Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی‌که وزرای انرژی اتحادیه اروپا اقدام شرکت گازپروم روسیه در عدم ارسال گاز به لهستان و بلغارستان را محکوم کردند، کمیسیون اروپایی نیز از کشورهای عضو اتحادیه خواست تا خود را برای توقف عرضه گاز از روسیه آماده کرده و به فکر منابع جایگزین باشند.

به گزارش گروه بین الملل ایران اکونومیست، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که ایالات متحده با روسیه در این خصوص موافق است که در جنگ هسته‌ای هیچ برنده‌ای وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جن ساکی شب گذشته در نشست خبری خود گفت: روس‌ها برای مدتی در سال گذشته به صراحت اعلام کردند که پیروز شدن در جنگ هسته‌ای غیرممکن است. ما با این مسئله موافقیم. و برای هر کشوری بسیار مهم است که این موضع گیری دوباره اعلام شود.»

وی تاکید کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده همچنان مخالف اعزام نظامیان آمریکایی به اوکراین است و قصد ندارد مواضع خود را در این زمینه تغییر دهد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته، دوشنبه، گفت که روزنامه نگاران غربی سخنان او درباره جنگ هسته‌ای را تحریف کرده و اظهارات وی را تقریباً تهدیدی برای جامعه جهانی دانستند. لاوروف تاکید کرد که روسیه برای دستیابی به توافقاتی تلاش میکند که عدم آغاز جنگ هسته‌ای را تضمین کند و طی سال‌های اخیر به طور مداوم به همتایان آمریکایی خود پیشنهاد کرده که تایید کنند در جنگ هسته‌ای هیچ برنده‌ای وجود ندارد، بنابراین هرگز نباید این جنگ را آغاز کرد.

ولادیمیر ارماکوف، مدیر بخش عدم گسترش و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه نیز یادآور شد که مسکو از دیگر کشورها انتظار دارد تا به منطق جلوگیری از جنگ هسته‌ای پایبند باشند. به عقیده وی، در حال حاضر ایالات متحده، فرانسه و انگلیس به طور فزاینده‌ای از اصول غیرقابل پذیرش درگیری بین کشورهای هسته‌ای دور شده و بطور کلی کشورهای عضو ناتو، خود را به عنوان یک اتحاد هسته‌ای در نظر می‌گیرند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز شصت و نهم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

زلنسکی: نیروهای مسلح اوکراین عملیاتی در خاک روسیه انجام نمی‌دهند

 ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی العربیه، با وجود موارد متعدد گلوله باران مناطق همجوار مرزی فدراسیون روسیه از خاک اوکراین، مدعی شد که نیروهای مسلح  این کشور در خاک روسیه هیچ عملیاتی انجام نمی‌دهند.

زلنسکی گفت: «عملیات نظامی در حال حاضر فقط در داخل مرزهای اوکراین انجام شده و هنوز به روسیه سرایت نکرده است، ارتش اوکراین هیچ عملیات نظامی در خاک روسیه انجام نمی‌دهد.»

این ادعا در حالی است که در اواخر ماه آوریل در منطقه بریانسک، یک پست بازرسی مورد اصابت خمپاره شلیک شده از خاک اوکراین قرار گرفت که البته هیچ تلفاتی نداشت. علاوه بر این، پیش از این نیز ارتش اوکراین چندین گلوله توپ و خمپاره به منطقه بریانسک و کورسک روسیه شلیک کرده بود.

طبق گزارش کمیته تحقیقات روسیه، در اواسط ماه آوریل نیز دو بالگرد اوکراینی به حریم هوایی روسیه تجاوز کرده و چندین گلوله به سمت یک منطقه مسکونی روستایی شلیک کردند که برخی ساکنان محلی مجروح نیز شدند.

چند روز قبل نیز فرماندار منطقه کورسک اعلام کرد که یک پل راه آهن در این منطقه به دلیل خرابکاری افراد ناشناس تا حدی فرو ریخته است.

