Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-03-28@12:03:05 GMT

انفجار قیمت سیب زمینی

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۱۸۹۳۰

انفجار قیمت سیب زمینی

بررسی نرخ کالا‌های اساسی در پایان فروردین نسبت به ماه مشابه سال قبل نشان می‌دهد که طی یک سال گذشته بیشترین افزایش نرخ مربوط به سیب زمینی است. بر اساس گزارش کارگروه رصد و پایش نرخ اقلام اساسی و پر مصرف بازار کشور منتهی به ۳۰ فروردین که از سوی انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان منتشر شده، از بین ۵۲ کالایی که در ۹ گروه بررسی شده‌اند، نرخ ۴۵ کالا در یک سال گذشته بین پنج (گوشت گوساله و موز) تا ۱۶۷ (سیب زمینی) درصد افزایش و نرخ سه نوع لاستیک هم بین یک تا ۱۰ درصد کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بر اساس این گزارش نرخ گروه محصولات پروتئینی شامل گوشت مرغ، تخم‌مرغ، گوشت گوسفند و گوساله و گوسفند و گوساله زنده در پایان فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بین پنج تا ۵۳ درصد افزایش یافته است.

تخم‌مرغ، صدرنشین گرانی در گروه محصولات پروتئینی
بر این اساس طی یک سال گذشته نرخ هر کیلو گوشت گوساله با پنج درصد افزایش به حدود ۱۵۳ هزار تومان، هر کیلو گوشت گوسفندی با ۲۴ درصد افزایش به بیش از ۱۶۱ هزار تومان و هر کیلو گوشت مرغ تازه با ۲۱ درصد افزایش به ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. همچنین در این مدت نرخ هر کیلو گوساله و گوسفند زنده ۳۳ و ۲۴ درصد افزایش یافته است. اما بیشترین افزاریش نرخ در گروه محصولات پروتئینی مربوط به تحم مرغ است که نرخ هر کیلو از آن ۵۳ درصد افزایش به حدود ۲۵ هزار تومان رسیده است.

گروه لبنیات شامل انواع شیر، پنیر و کره نیز در یک سال گذشته بین ۲۴ تا ۶۴ درصد افزایش یافته که بیشترین افزایش مربوط به شیر پاستوریزه بطری کم چرب به نرخ ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان به ازای هر لیتر بوده است. بر این اساس نرخ هر کیلو شیر خام و شیر استریل پاکتی نیز به ترتیب با ۴۵ و ۲۴ درصد افزایش نسبت به فروردین سال قبل به نزدیک به لیتری ۷۰۰۰ و ۱۶ هزار تومان رسیده است. نرخ پنیر ۴۰۰ گرمی و کره ۱۰۰ گرمی پاستوریزه نیز با افزایش ۴۶ و ۲۸ درصدی طی یک سال گذشته به حدود ۲۱ و ۱۳ هزار تومان رسیده است.

قیمت شکر نزدیک به ۲ برابر شد
افزایش نرخ گروه قند، شکر و چای نیز طی یک سال گذشته ۱۳ تا ۹۳ درصد بوده است. در این مدت نرخ هر کیلو قند ۷۰ درصد، شکر فله ۸۱ درصد، شکر بسته‌بندی ۹۳ درصد و انواع چای بین ۱۳ تا ۱۷ درصد افزایش یافته است؛ بنابراین در پایان فروردین امسال نرخ هر کیلو قند به حدود ۲۵ هزار تومان، شکر ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان و چای به ۱۳۴ تا ۱۳۹ هزار تومان رسیده است.

روغن مایع بیشتر از روغن جامد گران شد
در این میان از بین انواع روغن، نرخ روغن نیمه جامد ۴.۵ کیلویی با ۹ درصد افزایش در یک سال گذشته به حدود ۹۰ هزار تومان رسیده است. اما نرخ روغن مایع آفتابگردان معمولی و سرخ کردنی ۲۷ و ۲۶ درصد افزایش یافته و به بیش از ۱۴ هزار تومان رسیده است.

بررسی نرخ گروه کالایی غلات و حبوبات شامل انواع برنج، ماکارونی و حبوبات در یک سال گذشته نیز حاکی از افزایش ۱۴ تا ۱۴۶ درصدی نرخ این کالاهاست. بر این اساس برنج ایرانی یعنی هاشمی و طارم با ۱۴۶ و ۱۳۷ درصد افزایش طی این مدت به ۸۴ هزار تومان رسیده، اما این افزایش نرخ در برنج خارجی شامل هندی و پاکستانی کمتر یعنی حدود ۲۷ و ۳۱ درصد بوده و نرخ این دو محصول در فروردین ماه امسال به حدود ۳۰ و ۳۲ هزار تومان رسیده است. نرخ ماکارونی ۵۰۰ گرمی نیز با ۵۴ درصد افزایش در این مدت به حدود ۹۴۰۰ تومان رسیده است.

از بین انواع حبوبات نیز در یک سال گذشته نرخ عدس، نخود، لوبیا چیتی و لپه، به ترتیب ۷۳، ۷۰، ۳۸ و ۱۴درصد افزایش یافته است. به طوری که درپایان ماه قبل نرخ انواع حبوبات یاد شده در محدوده ۴۷ تا ۴۹ هزار تومان بوده است.

