Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: اصلاح روند تخصیص یارانه به اقلام و کالاهای اساسی نگرانی را در بین شهروندان اصفهانی ایجاد کرد که این نگرانی منجر به تشکیل صف‌های طولانی برای خرید کالاهای اساسی شد، اما با گذشت دو روز از این شرایط عدم کمبود کالا در بازار و روند اعمال افزایش قیمت‌ها بر اساس یارانه نقدی پرداخت شده به حساب شهروندان منجر به آرام شدن بازار شد و دیگر شاهد مراجعات زیاد شهروندان به مراکز خرید نیستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند افزایش قیمت‌ها در بین عموم مردم جامعه نگرانی‌هایی را ایجاد کرد اما بررسی وضعیت بازار نشان می‌دهد که تا حدودی قیمت‌ها کنترل شده و نظارت‌های جدی نهادهای نظارتی نیز منجر به ساماندهی نسبی به قیمت کالاها شده است.

افزایش قیمت اجناس تولید قبل از سوی کارخانه با حکم تعزیرات

ناصر نیکبخت یکی از فروشندگان فروشگاه‌های بزرگ در اصفهان در خصوص وضعیت تأمین مواد غذایی به خبرنگار مهر می‌گوید: تاکنون کمبود مواد غذایی را نداشته‌ایم اما قیمت‌ها شبانه افزایش می‌یابد.

او ادامه می‌دهد: روغن مایع تا دیروز ۱۴ هزار تومان بود و امروز شرکت تولید کننده با حکم تعزیرات حکومتی همان روغن با درج قیمت ۱۴ هزار تومان را به قیمت ۶۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ما فروخته است.

این فروشنده مواد غذایی در اصفهان ابراز می‌کند: افزایش قیمت کالاها را برای همه محصولات داریم، لبنیات، برنج ایرانی و خارجی، انواع مواد غذایی کنسروی، شکر، چای و … همه افزایش قیمت داشته‌اند.

او با بیان اینکه روغن جامد چهار کیلوگرمی نیز روز گذشته ۱۰۰ هزار تومان بوده و امروز ۴۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، می‌افزاید: برنج عنبربو نیز به ۵۰۰ هزار تومان رسیده است و می‌توان گفت افزایش قیمت‌ها کمرشکن شده است.

کمبود نیست اما پولی برای خرید نداریم

در کنار فعالیت فرشگاه‌های زنجیره‌ای، واحدهای صنفی نیز این روزها مشتریان زیادی دارند به گونه‌ای که برای خرید از این واحدها نیز شاهد صف‌های طولانی هستیم، از سوی دیگر نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد واحدهای صنفی که تا ساعاتی گذشته از بامداد فعال بودند این شب‌ها زودتر تعطیل می‌کنند تا محصولاتشان را روز بعد با قیمت گرانتری به فروش برسانند.

زهرا ابراهیمی یکی از مشتریان حاضر در صف مرغ یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شمال شهر اصفهان است، او در خصوص شرایط فعلی به خبرنگار مهر می‌گوید: از صبح زود برای خرید مرغ در صف حاضر شده‌ام، مرغ سهمیه‌ای می‌دهند، تکلیفمان را نمی‌دانیم، برخی می‌گویند تب خرید داریم اما مدت‌هاست که فرزندانم مرغ نخورده‌ام و آمده‌ام تا گران‌تر نشده یک عدد مرغ برای آنها بخرم.

او اضافه می‌کند: در رسانه‌ها اعلام کردند روغن، مرغ، تخم مرغ و لبنیات گران شده اما اگر سری به بازارها بزنید می‌بینید که همه اجناس گران شده است، در واقع این بار کمبودی نیست اما پولی نداریم که توان خرید داشته باشیم.

خرید به شرط کارت ملی

خرید به شرط کد ملی نیز از دیگر چالش‌های پیش روی خرید مواد غذایی در اصفهان است، هر شهروند با کارت ملی امکان خرید سه بسته ماکارونی، دوکیلوگرم شکر و یک گونی برنج را دارد و می‌توان گفت که این طرح به منظور جلوگیری از احتکار اجرایی می‌شود هر چند در این ارتباط گزارش‌های پلیس از کشف مواد غذایی احتکار شده کم نیست و هر روز شاهد کشف جدیدی هستیم.

همچنین حسین ایراندوست، سخنگوی ستاد تنظیم بازار استان اصفهان نیز در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه برای نرخ‌گذاری کالاهای اساسی در اصفهان سقف قیمت‌های اعلام شده از سوی ستاد تنظیم بازار کشور رعایت شده است، اظهار می‌کند: بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار اصفهان نرخ هرکیلوگرم مرغ گرم اندکی ارزان‌تر از نرخ کشوری تعیین شده و بر این اساس هر کیلوگرم لاشه مرغ گرم درب کشتارگاه ۵۵ هزار و ۴۴۰ تومان و هر کیلوگرم مرغ گرم آماده طبخ ۵۸ هزار و ۹۵۰ تومان تعیین شد.

وی با بیان اینکه نرخ هرکیلوگرم تخم مرغ در اصفهان طبق اعلام ستاد تنظیم بازار کشور ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان است، می‌افزاید: قیمت جدید روغن مایع آفتابگردان ۸۱۰ گرمی پخت و پز در اصفهان نیز ۶۳ هزارتومان و روغن مایع ۸۱۰ گرمی سرخ کردنی ۶۲ هزار تومان است.