اتحادیه اروپا امتناع گازپروم از ارسال گاز به لهستان و بلغارستان را محکوم کرد

وزرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا که مسئول توسعه و تامین منابع انرژی هستند، اقدام شرکت گازپروم روسیه در توقف عرضه گاز به لهستان و بلغارستان را محکوم کردند. باربارا پومپیلی، وزیر انتقال محیط زیست فرانسه، شب گذشته، دوشنبه، در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست روسای وزارتخانه‌های مسئول در بروکسل اعلام کرد که در این نشست، وزیران بر اتحاد و همبستگی همه کشورهای اتحادیه اروپا در مواجهه با چالش‌های جدید تاکید کرده و قبل از هر چیز، با قاطعیت تصمیم یکجانبه گازپروم برای تعلیق ارسال گاز به لهستان و بلغارستان را محکوم کردند.

به گفته وی، اکنون کشورها باید متحد شوند و همراه با اپراتورها و کمیسیون اروپا به دنبال رویکردی برای ادامه پرداخت منابع انرژی روسیه به ارز مشخص شده در توافقنامه باشند. قراردادهای اتحادیه اروپا به همان شکلی که منعقد شده‌اند، باید ادامه داشته باشد. این مقام فرانسوی افزود که مباحثات در خصوص تقویت فشار تحریم‌ها بر روسیه در آینده نزدیک ادامه خواهد داشت.

کشورهای اتحادیه اروپا باید خود را برای توقف ارسال گاز روسیه آماده کنند

کمیسیون اروپا (EC) از کشورهای اتحادیه اروپا می‌خواهد تا در صورت توقف عرضه گاز از روسیه، برنامه‌های اقداماتی مشخصی را در نظر بگیرند.

کادری سیمسون، کمیسر انرژی اروپا شب گذشته، دوشنبه، در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست اضطراری شورای اتحادیه اروپا در بروکسل، با بیان این مسئله، گفت: «همه شاهد هستند که آنها (روسیه) به تعهدات خود عمل نمی‌کنند. این برخورد به وضوح نشان داده که آنها تامین کنندگان غیرقابل اعتمادی هستند. بنابراین، همه کشورها باید در صورت توقف کامل ارسال گاز، برنامه‌های عملی داشته باشند. ما آماده سازی خود برای مواجه با چنین سناریویی را از قبل آغاز کردیم.»

وی یادآور شد که اتحادیه اروپا در حال حاضر حجم بی سابقه گاز طبیعی مایع (LNG) را دریافت می‌کند و ظرفیت پایانه LNGبا تحویل در هفته گذشته، به 0.4 میلیارد متر مکعب در روز و تقریباً 100 درصد رسیده است. به گفته وی، سطح پر شدن تأسیسات ذخیره سازی گاز در اتحادیه اروپا 32 درصد است و در همه کشورها در حال افزایش است.

بطور همزمان این مقام اروپایی اعتراف کرد که 'اتحادیه اروپا نمی تواند به طور کامل 155 میلیارد متر مکعب [در سال] گاز روسیه را با تامین از منابع دیگر جایگزین کند.' بنابراین، او از کشورهای اتحادیه اروپا خواست تا در فکر توسعه تامین انرژی جایگزین باشند.

فرانسه با پرداخت پول گاز روسیه به روبل مخالفت کرد/ پاریس به یورو بهای گاز روسیه را  خواهد داد

باربارا پومپیلی، وزیر انتقال زیست محیطی فرانسه اعلام کرد که این کشور مخالف پرداخت هزینه گاز روسیه به روبل است و چنین اقدامی را برخلاف قراردادهای پذیرفته شده قبلی می‌داند.

وی گفت: در جریان مذاکرات امروز (دوشنبه) در بروکسل، ما همبستگی خود را با همکاران خود در لهستان و بلغارستان اعلام کرده و یادآور شدیم که ضوابط قرارداد را که نمی‌توان به همین سادگی زیر پا گذاشت و ما طبق قراردادها هزینه گاز روسیه را به یورو یا دلار پرداخت خواهیم کرد.»

