Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: خانم جوانی قلاب طناب را دور کمرش می‌بندد و فردی که به‌عنوان مربی یا مسئول کمپ، چک می‌کند تا مطمئن شود محکم و بسته شده است. طولی نمی‌کشد که از یکی پل‌های بزرگراه تهران ‌ـ شمال که به سمت جاده سولقان است، با طناب آویزان شده و آهسته آن را شل و خودشان را به زمین می‌رساند.

تعداد اعضای گروه کم نیست و با شمارش سرانگشتی حدود ۲۰ نفری هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بقیه اعضا هم یکی یکی همین کار را تکرار می‌کنند. وقتی از آنها درباره نحوه آشنایی، سابقه فعالیت، دوره‌های آموزشی، چگونگی برپایی این تور یا رعایت نکات ایمنی سؤال می‌کنم، می‌گویند: «نظارت، آموزش و برپایی این کمپ توسط فلانی انجام می‌شود. او سال‌ها در این حرفه تجربه دارد و علاقه‌مندان را از طریق گروه تلگرامی جذب یا زمان برپایی کمپ و مکان آن را اعلام می‌کند.

اغلب این تفریحات با طناب در دره‌های اطراف منطقه ۲۲ مانند دره‌های وردیج یا ارتفاعات سولقان مانند همین پل انجام می‌شود.» کمی بی‌دقتی یا نداشتن مهارت کافی در کار با طناب کافی است تا حادثه ناگواری رخ دهد. طبق مشاهدات هم نه امکانات امدادی وجود دارد و نه مسئولی که از ایمن بودن این مسیر برای طناب بازی اطمینان حاصل کند.

صخره‌نوردی از کوه‌های سست

کوه‌ها و ارتفاعات غرب تهران مکان مناسبی برای گردشگری و همچنین انجام فعالیت‌های ورزشی است. سنگ و صخره‌نوردی نیز از جمله ورزش‌های مرتبط با کوه‌ها است که در این نقاط، طرفداران ویژه خود را داد، اما به سبب شرایط آب و هوایی و نوع بستر کوه‌ها، برای هر نوع ورزشی مناسب نیست. روستای ازگی از جمله نقاط پرطرفدار برای رشته‌هایی همچون دوچرخه‌سواری یا صخره‌نوردی است. از همان ابتدای ورود به مسیر روستا، دوچرخه‌سوارانی را می‌بینید که تا انتهای جاده که به دشت‌های سرسبز روستا ختم می‌شود، رکاب می‌زنند.

هم‌چنین در بین راه، سنگ‌نوردانی را خواهید دید که از کوهای حاشیه جاده با طنابی به آنها آویزان شده‌اند. «محمد خواجوی» از ساکنان روستای ازگی می‌گوید: «کوه‌های این محدوده سست است و با کوچک‌ترین لرزش و نم باران، سنگ‌های کوچک و بزرگ روانه مسیر پرپیچ و خم جاده می‌شوند. از سوی دیگر جاده‌ای که به سبب باریک بودنش، فقط ۲ خودرو آن هم با سرعت کم و با احتیاط می‌توانند از کنار هم بگذرند. برای همین این کوه‌ها، مکان مناسبی برای صخره‌نوردی نیست؛ اما ورزشکاران این رشته با اطلاع از همه مخاطرات، هنوز در این سایت تمرین می‌کنند.

در این سایت صخره نورد در زمان صعودش طنابی به خود می‌بندد. این طناب از سوی مربی یا فرد همراه، محکم نگه داشته می‌شود تا بتوانند از سقوط ورزشکار جلوگیری کنند. به همین خاطر برای داشتن دید بهتر ناگریز مجبور است وسط جاده را انتخاب کند. از سویی رانندگانی که از سمت پایین یا بالای جاده می‌آیند، به دلیل پیچی که وجود دارد، دید کافی به مسیر جاده ندارند. نظارت نداشتن نهادهای ورزشی و نامناسب بودن مکان ورزش، از یک سو جان راننده و از سوی دیگر جان حامی و صخره نورد را تهدید می‌کند.»

پرواز با چاشنی خطر

کوه‌های غرب تهران در ارتفاعات شهران و وردیج از جمله نقاطی است که ورزشکاران پاراگلایدر برای پرواز از آن استفاده می‌کنند. «کشمیری» مربی جوان و باسابقه پاراگلایدر می‌گوید: «شرایط استاندارد و محدوده مناسبی که آموزش داده می‌شود، مسیر دسترسی خلبان، شرایط جوی مناسب یا در نظر گرفتن ارتفاع، از جمله مواردی است که مربی یا خلبان باید به آن توجه داشته باشد. خلبان پس از اینکه اقدام به پرواز می‌کند باید بداند چه موانع و توپوگرافی جغرافیایی پیش رویش قرار دارد.

