Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@22:50:49 GMT

میزبانی ایران از ۱۵۶ گونه پرنده مهاجر در زمستان سال گذشته

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۶۸۲۷۰

میزبانی ایران از ۱۵۶ گونه پرنده مهاجر در زمستان سال گذشته

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، بر اساس گزارش ملی سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنار آبزی سال گذشته، ۴۹۱ سایت در سراسر کشور مورد آماربرداری قرار گرفت و در مجموع یک میلیون و ۹۹۸ هزار و ۶۱۵ پرنده از ۱۵۶ گونه پرنده آبزی و کنارآبزی مهاجر شمارش شد که از این تعداد ۶۱ هزار و ۴۳۹ پرنده متعلق به فهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (  IUCN ) شامل پلیکان پا خاکستری، غاز پیشانی سفید کوچک، عروس غاز، اردک سرحنایی، اردک مرمری، اردک سرسفید، درنای سیبری و تلیله بزرگ است که در سایت‌های مختلفی از کشور، مشاهده و گزارش شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشترین جمعیت پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر فهرست سرخ IUCN متعلق به گونه اردک سرحنایی با جمعیت ۵۳ هزار و ۸۸۲ پرنده و کمترین جمعیت مربوط به دو گونه درنای سیبری (یک قطعه) و عروس غاز (دوقطعه) پرنده بود. به طور کلی در سرشماری سال گذشته، ۳.۰۷ درصد از کل جمعیت پرندگان آبزی و کنار آبزی متعلق به فهرست سرخ IUCN بودند.

در دوره سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنارآبزی سال گذشته، استان‌های مازندران، گلستان و گیلان میزبان بیشترین جمعیت و استان‌های البرز، یزد و همدان میزبان کمترین جمعیت پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر بودند.

بیشترین جمعیت پرندگان متعلق به گروه غازها، قوها و اردک‌ها با جمعیت ۹۵۲ هزار و ۸۸۶ پرنده و کمترین جمعیت متعلق به گروه اسکوآها، لک‌لک‌ها، اکراس‌ها و کفچه‌نوک به ترتیب با جمعیت ۲ و هزار و ۵۳۹ پرنده بود، در بررسی مربوط به نرخ رشد جمعیت پرندگان زمستان‌گذران، جمعیت مهاجر گروه پلیکان ها بیشترین نرخ رشد و گروه لک لک ها، اکراس و کفچه نوک کمترین نرخ رشد را نشان می‌دهند.

مجموع مساحت سایت‌های سرشماری کشور در سال ۱۳۹۹، معادل  ۱۰۶۸۰۱۷.۳هکتار بود که حدود ۶۵.۹ درصد از این وسعت سرشماری شد.

هرساله عملیات سرشماری جمعیت پرندگان در کشور با شروع فصل زمستان و اعلام آغاز سرشماری، طی برنامه ای هماهنگ و همگام با بسیاری از کشورها، در تمامی استان‌های کشور و با استفاده از تلسکوپ، دوربین‌های چشمی و نصبی، برای دستیابی به اهداف ملی و بین‌المللی انجام می‌شود.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست پرندگان مهاجر آهنگ حیات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست پرندگان مهاجر آهنگ حیات سازمان حفاظت محیط زیست پرندگان مهاجر آهنگ حیات آبزی و کنارآبزی پرندگان آبزی جمعیت پرندگان سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۸۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت حق‌التدریس زمستان معلمان تا پایان اردیبهشت

به گزارش تابناک، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش از پرداخت حق‌التدریس فصل زمستان معلمان و حقوق معلمان خریدخدمات تا پایان اردیبهشت ماه جاری خبر داد.

علی فرهادی؛ سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با تسنیم درباره پرداخت حق‌التدریس فصل زمستان معلمان گفت: حق‌التدریس معلمان تا پایان پاییز پرداخت شده است البته فراموش نکنید سال گذشته تا بهار هنوز حق‌التدریس 6 ماه سال گذشته معلمان پرداخت نشده بود.

 وی افزود: تا پایان اردیبهشت بدهی مربوط به حق‌التدریس فصل زمستان معلمان را پرداخت خواهیم کرد.

فرهادی درباره پرداخت حقوق معلمان خرید خدمات آموزشی بیان کرد: حقوق معلمان خرید خدمات تا دی ماه 1402 پرداخت شده است و تا هفته معلم باقی‌مانده حقوق آنها را پرداخت می‌کنیم.

دیگر خبرها

  • میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی
  • تالاب قره گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی
  • طبخ غذاهای دریایی در مناطق کم‌برخوردار آذربایجان‌شرقی
  • تلف شدن ۴۰ پرنده سبز قبا به دلیل تخلف کندوداران
  • انواع مرغ ماهی خوار در ایران + بررسی خصوصیات آن ها
  • نجات یک بهله دلیجه زخمی با کمک دوستداران محیط زیست
  • پرداخت حق‌التدریس زمستان معلمان تا پایان اردیبهشت
  • «پرنده، دیدنی است» به نمایش در می‌آید
  • معرفی ۵ مدل قفس پرنده لوکس
  • گیاهی از خانوادۀ «آناناس» که ممکن است «پرنده و گوسفند» بخورد! (+عکس)