Web Analytics Made Easy - Statcounter

جراحی بزرگ اقتصادی نه انتخاب دولت سیزدهم، که راه اجتنابناپذیر دولت است و این موضوعی است که اکثریت قریب به اتفاق اقتصاددانان بر آن تأکید دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از یزدرسا، آیت‌الله سید ابرهیم رئیسی در سخت‌ترین شرایط ممکن ریاست یک دولت را بر عهده گرفت و در همان ابتدای شروع به کار با انبوهی از مشکلاتی به جا مانده از دولت قبل، مواجه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در چنین شرایطی، دولت تصمیم گرفته است به جراحی بزرگ اقتصادی دست بزند، اقدامی که به تصمیمی اجتناب‌ناپذیر برای دولت تبدیل شده است و این موضوعی است که اکثریت قریب به اتفاق اقتصاددانان بر آن تأکید دارند، با این وجود آن‌ها به پیامدهای سخت آن نیز اذعان دارند و می‌گویند دولت مسیر سختی را برای عملیاتی کردن این کار دارد.

اتفاق نظر اکثر کارشناسان اقتصادی بر لزوم حذف ارز ترجیحی

سید جواد حسینی‌کیا نائب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در همین ارتباط به یزدرسا گفت: بسیاری از کارشناسان و دلسوزان با حذف ارز ترجیحی موافق هستند البته این نباید بدون برنامه حذف شود و موجب التهاب در بازار شود.

وی اظهار داشت: تردیدی نیست که ارز ترجیحی فسادآفرین است و باید حذف شود و این موضوعی است که کارشناسان اقتصادی نیز بر آن اذعان  دارند.

 

وقتی بانیان وضع موجود طلبکار می‌شوند

در چنین شرایطی برخی از اعضا و اطرافیان دولت روحانی و به عبارتی همان بانیان وضع موجود فرصت را برای حمله به دولت مناسب دیده‌اند و تصمیم گرفته‌اند انتقام مردم از انتخابات سال گذشته را با تخریب تمام عیار دولت و رئیس‌جمهور منتخب آن‌ها بگیرند. در واقع این افراد تصمیم گرفته‌اند پروژه‌های سیاسی خودشان را در قالب مطالبات اقتصادی و به نام مردم و گروه‌های کم درآمد جامعه جلو ببرند.

رضایی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا در همین رابطه گفت: هر کسی که دلسوز کشور است و مشکلات مردم برای او موضوعیت دارد باید دولت را در مسیری که پیش رو دارد کمک کند و این ربطی به جناح‌های سیاسی هم ندارد. اینکه کسانی در وضعیتی که دولت سیزدهم یک جراحی اقتصادی مهم پیش‌رو دارد تصمیم گرفته‌اند تسویه‌حساب سیاسی کنند و به عبارتی انتقام مردم را در انتخابات سال گذشته بگیرند، نشان‌دهنده این است که برای آن‌ها منافع ملی هیچ موضوعیتی ندارد.

وی اضافه کرد: تأسف‌بارتر این است که کسانی امروز ناجوانمردانه دولت سیزدهم را مورد هجمه قرار می‌دهند و به دنبال سنگ‌اندازی در مسیر اقدامات اصلاحی دولت هستند که خودشان بانیان وضع موجود هستند و به عبارت دیگر شرایط سخت امروز کشور، ماحصل عملکرد آن‌ها است.

وقتی اصلاح‌طلبان هم به نیاز کشور به جراحی اقتصادی اذعان دارند

اما اقدام آیت‌الله رئیسی به قدری در راستای منافع ملی و نیاز مبرهن کشور است که علیرغم هجمه‌های گسترده دولتمردان قبلی، باز هم بخشی از حامیان همان دولت پذیرفته‌اند که این کار، اقدامی اجتناب‌ناپذیر و در راستای منافع ملی کشور است و اگر کسی واقعا علاقه مند به ایران و دلسوز مردم است باید  از این اقدام دولت حمایت کند. بر همین اساس برخی از چهره های اصلاح طلب نیز معتقدند در این مسیر همگان باید به دولت کمک کنند.