هم­چنین برای محل فرودش باید یکسری نقاط را به‌عنوان نقاط اضطراری در نظر بگیرد تا در صورت بروز مشکل بتواند در آن منطقه نیوجرسی، لندش را انجام بدهد و خودش را حفظ کند. خلبان این وسیله نمی‌تواند از روی کوه پرواز کند و آن سوی شهر بر روی خانه مردم و درخت فرود بیاید. برای همین باید شرایط را پیش از پرواز بررسی کند. متأسفانه برخی از ورزشکاران به این موضوعات توجه نداشته یا تجربه کافی برای پرواز ندارند.

سایت پرواز غرب تهران محل آموزش و استقرار اصلی پاراگلایدر سوارها است. این سایت در کوه‌های غرب تهران قرار گرفته و محل فرود آن میدان «دانش» در بلوار «اردستانی» است. هم­چنین محل تیک آف این سایت سنگفرش است و پرواز در آن قوانین مختص به خود را دارد.»

درمان روی هوا یا زمین

 هرچقدر باند پرواز بزرگ‌تر و بازتر باشد، به طبع تعداد وسیله‌های پرنده بیش­تر می‌شوند و می‌توانند هم­زمان با هم پرواز کنند این اهمیت بیش­تری دارد. شاید این موضوع برای خلبان‌های کم‌تجربه اندکی خطرساز باشد. نکته دیگر در این محدوده، جاده و مسیر دسترسی هنرجویان و خلبان‌ها تا محل تیک‌آف است.

یعنی در ارتفاعات وردیج که از نیمه این راه، مسیر خاکی می‌شود، در زمان‌های بارندگی و آبگرفتگی، این مسیر می‌تواند خطرآفرین باشد. مسیر کنونی فاقد گاردریل‌ یا بخشی از آن ناقص است و با بارندگی این امکان وجود دارد که جاده شسته شود. طبق گفته‌های ورزشکاران، آمار قابل ملاحظه‌ای از اتفاقات ناگواری که برای علاقه‌مندان به ورزش رخ می‌دهد، وجود دارد.

برای مثال اگر حادثه‌ای برای چتربازها اتفاق بیفتد، چون در هوا است باید امداد هوایی به آنها خدمات ارائه بدهد و در این محدوده این امکان وجود ندارد. به همین خاطر باید مجروح حتماً به زمین منتقل شود تا اورژانس او را به مراکز درمانی ببرد. با توجه به این شرایط، حتی ثانیه‌ها هم برای نجات ورزشکار مهم و حیاتی است.

کد خبر 675244 برچسب‌ها منطقه ۲۲ همشهری محله

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: منطقه ۲۲ همشهری محله صخره نوردی غرب تهران کوه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۰۴۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت جانمایی مراکز امدادی در مسیر همایش سالگرد شهدای بازی دراز

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: جانمایی مراکز امدادی در مسیر همایش سالگرد شهدای بازی دراز مهم است که مسئولیت اصلی آن با سپاه حضرت نبی اکرم استان (ص) است و باید در این خصوص همراهی و همکاری لازم صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، قباد محمدی امروز _ چهارشنبه بیست‌ونهم فروردین _ در جلسه هماهنگی و آمادگی کمیته بهداشت و درمان ستاد بزرگداشت شهدای عملیات غرورآفرین بازی دراز و یادواره شهید شیرودی اظهار کرد: از سپاه پاسداران سربلند که با عملیات غرور آفرین علیه رژیم صهیونیستی موجب افتخار هر ایرانی در هر نقطه‌ای از جهان شد سپاسگزاریم.

وی افزود: عملیات غرورآفرین بازی دراز نماد مقاومت مردم استان کرمانشاه و نشان دهنده بزرگترین ایثارگری‌ها و اقدامات شجاعانه توسط مردم استان در جنگ تحملی است و برگزاری این همایش بزرگ یادآور مقاومت جانانه مردم استان در برابر دشمن است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: در حوزه بهداشت و درمان، سلامت افراد شرکت کننده در این همایش عظیم حائز اهمیت است و مهم‌ترین نکته این است که عوامل مختلف بهداشتی و درمانی فعال و مستقر در مسیر همایش از هماهنگی لازم برخوردار باشند.