نرخ لبنیات در اصفهان مطابق با نرخ مصوب کشوری است

سخنگوی ستاد تنظیم بازار اصفهان با بیان اینکه نرخ انواع لبنیات در استان نیز براساس نرخ ستاد تنظیم بازار کشور است، اضافه می‌کند: قیمت پنیر UF نسبتاً چرب ۴۰۰ گرمی برای مصرف کننده در اصفهان ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

ایراندوست ادامه می‌دهد: قیمت مصرف کننده هرکیلوگرم شیر خام ۳.۲ درصد چربی درب دامداری ۱۲ هزار تومان، قیمت مصرف کننده شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی کم چرب ۱۵ هزار تومان، قیمت مصرف کننده شیر پاستوریزه بطری یک لیتری ۱۸ هزار تومان و قیمت مصرف کننده ماست دبه‌ای ۲.۵ کیلوگرمی کم چرب ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان است.

سخنگوی ستاد تنظیم بازار اصفهان خاطرنشان می‌کند: نرخ گوشت قرمز تابع عرضه و تقاضا است و از این رو در حال حاضر افزایش قیمت ندارد.

هر چند ستاد تنظیم بازار در کشور نرخ‌های مصوب را اعلام می‌کند اما همچنان شاهد فروش اجناس با قیمت‌های سلیقه‌ای هستیم، شهروندان کمتر حوصله اعلام شکایت نسبت به فروش مازاد بر قیمت را دارند و از سویی برخی بر این باورند که اگر گران نخرند ممکن است دیگر محصولی برای خرید در دسترسشان نباشد، از سوی دیگر نهادهای نظارت بر بازار همواره از کمبود نیروی انسانی برای نظارت میدانی رنج می‌برند و این شرایط همه موجب شده تا افراد سو استفاده گر از شرایط فعلی در بازار تاخت و تاز کنند و با اعمال قیمت‌های سلیقه‌ای نارضایتی‌هایی را به وجود آوردند.

از سوی دیگر نیز باید توجه داشت این روزها در فضای مجازی ویدئوهایی حاوی جمع آوری اجناس تولیدات گذشته برای اصلاح قیمت با نرخ جدید در بین شهروندان دست به دست می‌شود که منجر به نارضایتی مردم شده و این شرایط می‌طلبد که عزم جدی برای نظارت بیشتر حداقل در فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای سطح استان اصفهان صورت گیرد.

اما در این بین به دستور حجت الاسلام اسدالله جعفری، رئیس کل دادگستری استان اصفهان همه نهادها با همکاری هم در زمینه نظارت بر بازار مورود جدی داشته و روزانه شاهد کشف کالاهای احتکاری و برخورد جدی با محتکران هستیم که این روند برای شهروندان جای امیدواری دارد.

کد خبر 5489107

منبع: مهر

کلیدواژه: گرانی کالاهای اساسی فروشگاه های زنجیره ای حسین ایراندوست اصفهان بوشهر کرمانشاه ویروس کرونا هدفمندی یارانه ها احتکار کالاهای اساسی خطبه های نماز جمعه آمار کرونا تنظیم بازار مشهد خراسان رضوی نظارت و بازرسی ایلام اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای البرز ستاد تنظیم بازار قیمت مصرف کننده کالاهای اساسی افزایش قیمت هزار تومان مواد غذایی برای خرید قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۰۴۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین ۶۳۶ میلیون دلار برای واردات کالاهای اساسی و دارو

به گزارش قدس آنلاین، میزان ارز تامین شده برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی در سال ۱۴۰۱ حدود سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود که این رقم از ابتدای فروردین تا پایان اسفند ۱۴۰۲ به بیش از چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسید.

تامین ارز سال ۱۴۰۲ بانک مرکزی برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی در مقایسه با سال گذشته آن از رشد ۲۶ درصدی برخوردار بوده است.

بر اساس این گزارش، بانک مرکزی از ابتدای فروردین تا دیروز (سوم اردیبهشت ۱۴۰۳) نیز بیش از سه میلیارد و ۱۴۳ میلیون دلار ارز برای چهار گروه کالاهای اساسی و دارو، تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین کرده است.

کالاهای تجاری و بازرگانی با یک میلیارد و ۸۵۴ میلیون دلار بیشترین حجم را با میانگین نرخ ۴۱ هزار تومان به خود اختصاص داده است. 

کالاهای اساسی و دارو با ۶۳۶ میلیون دلار در رتبه بعدی قرار دارد؛ ۵۶۱ میلیون دلار از این گروه به کالاهای اساسی و کشاورزی شامل گندم، دانه های روغنی و نهاده های دامی و ۷۵ میلیون دلار دیگر نیز به دارو، مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص داده شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • مدیریت بازار کالای اساسی جدی گرفته شود
  • تشدید گشت های نظارتی بر بازار شهرستان دهلران
  • توزیع بیش از ۲۴ تن اقلام اساسی طرح تنظیم بازار در سپیدان
  • فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می شوید
  • چای از فهرست کالاهای مشمول افزایش مالیات یک درصدی حذف شود
  • اجرای طرح تشدید نظارت بر کالا‌های اساسی در لرستان
  • چای از لیست کالاهای مشمول مالیات یک درصدی حذف شد
  • تامین ۶۳۶ میلیون دلار برای واردات کالاهای اساسی و دارو
  • تحریم‌های جدید اروپا تأثیری بر تجارت خارجی ایران نخواهد داشت/ افزایش قیمت کالاهای اساسی گران‌فروشی است
  • قیمت طلا در کشور برچه اساسی تغییر می کند؟ | پیش بینی از قیمت طلا و سکه در روزهای آینده