افزایش ۵ تا ۱۶۷ درصدی گروه میوه، صیفی و مواد غذایی
گروه مورد بررسی بعدی در گزارش انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان میوه، صیفی و مواد غذایی است که طی یک سال گذشته بین پنج تا ۱۶۷ درصد افزایش نرخ داشته‌اند. بیشترین افزایش نرخ در این گروه، در مدت یاد شده مربوط به سیب زمینی است که با افزایش ۱۶۷ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل به نزدیک ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده و بعد از آن گوجه فرنگی با ۱۵۰ درصد و رب گوجه‌فرنگی با ۱۰۱ درصد افزایش نسبت به سال قبل در رتبه دوم و سوم قرار می‌گیرند. نرخ این دو محصول در پایان فروردین به حدود ۱۵ هزار و ۷۰۰ و ۳۲ هزار تومان رسیده است.

از بین سایر میوه، صیفی و مواد غذایی در یک سال گذشته نرخ پیاز زرد ۸۸، آب آشامیدنی بطری ۷۳، خرما ۶۸، سیب قرمز و زرد ۴۲ و ۳۷ درصد و پرتقال ۱۷ درصد افزایش یافته است.

شوینده چقدر گران شد؟
در گروه شوینده‌ها نیز نرخ انواع پودر دستی و ماشینی ۲۴ و ۲۱ و دستمال‌کاغذی ۳۶ درصد افزایش یافته، به طوری که نرخ انواع پودر ۵۰۰ گرمی در پایان فروردین حدود ۱۱ تا ۱۵ هزار تومان و نرخ دستمال کاغذی ۲۰۰ برگ حدود ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان بوده است.

قیمت کاغذ آ چهار بسته‌بندی نیز نیز در مدت یاد شده ۳۳ درصد افزایش یافته و نرخ بسته ۵۰۰ عددی این محصول به نزدیک ۸۷ هزار تومان رسیده است.

همچنین بررسی نرخ گروه مصالح ساختمانی طی یک سال گذشته حاکی از افزایش ۴۶ درصدی نرخ سیمان خاکستری، ۲۴ درصدی میلگرد و ۳۴ درصدی گچ سفید، ۱۵ درصدی تیرآهن و ورق سیاه است.

افت نرخ لاستیک
در این میان در گروه تایر و روغن موتور نیز طی یک سال گذشته شاهد افت یک درصدی نرخ لاستیک پژو، ۹ درصدی لاستیک پراید و ۱۰ درصدی لاستیک سمند هستیم. اما نرخ انواع روغن موتور ۵۵ تا ۵۶ درصد افزایش داشته است.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: کالا لاستیک کالای اساسی قیمت کالا بازار درصد افزایش یافته هزار تومان رسیده پایان فروردین طی یک سال گذشته یک سال گذشته درصد افزایش نرخ هر کیلو افزایش نرخ سال قبل نرخ انواع سیب زمینی نرخ گروه ۲۴ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۸۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جهانی طلا کاهش یافت

بهای هر اونس طلا با ۰.۲ درصد کاهش به ۲۱۸۹ دلار و ۲۹ سنت رسید. هر اونس طلای آمریکا با ۰.۱ درصد کاهش به ۲۱۸۸ دلار و ۳۰ سنت رسید.

کریستوفر والر، رئیس فدرال رزرو روز چهارشنبه گفت داده‌های ناامیدکننده تورم اخیر تأیید می‌کند که بانک مرکزی آمریکا از کاهش نرخ بهره کوتاه‌مدت اجتناب کرده است.

دلار آمریکا در برابر رقبای خود ۰.۱ درصد افزایش یافت و طلا را برای سایر دارندگان ارز گران‌تر کرد، در حالی که بازده اسکناس‌های ۱۰ ساله خزانه‌داری نیز افزایش یافت. سرمایه‌گذاران اکنون منتظر گزارش شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی ایالات‌متحده هستند که قرار است در روز جمعه اعلام شود تا فدرال‌رزرو چه زمانی شروع به کاهش نرخ بهره کند.

شاخص هزینه‌های مصرف شخصی در ماه فوریه ۰.۳ درصد افزایش یافت که باعث می‌شود سرعت سالانه ۲.۸ درصد حفظ شود. همچنین گزارش اولیه هفتگی ادعا‌های بیکاری ایالات‌متحده مورد توجه سرمایه گذاران است که منتشر می‌شود.

بر اساس ابزار FedWatch گروه CME، معامله‌گران به احتمال ۶۲ درصد قیمت گذاری می‌کنند که فدرال رزرو در ماه ژوئن کاهش نرخ بهره را آغاز کند که از احتمال ۷۰ درصدی در روز چهارشنبه کمتر است. نرخ بهره پایین‌تر، هزینه فرصت نگهداری شمش را کاهش می‌دهد.

واردات طلای هند قرار است در ماه مارس بیش از ۹۰ درصد نسبت به ماه قبل کاهش یابد تا به پایین‌ترین سطح از زمان همه‌گیری کووید برسد، زیرا بانک‌ها پس از کاهش قیمت‌های بی‌سابقه بر تقاضا، واردات خود را کاهش دادند.

طبق گزارش رویترز، در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با ۰.۴ درصد کاهش به ۲۴.۵۶ دلار رسید، پلاتین با ۰.۴ درصد افزایش به ۸۹۷ دلار و ۱۰ سنت رسید و پالادیوم ۰.۴ درصد افزایش یافت و به ۹۸۷ دلار و ۶۶ سنت رسید.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۹ فروردين
  • قیمت جهانی طلا کاهش یافت
  • سقوط بیت‌کوین
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۸ فروردين
  • غول خودروهای برقی چین لرزید
  • بازار رمزارز‌ها / صعود دوباره بیت‌کوین به ۷۰ هزار دلار
  • قیمت دینار عراق امروز سه شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۷ فروردين
  • صعود دوباره بیت‌کوین به ۷۰ هزار دلار
  • وقوع چند انفجار قدرتمند در پایتخت اوکراین