محمدی اضافه کرد: علاوه بر داشتن هماهنگی لازم، جانمایی مراکز امدادی در مسیر مهم است که مسئولیت اصلی آن با سپاه حضرت نبی اکرم استان (ص) است و باید در این خصوص همراهی و همکاری لازم صورت گیرد.

وی ادامه داد: لازم است ظرفیت ذخیره خون و فرآورده‌های خونی در شبکه‌های قصرشیرین، سرپل ذهاب، دالاهو، کنگاور و اسلام آباد غرب افزایش پیدا کند و سازمان‌های بیمه‌گر در زمان برگزاری همایش برای ارائه خدمات لازم به بیماران و مصدومان همکاری لازم را داشته باشند.

رضا منصوری، رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان کرمانشاه نیز در این نشست تصریح کرد: همایش بزرگ سالگرد شهدای بازی دراز و شهید شیرودی روزهای ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت برگزار می‌شود و طی این دو روز همه نیروهای امداد، درمان و بهداشتی در حالت آماده‌باش هستند و پیش‌بینی می‌شود امسال ۴۵ هزار نفر از سراسر کشور در این مراسم شرکت کنند.

وی اضافه کرد: بیمارستان‌های شهرستان‌های کنگاور، صحنه، سنقر، هرسین، اسلام آباد غرب، گیلانغرب، سرپل ذهاب و قصرشیرین و بیمارستان‌های کرمانشاه در روزهای برگزاری این مراسم در حالت آماده‌باش کامل خواهند بود.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان کرمانشاه ادامه داد: باید تلاش داشته باشیم تا کیفیت برگزاری مراسم را هر سال بهتر کنیم، سازمان بسیج جامعه پزشکی استان آمادگی کامل برای ارائه خدمات لازم به شرکت کنندگان را در این همایش دارد و پست‌های امدادی در مسیر پیاده‌روی مستقر خواهند شد، همچنین تیم سیار نیز این همایش باشکوه را پشتیبانی می‌کند.

مسعود قلعه سفیدی، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: اقدامات و هماهنگی‌های لازم در خصوص ارائه خدمات امداد و نجات، اورژانس و مدیریت و انتقال مصدومان و بیماران در همایش سالگرد عملیات غرورآفرین بازی دراز توسط اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: علاوه بر آمبولانس‌ها و موتورلانس های در نظر گرفته شده، دو دستگاه اتوبوس آمبولانس و یک فروند بالگرد اورژانس هوایی برای اعزام و انتقال مصدومان احتمالی مستقر خواهد شد.

رئیس اورژانس استان کرمانشاه گفت: در طول مسیر از ورودی شهرستان کنگاور تا محل یادمان در محل‌های مشخص شده آمبولانس‌ها استقرار خواهند داشت.

این نشست با حضور قباد محمدی رئیس دانشگاه، رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان، مشاور و رئیس دفتر ریاست دانشگاه، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه، رئیس سازمان انتقال خون استان، مدیر درمان سپاه حضرت نبی اکرم (ص)،مدیر درمان مرزبانی نیروی انتظامی، نمایندگان معاونت‌های درمان، غذا و دارو و بهداشتی دانشگاه، نمایندگان شرکت‌های بیمه‌گر، هلال احمر، راهداری، رؤسای شبکه‌ها و دیگر مسئولان مربوطه در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه برگزار شد.

کد خبر 745362

دیگر خبرها

  • سیل دبی بازهم برای ورزش ایران دردسر شد
  • پرواز شرکت‌های زاگرس و ماهان در مسیر کرمان لغو شد
  • تعطیلی باشگاه ورزشی صنعت برق تهران
  • کش و قوس‌های پل قوسی سی سخت پایان ندارد
  • لغزندگی جاده‌های جنوبی خراسان رضوی به علت بارش باران
  • گلایه اصفهانی‌ها از پرحادثه و خطرآفرین بودن خیابان اصلی محله گورت + فیلم
  • امدادرسانی به بیش از یک هزار سیل زده/ ۶۳ عملیات امدادی در هفت استان
  • آریزو 6 جی تی، لحظه شماری برای تسخیر جاده‌ها
  • ضرورت جانمایی مراکز امدادی در مسیر همایش سالگرد شهدای بازی دراز
  • جذب ۱۲۸ میلیارد تومان از اعتبارات جاده یاسوج به سی‌سخت