Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، وزارت برق عراق، عصر امروز (چهارشنبه)، در بیانیه‌ای اعلام کرد که «عادل کریم» وزیر برق این کشور و «جواد اوجی» وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران با یکدیگر در تهران دیدار کرده‌اند.

بنابر گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع) به نقل از وزارت برق این کشور، وزیر برق عراق، امروز، با وزیر نفت ایران در تهران به منظور توسعه و تحکیم روابط در زمینه انرژی و تجهیز وزارت برق عراق به گاز مورد نیاز برای راه‌اندازی نیروگاه‌های تولید برق در این کشور با هدف آمادگی برای فصل تابستان دیدار کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق این بیانیه، در این دیدار فضایی مثبت حاکم بوده و گفت‌وگوهای میان دو طرف تا حد زیادی ثمربخش خوانده شده است. بنابر این اعلام، طرف ایرانی پس از شنیدن اظهارات مقام عراقی، وضعیت اقلیمی این کشور و نیاز مبرم عراق به افزایش تولید انرژی در فصل گرما را درک کرده است.

در بخش پایانی این گزارش آمده است: «دو طرف بر سر دست‌یابی به راه‌حلی رضایت‌بخش برای هر دو کشور در خصوص تعهدات قانونی، قیمت‌ها و پرداخت بهای سوخت وارداتی بر مبنای یک سازوکار که تداوم انرژی‌رسانی در سال ۲۰۲۲ را تضمین کند، به توافق رسیده‌اند.»

پایگاه خبری «میدل ایست نیوز»، بعداز ظهر روز گذشته، به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده بود که عادل کریم سرپرست وزارت برق عراق برای رایزنی با مقامات ایران وارد تهران خواهد شد.

منبع مذکور که اشاره‌ای نیز به نام او نشده بود، خبر داده بود که عادل کریم در صدر یک هیأت فنی-مالی با دستور مستقیم شخص «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق عازم تهران خواهد شد.

این گزارش پس از آن منتشر شد که چند روز پیش، خبرگزاری رسمی دولت عراق (واع) به نقل از «احمد موسی» سخنگوی وزارت برق این کشور خبر داد: «مصطفی الکاظمی، نخست وزیر، دستورالعمل هایی برای رسیدگی به پرونده برق صادر کرده و به این وزارتخانه و شورای انرژی وزیران دستور داده است تا پرونده گاز مربوط به طرف ایرانی را حل کند.»

سخنگوی وزارت برق عراق با اشاره به اینکه صادرات گاز ایران به مناطق مرکزی این کشور به ۱۳۳ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد و این رقم پاسخگوی نیاز زمان‌های اوج مصرف در عراق نیست، اضافه کرده بود: «نشست‌های دوره‌ای با طرف ایرانی برای حل موضوع گاز پس از پرداخت هزینه (آن) انجام می شود.»

احمد موسی همچنین بر لزوم پایبندی طرف‌های عراقی و ایرانی به مفاد قرارداد امضاء شده به‌ویژه پس از تصمیم هیأت وزیران مبنی بر پرداخت کامل بدهی گازی از طریق صندوق اعتباری در بانک تجارت عراق (TBI) تاکید کرده بود.

وی با اشاره به اینکه تولید ۷۵۰۰ مگاوات برق (تولیدی) به عرضه گاز وابسته است، توضیح داد: « سامانه واردات گاز به دلیل معتدل بودن دما در حال حاضر با ظرفیت کامل کار نمی کند و در صورت ورود به زمان اوج مصرف، برای تجهیز ایستگاه ها نیاز مبرمی به گازرسانی وجود خواهد داشت.»

وی همچنین افزوده بود: «این وزارتخانه با هماهنگی وزارت نفت، یک برنامه راهبردی منطبق با حجم عرضه گاز به همراه یک طرح اضطراری برای مواقع کاهش و یا قطع شدن گاز تهیه کرده است و نیاز به گاز ایران در حال حاضر ضروری است زیرا ارزش فنی بالایی دارد و هیچ مشکلی ندارد.»

