Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-19@18:49:23 GMT

شناسایی 185 فرصت سرمایه‌گذاری در خراسان‌جنوبی

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۰۳۸۴۹

شناسایی 185 فرصت سرمایه‌گذاری در خراسان‌جنوبی

«مرتضی ذاکریان» مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: از جمله اقدامات مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان می‌توان به معرفی توانمندی‌ها و پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری استان، پذیرش و جذب سرمایه‌گذاران خارجی، هماهنگی درخصوص صدور و تمدید روادید متقاضیان، صدور پروانه اقامت، صدور مجوز سرمایه‌گذاری خارجی، برگزاری جلسات و مکاتبه با دستگاه‌های اجرایی به منظور رفع مشکلات طرح‌های سرمایه‌گذاری، نظارت بر اجرای طرح‌ها، بررسی پیشرفت فیزیکی و بازدید مستمر از پروژه‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: از دیگر اقدامات صورت گرفته طی سال ۱۴۰۰، برگزاری تعداد ۳۸ جلسه در قالب ۱۵ جلسه گروه کاری سرمایه‌گذاری و ۲۳ جلسه کمیته شناسایی فرصت‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری به منظور بررسی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری استان در بخش‌های مختلف اقتصادی، تعداد ۱۸۵ طرح به عنوان فرصت سرمایه‌گذاری دارای اولویت و مزیت‌دار در استان شناسایی شده است.

حجم سرمایه‌گذاری طرح‌های پیشنهادی استان بیش‌ از ۳۹۰۰ میلیارد ریال است

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تعداد ۱۰۲ طرح سرمایه‌گذاری در استان به منظور جذب سرمایه‌گذار در قالب کتاب الکترونیکی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان گردآوری شده ، یادآور شد: از این تعداد ۵۸ طرح در بخش صنعت و معدن، ۳۴ طرح در بخش کشاورزی، ۵ طرح در حوزه گردشگری، ۲ طرح در حوزه صنایع‌دستی و ۳ طرح در بخش نیرو است.

ذاکریان با اشاره به اینکه حجم سرمایه‌گذاری ریالی طرح‌های پیشنهادی بالغ‌بر ۳ هزار و ۹۶۰ میلیارد ریال و سرمایه‌گذاری ارزی به مبلغ ۱۹۵ میلیون دلار است، افزود: اشتغال پیش‌بینی شده در این طرح‌ها برای بیش‌ از ۶ هزار و ۶۰۰ نفر است.

وی بیان داشت: برای فرصت‌های سرمایه‌گذاری شناسایی شده در استان تعداد ۱۳۰ قطعه زمین براساس اراضی جانمایی شده در اطلس سرمایه‌گذاری استان در اراضی ملی شهرستان‌ها (خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی)، تعداد ۳۴ طرح سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان، تعداد ۵ طرح در شرکت‌های سهامی زراعی و تعداد ۲۶ طرح در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند، جانمایی و پیشنهاد شده است.

اجرای اطلس سرمایه‌گذاری خراسان‌جنوبی

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه این اداره کل در راستای تسهیل سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی اقدام به اجرای اطلس سرمایه‌گذاری استان نموده است، اضافه کرد: به طوری‌که پس از اخذ ۴۰ لایه اطلاعاتی مربوط به مطلوبیت‌ها(زیرساخت‌ها) به منظور شناسایی پهنه‌های مستعد و جانمایی طرح‌های سرمایه‌گذاری اولویت‌دار استان، محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های واگذاری اراضی با لحاظ نمودن حرایم مربوطه ثبت و پیاده‌سازی شده و پس از تصویب طرح‌های اولویت‌دار سرمایه‌گذاری در کمیته استانی، اراضی پیشنهادی براساس اطلس سرمایه‌گذاری استان، جهت بررسی وضعیت مالکیت(ملی بودن اراضی) و اخذ استعلامات و صدور مجوز بی‌نام در دستور کار قرار گرفت.

ذاکریان ادامه داد: همچنین مدل بومی پویا و قابلیت باز طراحی و تولید لکه جدید به منظور بروزرسانی و تغییر لایه‌های اطلاعاتی و امکان انتخاب اراضی مطلوب توسط سرمایه‌گذار با شرایط و مؤلفه‌های مدنظر پروژه سرمایه‌گذاری، تدوین شده که پس از اخذ مجوزهای لازم و تخصیص اعتبار، امکان بارگذاری لکه‌های مجاز سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی بر روی سامانه تحت وب اطلس سرمایه‌گذاری استان (web GIS) وجود خواهد داشت.

ایجاد زیرساخت‌ها از الزامات جذب سرمایه‌گذار خارجی

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی یکی از الزامات جذب سرمایه‌گذار خارجی را ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز برقراری خطوط هوایی منظم، تسریع در اتصال استان به شبکه حمل و نقل ریلی، تسهیل در ارائه خدمات اولیه به سرمایه‌گذاران از قبیل واگذاری زمین و تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز طرح‌های سرمایه‌گذاری به ویژه آب و برق عنوان کرد و گفت: مهم‌ترین راهکار تحقق شعار تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین، بهبود فضای کسب و کار و تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری است.

ذاکریان افزود: در این راستا اقداماتی از جمله شناسایی و احصای قوانین و مقررات مخل کسب و کار، پایش نحوه اجرای مصوبات هیأت مقررات‌زدایی و تسهیل و تسریع در فرآیند شروع و توسعه کسب وکار و برگزاری نشست‌های مشترک با شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به منظور شناسایی موانع و مشکلات بخش خصوصی و پایش وضعیت کسب و کار استان صورت می‌گیرد و تصویب و اجرایی نمودن قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و هوشمندسازی مجوزها در دستور کار وزارت امور اقتصادی و دارایی است.

