Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-18@23:40:10 GMT

لامینور مخاطب ندارد

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۸۷۷۴۴

در این بین یکی از فیلم‌هایی که روی پرده سینماهاست، «لامینور» است. این فیلم در ابتدا قرار بود نوروز اکران شود، اما چندی بعد با انتشار اخباری در رسانه‌ها صحبت از لغو اکران آن شد.

گروه فرهنگ و هنر: با آنکه سر و صدای فراوانی درباره فیلم داریوش مهرجویی شد، اما این فیلم با استقبال مردم مواجه نشد و انتقاد‌ها به این فیلم بسیار زیاد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «وطن‌امروز» یکی از چالش‌هایی که برای سینمای ایران وجود دارد، نبود مخاطب است. در واقع فیلم‌هایی که اکنون روی پرده هستند، ویژگی‌هایی برای جذب مخاطب ندارند.

در این بین یکی از فیلم‌هایی که روی پرده سینماهاست، «لامینور» است. این فیلم در ابتدا قرار بود نوروز اکران شود، اما چندی بعد با انتشار اخباری در رسانه‌ها صحبت از لغو اکران آن شد. پس از آن بود که عوامل فیلم با سر و صدای زیاد و جنجال کارگردان، سعی کردند با بهانه اکران نشدن، بر مخاطب فیلم خود بیفزایند و آن را در مرکز توجه قرار دهند. سوالی که در این میان وجود داشت این بود: فیلمی که ضعیف است و قادر نیست مخاطبان را به گیشه‌ها بکشاند، چرا نباید نوروز اکران شود تا کارگردان آن از این موضوع سوءاستفاده کند و با جنجال‌آفرینی سعی بر جلب توجه افراد به آن داشته باشد. چالش ایجاد کردن برای فیلم‌هایی همچون «لامینور» کار بیهوده‌ای است. به نظر می‌رسد اگر این فیلم در ایام عید اکران می‌شد در ردیف آخر فیلم‌های اکران نوروز قرار می‌گرفت و آن وقت رسانه‌ها و مردم به ضعیف بودن این فیلم پی می‌بردند. با همه این‌ها لامینور حالا روی پرده رفته است و با همه تلاش‌هایی که از سوی برخی رسانه‌های معلوم‌الحال شد، مخاطبان از آن استقبال نکرده‌اند. در این راستا حسن فیضی، مدیر سینما «استقلال» تهران در گفتگو با مهر درباره شرایط استقبال از فیلم‌های در حال اکران بویژه پس از افزوده شدن ۳ فیلم اکران عید فطر به چرخه اکران گفت: واقعیت این است که فروش فیلم‌ها در حال حاضر برای هیچ سینمایی راضی‌کننده نیست، چرا که متأسفانه از فیلم‌ها استقبالی نمی‌شود. وی افزود: با اضافه شدن ۳ فیلم اکران عید فطر، اندکی شرایط بهتر شد، اما همچنان سینما‌هایی که فیلم کمدی روی پرده دارند، شرایط خوبی را تجربه می‌کنند. مشخصاً سینما‌هایی که در حال حاضر فیلم «انفرادی» را در حال اکران دارند، شرایط خوبی را از نظر فروش تجربه می‌کنند. فیضی درباره فیلم‌های در حال اکران در سینما «استقلال» هم گفت: در ترکیب فیلم‌هایی که ما روی پرده داریم، «موقعیت مهدی» تاکنون فروش بهتری داشته است. بتازگی هم ۲ فیلم «مغز استخوان» و «لامینور» را روانه پرده کرده‌ایم. متأسفانه استقبال از «لامینور» بسیار ضعیف است و «مغز استخوان» هم شرایط مشابهی دارد. به نسبت این ۲ فیلم «موقعیت مهدی» همچنان فروش بهتری دارد. این سینمادار با اشاره به عدم استقبال از «لامینور» به رغم تمام حاشیه‌های به وجود آمده برای این فیلم تأکید کرد: بالاخره مردم خود فیلم را می‌بینند و از طریق شبکه‌های