این مقام فرانسوی تاکید کرد، تصمیم برای انتقال پرداخت گاز از روسیه به ارزهای دیگر ممکن است منحصراً در سطح اروپا گرفته شده باشدو یادآور شد که کشورهای اتحادیه اروپا باید به توسعه اقداماتی ادامه دهند که به آنها اجازه دهد وابستگی خود را به منابع انرژی روسیه کاهش دهد.

آمریکا: روسیه به گفتگوها درباره مسائل دفاعی بی‌علاقه است

جان کربی، سخنگوی پنتاگون شب گذشته در یک نشست خبری اعلام کرد که ایالات متحده هیچ علاقه‌ای از سوی مقامات روسی برای گفتگوها در عرصه دفاعی نمی‌بیند.

وی گفت: «من تاریخ دقیق آخرین تلاش (برای ترتیب دادن گفتگو بین وزرای دفاع فدراسیون روسیه و ایالات متحده) را ندارم. مطمئناً چندین هفته از زمانی که ما سعی کردیم با سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه تماس بگیریم، می گذرد. مشخص است که روس‌ها علاقه خاصی به چنین گفتگویی ندارند.»

این در حالی است که سخنگوی پنتاگون، جان کربی پیش از این گفته بود که تحریم‌های ضدروسی اعمال شده توسط غرب، تاثیری بر گفتگوها با طرف روسی در حوزه نظامی ندارد. کربی یادآور شده بود، اکنون زمانی است که پنتاگون باید با همتایان روسی گفتگو کند.

در اوایل ماه آوریل، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده بود که وزارت دفاع ایالات متحده ارتباط خود را با همتایان روسی خود در فوریه قطع کرده است. به گفته این وزیر، پنتاگون پس از آغاز جنگ در اوکراین، تلاش کرده با سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه تماس بگیرد، ولی موفق به انجام این کار نشده است.

پنتاگون عرضه تسلیحات به روسیه توسط دیگر کشورها را تکذیب کرد

جان کربی، سخنگوی پنتاگون شب گذشته در جمع خبرنگاران اعلام کرد که ایالات متحده اطلاعاتی در خصوص ارسال تسلیحات نظامی به روسیه از سوی سایر کشورها یا تلاش روسیه برای به دست آوردن چنین تجهیزاتی را در اختیار ندارد.

سلست والاندر، دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور امنیت بین‌الملل، روز گذشته، دوشنبه اعلام کرد که هدف اصلی ایالات متحده در شرایط کنونی شکست استراتژیکی روسیه در اوکراین است که این مسئله در خصوص شکست نظامی، اقتصادی و سیاسی این کشور است.

مقامات اسرائیلی خواستار عذرخواهی روسیه به خاطر اظهارات لاوروف شدند

یایر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل شب گذشته اعلام کرد که مایل است عذرخواهی طرف روسی به خاطر اظهارات سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور را دریافت کند.

روز گذشته، دوشنبه، لاوروف در مصاحبه‌ای با شرکت تلویزیونی ایتالیایی Mediaset با اشاره به اینکه نیروهای اسیر شده از گروه‌های ملی گرای آزوف و آیدار 'نماد و خالکوبی‌های صلیب شکسته ویژه گردان‌های نازی' را بر تن دارند، سخنان ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین را یادآور شد که گفته بود در اوکراین نازیسم وجود ندارد، برای اینکه او یک یهودی است. به عقیده لاوروف، 'این مسئله مطلقاً هیچ معنایی ندارد'.

لاپید اظهارات لاوروف را 'سخنانی جنجالی' نامید و در عین حال یادآور شد که اسرائیل تمام تلاش خود را برای حفظ روابط خوب با روسیه انجام می‌دهد، اما به عقیده وی، دولت روسیه باید به خاطر این سخنان عذرخواهی کند.

علاوه بر این روز گذشته وزارت خارجه اسرائیل نیز پس از انتشار مصاحبه سرگئی لاوروف، آناتولی ویکتوروف، سفیر روسیه را برای شفاف سازی مواضع مسکو در این باره احضار کرد.

