Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@15:34:26 GMT

تخریب زیستگاه اصلی‌ترین تهدید جمعیت یوزپلنگ است

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۸۴۵۰۶

تخریب زیستگاه اصلی‌ترین تهدید جمعیت یوزپلنگ است

مشاور معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست گفت: علاوه بر تخریب زیستگاه به عنوان اصلی‌ترین عامل کاهش جمعیت یوز, برداشت بیش از حد از طعمه‌های یوز, سگ‌های گله و حضور دام در زیستگاه‌ و تغییر اقلیم عواملی هستند که کاهش جمعیت یوز را رقم زده است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ اصغر مبارکی, مشاور معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست با حضور در یک برنامه تلویزیونی در رابطه با اصلی‌ترین عوامل تهدید جمعیت یوزپلنگ اظهار کرد: شرایطی که برای یوزپلنگ ایرانی اتفاق افتاده است, ممکن است برای جمعیت سایر گونه‌ها نیز اتفاق بیافتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تخریب و تبدیل زیستگاه‌ها از جمله توسعه کشاورزی, راه‌سازی, معدن‌کاوی, برداشت بیش از حد از طعمه‌های یوز, سگ‌های گله و حضور دام در زیستگاه‌ها و تغییر اقلیم از جمله عواملی هستند که کاهش شدید و شرایط فعلی جمعیت یوز ایرانی را رقم زده‌اند.

وی ادامه داد: این شرایط تنها محدود به کشور ما نیست و جمعیت یوزپلنگ ایرانی که در گذشته در سایر کشورها نیز دیده ‌می‌شد, به وسیله همین عوامل از بین رفت و در حال حاضر تعداد انگشت‌شماری از یوز تنها در کشور ما باقی مانده است. تخریب زیستگاه باعث تکه تکه شدن زیستگاه یوز و قطع ارتباط جمعیت یوزها, کاهش پویایی جمعیت و قطع ارتباط ژنتیکی یوز می‌شود و اکولوژی و نوع رفتار گونه را عوض می‌کند.

مشاور معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست تصریح کرد: حفظ همه گونه‌های حیات وحش مهم است اما جانورانی به عنوان گونه کلیدی وجود دارند که گوشتخواران نیز شامل این گونه‌های کلیدی هستند. وجود این گونه‌ها در اکوسیستم باعث می‌شود که ساختار آن اکوسیستم حفظ شود و سایر جانوران نیز از وجود آن‌ها بهره ببرند. لذا به این دلیل است که برای حفظ این گونه‌ها بیشتر از سایرین تلاش می‌شود.

مبارکی در رابطه با گونه‌های کلیدی کشور توضیح داد: به عنوان مثال یوزپلنگ, پلنگ, خرس قهوه‌ای, گرگ, تمساح مردابی, کوسه و میش مرغ از جمله گونه‌های کلیدی کشور هستند که متأسفانه جمعیت بیشتر آن‌ها در معرض تهدید است. اتحادیه جهانی حفاظت از حیات وحش (IUCN) لیست جانوران در خطر انقراض را مشخص کرده که ما باید با توجه به دسته‌بندی دستورالعمل این سازمان نجات گونه‌ها را در اولویت قرار دهیم.

وی افزود: فعالیت‌های انسانی در رابطه با آبزیان آسیب شدیدی به جمعیت این گونه‌ها زده است و ماهیان خاویاری و کوسه ماهیان بیش از سایرین از این برداشت آسیب دیده‌اند و در حال حاضر امیدی به بقای جمعیت این گونه‌ها وجود ندارد, متأسفانه به دلیل همین برداشت‌ها کشور ما 20 سال است که سهمیه صادرات ماهیان خاویاری را ندارد.

فعالیت معادن اصلی‌ترین زیستگاه یوزپلنگ ایرانی را تهدید می‌کند حیات وحش را قربانی ارضای نیاز روحی شکارچیان نکنیم

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان محیط زیست سازمان محیط زیست گونه ها جمعیت یوز اصلی ترین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۸۴۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

 

 

 

مرال یا گاو وحشی به طور معمول در دوران حیات خود یک بار زاد و ولد می‌کند، امن بودن محیط زندگی این حیوان برای ادامه‌ بقای آن از اهمیت زیادی برخوردار است و محیط‌بانان با حضور و تلاش شبانه‌روزی در جنگل‌ها زیستگاه‌ها را برای حیات وحش امن می‌کنند. زمان جفت‌گیری مرال‌ها از نیمه دوم شهریور تا نیمه دوم مهرماه است و چنانچه شرایط برای زادآوری مرال‌ها مناسب نباشد، سبب کاهش زادآوری و به‌هم ریختگی در جمعیت مرال‌ها می‌شود.   حمزه عشوری امروز، پنجم اردیبهشت‌ماه درباره جزئیات ثبت این تصاویر اظهار کرد: پایش دوره‌ای و منظم زیستگاه‌ها و همکاری جوامع محلی از مهم‌ترین عوامل افزایش جمعیت این گونه با ارزش در استان گیلان است.   مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان گفت: مرال یا گوزن قرمز یکی از نمادهای تنوع زیستی جنگل‌های هیرکانی و از گونه‌های حمایت شده و شکار ممنوع در زیستگاه‌های استان گیلان است.   به نقل از روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان گیلان، عشوری با بیان اینکه مرال یا گاو وحشی به طور معمول در دوران حیات خود یک بار زاد و ولد می‌کند، تصریح کرد: امن بودن محیط زندگی این حیوان برای ادامه‌ بقای آن از اهمیت زیادی برخوردار است و محیط بانان با حضور و تلاش شبانه‌روزی در جنگل‌ها زیستگاه‌ها را برای حیات وحش امن می‌کنند. ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: یک گوزن در حال جویدن و بلعیدن یک مار (فیلم) جولان خرس‌های قهوه‌ای در البرز مرکزی (فیلم) بستن یک جاده برفی توسط گله‌ گوزن‌ ها (فیلم)

دیگر خبرها

  • لزوم ابلاغ ممنوعیت عرضه کیسه پلاستیکی رایگان در فروشگاه‌ها
  • مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)
  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • مشاهده ۴ راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • مشاهده ۴ رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم
  • تولد نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی امسال در پارک ملی کرخه
  • اولین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه خوزستان متولد شدند
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟
  • تیمار و رهاسازی ۲ توله سمور سنگی در طبیعت خوانسار