سعید لیلاز استاد دانشگاه و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در همین رابطه می‌گوید: اصلاح‌طلبان واقعی به دولت به خاطر حذف ارز ۴۲۰۰ حمله نکنند، این اقدام، کار بزرگی است و باید به دولت رئیسی کمک کرد.

وی معتقد است: اگر بخواهیم سیاست ارز ۴۲۰۰ را ادامه بدهیم، برای امسال ۲۰ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی نیاز داریم که این میزان ارز را نداریم. لذا که حالا آقای رئیسی آمده و برای اصلاح این روند پیش قدم شده است، باید به او کمک کنیم.

این اقتصاددان اصلاح‌طلب همچنین در گفتگویی عنوان کرد: اگر در دولت آقای رئیسی بیماری ارز ۴۲۰۰ را درمان نکنیم به قطع عضو می‌انجامد. چیزی که باعث شده از آقای رئیسی حمایت کنیم مأموریت‌های سخت و دردناکی که دارد.

وی افزود: از نظر تبلیغاتی و سیاسی به دولت در کارهای سنگینی که دارد کمک کنیم. بزرگترین برنده دلار ۴۲۰۰ تومانی رانت‌خواران و دلالان هستند و آمارها می‌گوید ۷۰ درصد منافع ارز ۴۲۰۰ تومانی به جیب عده معدودی می‌رود. به طوری که ۱۵ میلیون نفر از همسایگان ایران در محدوده ۳۰۰ کیلومتری خارج مرز از یارانه ایرانیان زندگی می‌کنند.

 

علی مطهری نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و از چهره‌های جنجالی حامی دولت روحانی نیز اقدام دولت سیزدهم را نیاز کشور دانست و عنوان کرد: گرچه جراحی اقتصادی دولت بهتر بود در زمان ثبات نسبی اقتصادی و بعد از احیای برجام و رفع تحریم‌ها آغاز می‌شد، ولی اکنون که دولت دست به این اصلاح بزرگ اقتصادی زده است همه وظیفه داریم که او را حمایت کنیم تا این کار را به سرانجام برسانیم.

حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور سابق و از چهره‌های معروف حامی دولت روحانی نیز در واکنش به اصلاحات اقتصادی دولت سیزدهم نوشت: در کنار دولت بمانیم برای تلاش مشترک در عبور از گردنه‌های سخت و صعب العبور.

عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تأکید بر مسیر سخت پیش روی دولت سیزدهم عنوان کرد: دو پوست موز زیر پای دولت است. اول ادامه دلار 4200 تومانی، دوم حذف دلار 4200 تومانی. انتخاب کنید که کدام گام را برخواهید داشت.

در واقع این نوع واکنش‌ها از سوی برخی از چهره‌هایی که از نظر سیاسی دیدگاهی متفاوت با دولت کنونی دارند، به وضوح نشان می‌دهد که اقدام دولت سیزدهم اقدامی اجتناب‌ناپذیر است و اگر واقعا به دنبال حل و فصل مشکلات کشور هستیم باید دولت را در این مسیر یاری کنیم.

رضایی تحلیلگر سیاسی در این رابطه می‌گوید: اینکه برخی از چهره‌های اقتصادی اصلاح‌طلب و کسانی که از نظر سیاسی رویکردی کاملا متفاوت با دولت دارند، اما از اقدامات اقتصادی دولت کنونی حمایت می‌کنند بخاطر این است که آن‌ها به خطیر بودن شرایط پی برده‌اند و به درستی می‌دانند که سختی شرایط کنونی دولت نشأت گرفته از کجا است.

