولی آن اتفاقات یک کودتای کاملاً مغایر با قانون اساسی این کشور بود.»

رئیس جمهوری روسیه علاوه بر این، تاکید کرد: «روسیه عملیات ویژه برای حفاظت از مردم دونباس را مطابق با منشور سازمان ملل آغاز کرده و مجبور شد دو جمهوری‌ دونتسک و لوهانسک را به رسمیت بشناسد تا نسل‌کشی مردم در دونباس متوقف شود.»

ولادیمیر پوتین یادآور شد که درگیری نظامی در شهر ماریوپل به پایان رسیده است. بیش از 1300 سرباز اوکراینی تسلیم شده‌اند و تمامی مجروحان تحت مراقبت‌های پزشکی هستند. کارخانه آزوفستال کاملاً در محاصره قرار داشته و منزوی شده است، ولی هیچ عملیات نظامی در آنجا انجام نمی شود.

علاوه بر این، پوتین اطمینان داد که گوترش در خصوص ادعای عدم فعالیت کریدورهای بشردوستانه در ماریوپل گمراه شده و آنها در حال کار هستند.

توضیح پوتین درباره تغییر مواضع اوکراین پس از مذاکرات در استانبول

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در دیدار با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد که مواضع هیئت نمایندگی اوکراینی پس از مذاکرات سازنده با هیئت نمایندگی روسی در استانبول به طرز چشمگیری تغییر کرده است.

به گفته وی، کی‌یف در این نشست موافقت کرد که وضعیت کریمه و دونباس و به رسمیت شناختن دو جمهوری‌ دونتسک و لوهانسک توسط روسیه را از مذاکرات خارج کند، ولی سپس نظر خود را تغییر داد. علاوه بر این، پس از مذاکرات، در شهر بوچا تحریکاتی مشکوک صورت گرفت تا نیروهای مسلح روسیه مقصر جلوه داده شوند. پوتین اطمینان داد که ارتش روسیه هیچ ارتباطی با این رویدادها ندارد و مسکو می داند که واقعاً چه کسانی پشت این ماجرا قرار دارند.

در عین حال، رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد که مسکو مذاکره با کی‌یف را رد نمی‌کند و انتظار دارد طرفین از راه دیپلماتیک به توافق برسد. پوتین یادآور شد که  در پیش نویس توافقنامه ارائه شده به اوکراین آمده است که تمامی مسائل امنیتی بین دو کشور باید در نشست سران دو کشور حل و فصل شود.

وی همچنین به نقش ترکیه اشاره کرد که در جریان مذاکرات روسیه و اوکراین و پیشرفت آنها کمک بزرگی کرد و یادآور شد که مذاکرات با طرف اوکراینی همچنان در قالب گفتگوی آنلاین ادامه دارد و او امیدوار است که به نتایج مثبتی منجر شود.

ولادیمیر پوتین همچنین گفت که روسیه سازمان ملل را سازمانی جهانی و منحصربه فرد می‌داند و به حمایت از آن و نقش مرکزی این سازمان در حل و فصل مشکلات بین المللی ادامه خواهد داد.

لاوروف: روسیه از مذاکره برای حل بحران اوکراین حمایت می‌کند

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک، پس از گفتگو با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در مسکو اعلام کرد که این کشور  طرفدار یافتن راه حل دیپلماتیک در جریان مذاکرات پیرامون اوضاع اوکراین است و اگر کی‌یف خواهان نتیجه از مذاکرات است، باید به سرعت به پیشنهادهای ارائه شده توسط مسکو پاسخ دهد.

وی این واقعیت را مورد توجه قرار داد که روسیه پس از درخواست ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، بلافاصله با انجام مذاکره موافقت کرد، با این حال، رفتار طرف اوکراینی مایوس کننده است. لاوروف گفت: «آنها علاقه خاصی به مذاکرات ندارند و بر آنچه از سوی کسانی که خواستار 'نگذارید روسیه برنده شود' وعده داده‌اند ، تکیه می‌کنند. آنها این خط مشی را با پمپاژ سلاح به اوکراین در مقادیر زیاد ادامه خواهند داد. و اگر این روند ادامه پیدا کند، البته که مذاکرات به سختی نتیجه خواهد داشت.»