گفتگوی تلفنی وزرای دفاع روسیه و ترکیه درباره اوضاع فعلی در اوکراین

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که سرگئی شایگو وزیر دفاع این کشور روز دوشنبه در جریان گفتگویی تلفنی با خلوصی آکار، همتای ترک خود، وضعیت کنونی اوکراین، از جمله مسائل انسان دوستانه را مورد بررسی قرار داد. ین وزارتخانه یادآور شده که مبتکر این گفتگو طرف ترک بوده است.

هفته گذشته نیز ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای وی، با در نظر گرفتن نتایج مذاکرات آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در مسکو، درباره جنبه‌های بشردوستانه اوضاع در اوکراین و دونباس گفتگو کردند.

اردوغان روز گذشته یادآور شد که قصد دارد در هفته جاری بار دیگر با همتای روسی خود مذاکراتی تلفنی انجام دهد.

اعتراض گرجستان به اتهامات بی‌اساس اوکراین درباره کمک به روسیه

کاردار سفارت اوکراین در تفلیس در رابطه با اظهارات اطلاعاتی وزارت دفاع اوکراین مبنی بر صادرات مجدد کالا از فدراسیون روسیه به گرجستان، روز دوشنبه به وزارت امور خارجه این کشور احضار شده و از وی درخواست توضیح شد. بر اساس اطلاعات وی‌سایت رسمی وزارت دفاع اوکراین، به عقیده مقامات کی‌یف، گرجستان به روسیه برای دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کند.

وزارت امور خارجه گرجستان اعلام کرد: «تیموراز جانجالیا» معاون وزیر خارجه بار دیگر نارضایتی طرف گرجستانی را از ادامه چنین اظهاراتی از سوی دولت اوکراین ابراز کرده و یادآور شد که انتشار اطلاعات بر اساس چنین حقایق تأیید نشده‌ای به مشارکت بین دو کشور لطمه خواهد زد.

وزارت خارجه گرجستان از دیپلمات اوکراینی خواست که دلایل و مدارک واقعی ارائه دهد که درستی چنین اتهاماتی را ثابت کند، زیرا مقامات کی‌یف از قبل آنها را ارائه نکرده بود.

در این نشست بر حمایت تزلزل ناپذیر گرجستان از اوکراین و مردم اوکراین در برابر تجاوز نظامی روسیه مورد تاکید قرار گرفت. پیش از این، سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهوری گرجستان اعلام کرد که مقامات تفلیس در شرایط کنونی موضوع گسترش کمک‌های نظامی از سوی ایالات متحده را مطرح نمی‌کند، ولی در بحبوحه حوادث اوکراین، خواستار حمایت سیاسی بیشتر واشنگتن است.

مولداوی تهدید نظامی از جانب روسیه احساس نمی‌کند

آل دیاکونو، مسئول مطبوعاتی وزارت دفاع مولداوی روز دوشنبه اعلام کرد که مقامات این کشور هیچ نشانه‌ای نمی بینند که نشان دهنده تهدید نظامی از سوی روسیه باشد. این دیپلمات بدین ترتیب در خصوص گزارش منتشره از سوی روزنامه تایمز انگلیس صحبت کرد که مدعی شده بود روسیه خود را برای 'حمله' به مولداوی آماده کرده است.

سخنگوی وزارت دفاع تاکید کرد، همه نهادهای دولتی مولداوی از آغاز عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین‌ در حالت آماده باش کامل فعالیت داشته و روند اوضاع را از نزدیک و با دقت زیر نظر دارند. وی گفت: «در حال حاضر هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که مولداوی در معرض تهدیدی از جانب روسیه باشد. نه تنها مقامات مولداوی، بلکه شرکای خارجی این کشور نیز به همین عقیده را دارند.»

روسیه اجازه شرکت در کنفرانس یونسکو درباره آزادی رسانه‌ها را نیافت

وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که نمایندگان این کشور در کنفرانس آزادی رسانه‌ها به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات در روز سه‌شنبه، 3 ماه مه (14 اردیبهشت) شرکت نخواهد کرد.

