Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@13:20:07 GMT

نان فانتزی در دهک پایین مصرف کمی دارد

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۷۵۶۴۴

نان فانتزی در دهک پایین مصرف کمی دارد

مهدی طغیانی در نشست اصلاح روند تخصیص یارانه‌ها و برنامه اقتصادی دولت و مجلس که به همت سازمان بسیج اساتید استان اصفهان برگزار شد، گفت: یارانه‌ها و اختلاف قیمت کالا و عرضه دولتی آن‌ها نسبت به قیمت مصرفی یکی از معضلات در اقتصاد ایران بوده است. در دهه هفتاد و هشتاد با قیمت‌های دولتی فاصله گرفتیم یا با سرکوب‌هایی به دلیل کالا‌ها و ارز‌های دولتی مواجه شدیم تا اینکه دولت نتوانست پاسخگو باشد و منابع لازم و شکاف در بودجه را پر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به همین خاطر به سمت هدفمند کردن یارانه‌ها رفتند که سال ۸۸ ابتدای هدفمندی یارانه‌ها بود و همه چیز با تحریم‌ها افزایش قیمت گرفت. قیمت‌های نسبی در اقتصاد مهم است، زیرا برای مصرف علامت دهی می‌کنند برای نمونه میانگین قبض برق در اصفهان حدود ۳۰ هزار تومان است.

مصرف پایین نان فانتزی در دهک پایین

اودر خصوص نان گفت: مصرف نان فانتزی در دهک دهم به ۲ درصد می‌رسد و دهک پایین کمترین مصرف را داشتند و بیشترین مصرف در نان‌های سنتی است؛ روند‌های مصرف نگران کننده است و تنوع مصرف هم نشان می‌دهد چه سیاستی را در پیش بگیریم و استفاده کنیم.

سه نوع آرد یارانه‌ای تولید می‌شود که در سال ۱۴۰۰ نوع اول آن حدود ۶.۱ تن تولید شده و نوع دوم به نام خبازی ۸ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ تولید شده است، آرد صنف و صنعت به نام آزاد که برای کیک استفاده می‌شود هم به یک میلیون و سیصد هزار تن تولید افزایش یافته است.
افزایش بودجه برای کالای اساسی با جنگ اوکراین
طغیانی می‌گوید در بحث فروش گندم از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا ۱۵ فروردین ۲۹۸ هزار تن برای خبازی مصرف شده و ۳۰۰ هزار تن برای صنعت مصرف شده که این روند ۱۵ روزه با جهش قیمتی در کشور‌های اطراف مواجه بودیم و روند فروش جهش پیدا کرده است. البته خرید تضمینی داخلی کمک کرده که ارز بری کمتری داشته باشیم، زیرا در بحث گندم به خودکفایی رسیدیم و حامی کشاورز شده و ۱۰۰ درصد طبق آمار افزایش داشته، اما میزان خرید خیلی بالا نبوده است.

عددی که مد نظر دولت برای سال ۱۴۰۱ بود که این چند قلم کالای اساسی را وارد کند ۱۹ میلیارد تومان بود که با جنگ اوکراین این میزان به ۲۵ میلیارد دلار افزایش پیدا کرد تا این اقلام را نگه دارند. اگرچه که وضعیت ارز به دلیل فروش نفت بهتر است، اما این شرایط فشاری بر ارز وارد می‌کند تا بتواند این اقلام را در بازار جهانی خرید کند و خیلی راحت گندم را نمی‌فروشند.

نان و دارو افزایش قیمت نخواهد داشت

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: نان و دارو را دولت تصمیمی بر افزایش قیمت نخواهد داشت، اما شکل توزیع آن متفاوت می‌شود و از طریق کارت بانکی انجام می‌شود و چهار قلم کالا‌ی دیگر مشتق شده از نهاده‌ها یعنی روغن، مرغ، تخم مرغ، شیر کم چرب و پنیر و ماست را دولت پول آن را به حساب خانوار‌ها می‌پردازد.

به گفته او فعلاً این قرار است نقدی باشد و بعداً کالابرگ الکترونیکی شود و شاید برای مردم سوال باشد که چرا اینگونه رفتار می‌شود که باید گفت تنگنا‌های ارزی خیلی شدید است و هدر رفت به دلیل این شکاف ایجاد شده ارزی بسیار است و این روش می‌توانست قدری این شرایط را کنترل کند.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: طغیانی هدفمندی یارانه ها آرد یارانه ای یارانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۷۵۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی دولت: دهک‌های پایین را صاحب مسکن می‌کنیم

سخنگوی دولت اعلام کرد که بنا بر اعلام وزارت اقتصاد نیز ۳۶۰ همت تعهدات اوراقی که در دولت‌های قبل منتشر شده بودند، تاکنون در دولت سیزدهم تسویه شده است.

به گزارش ایسنا، سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات دولت در زمینه اجاره مسکن و حمایت از دهک‌های پایین جامعه اظهار کرد: یکی از اهداف دولت، تأمین مسکن برای دهک‌های پایین جامعه است و افتتاح‌های خوبی تاکنون صورت گرفته است. دولت سعی کرد لایحه خود درباره موضوع طرح ساماندهی اجاره‌بها را تجمیع کند. طرح نهایی‌شده و در مجلس مورد اصلاح قرار می‌گیرد که امیدواریم به تایید نهایی و ابلاغ برسد که کمک خوبی به ساماندهی بازار اجاره خواهد کرد.

وی افزود: این مصوبه برای تعیین سقف اجاره و نظارت در این زمینه در اختیار خوبی به دولت می‌دهد. البته کاهش نرخ تورم تولید مسکن را سال گذشته شاهد بودیم و امیدواریم شاهد افزایش نرخ اجاره مانند سال گذشته نباشیم. نظارت گسترده بر بنگاه‌های املاک، مالیات بر خانه‌های خالی، سامانه رایگان خودنویس و هم‌چنین افزایش عرضه زمین و افزایش ساخت مسکن از جمله اقدامات ما در این زمینه است.

دیگر خبرها

  • مجوز افزایش دوباره «قیمت لاستیک» به فاصله شش ماه/ سازمان حمایت از مصرف کننده خبر دارد؟
  • صادرات محصولات پتروشیمی یک میلیون تن افزایش یافت
  • هشت هزار و ۴۱۳ تن برنج و شکر به نرخ دولتی در لرستان توزیع شد
  • انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود
  • تکلیف افزایش قیمت برق روشن شد
  • سخنگوی دولت: دهک‌های پایین را صاحب مسکن می‌کنیم
  • امسال قیمت برق افزایش نمی یابد
  • چای از لیست کالا‌های مشمول مالیات یک درصدی حذف می‌شود
  • چای از فهرست کالاهای مشمول افزایش مالیات یک درصدی حذف شود
  • چای از لیست کالاهای مشمول مالیات یک درصدی حذف شد