Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی طغیانی شامگاه سه شنبه در نشست «اصلاح روند تخصیص یارانه‌ها و برنامه اقتصادی دولت و مجلس که به همت سازمان بسیج اساتید استان اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: یارانه‌ها و اختلاف قیمت کالا و عرضه دولتی آنها نسبت به قیمت مصرفی یکی از معضلات در اقتصاد ایران بوده است. در دهه هفتاد و هشتاد با قیمت‌های دولتی فاصله گرفتیم یا با سرکوب‌هایی به دلیل کالاها و ارزهای دولتی مواجه شدیم تا اینکه دولت نتوانست پاسخگو باشد و منابع لازم و شکاف در بودجه را پر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: به همین خاطر به سمت هدفمند کردن یارانه‌ها رفتند که سال ۸۸ ابتدای هدفمندی یارانه‌ها بود و همه چیز با تحریم‌ها افزایش قیمت گرفت. قیمت‌های نسبی در اقتصاد مهم است زیرا برای مصرف علامت دهی می‌کنند برای نمونه میانگین قبض برق در اصفهان حدود ۳۰ هزار تومان است.

قطعی برق به دلیل کمبود تولید

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: از طرف دیگر بدهی دولت به نیروگاه‌ها افزایش پیدا می‌کند و سرمایه‌گذاری نیروگاه‌ها کم می‌شود که نتیجه آن قطعی برق در تابستان خواهد بود؛ برخی از کالاها بعد از گذشت زمان نیاز به اصلاح دارند که نمونه آن در سال ۸۸ برق بود، اما اکنون با وجود اینکه حامل‌های انرژی اوضاع خوبی ندارند مورد بحث امروز نیست.

وی با اشاره به هدفمند کردن یارانه‌ها در کالاهای اساسی، گفت: سال ۹۷ بعد از خروج آمریکا از برجام و جهش ارز، دولت به هر قیمتی ارز ۴۲۰۰ را تأمین می‌کرد و این ارز ۴۲۰۰ ضربه گیر شد و اواخر تابستان ۹۷ به ۲۵ قلم اساسی تخصیص یافت و رفته رفته به ۷ قلم رسید که شامل ذرت، سویا جو، کنجاله سویا، روغن خوراکی، گندم و دارو می‌شود.

۳۰ درصد هدررفت ارز ترجیحی

طغیانی ادامه داد: اغلب اینها نهاده‌های واسطه‌ای حساب می‌شوند به جز دارو که در سال ۱۴۰۰ مبلغی که برای تأمین کالاهای اساسی در بودجه قرار دادیم ۹ میلیارد دلار بود و هر ماه یک میلیارد به این مقدار اضافه شد و حدود ۱۶ میلیارد دلار سال گذشته برای این ۷ قلم واردات داشتیم و ۲ ونیم میلیارد برای دارو و مابقی برای سایر اقلام مصرف شد.

وی خاطر نشان کرد: طبق گزارش وزارت جهاد کشاورزی ۳۰ درصد این مبلغ در سیستم توزیع و تبدیل دانه مرغ و واردات هدر می‌رفت و نزدیک ۵ میلیارد دلار به واسطه‌های ریز و درشت داده می‌شد؛ بعد از گذشت زمان وبررسی‌های زیاد تصمیم بر آن شد که دولت با اختیار خودش آزاد سازی ارز ۴۲۰۰ تومانی را انجام دهد.

مصرف پایین نان فانتزی در دهک پایین

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص نان گفت: مصرف نان فانتزی در دهک دهم به ۲ درصد می‌رسد و دهک پایین کمترین مصرف را داشتند و بیشترین مصرف در نان‌های سنتی است؛ روندهای مصرف نگران کننده است و تنوع مصرف هم نشان می‌دهد چه سیاستی را در پیش بگیریم و استفاده کنیم.

وی ادامه داد: سه نوع آرد یارانه‌ای تولید می‌شود که در سال نوع اول آن ۱۴۰۰ حدود ۶.۱ تن تولید شده و نوع دوم به نام خبازی ۸ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ تولید شده است، آرد صنف و صنعت به نام آزاد که برای کیک استفاده می‌شود هم به یک میلیون و سیصد هزار تن تولید افزایش یافته است.

افزایش بودجه برای کالای اساسی با جنگ اکراین

طغیانی با بیان اینکه در بحث فروش گندم از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا ۱۵ فروردین ۲۹۸ هزار تن برای خبازی مصرف شده و ۳۰۰ هزار تن برای صنعت مصرف شده است، گفت: این روند ۱۵ روزه با جهش قیمتی در کشورهای اطراف مواجه بودیم و روند فروش جهش پیدا کرده است. البته خرید تضمینی داخلی کمک کرده که ارز بری کمتری داشته باشیم، زیرا در بحث گندم به خودکفایی رسیدیم و حامی کشاورز شده و ۱۰۰ درصد طبق آمار افزایش داشته اما میزان خرید خیلی بالا نبوده است.

وی افزود: عددی که مد نظر دولت برای سال ۱۴۰۱ بود که این چند قلم کالای اساسی را وارد کند ۱۹ میلیارد تومان بود که با جنگ اکراین این میزان به ۲۵ میلیارد دلار افزایش پیدا کرد تا این اقلام را نگه دارند. اگرچه که وضعیت ارز به دلیل فروش نفت بهتر است اما این شرایط فشاری بر ارز وارد می‌کند تا بتواند این اقلام را در بازار جهانی خرید کند و خیلی راحت گندم را نمی‌فروشند.