در بیانیه وزارت خارجه آمده است: «دبیرخانه یونسکو به نمایندگی از برگزارکنندگان این مجمع، به بهانه‌ای دور از ذهن، درخواست‌های روسیه برای برگزاری نشست ویژه درباره تأثیر شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات بر کار رسانه‌ها و همچنین سخنرانی‌های کارشناسی نمایندگان این کشور را رد کرده است.»

این وزارتخانه یادآور شد که این سازمان انگیزه تصمیم خود را بر اساس این مسئله قرار داده که گویا پیشنهادات روسیه الزامات کنفرانس را برآورده نمی‌کند. این در حالی است که پیشنهادات طرف روسی به موقع ارسال شد و به طور کامل با موضوع اصلی رویداد مطابقت داشت.

وزارت امور خارجه روسیه افزود، دبیرخانه یونسکو در این تصمیم گیری از مواضع کشورهای مغرض غربی پیروی کرده استکه سیاست 'حذف' روسیه از عرصه بین المللی را ترویج می‌کنند.

تحولات روزهای گذشته پیرامون اوکراین را از لینک‌های زیر بخوانید:

 

  منبع: خبرگزاری تسنیم

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: کشورهای اتحادیه اروپا امور خارجه روسیه وزارت امور خارجه ایالات متحده یادآور شد رئیس جمهوری جنگ هسته ای حال حاضر دفاع روسیه وزارت دفاع وجود ندارد روز دوشنبه گاز روسیه ارسال گاز وزیر دفاع روز گذشته شب گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۲۳۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل: اتحادیه اروپا بر اساس منافع خود از کی‌یف حمایت می‌کند نه علاقه به مردم اوکراین

دیپلمات ارشد اروپایی گفت اتحادیه اروپا بر اساس منافع خود از اوکراین حمایت می‌کند و نه از روی علاقه به مردم اوکراین.

به گزارش ایسنا، «جوزپ بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم روسیه در جنگ با اوکراین پیروز شود. در غیر این صورت به منافع آمریکا و اروپا خدشه وارد می‌شود».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که با شبکه سی‌ان‌ان گفت‌وگو می‌کرد، در ادامه خاطرنشان کرد: «مساله فقط سخاوت نیست؛ موضوع حمایت از اوکراین به دلیل دوست داشتن مردم این کشور نیست. این به نفع خود ماست. همچنین به نفع ایالات متحده به عنوان یک بازیگر جهانی است؛ کشوری که باید به عنوان یک شریک قابل اعتماد و تامین کننده امنیت برای متحدان تلقی شود. به همین دلیل است که ما از ایالات متحده می‌خواهیم بودجه تکمیلی را پیگیری و تصویب کند».

بسته کمکی ۶۰ میلیارد دلاری آمریکا برای اوکراین همچنان در کنگره مانده است و قانونگذاران جمهوری‌خواه با اعطای این بسته به کی‌یف مخالف هستند.

بورل افزود: «اتحادیه اروپا هر کاری که لازم باشد برای حمایت از اوکراین انجام می‌دهد. اتحادیه اروپا در پی نشست ۲۲ مارس اعلام کرد که تصمیم دارد تا حمایت از اوکراین را را تا زمانی‌که لازم باشد، ادامه دهد».

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پوتین: ادعای برنامه ریزی ما برای جنگ با اروپا بی اساس است
  • تحولات اوکراین|گزارش سازمان ملل درباره شکنجه اسرای روس
  • بلینکن هفته آینده به اروپا می‌رود/ دیدار با مکرون درباره اوکراین در دستور کار
  • انگلیس: باختن جنگ به پوتین غیرقابل تصور است
  • لندن: باختن جنگ از پوتین غیرقابل‌تصور است
  • تحولات اوکراین|زلنسکی دبیر شورای امنیت را هم برکنار کرد
  • در یک قدمی جنگ جهانی سوم
  • هشدار یونکر درباره خطر وقوع جنگی بزرگ
  • اوکراین| دلیل اصلی حمایت اتحادیه اروپا از کی‌یف
  • بورل: اتحادیه اروپا بر اساس منافع خود از کی‌یف حمایت می‌کند نه علاقه به مردم اوکراین