Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-25@12:30:35 GMT

داستان آزادسازی هویزه

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۵۹۹۷۶

داستان آزادسازی هویزه

در حالی که اشغال خرمشهر توسط عراق به عنوان آخرین و مهم‌ترین برگ برنده این کشور برای وادار ساختن ایران به شرکت در هرگونه مذاکرات صلح تلقی می‌شد، آزادسازی این شهر می‌توانست سمبل تحمیل اراده سیاسی جمهوری اسلامی بر متجاوز و اثبات برتری نظامی‌اش باشد.

 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، منطقه هویزه یکی از مناطق استراتژیک و تاثیرگذار برای ایران بود که پیش از این عملیات نیز بار‌ها توسط نیرو‌های انقلابی و بسیجی و نظامی کشور، تلاش‌هایی برای آزادسازی آن صورت گرفته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حماسه هویزه در سال ۱۳۵۹ که شهید سیدحسین علم‌الهدی و دیگر همرزمانش در آن حضور داشتند و منجر به شهادت ایشان شد، یکی از این تلاش‌ها بود.

سرانجام عملیات بیت‌المقدس در ۳۰ دقیقه بامداد روز ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ با قرائت رمز عملیات «بسم الله الرحمن الرحیم. بسم الله القاسم الجبارین، یا علی ابن ابی طالب» از سوی فرماندهی آغاز شد.

در حالی که اشغال خرمشهر توسط عراق به عنوان آخرین و مهم‌ترین برگ برنده این کشور برای وادار ساختن ایران به شرکت در هرگونه مذاکرات صلح تلقی می‌شد، آزادسازی این شهر می‌توانست سمبل تحمیل اراده سیاسی جمهوری اسلامی بر متجاوز و اثبات برتری نظامی‌اش باشد.

بر همین اساس، با توجه به این که منطقه عمومی غرب کارون آخرین منطقه مهمی بود که همچنان در اشغال عراق قرار داشت، از یک سو فرماندهان نظامی ایران برای انجام عملیات در این منطقه اشتراک نظر داشتند، و از سوی دیگر عراق نیز که طراحی عملیات آزادسازی خرمشهر را پس از عملیات فتح‌المبین قطعی و مسجل می‌پنداشت، با درنظر گرفتن اهمیت این شهر و جایگاه آن در دفاع از بصره، به ضرورت حفظ این منطقه معتقد بود.

از این‌رو، بلافاصله پس از اتمام عملیات فتح‌المبین، در حالی که قوای ارتش عراق در منطقه عمومی خرمشهر تقویت می‌شد، به تمام یگان انهدام نیروی دشمن، حداقل بیش از دو لشکر افزوده شد.

«آزادسازی حدود ۵۴۰۰ کیلومتر مربع از خاک ایران از جمله شهر‌های خرمشهر، هویزه و پادگان حمید»، «خارج کردن شهر‌های اهواز، حمیدیه و سوسنگرد از برد توپخانه دشمن»، «تامین مرز بین‌المللی (حدفاصل پاسگاه طلائیه تا شلمچه)» و «آزادسازی جاده اهواز – خرمشهر و خارج شدن جاده اهواز – آبادان از برد توپخانه دشمن» بخشی از اهداف این عملیات بود.

منطقه عمومی عملیات بیت‌المقدس در میان چهار مانع طبیعی محصور است، که از شمال به رودخانه کرخه کور، از جنوب به رودخانه اروند، از شرق به رودخانه کارون و از غرب به هور الهویزه منتهی می‌شود.

منطقه مزبور به جز جاده نسبتا مرتفع اهواز – خرمشهر، فاقد هرگونه عارضه مهم برای پدافند است. همین امر موجب شد تا زمین منطقه به دلیل مسطح بودن برای مانور زرهی مناسب، و برای حرکت نیرو‌های پیاده به دلیل در دید و تیر قرار داشتن نامناسب باشد. نقاط حساس و استراتژیک منطقه شامل بندر و شهر خرمشهر، پادگان حمید، جفیر، جاده آسفالت اهواز – خرمشهر، شهر هویزه و رودخانه‌های کارون، کرخه کور و اروند بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: هشت سال جنگ تحمیلی هشت سال دفاع مقدس آزادسازی هویزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۵۹۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستاوردسازی خیالی

یکی از موضوعات‌ مهمی که روند به بن‌بست رسیدن راهبردی رژیم اشغالگر صهیونیستی را تقویت کرد، انجام عملیات وعده صادق ازسوی جمهوری اسلامی ایران بود.بن بست صهیونیست‌ها آنچنان برایشان سخت آمده است که اقدام به دستاوردسازی‌های خیالی برای خود کرده اند. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، سیدرضا صدرالحسینی در یادداشتی نوشت:‌ یکی از موضوعات‌ مهمی که روند به بن‌بست رسیدن راهبردی رژیم اشغالگر صهیونیستی را تقویت کرد، انجام عملیات وعده صادق ازسوی جمهوری اسلامی ایران بود.بن بست صهیونیست‌ها آنچنان برایشان سخت آمده است که اقدام به دستاوردسازی‌های خیالی برای خود کرده اند. واقعیت اما این است که  ایران با نشان دادن توان بالای نظامی خود بسیاری ازمعادلات نظامی وامنیتی را درمنطقه برهم زد وهمین مسأله باعث آشفتگی مقامات رژیم اشغالگر صهیونیستی درعرصه تصمیم‌گیری نیز شده است.