وی تاکید کرد که مسکو متعهد به برقراری آتش بس است و روزانه کریدورهای بشردوستانه را اعلام می‌کند. روسیه آماده است تا به 'نظرات جالب و قابل قبول' گوش دهد.

پیشنهاد دبیرکل سازمان ملل برای ایجاد یک گروه تماس با روسیه و اوکراین

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل در کنفرانس مطبوعاتی در مسکو، پیشنهاد ایجاد یک گروه تماس در قالب سازمان ملل متحد، روسیه و اوکراین را برای رسیدگی به مسائل بشردوستانه مطرح کرد.

گوترش در این باره به خبرنگاران گفت: کریدورهای بشردوستانه ایمن و کارآمد مورد نیاز است: کریدورهایی که برای تخلیه غیرنظامیان و ارائه کمک‌های بشردوستانه مورد احترام همه طرفین باشد. برای این منظور، من پیشنهاد ایجاد یک گروه تماس را دادم که سازمان ملل، روسیه و اوکراین را گرد هم جمع کند تا به دنبال فرصت‌ها باشند، کریدورهای امن و برقراری آتش‌بس‌های محلی ایجاد کنند تا اطمینان حاصل شود که این کریدورها موثر عمل می‌کنند.

به گفته وی، هزاران غیرنظامی در اوکراین به کمک‌های انسان دوستانه نیاز دارند و این سازمان آماده است تا منابع انسانی و لجستیکی خود را برای کمک به  مردم اوکراین بسیج کند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز به نوبه خویش به خبرنگاران گفت که با دبیرکل درباره تقویت احتمالی همکاری‌ها در ارائه کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان در اوکراین موافق است و مذاکرات مفصلی در این باره انجام داده است.

لاوروف: وضعیت کنونی در اوکراین نتیجه گسترش ناتو است

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه در دیدار با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در مسکو اعلام کرد که روند اوضاع کنونی پیرامون اوکراین نتیجه گسترش بی حد و حصر ناتو بود.  به گفته لاوروف، هدف از گسترش پیمان آتلانتیک شمالی ایجاد جهانی تک قطبی است، در نتیجه ناتو و متحدانش مسیری را برای ادامه نامحدود درگیریهای نظامی در اوکراین تعیین کرده‌اند.

وزیر امور خارجه همچنین تاکید کرد که روسیه علاقه مند به همکاری با سازمان ملل در ارائه کمک به مردم غیرنظامی در اوکراین است.

حمایت وزارت دادگستری آمریکا از اختصاص دارایی‌های توقیف شده فدراسیون روسیه به نفع اوکراین

مریک گارلند، وزیر دادگستری ایالات متحده شب گذشته در یک جلسه شنود در کنگره آمریکا اعلام کرد که این وزارتخانه از نظریه استفاده از دارایی‌های توقیف شده فدراسیون روسیه به نفع اوکراین حمایت خواهد کرد. وی توضیح داد که در حال حاضر تمامی دارایی‌های نقدی روسیه در ایالات متحده به صندوق دارایی‌های مصادره شده تحویل داده شده است.

پیش از این، دنیس اشمیگال، نخست وزیر اوکراین گفته بود که کی‌یف و واشنگتن در حال بررسی استفاده از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای ارائه کمک مالی به اوکراین هستند. وی  همچنین تأیید کرد که کی‌یف ماهانه به 5 میلیارد دلار کمک مالی نیاز دارد و شرکای غربی از جمله کشورهای گروه 20، صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی با ارائه این مبلغ موافقت کردند.

آمریکا یک مرکز هماهنگی کمک‌های نظامی به اوکراین ایجاد کرده است

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا شب گذشته به شبکه سی.ان.ان گفت که پنتاگون مرکزی را در خاک آلمان به منظور هماهنگی در ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین ایجاد کرده است. به گفته وی، این مرکز کنترل در مقر فرماندهی نظامی اروپا در اشتوتگارت آلمان مستقر بوده و با مرکز هماهنگی بین المللی کمک کنندگان به اوکراین همکاری نزدیک دارد.

