Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-03-28@21:45:48 GMT

کیفیت ساخت و ساز مسکن در کشور ایده‌آل نیست

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۹۶۱۸۹

کیفیت ساخت و ساز مسکن در کشور ایده‌آل نیست

کارشناس مسکن با بیان این‌که شهرداری‌ها باید با مهندسان ناظر همکاری کنند، گفت: با این‌که کیفیت ساخت وساز مسکن افزایش یافته، اما هنوز ایده‌آل نیست. مسعود زریبافان در رابطه با کاهش کیفیت ساخت و ساز‌ها در کشور اظهار کرد: اگر مهندسان ناظر به شهرداری گزارش بدهد که سازنده ۲ متر اضافه ساخته است، جلو کار را می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: «اما اگر مهندس ناظر گزارش بدهد که به جای آرماتور ۱۸ از آرماتور ۱۰ استفاده کرده، شهرداری جلوی ساخت و ساز را نمی‌گیرد. مقصر شهرداری است و مهندس ناظر کار خودش را انجام داده است.»

وی افزود: شهرداری باید محکم پشت سر مهندس ناظر بایستد، اما این کار را نمی‌کند. آخر کار هم شهرداری می‌گوید «کاری ندارم برو و مهندس ناظر را راضی کنید تا به شما پایان کار بدهم.»

وی بیان کرد: «مالک هم آنقدر به مهندس فشار می‌آورد آنقدر تهدید می‌کند که آخر سر مهندس را تغییر می‌دهند. مهندس ناظری که کارش را خوب انجام داده مجبور به انصراف می‌شود و یک مهندس متخلف می‌آید و پول می‌گیرد و تایید می‌کند که اینجا شهرداری مقصر است.»

کارشناس مسکن اضافه کرد: چگونه قانون می‌گوید اگر دیوان عدالت اداری رای را به یک مدیر متخلف داد آن مدیر باید حکم را اجرا کند در غیر اینصورت متخلف است و تا عزلش پیش می‌رود. در ساخت و ساز‌ها نیز شهرداری‌ها باید اینگونه باشند.

زریبافان تاکید کرد: اگر مهندس ناظر وظیفه خود را انجام داده، شهرداری باید به گزارش تمکین کند و جلوی ساخت و ساز را بگیرد و تا زمان رفع خلف اجازه ادامه کار را به مالک ندهد.

وی با بیان این‌که کیفیت ساخت و ساز در کشور روند صعودی داشته، اما هنوز ایده‌آل نیست، گفت: در همین تهران (دهه ۶۰) برای فونداسیون ساختمان یک چاله حفر می‌کردند مانند چاه، یک قوطی روی آن می‌گذاشتند و داخل آنرا ملات می‌ریختند!

وی با اشاره به این‌که شهرداری باید فرآیند‌های صدور پروانه ساختمانی را تسهیل کند، اظهار کرد: شهرداری ایرادات را یکی، یکی می‌گیرد. باید ایرادات را با هم به مالک بگوید تا یکجا همه آن‌ها را برطرف کند و فرآیند ساخت و ساز مسکن را طولانی می‌کنند. این مسئله باعث کاهش کیفیت ساخت و ساز‌ها می‌شود.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: مسعود زریبافان کاهش کیفیت ساخت و ساز مهندسان ناظر شهرداری کارشناس مسکن کیفیت ساخت و ساز مهندس ناظر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۹۶۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نسخه چینی درد مسکن ایران را دوا می‌کند؟

یک کارشناس حوزه مسکن معتقد است دولتی که بزرگترین شعار‌ها برای ساماندهی بازار مسکن را داده است، حالا تلاش دارد با نسخه چینی درد مسکن در اقتصاد ایران را شفا دهد.

به گزارش خبرآنلاین، دومین سال فعالیت دولت سیزدهم در حالی به پایان رسید که بحران مسکن در اقتصاد ایران همچنان عرض اندام می‌کند.

دولت سیزدهم یکی از بزرگترین شعار‌ها را در خصوص ساماندهی بازار مسکن داد و برنامه ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال را مطرح کرد. برنامه ساخت چهار میلیون مسکن را در چهار سال در شعار‌های انتخاباتی رییس دولت سیزدهم اعلام شد. برنامه‌ای که بعد‌ها به ساخت دو میلیون واحد مسکونی تقلیل یافت، اما با وجود این پایان دو سال فعالیت دولت نیز سبب نشد این پروژه حداقل به نیمه برسد.