مجازی در جریان نظرات قرار می‌گیرند. در حال حاضر مخاطبانی هم که برای تماشای این فیلم به سینما می‌آیند ناراضی سالن را ترک می‌کنند و می‌گویند انتظار نداشتیم داریوش مهرجویی چنین فیلمی بسازد! مخاطبان این فیلم بسیار اندک هستند و همان‌ها هم ناراضی از سینما بیرون می‌روند. هر چند این سینمادار به جزئیات این فیلم نپرداخته است، اما به نظر می‌رسد از یک سو اغراق در کاراکتر‌ها و نبود یک رابطه منطقی در قصه داستان که نتوانسته است مخاطبان را راضی نگه دارد و از سوی دیگر پایان نامناسب و رها‌شده فیلم موجب این استقبال کم شده است. شاید نگاه منفی که منتقدان سینما به این فیلم داشته‌اند نیز در این گیشه ضعیف بی‌تاثیر نبوده است. چنان که مهرزاد دانش، منتقد سینما با انتشار توئیتی نوشته: «به احترام پیشینه جایگاه بلند سینمایی مهرجویی و به اعتبار گنجینه‌های درخشانی که برای سینمای ایران ساخت، واکنشی جز سکوت در قبال «لامینور» نمی‌توان داشت». همه این‌ها البته فارغ از آسیب‌شناسی وضعیت کلی سینما در ایران نیست، اما شرایط فعلی و شکست فیلم‌هایی مانند «لامینور» ثابت می‌کند روزگار جنجال‌آفرینی و جلب توجه در سینمای ایران به پایان رسیده است.
مدیر سینما استقلال در ادامه درباره اینکه اکران چه فیلم‌هایی در شرایط فعلی می‌تواند منجر به استقبال مخاطبان شود هم توضیح داد: معمولا مخاطبان در شرایط فعلی به دنبال فیلم‌های طنز و کمدی هستند. حتی وقتی از ما سراغ می‌گیرند می‌پرسند فیلم «خنده‌دار» چه دارید؟ ذائقه مردم در حال حاضر به این سمت رفته است. می‌گویند نمی‌خواهیم در سینما درس یاد بگیریم و فقط می‌خواهیم بخندیم و با خانواده تفریح کنیم. این سینمادار درباره تأثیر افزایش ۵۰ درصدی بلیت سینما‌ها در افت استقبال مخاطبان از فیلم‌ها هم گفت: در حال حاضر همه چیز گران شده است و اینگونه نیست که تنها بلیت سینما گران شده باشد. اگر فقط بلیت گران شده بود، شاید مردم به آن معترض می‌شدند، اما در حال حاضر و به نسبت قیمت‌های دیگر و چیز‌هایی که هر روز گران‌تر می‌شود، قیمت بلیت سینما چندان هم گران نیست. فکر نمی‌کنم افزایش قیمت تأثیری بر شرایط استقبال مخاطبان از فیلم‌ها داشته باشد و بیشتر همان کیفیت فیلم‌هاست که تعیین‌کننده است.
در جمع‌بندی می‌توان گفت آگاهی مخاطبان از حاشیه‌سازی‌های مجازی بالاتر رفته و تشخیص آن‌ها بر اساس حاشیه‌سازی‌های متفاوت و جنجالی عوامل فیلم‌ها نخواهد بود بلکه به خود فیلم به عنوان یک اثر نگاه می‌کنند و ارزش‌گذاری خوب و بد را فارغ از حاشیه‌های آن به قضاوت می‌نشینند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: لامینور سینما اکران فیلم هایی حال حاضر فیلم ها روی پرده رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۸۷۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار جدید مخاطبان سریال‌ها و برنامه‌ها/ اعدادی که شبیه معجزه است

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری «گزارش برنامه های نوروز و رمضان ۱۴۰۳ رسانه ملی» امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین با حضور معاونان و مسؤولان سازمان صدا و سیما در سالن کوثر این سازمان برگزار شد.