وی در ادامه اظهارات خود خاطرنشان کرده بود: «وزارت نفت در تلاش است تا از طریق احیای میادین گازی و ایجاد پالایشگاه ها و اتصال شبکه خطوط لوله به نیروگاه ها، طرح سوخت را تضمین کند، اما این پروژه ها نیاز به سقف زمانی دارند.»

کد خبر 672863 برچسب‌ها قیمت نفت و گاز برق گاز ایران و عراق عراق

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: قیمت نفت و گاز برق گاز ایران و عراق عراق وزارت برق عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۸۶۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهبرد وزارت کشاورزی واگذاری وظایف به بخش خصوصی و تعاونی است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: راهبرد جهاد کشاورزی، واگذاری وظایف به شرکت ها و تشکل ها، تعاونی ها و شرکت های دانش بنیان است تا دولت به سمت کارهای حاکمیتی سوق یابد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با برنامه جهش تولید رادیو اقتصاد اظهار داشت: مسولیت اصلی وزارت جهاد کشاورزی تولید فضای سالم، کافی و در دسترس محصولات غذایی در داخل کشور و برداشتن محدودیت های صادراتی است.

نیکبخت با اشاره به بارش باران از نیمه دوم بهمن ماه بیان داشت: با توجه به تغییرات اقلیمی در جهان و قرار گرفتن ایران در کمربند منطقه خشک و نیمه خشک، برای استفاده از منابع از طریق شرکتهای دانش بنیان، دانشگاه های کشاورزی، موسسات تحقیقاتی و پژوهشگران متخصص درصدد تامین منابع با افزایش بهره وری هستیم.

وی با تاکید بر نقش حاکمیتی دولت خاطر نشان کرد: یکی از راهبردهای وزارت جهاد، واگذاری وظایف به شرکت ها، تشکل ها، تعاونی ها و دانش بنیان هاست تا ضمن‌ تامین نیاز داخل، بازار کشورهای همسایه را بدست آورده و برای کشورهای دور هم نقشه راه برنامه ریزی کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با ارائه آماری در حوزه صادرات گوجه، پیاز و سیب زمینی عنوان کرد: با توجه به اینکه هر سال با نوسال قیمت این 3محصول روبرو بودیم، با صادرات 10هزار تنی گوجه، پیاز و سیب زمینی، ممنوعیت ها و محدودیتهای تولید و صادرات برداشته شد؛ بطوریکه در سال 1402 علیرغم تولید و تنظیم بازار تخم مرغ به صادرات بیش از 136هزار تن تخم مرغ دست یافتیم.

نیکبخت اولویت بعدی وزارت جهاد را حوزه آبخیزداری دانست و گفت: با وجود ظرفیت های بسیاری که در تولید ماهیان زینتی، گرمابی، سردابی، تولید در قفس داریم، فقط 15 درصد از ظرفیت کشور استفاده شده که با وجود 550حلقه چاه می توان از این منابع در جهت پرورش ماهی، زراعت و باغبانی استفاده کرد.

وی ظرفیت سواحل شمال و جنوب کشور را برای سرمایه گذاری بسیار بی نظیر دانست و اظهار امیدواری کرد تا علیرغم تامین داخلی، بتوان از تولید پایدار در صنایع تکمیلی و تبدیلی و صادرات بهره برد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توافق ایران و ترکمنستان برای سفر رئیسی به عشق آباد
  • توافقات دوجانبه میان افغانستان و پاکستان
  • وزیر خارجه آمریکا هفته آینده به سه کشور اروپایی سفر می‌کند
  • عراق همچنان «خویشاوند» ایران / روابط تهران- بغداد در ۱۴۰۲
  • چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  • تداوم کمک های بشردوستانه نروژ به افغانستان
  • افشاگری ظریف در خصوص عدم احیای برجام در تابستان + فیلم
  • جهش تولید بدون اصلاح انگاره‌های ذهنی وجود ندارد
  • راهبرد وزارت کشاورزی واگذاری وظایف به بخش خصوصی و تعاونی است
  • وزیر خارجه عراق: سرنوشت ملت فلسطین به دست خود آن‌ها تعیین می‌شود