عملیات وعده صادق، توانمندی بازدارندگی ایران در حوزه موشکی و پدافندی در مقابل شیطان منطقه ای، خبیث‌ترین رژیم منطقه که مورد حمایت آمریکا و برخی از کشور‌های اروپایی عضو ناتو هستند را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. اینکه جمهوری اسلامی ایران پس از دفاع مقدس و تشکیل نیرو‌های مسلح بومی و استفاده از فناوری‌های صنعت دفاعی در داخل کشور که بخش عمده آن را مدیون دانشمندان جوان فارغ التحصیل از دانشگاه‌های بومی است به بازدارندگی دست یافته و در سال‌های گذشته از این بازدارندگی بهره‌های قابل توجهی در راستای تامین منافع ملی خود برده است.

انجام این عملیات شکوهمند، رژیم صهیونیستی را به نقطه‌ای رساند که اضمحلال نظامی و امنیتی این رژیم نزد بسیاری از طرفداران و حامیان غربی‌‌اش از‌جمله کشور‌های اروپایی و آمریکا افزایش داد و در حال حاضر در مورد توان رزمی و نظامی این رژیم، ‌تردیدهای زیادی وجود دارد و کسانی که تحولات منطقه را دنبال می‌کنند به مقامات اسرائیلی هشدار‌های لازم را داده‌اند.در48ساعت گذشته شاهد بمباران چندباره منطقه از سوی رژیم صهیونیستی بودیم. کاملا مشخص است که این رژیم برای جبران خسارات حیثیتی خود بعد از عملیات وعده صادق، دست به چنین اقداماتی می‌زند.رژیم اشغالگر‌ در پی آن است تا تبعات و آثار منفی این عملیات را خنثی و این‌گونه القا کند که امکان انجام تحرکات نظامی در منطقه رفح مانند ماه‌های گذشته برای او فراهم است اما باید این نکته را در نظر داشته باشیم که حمله به رفح هیچ‌گاه از دستور کار رژیم صهیونیستی حذف نشده و فقط به‌دلیل وحشت از اتفاقات بعد از آن و پیامد‌های پس از عملیات وعده صادق، یورش نظامی به این منطقه به تأخیر افتاده است. 

این نکته حائز اهمیت است که نزدیک به دو ماه گذشته که عملیات‌های نظامی رژیم صهیونیستی کاهش یافته و از شدت جنایات و نسل‌کشی این رژیم در سرزمین‌های اشغالی به ظاهر کاسته شده، آمادگی‌نیرو‌های محور مقاومت در منطقه نیز چند برابر شده است. در واقع در مقابل عملیات احتمالی رژیم صهیونیستی، نیرو‌های محور مقاومت در منطقه کاملا این آمادگی را دارند تا ضربات شدیدتر‌ و جبران‌ناپذیری را به پیکره نظامی رژیم اشغالگر‌ وارد کنند. به عبارت دیگر نیرو‌های مقاومت آمادگی کامل برای وارد کردن ضربات بسیار شدید به نیرو‌های زمینی رژیم صهیونیستی در منطقه رفح را دارند و نسبت به این موضوع از انگیزه‌های کافی در حوزه روحی و روانی برخوردارند و همچنین به لحاظ نظامی هم توان خود را بالا برده‌اند. 

منبع: جام‌جم

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لزوم تغییر مسیر رینگ چهارم و آزادسازی اراضی در محدوده سیتی‌سنتر و راه‌آهن
  • بزودی، راه اندازی شرکت تولید خودرو نیسان در خرمشهر
  • دستاوردسازی خیالی
  • آغاز عملیات احداث باند دوم محور اهواز خرمشهر
  • رفع معارضین مسکونی از مسیر پروژه آزادراه شهید شوشتری
  • شمارش معکوس پایان رفع معارضین مسیر آزادراه شهید شوشتری
  • شمارش معکوس پایان رفع معارضین آزادراه شهید شوشتری
  • عملیات آبرسانی به روستاهای محروم خرمشهر
  • موج هیجانی قیمت دلار فروکش کرد
  • ‍ ۱۱ هکتار از اراضی حریم منطقه ۲۰ تهران آزادسازی شد