Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-25@19:23:56 GMT

حس بویایی سلامت حافظه شما را فاش می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۷۸۶۲۸

حس بویایی سلامت حافظه شما را فاش می‌کند

آفتاب‌‌نیوز :

به گفته کارشناسان مردم اغلب خاطرات خاص را با بوی خاصی مرتبط می‌کنند. در واقع نتایج تحقیقات نشان داده است که پایه‌ای عصبی برای این مورد وجود دارد.

به گزارش به هلث نیوز، نتایج مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۱ که در مجله Progress in Neurobiology منتشر شد، نشان داد که در واقع یک ارتباط بین قشر بویایی اولیه و هیپوکامپ در مغز، مکان نگهداری خاطرات طولانی‌مدت وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نتایج مطالعه دیگری نشان داد که حتی نورون‌های خاصی در هیپوکامپ وجود دارد که می‌توانند به رایحه‌های خاص کمک تا خاطرات قدرتمندی را ایجاد کنند.

دکتر پاملا دالتون، روانشناس تجربی و عضو هیات علمی مرکز حواس شیمیایی مونل ایالات‌متحده گفت: «تجربه ما در مورد بوها معمولا مربوط به جایی است که بوی خاص یا فرد یا یک مکان خاص زمینه آن شده و حالت احساسی ایجاد کرده است».

همان‌طور که مشخص است، هیپوکامپ نه تنها نقش مهمی در توانایی ما برای ذخیره خاطرات بازی می‌کند بلکه مسئول تنظیم خلق‌وخوی نیز است.

نئوکورتکس که مسئول ادراک حسی است معمولا ارتباط بین حواس ما و هیپوکامپ را تغییر می‌دهد. با این حال، سیستم بویایی کاملا به یک شکل عمل نمی‌کند. در واقع، به نظر می‌رسد که ارتباط مستقیمی بین بویایی و هیپوکامپ وجود دارد به این معنی که نه تنها بوهای خاص می‌توانند خاطرات قدرتمندی را ایجاد کنند بلکه می‌توانند احساسات خاصی را در ارتباط با آن خاطرات ایجاد کنند. به‌عنوان‌مثال، بوی برخی از غذاها ممکن است شما را به یاد خاطره شاد دوران کودکی بیاندازد و در این روند روحیه شما را بالا ببرد و این مورد می‌تواند تاثیر مهمی بر سلامت روان شما داشته باشد.

دکتر کریستینا زلانو، استادیار نوروبیولوژی و محقق ارشد تحقیق Northwestern Medicine گفت که بوها و رایحه‌ها بخش عمیقی از حافظه هستند و از دست دادن توانایی بویایی می‌تواند منجر به افسردگی و کیفیت پایین زندگی شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: حس بویایی سلامت حافظه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۷۸۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا چشم‌های سگ همیشه غمگین است؟

یک مطالعه جدید از علت ناتوانی ما برای مقاومت در برابر برخی حالات چهره سگ‌ها مانند چشمان غمگین توله‌سگ‌ها پرده برداشت.

به گزارش «زی‌سان» به نقل از راز بقا، بین انسان‌ها و سگ‌ها طی ۳۰ هزار سال اهلی‌سازی و همراهی، پیوند منحصربه‌فردی ایجاد شد که به هر دو گونه امکان داد حالت‌های چهره یکدیگر را دقیقا تشخیص دهند.

این تحقیق جدید نشان می‌دهد که انسان‌ها به دلیل هزاران سال پرورش انتخابی [سگ‌ها]، به توانایی سگ‌ها در شکل‌گیری حالات صورت کمک کرده‌اند.

این تحقیق نشان داد ماهیچه‌های صورت سگ طوری تکامل یافته‌اند که فورا واکنش نشان می‌دهد و بدین ترتیب این جانور با انسان ارتباط موثرتری برقرار می‌کند.

این بدان معنا است که وقتی سگ شما چیزی می‌خواهد، می‌تواند فورا برای برقراری ارتباط، سریع‌تر از سایر حیوانات اهلی مانند گربه‌ها، حالت صورتش را تنظیم کند.

این ماهیچه‌های خاص در چهره سگ‌های اهلی نسبت به گرگ‌ها که سگ از نسل آن است به نسبت بیشتری تکامل یافته است.

پروفسور ان باروز، نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه دوکین، در این هفته، این یافته‌ها را به انجمن آمریکایی آناتومی در فیلادلفیا ارائه کرد.

به گزارش ساینس نیوز، او گفت: «پیوند متقابل سگ با انسان نسبت به سایر پستانداران منحصر به فرد است؛ پیوندی که با تبادل نگاه شکل می‌گیرد و آن را بین انسان و سایر پستانداران اهلی مانند اسب یا گربه نمی‌بینیم.»

یافته‌های اولیه ما از نقش حالات چهره در تعامل و ارتباط بین سگ و انسان درک عمیق‌تری ارائه می‌دهد.»

در انسان‌ها، ماهیچه‌های کوچکی به نام عضلات تقلیدی برای ایجاد حالات چهره استفاده می‌شوند. این ماهیچه‌ها تحت تسلط تار‌های میوسین سریع‌الانقباض‌اند که به فرد اجازه می‌دهد فورا حالتی را شکل دهد که البته نمی‌تواند آن را برای مدت زیادی حفظ کند.

این محققان دریافتند که ماهیچه چهره سگ‌ها و گرگ‌ها یکسان و تحت تسلط تار‌های عضلانی سریع‌الانقباض‌اند، اما تعداد تار‌های عضلانی کندانقباض در چهره گرگ در مقایسه با سگ، بیشتر است.

این مطالعه همچنین نشان داد که انسان‌ها بیشتر سگ‌هایی را برای پرورش و زادآوری انتخاب می‌کنند که حالات چهره‌ای شبیه انسان داشته باشد و همین باعث شده است ارتباط بین سگ و انسان در طول زمان بهتر شود.

پروفسور باروز و همکارش، کیلی اومستد، گفتند برای تایید یافته‌هایشان تحقیقات بیشتری لازم است که می‌تواند به یافتن اطلاعات بیشتری در مورد تفاوت آناتومی سگ و گرگ منجر شود.

tags # سگ سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • ایجاد ۷ ایستگاه سلامت و خانه بهداشت در همدان
  • اجرای طرح ایجاد باغچه‌های خانگی کاشت سبزیجات سالم در شهرستان کرمان
  • خاطرات جانباز آزاده‌ای که چهره سال هنر انقلاب فارس شد
  • چرا چشم‌های سگ همیشه غمگین است؟
  • نسخه آبی گوشی ردمی 13C 5G به زودی عرضه می‌شود
  • خاطرات عضو جداشده منافقین
  • لزوم نگاه منصفانه به شکست‌ها و پیروزی‌ها در جنگ
  • تجلیل از پیشکسوتان ارتش نوعی «جهاد تبیین» برای نسل امروز
  • کاوشگر بین ستاره ای پس از ۵ ماه با زمین تماس گرفت
  • چگونه خطر ضعف حافظه را کاهش دهیم؟