Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-نمایندگان مجلس با ارجاع موضوع مستثنی شدن سازمان انرژی اتمی از طرح شفافیت قوای سه گانه به کمیسیون شورا‌ها موافقت کردند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از خانه ملت؛ نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز، بند 5 ماده 1 طرح شفافیت قوای سه گانه با موضوع مستثنی شدن سازمان انرژی اتمی، نیرو‌های مسلح و وزارت اطلاعات از این طرح، بررسی و پس از بحث و گفتگو‌های صورت گرفته به پیشنهاد رئیس مجلس برای بررسی بیشتر به کمیسیون امور داخلی و شورا‌ها ارجاع شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مهریز به عنوان پیشنهاددهنده مستثنی شدن موارد طبقه بندی شده سازمان انرژی اتمی در طرح شفافیت قوای سه گانه، گفت: در طرح شفافیت قوای سه گانه به دنبال شفافیت عملکرد تمامی دستگاه ها، شوراها، سازمان‌ها و نهاد‌ها هستیم، اما در تبصره ردیف 1-5 و سازمان انرژی اتمی، نیرو‌های مسلح و وزارت اطلاعات مستثنی شده است و ما پیشنهاد دادیم که موارد طبقه بندی شده و آنچه که محرمانگی لازم دارد مستثنی شود.
وی ادامه داد: در برخی از موارد لازم است که شفافیت ایجاد شود، به عنوان مثال شرکت‌های اقتصادی و همچنین سازمان انرژی اتمی زمین‌های زیادی را به عنوان اینکه تشعشع دارند را تصاحب کرده و سنگ آهنگ استخراج و آن را می‌فروشد و مشخص نیست که چقدر سنگ آهن فروخته شده است و حتی مسئولان شهرستان هم اطلاعی از این موضوع ندارند و این موضوع ربطی به محرمانگی و طبقه بندی ندارد.
صباغیان بافقی افزود: بنابراین ما پیشنهاد دادیم که موارد طبقه بندی شده مربوط به این دستگاه‌ها مستثنی شود نه اینکه تمامی مسائل آن ها.
علی بابائی کارنامی نماینده ساری در مخالفت با این پیشنهاد، گفت: خوشحالیم که طرح شفافیت قوای سه گانه در دستورکار مجلس و مورد استقبال مردم قرار گرفته است و زمانی که می‌خواهیم شفافیت ایجاد کنیم باید براساس اسناد طبقه بندی شده خط قرمز‌هایی را داشته باشیم و حفظ کنیم.
محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه در موافقت با پیشنهاد صباغیان، گفت: سازمان انرژی اتمی طی یک تا دو سال گذشته براساس برخی قوانین که تفسیر به رأی است بر روی برخی معادن دست گذاشته و با اعلام اینکه معدن مشکوک است و ممکن است اورانیوم داشته باشد بنابراین باید به این موضوع ورود کرد.
وی ادامه داد: سازمان با احتمال وجود اورانیوم با معادن قرارداد می‌بندد و برخی محصولات را استخراج می‌کند؛ بسیاری از معدن کاران یکباره با مانع جدید مواجه شدند و سازمان با امنیتی کردن مسئله جلوی فعالیت آن‌ها را گرفته و می‌گوید باید قرارداد منعقد کنید و در عواید معدن سهیم و سنگ اورانیوم و طلا را به فروش می‌رساند؛ برای رفع موانع تولید که نباید به موانع اضافه کنیم.
زنگنه یادآور شد: البته مباحث امنیت و سری باید محرمانه باشد، اما اینکه سازمان انرژی اتمی بر روی معادن خصوصی دست بگذارد و عواید آن را کسب و پاسخگویی نداشته باشد درست نیست ما حفظ محرمانگی را در مورد انرژی هسته‌ای باید مورد توجه قرار دهیم، اما سایر موارد باید شفاف باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی پس از اظهارات نمایندگان، گفت: با توجه به توضیحات مطرح شده و اینکه موارد طبقه بندی شده از ابتدای تبصره ردیف 1-5 باید شامل نیرو‌های مسلح و وزارت اطلاعات شود مخالف اصل 110 قانون اساسی است و می‌طلبد این تبصره را برای بررسی بیشتر به کمیسیون شورا‌ها ارجاع دهیم.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کمیسیون سازمان انرژی اتمی شورا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۰۴۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تابع قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها هستیم

به گزارش خبرنگار مهر، محمد اسلامی معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی در حاشیه جلسه امروز چهارشنبه (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) هیأت دولت با حضور در جمع خبرنگاران، درباره ادعای رافائل گروسی رییس سازمان بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه برنامه هسته‌ای ایران ابهام دارد، گفت: گزارش‌هایی که آقای گروسی یا مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای حکام یا شورای امنیت سازمان ملل ارائه می‌دهد، دارای دو بخش است. بخش نخست درباره برجام و بخش دیگر آن به پادمان و ان پی تی مربوط است.

وی افزود: در بخش پادمان و ان پی تی، روابط خوبی بین ایران و آژانس برقرار است. در این بخش نصب دوربین‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی و نظارت و دائم آنها در حال انجام است و دانش اطلاعاتی آنها نسبت به عملکرد ما همیشه به روز است.

رییس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: ۱۲۰ بازرس تأیید شده برای مسائل هسته‌ای کشور وجود دارد که برخی در ایران مستقر بوده و برخی در رفت و آمد هستند و بر حسب موضوع و برنامه توافقی به صورت منظم یا سرزده از تأسیسات هسته‌ای کشور بازدید می‌کنند.

وی با اشاره به بیانیه توافقی اسفندماه سال گذشته میان گروسی و سازمان انرژی اتمی، مبنی بر توجه ایران به ان پی تی و پادمان خاطر نشان کرد: ایران هر گونه فعالیت هسته‌ای که تعامل بین ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی را خدشه دار کند، نمی‌پذیرد.

وی در خصوص برجام گفت: در بخش برجام تابع قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها هستیم و فعالیت هسته‌ای ایران در قانون اقدام راهبردی در چهارچوب پادمان است.

کد خبر 6080305

دیگر خبرها

  • اسلامی: آژانس به طور منظم از تاسیسات هسته‌ای بازدید می‌کند
  • سفر قریب الوقوع رافائل گروسی به ایران
  • تابع قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها هستیم
  • سفر قریب‌الوقوع رافائل گروسی به ایران
  • بازدید منظم آژانس از تاسیسات هسته‌ای ادامه دارد
  • گروسی به ایران می آید!
  • اسلامی: اگر آژانس به تعهدات برجامی خود عمل کند ما هم متعهدیم
  • رئیس سازمان انرژی اتمی: مدیرکل آژانس اتمی به‌زودی به ایران سفر می‌کند
  • گروسی به ایران سفر خواهد کرد
  • از سرگیری بازرسی‌های آژانس از تاسیسات هسته‌ای ایران