قیمت مسکن در دوران فعالیت دولت رییسی افزایشی چشمگیر را تجربه کرده است. در شهریور ماه سال ۱۴۰۰، وقتی دولت رییسی فعالیت خود را آغاز کرد، قیمت هر متر مربع واحد مسکونی چیزی در حدود ۳۱ میلیون تومان بود، اما این رقم در بهمن ماه سال گذشته از ۸۳ میلیون تومان در هر متر مربع در تهران عبور کرد تا روشن شود فاصله قدرت خرید با قیمت مسکن به دره‌ای عمیق و غیرقابل پر کردن تبدیل شده است.

در این میان انچه سبب شد اخبار مسکنی در نیمه دوم سال بر صدر خبر‌ها قرار گیرد، انتشار خبر ورود چینی‌ها به حوزه ساخت و ساز مسکن در ایران بود. خبری که البته با حاشیه‌های فراوانی همراه بود.

سازمان نوسازی شهر تهران نیز در آذرماه سال گذشته اعلام کرد که با هدف‌هایی از قبیل رفع مشکلات و بهبود محیط‌های سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن، فراهم کردن زمینه‌ای مناسب برای خروج از رکود ساخت‌وساز و رسیدن به رونق در بخش مسکن، نوسازی بافت‌های فرسوده و جذب مشارکت شرکت‌های معتبر خارجی و سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از تجربه و قدرت آن‌ها به منظور ایجاد تحول در فرآیند تولید مسکن، نوسازی بافت‌های فرسوده و مسکن معوق در حال فعالیت است.

همچنین در همان زمان اعلام شد که چینی‌ها در سرمایه‌گذاری و انتقال تجربه و فناوری، مشارکت خواهند داشت و بیش از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی نوین ساخته خواهد شد.

بیت‌الله ستاریان، استاد دانشگاه از جمله کسانی است که در این خصوص نظراتی را مطرح کرد و گفت با اینکه با ورود خارجی‌ها تحت عنوان سرمایه‌گذار و منتقل کننده تکنولوژی موافق است، اما نسخه کنونی چین برای بازار مسکن را شفادهنده نمی‌داند.

وی گفت: اصلا دلیل خوشحالی دولت و شهرداری از ورود چینی‌ها را نمی‌فهمم. مگر ما انبوه ساز کم داریم؟ آنچه کمبودش در ایران احساس می‌شود، تکنولوژی روز ساخت است و تشکیل شرکت‌هایی که بتوانند این تکنولوژی را به ایران منتقل کنند. البته که در این زمینه کمبود داریم، اما از جزییات حضور چینی‌ها هم مطلع نیستیم و بر این عقیده‌ام که اگر قرار باشد تکنولوژی وارد ایران شود، طبیعتا باید منتظر آن باشیم که ثمره ورود این سرمایه گذاران در دو تا سه سال آینده مشخص شود، اما من تصورم این است که چنین موضوعی در ذهن مقامات و سیاستگذاران نیست بلکه آن‌ها می‌خوهند به سرعت وارد عرصه ساخت شوند تا امار نشان بدهند و به اعداد افتخار کنند.

وی تاکید کرد: احتمالا پای تسویه حساب با پول نفت در میان است و من هم معتق بازپرداخت پول به نوعی با نفت ارتباط می‌یابد.

او گفت: در ضمن هشدار می‌دهم در ساختار اقتصاد ما بخش خصوصی چین قادر به فعالیت نیست، اقتصاد چین به مراتب بازتر از ایران است، پس من نگرانم که ماجرای ساخت مسکن به این ختم شود که رانتی در اختیار بخشی چینی قرار گیرد و در نهایت دست انبوه ساز و پیمانکار ایرانی خالی بماند.

دیگر خبرها

  • زاکانی مشکلات تهران را حل کرد و فقط مانده مسجدسازی در پارک ها / اگر در بوستان قیطریه فضای خالی دارید درخت بکارید
  • نسخه چینی درد مسکن ایران را دوا می‌کند؟
  • بذرپاش : امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم
  • بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم
  • پاسخ گمرک به انتقاد رانندگان از توقف طولانی در مرز سِرُو
  • تامین مسکن برای مرزبانان هنگ مرزی تایباد کلید خورد
  • تامین مسکن برای مرزبانان هنگ مرزی تایباد خراسان رضوی کلید خورد
  • افزایش ۵۰ درصدی صادرات از گمرکات آذربایجان غربی
  • نتایج یک تحقیق: واحدهای مسکونی در بریتانیا نسبت به کشورهای پیشرفته کیفیت و کمیت پایین‌تری دارند
  • شتاب ساخت مسکن ملی در استان همدان