این مقام تاکید کرد که وظایف این مرکز هماهنگی و تسریع در ارائه کمکهای نظامی به اوکراین از طریق بیش از 40 کشور جهان است و نمایندگان حداقل 15 کشور حامی کی‌یف در آن مستقر خواهند بود.

بورل: روابط روسیه و اتحادیه اروپا نیاز به سازماندهی مجدد دارد

جوزپ بورل، مسئول اصلی سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا شب گذشته اعلام کرد: « اگر نمی‌خواهیم در وضعیت تنش یا درگیری دائمی با روسیه باقی بمانیم و این قطعاً گزینه‌ای نیست که اتحادیه اروپا ترجیح می‌دهد، ما باید راهی برای سازماندهی مجدد روابط بین  مسکو و بروکسل و دست یابی به توافق بر سر تضمین‌های امنیتی پیدا کنیم.»

بورل همچنین هشدار داد: باید برای این واقعیت آماده باشیم که این روند ممکن است زمان زیادی را ببرد، ولی برای کاهش تنش فزاینده در روابط بین اتحادیه اروپا و روسیه ضروری است.

غرب خواهان مشارکت مشارکت بلاروس در حل بحران اوکراین نیست

آناتولی گلاز، سخنگوی مطبوعاتی وزارت امور خارجه بلاروس در مصاحبه‌ای اعلام کرد که کشورهای غربی نمی‌خواهند مینسک در روند دستیابی به توافقات صلح بین روسیه و اوکراین مشارکتی داشته باشند و همچنین حاضر به در نظر گرفتن منافع بلاروس در این مناقشه نیستند.

گلاز گفت: «برای هر کشوری کاملاً طبیعی است که مایل باشد منافعش به عنوان یک کشور مستقل در چارچوب ساختار امنیتی جدید در منطقه در نظر گرفته شود. ولی غرب چنین حقی را برای بلاروس قائل نیست و در نظر نگرفتن منافع این جمهوری، کاملاً غیر قابل قبول است.»

این دیپلمات یادآور شد که سنگ زیربنای فرآیند مذاکرات بین اوکراین و روسیه دقیقاً در بلاروس گذاشته شد، در حالیکه هیچیک از دو طرف در نخستین نشست حتی تمایلی به گفتگو با یکدیگر را نداشتند ولی در پایان جلسه سوم طرفین پیش نویس یک سند را رد و بدل کردند.

پیش از این، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس نیزگفته بود که بدون مشارکت مینسک هیچ مذاکره‌ای در خصوص اوکراین وجود نداشت.

تحولات روزهای گذشته پیرامون اوکراین را از لینک‌های زیر بخوانید:

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: رئیس جمهوری روسیه دبیرکل سازمان ملل نظامی در اوکراین آنتونیو گوترش سازمان ملل متحد روسیه و اوکراین وزیر امور خارجه ولادیمیر پوتین اتحادیه اروپا پس از مذاکرات ایالات متحده یادآور شد ارائه کمک شب گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۸۱۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست زلنسکی برای تغییر توجه غرب از اسرائیل به اوکراین

رئیس‌جمهور اوکراین از اقدام کشورهای غربی در ارائه کمک سریع به رژیم صهیونیستی اسرائیل بعد از حمله تلافی‌جویانه ایران انتقاد کرده و ابراز تعجب کرد که "چرا چنین برخورد قاطعی با اوکراین که در حال جنگ با روسیه است، نمی‌شود". - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «اینترفکس»، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در مصاحبه با هوگو تراورز، وبلاگ نویس معروف فرانسوی، از این مسئله شکایت کرد که کشورهای غربی بدخواهانه برخورد می‌کنند، زیرا بعد از حمله تلافی جویانه ایران به اسرائیل، سریعاً به تل آویو کمک کردند، اما در رابطه با اوکراین که در حال جنگ با ارتش  روسیه است، چنین حمایتی را از خود نشان نمی‌دهند.