وی با بیان اینکه لازمه حمایت از کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، برقراری امکان تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها از طریق بازار سرمایه و اتخاذ تمهیدات لازم جهت تعریف ابزارهای سرمایه‌گذاری پر ریسک(VC) از طریق بازار سرمایه و ارائه تسهیلات به منظور تجاری‌سازی ایده‌ها و اختراعات است، بیان داشت: فراهم نمودن امکان واگذاری پروژه‌های اقتصادی نیمه تمام از طریق بازار سرمایه در قالب مدل‌های مشارکت عمومی- خصوصی جهت رونق‌بخشی به بازار سرمایه در استان‌های کمتر توسعه یافته یکی دیگر از راهکارهای رونق تولید و اشتغال است.

بررسی ۷۱۸ طرح اشتغال متقاضی تسهیلات در استان

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی ادامه داد: از طرفی شفاف‌سازی در سیاست‌گذاری دولت و ثبات متغیرهای کلیدی اقتصادی نظیر نرخ ارز، نرخ بهره، قیمت انرژی، نرخ تعرفه‌ها و غیره از جمله عوامل کلیدی در راستای تحقق شعار سال است.

ذاکریان یادآور شد: اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی پس از وصول دستورالعمل جزء یک تا ۹ بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰(موضوع تسهیلات اشتغال) اقدام به تشکیل کمیته‌های کارشناسی و استانی به منظور بررسی طرح‌های متقاضی تسهیلات با همکاری دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل نموده و ضمن اخذ تفویض اختیار شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، جلسات کمیته‌های مذکور را به صورت هفتگی برگزار کرده است.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته تعداد ۲۲ جلسه کمیته کارشناسی و ۱۴ جلسه کمیته استانی برگزار شده و در مجموع ۷۱۸ طرح با مبلغ کل ۱۱ هزار و ۲۵۴ میلیارد ریال بررسی، تصویب و جهت استفاده از تسهیلات به بانک‌ها و مؤسسات عامل استان معرفی شده، گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد ۴۷ طرح در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و معدن و گردشگری با مبلغ کل ۴۳۴ میلیارد ریال به مرحله پرداخت رسیده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: سهم استان از محل اعتبارات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۸ هزار و ۹۶۰ میلیارد ریال معادل ۲.۸ درصد از اعتبارات کل کشور در این خصوص است.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: ذاکریان سرمایه گذار اعتبارات اطلس سرمایه گذاری استان سرمایه گذاری سرمایه گذاری جذب سرمایه گذار بازار سرمایه میلیارد ریال زیرساخت ها کسب و کار طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۰۳۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی ۶۲ واحد آلاینده در مه ولات

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان مه ولات گفت: سال گذشته تعداد ۶۲ واحد آلاینده که به دلیل رفع آلودگی اخطار دریافت کرده بودند و اقدامی برای رفع آلایندگی در مهلت مقرر انجام نداده‌اند به عنوان صنعت آلاینده معرفی شده‌اند.

اباذر حسین‌نژاد افزود: شناسایی صنایع آلاینده محیط‌زیست در زمینه‌های آب، خاک و هوا یکی از وظایف سازمان حفاظت محیط‌زیست است که به منظور حفاظت، بهبود و بهسازی محیط‌زیست و پیشگیری از هر نوع آلودگی که موجب بر هم زدن تعادل و حفظ محیط‌زیست می‌شود، انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۶۰ مورد بازدید و پایش واحد‌های صنعتی و خدماتی در حوزه شهرستان انجام شده است، گفت:در این بازدیدها، ۸۷ فقره اخطاریه رفع آلودگی صادر شد که تعداد ۱۲ واحد به دلیل عدم رعایت قوانین و مقررات محیط‌زیست و تداوم آلودگی محیط‌زیست برای رسیدگی به مراجع قضایی معرفی شدند.

اوافزود: تعداد مجوز‌های محیط‌زیستی صادره برای استقرار و بهره‌برداری از واحد‌های صنعتی در یک سال گذشته ۴۸ مورد بوده که انتظار می‌روند واحد‌های مذکور نیز به تعهدات محیط‌زیستی خود عمل نمایند.

حسین نژاد گفت:با توجه به فصل پیش رو و مطابق با ماده ۱۵ قانون هوای پاک صنایع و واحد‌های تولیدی مکلف به کاشت و نگهداری فضای سبز با گونه‌های مشجر کم‌آب طلب و متناسب با اقلیم هستند.

 

دیگر خبرها

  • صدور ۲۵۵۰۰ کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین در خراسان جنوبی
  • ایجاد ۱۳ هزار فرصت شغلی مشاغل خانگی در خراسان‌شمالی
  • شناسایی ۶۲ واحد آلاینده در مه ولات
  • ایجاد چهار هزار و ۲۳۵ فرصت شغلی ویژه نیازمندان خراسان‌جنوبی
  • ایجاد ۴۲۳۵ فرصت شغلی برای نیازمندان خراسان‌جنوبی
  • عفو رهبری برای تعدادی از محکومان تعزیرات
  • خراسان جنوبی در جایگاه چهارم طرح مسطورا
  • دسترسی آسان سرمایه‌گذاران خارجی به خدمات فراجایی در قم
  • توقیف ۱۴۲ شرکت فاقد اعتبار مالیاتی در خراسان رضوی
  • افزایش ۴۸ درصدی ایجاد اشتغال با راه اندازی تعاونی‌های جدید