Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@15:04:21 GMT

خشکسالی به ۸۰درصد مزارع دیم بیله‌سوار خسارت زده است

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۹۱۶۸۷

خشکسالی به ۸۰درصد مزارع دیم بیله‌سوار خسارت زده است

به گزارش ایرنا، صاحبعلی اصغری روز پنج‌شنبه در جلسه بررسی مسایل حوزه آب کشاورزی شهرستان‌های شمال استان اردبیل در سالن اجتماعات شرکت کشت و صنعت و دامپروری پارس برگزار گردید، اظهار کرد: امسال بر اساس برآورد جهاد کشاورزی بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان بیله سوار دچار خشکسالی شده که خسارت آن بالغ بر ۱۸ هزار میلیارد ریال پیش بینی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: با توجه به اینکه شغل اکثر مردم شهرستان کشاورزی و دامداری است، نیازمند اتخاذ تصمیمات و برنامه‌ریزی جهت جبران خسارت هستیم. این در حالی است که قسمتی از خسارتهای سال گذشته کشاورزان از طریق بیمه محصولات کشاورزی پرداخت نشده است.

فرماندار بیله‌سوار یکی از علل بروز تنش آبی در شمال استان را تخصیص آب ارس به اراضی پایاب خدآفرین عنوان کرد و افزود: عدم رعایت حق آبه با توجه به اینکه شهرستان بیله سوار در انتهای شبکه مغان قرار دارد، مشکلاتی را برای آبیاری مزارع ایجاد کرده به طوری که زمان تنش آبی که خرداد ماه پیش بینی شده بود، به فروردین تغییر یافته است.

اصغری گفت: فرایند جریمه کشاورزان در زمینه عدم رعایت الگوی کشت محصولات نه تنها بازدارنده نیست بلکه تشویقی جهت استمرار این رویه است.

 وی یادآورشد: براساس بررسی‌های امور آب و جهاد کشاورزی شهرستان بیله‌سوار الگوی کشت  را رعایت کرده و در چارچوب قانون و مقررات عمل کرده است.

فرماندار بیله سوار خاطرنشان کرد: میزان آب اختصاص یافته به بیله‌سوار کمتر از حقابه قانونی است و باید در این زمینه برنامه‌ریزی و مدیریت اصولی صورت گیرد تا کشاورزان متضرر نشوند.

اصغری به دغدغه آب شرب روستاها و قشلاقات شهرستان اشاره کرد و افزود: از ۳۵۳ روستا و قشلاق شهرستان ۲۳۴ روستا و قشلاق با مشکل آب شرب مواجه هستند و آبرسانی سیار برای روستاها هم فرایندی زمانبر است.

شهرستان بیله سوار در شمال استان اردبیل قرار دارد.

برچسب‌ها اراضی کشاورزی آبرسانی سیار بیله سوار

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اراضی کشاورزی آبرسانی سیار بیله سوار اراضی کشاورزی آبرسانی سیار بیله سوار شهرستان بیله سوار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۹۱۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ صالح محمدی با اشاره به اهمیت رعایت تقویم زراعی برنج در افزایش کیفیت محصول و کاهش خسارت‌ها افزود: تا کنون شالیکاران گیلانی ۱۶۷ هزار هکتار از مزارع خود را با آب‌های سنتی و سطحی شخم زده اند که باید کشاورزان باید هرچه سریعتر مزارع خود را برای کشت برنج آماده کنند. 
رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان همچنین با اشاره به اینکه تا کنون ۱۵۶ هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان خزانه گیری شده گفت: ضدعفونی و جوانه دار کردن بذر، آماده سازی و خزانه گیری برنج، ایجاد زهکش در زمان وزش باد و بارندگی، هوادهی و کنترل دمای خزانه برنج به ویژه در ساعات گرم روز‌های آفتابی از مهمترین اقداماتی است که کشاورزان باید توجه داشته باشند. 
وی اضافه کرد: تعریض و ترمیم مرز کرت‌ها، لایروبی آب بندان‌ها، ترمیم کانال‌های آبرسان و سردهنه‌ها باید در اولویت قرار گیرد. 
گیلان ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار و ۳۰۰ هزار شالیکار دارد.

دیگر خبرها

  • انهدام باند سارقان احشام در بیله سوار
  • درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی
  • هشدار به کشاورزان، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم
  • کشاورزان خسارت دیده استان بوشهر برای امهال تسهیلات مراجعه کنند
  • عوامل خسارت‌زای زنگ زرد گندم و سن غلات مزارع فارس مدیریت می‌شوند
  • مدیریت عوامل خسارت‌زا زنگ زرد گندم و سن غلات در فارس
  • گل محمدی به عنوان گیاهی اقتصادی برای کشاورزان یزدی
  • خسارت میلیاردی سیل به کشاورزان گراشی
  • ورود ماشین‌ های ایرانی به آذربایجان محدود شد/​ مرزهای مسافری هنوز بسته است
  • ترویج فرهنگ حفاظت از زمین پاک در بین دانش آموزان