سلیم غفوری قائم‌مقام معاونت سیما در ابتدای نشست بیان کرد: برخی از سریال ها مثل «زیرخاکی» و «رستگاری» به پایان رسید و برخی سریال‌ها هنوز ادامه دارد. در میان برنامه‌های افطار قله برنامه‌ها «محفل» و «زندگی پس از زندگی» بود.

وی اضافه کرد: ما برای ماه رمضان ۱۰ برنامه ویژه افطار، ۹ برنامه سحر داشتیم و در مجموعه حدود ۵۰ برنامه تدارک دیده شد. ۵۰ درصد برنامه‌ها گفت‌وگومحور حدود ۱۴ درصد مسابقه، ۲۴ درصد کلیپ، ۷ درصد گزارش، سه و نیم درصد پویانمایی داشتیم.

در ادامه احمد خورشیدی مدیر سایت تلوبیون درباره عدد بازدیدهای تلوبیون در ساعات منتهی به تحویل سال عنوان کرد که ۵۰ میلیون دقیقه ۲۴ ساعت پایانی سال تحویل دیده شده است.

وی شبکه‌های پربیننده در ساعات تحویل سال را به ترتیب شبکه‌های سه، یک و دو اعلام کرد.

خورشیدی با اشاره به اینکه آمار تماشای سریال‌ها براساس میانگینی که در هر قسمت از آنها دیده‌شده سنجیده‌اند، بیان کرد: در این میان سریال «نون.خ» در هر قسمت با ۱۵۰ هزار بازدید در صدر است و بعد از آن سریال «زیرخاکی» با ۱۴۰ هزار بازدید در هر قسمت، «هفت سر اژدها» با
۱۰۷ هزار بازدید و «رستگاری» با ۳۷ هزار بازدید و فصل جدید «جومونگ» حدود ۴۷ هزار بازدید به ازای هر قسمت دیده شده است.

در ادامه محسن شاکری نژاد رییس مرکز تحقیقات صدا و سیما درباره روند نظرسنجی‌ها گفت: ما هر ۲ هفته یک بار میزان مخاطبان سریال را می‌سنجیم. برنامه‌های شاخص هر ماه یک بار سنجیده می‌شود چون نه بودجه و نه وقت را داریم که همه برنامه‌ها را بسنجیم اما هر فصل کلیت مخاطب رسانه ملی را از درب منازل می‌سنجیم.

وی اضافه کرد: در آخرین نظرسنجی کلیت مخاطب ۶۶ درصد در تهران و مراکز بوده است. پرسشگرهای ما در تهران و مراکز استان مستقر هستند. میزان مخاطب رسانه ملی به طرز معناداری در شهرستان‌ها و روستاها بیشتر از مراکز استان است. ۱۵ هزار داده آماری در این باره داشتیم و میزان مخاطب در شهرستان ۶۹.۹ درصد و میزان مخاطب در روستاها ۷۸.۷ بوده است. اظهار نظری هم قبلا داشتم که نکته‌ام این بود امروز چالشی جدی بین فضای برودبند و برودکست وجود دارد و در چنین فضایی این عددها که در حال حاضر داریم معجزه است.

گزارش تکمیل می‌شود.

کد خبر 6079627 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • ۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
  • افزایش مخاطبان رسانه ملی
  • آمار مخاطبان در نوروز و رمضان ۸ درصد افزایش داشته است
  • افزایش مخاطبان ویژه برنامه‌های رمضانی رسانه ملی
  • هزینه ۱۰۰ میلیاردی سینما برای تبلیغ در شبکه GEM
  • زشت و زیبای سریال افعی تهران | سحر دولتشاهی تراپیست است یا ...؟
  • اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
  • پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون در ماه رمضان و نوروز
  • اعلام پربیننده ترین برنامه‌های تلویزیون در ماه رمضان و نوروز
  • آمار جدید مخاطبان سریال‌ها و برنامه‌ها/ اعدادی که شبیه معجزه است