نان و دارو افزایش قیمت نخواهد داشت

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: نان و دارو را دولت تصمیمی بر افزایش قیمت نخواهد داشت اما شکل توزیع آن متفاوت می‌شود و از طریق کارت بانکی انجام می‌شود و چهار قلم کالا ی دیگر مشتق شده از نهاده‌ها یعنی روغن، مرغ، تخم مرغ، شیر کم چرب و پنیر و ماست را دولت پول آن را به حساب خانوارها می‌پردازد.

وی تصریح کرد: فعلاً این قرار است نقدی باشد و بعداً کالابرگ الکترونیکی شود و شاید برای مردم سوال باشد که چرا اینگونه رفتار می‌شود که باید گفت تنگناهای ارزی خیلی شدید است و هدر رفت به دلیل این شکاف ایجاد شده ارزی بسیار است و این روش می‌توانست قدری این شرایط را کنترل کند.

کد خبر 5487012

منبع: مهر

کلیدواژه: نان سنتی مهدی طغیانی بسیج اساتید کالاهای اساسی یارانه نقدی اکراین بوشهر کرمانشاه ویروس کرونا آمار کرونا خطبه های نماز جمعه بسیج سازندگی گروههای جهادی احتکار ایلام آلودگی هوا خراسان رضوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای البرز لیگ برتر فوتبال ایران گردشگری میلیارد دلار افزایش قیمت یارانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۷۴۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک پیشگویی تازه درباره قیمت مسکن در سال جدید

سعید مسگری اظهار داشت: با توجه به قیمت بالای مسکن، هر درصد افزایش قیمت می‌تواند بودجه مورد نیاز برای خرید مسکن را افزایش قابل توجهی دهد.

به گزارش خبرآنلاین، فرشید پورحاجت گفت: به نظر می‌رسد تورم در سال ۱۴۰۳ مجددا در بازار مسکن نقش‌آفرین خواهد بود و افزایش قیمت مسکن دور از ذهن متصور نیست، اما در حوزه رکود هم به نظر می‌رسد شکاف عمیقی که امروز در حوزه حقوق و دستمزد و منابع درآمدی مردم وجود دارد، باز هم نقش خود را در حوزه مسکن و ساختمان خواهد داشت.

پورحاجت افزود: دولت باید یک برنامه‌ریزی عاجل و سیاست‌ورزی مناسبی برای سال ۱۴۰۳ در حوزه مسکن و ساختمان داشته باشد. دولت به طور شفاف باید تکلیف خود را مشخص کند که آیا این رکود به نفع اقتصاد مسکن است یا این‌که مصیبت‌های زیادی را برای حوزه مسکن و ساختمان کشور و نیز اقتصاد کشور به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: باید بپذیریم گردش نقدینگی‌ای که در حوزه مسکن و ساختمان ایجاد می‌شود، چرخ تولید چند صد نوع فعالیت اقتصادی، صنفی، تولیدی، توزیعی و خدماتی را با خود به گردش در می‌آورد و رکود در این صنعت باعث می‌شود صنایع پسین و پیشین با چالش روبه‌رو شوند.

عضو کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن عنوان کرد: من اعتقاد دارم که دولت به عنوان سیاست‌گذار اصلی باید برنامه مشخصی را داشته باشد که ما بدانیم در سال ۱۴۰۳ با چه فرآیندی روبه‌رو هستیم.

همچنین سعید مسگری، اقتصاددان در یادداشتی در فضای مجازی درباره قیمت مسکن در سال جدید نوشت: سال گذشته که سال نسبتا باثباتی برای مسکن بود، قیمت مسکن ۲۴ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: در سناریو خوشبینانه امسال هم همین حدود رشد خواهیم داشت. یعنی برای خرید یک آپارتمان ۷۰ متری در مناطق جنوبی تهران در پایان سال باید حدود یک میلیارد تومان بیشتر هزینه کرد.

این اقتصاددان با بیان این‌که سناریو بدبینانه (آغاز جهش) که بماند، تصریح کرد: مسکن همچنان دور و دست‌نیافتنی می‌شود.

مسگری متذکر شد: با توجه به قیمت بالای مسکن، هر درصد افزایش قیمت می‌تواند بودجه مورد نیاز برای خرید مسکن را افزایش قابل توجهی دهد.

وی عنوان کرد: اکنون تعلل در خرید مسکن می‌تواند بسیار گران تمام شود و منجر به دست‌نیافتنی شدن خانه شود.

دیگر خبرها

  • مرگ در کمین مصرف کنندگان دارو‌های تقلبی و قاچاق
  • اعتصاب‌های گسترده یونان را فلج کرد
  • چیزی فراتر از یک جنگ در جاده‌ های ایران در حال وقوع است
  • تخلیه التهاب بازار ارز و طلا و تداوم کاهش قیمت‌ها
  • حاجی بابایی: افزایش قیمت نفت تغییری در بستن بودجه ایجاد نمی‌کند
  • بهترین راهکار برای کاهش وزن
  • هیجانات بازار ارز تخلیه شد؟
  • اختصاص بنزین به کد ملی قابل اجرا نیست
  • مصرف ۱.۹ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در خراسان جنوبی
  • یک پیشگویی تازه درباره قیمت مسکن در سال جدید