زلنسکی با اعتراف به این واقعیت که از زمان تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه، توجه کمتری به اوکراین شده، افزود: «اگر کشورها به تنهایی به اوکراین کمک نکنند زیرا می‌ترسند که به درگیری نظامی با روسیه کشیده شوند، این بدان معناست که آنها واقعاً از روسیه می‌ترسند. و اگر غربی‌ها چنین کمکی را به اسرائیل ارائه کنند، این بدان معناست که آنها مطمئن هستند که جنگی با ایران رخ نخواهد داد. و این برخورد آنها یک وضعیت متناقض و بدخواهانه  است.»

رئیس‌جمهور اوکراین افزود که از نحوه کمک متحدان غربی به تل آویو شوکه شده  و  بسیار متعجب است که "چنین برخورد قاطعی با اوکراین نمی‌شود".

زلنسکی همچنین از این مسئله انتقاد کرد که اسرائیل از حمایت‌های غرب برخوردار است، در صورتی که بخشی از ائتلاف آتلانتیک شمالی نیست. به گفته او، هر چه رسانه‌های غربی به کی‌یف کمتر توجه کنند، شهروندان این کشور نیز کمتر به آن توجه می‌کنند. و این منجر به "مسئولیت کمتر از سوی رهبران سیاسی" شده و کاهش کمک‌ها را در پی خواهد داشت.

زلنسکی بار دیگر رد نکرد که ممکن است حاضر به مذاکره با روسیه شود

رئیس جمهور اوکراین در این مصاحبه همچنین احتمال مذاکره با روسیه برای حل مناقشه را رد نکرد. او در این باره توضیح داد: ما سندی برای حل همه مسائل با چشم انداز خود آماده خواهیم کرد و  زمان مناسبی را برای انتقال این سند به مسکو و بحث در مورد آن انتخاب خواهد یافت.

در این رابطه، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که هیچ دورنمای روشنی در مورد موضوع مذاکرات بین مسکو و کی‌یف وجود ندارد، زیرا رهبری اوکراین چنین احتمالی را رد می کند.

او در واکنش به سخنان ولادیمیر زلنسکی در مصاحبه با هوگو تراورز که احتمال مذاکره با روسیه برای حل مناقشه را رد نکرده، اینگونه توضیح داد: این ادعا مسلماً غیر واقع بینانه است، چرا که کی‌یف قصد دارد به همراه کشورهای غربی ابتدا سندی را در مورد حل و فصل همه مسائل بر اساس دیدگاه خود تهیه کند و بعد آن را به مسکو انتقال دهد،  چنین اقدامی برای طرف روسی قابل قبول نخواهد بود.

پسکوف افزود: «کی‌یف به طور رسمی امکان هرگونه مذاکره با مسکو را رد می‌کند و هیچ دورنمایی در این زمینه وجود ندارد. بنابراین عملیات ویژه نظامی ادامه خواهد داشت.»

وی همچنین یادآور شد که رئیس جمهور ولادیمیر پوتین پیش از این بارها آمادگی روسیه برای حل مسالمت‌آمیز مسئله اوکراین را اعلام کرده است، با این حال، این یک ابتکار صلح نیست، بلکه صرفاً اعلام مواضع مسکو است.

تأکید کرملین بر عدم‌تغییر روند درگیری نظامی در اوکراینتاکید کرملین بر ادامه برنامه توسعه روسیه با وجود جنگدیدگاه پوتین درباره کنفرانس صلح سوئیس/ وضعیت مرزهای بلاروس

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آخرین تحولات اوکراین | آغاز مذاکرات کی‌یف با آمریکا برای بومی سازی تولید پدافند هوایی
  • تحولات اوکراین| کاخ سفید: روند اوضاع به نفع کی‌یف نیست
  • چین اتهامات آمریکا درباره تبادلات پکن و مسکو را رد کرد
  • آخرین تحولات اوکراین | درخواست کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • تحولات اوکراین|توقع کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • درخواست زلنسکی برای تغییر توجه غرب از اسرائیل به اوکراین
  • هشدار مسکو درباره شکست تحقیرآمیز آمریکا در اوکراین
  • چرا جنگ آینده می‌تواند میان روسیه و چین باشد؟
  • تحولات اوکراین| کودکان در مدارس برای جنگیدن آماده می‌شوند
  • ناتو هیچ برنامه‌ای برای اعزام نیروی نظامی به اوکراین ندارد