وی معتقد است: اگر واقعا کسانی علاقه‌مند به کشور و دلسوز مردم باشند، اختلاف دیدگاه‌های سیاسی هم موجب نمی‌شود که در مسیر اقدامات صحیح و سخت دولت سنگ‌اندازی کنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: دولت سیزدهم اصلاح طلب ارز ۴۲۰۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۰۵۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد اقتصادی نشان دهنده امید ملت ایران به آینده است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️  حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در این دیدار با ادای احترام به مقام شامخ شهدا ، ایثارگران ، فرهیختگان ، پژوهشگران ، دانشمندان و فعالان عرصه‌های مختلف و مردم ولایتمدار استان سمنان  گفت : استان سمنان مردمی با ایمان و همیشه حاضر در عرصه‌های مختلف از جمله دفاع مقدس، دفاع از حریم و حرم داشته و این حضور بسیار پررنگ و ارزشمند و مثال زدنی در کنار وجود وجود علما و فرهیختگان استانی و وجود سرداران و مردم با بصیرت و زمان شناس همواره مورد احترام بوده و هست.
رئیسی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر امیدوار بودن به آینده گفت :دشمن تلاش می کند امید مردم را به ناامیدی تبدیل و بی‌دینی را به جای دینداری ترویج کند .

وی گفت : دشمن با ایجاد شبهات علمی  و گسترش آن بین جوانان و مردم ایمان و امید را که دو هدف اساسی برای یک ملت است هدف قرار داده است .

رئیس جمهور گفت : دشمن تولید و رشد اقتصادی ما را نمی‌خواست و به دنبال رکود و تعطیلی کارخانجات بود، اما فعال شدن هشت هزار و ۴۰۰  کارخانه و کارگاه و بازگشت آنها به خط تولید نشان از امید و ایمان مردم ایران دارد
 رئیسی با اشاره به بازگشت ۲۰۱ واحد راکد به عرصه تولید و ایجاد اشتغال برای چهاز هزار و ۵۰۰ نفر ، از مدیران و کارگران قدردانی کرد و گفت : دشمن نمی‌خواهد کشاورزی رونق داشته باشد و به دنبال این است که ما وارد کننده کالای اساسی باشیم، اما تولید کالای اساسی در حال حاضر ۲۲ درصد رشد داشته و این باعث خشم دشمنان شده است .
رئیس جمهور گفت : تلاش می شود دیگر واحد تولیدی تعطیل نشود و مسئولین اجازه نمی‌دهند هیچ واحدی دوباره غیر فعال شود.
دکتر رئیسی، اتمام ۲۱۱ پروژه نیمه تمام از گذشته را از اقدامات خوب صورت گرفته دانست و با اشاره به مصوبات دور اول سفر گفت : افتتاح نیروگاهی با ۳۶۶ مگاوات در استان و در مدار قرار گرفتن آن در کوتاه‌ترین زمان جای خرسندی دارد.
رئیس جمهور در ادامه سخنان خود گفت : از نکات مورد توجه و خواست استان مسئله تامین آب است که مورد توجه دولت بوده و و هست و بنای دولت این است که زندگی مردم به خاطر آب ، برق ، جاده و بهداشت و دیگر موارد دچار مشکل نشود و دولت به دنبال چاره‌اندیشی برای حل مشکلات است و از کنار این مسائل عبور نمی‌کند.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد : دیروز می‌گفتند روی موشک‌ها مرگ بر اسرائیل ننویسید ،اما امروز موشک‌های ما بر قلب رژیم صهیونیستی فرود می‌آید و آنها را متوجه نسل کشی می‌کند و آنچه رهبری و شهدا و فرهیختگان به ما آموختند این است که در تمام بخش های نظامی سیاسی و اقتصادی ما می‌توانیم.

دیگر خبرها

  • رییسی: رشد اقتصادی در کشور محقق شد
  • گزارش سفر رئیس جمهور به سمنان / رییسی: رشد اقتصادی در کشور محقق شد
  • ۵ وزیر دولت در صفِ اول «اصلاح کابینه» از نگاه محمودزاده /رئیسی با این وزرای ضعیف و ناکارآمد نمی تواند کاری از پیش ببرد
  • رشد اقتصادی نشان دهنده امید ملت ایران به آینده است
  • دشمنان نظام رشد اقتصادی ایران را هدف قرار داده‌اند
  • دشمنان نظام رشد اقتصادی ایران را هدف قرار داده است
  • خدشه‌دار کردن رشد اقتصادی ایران، هدف دشمنان نظام است
  • «کارآمدترین» و «ناکارآمدترین» عضو کابینه دولت رئیسی در راستای «حمایت از تولید»
  • آذر منصوری و تلاش برای خنثی‌سازی اظهارات مثبت خاتمی
  • نسخه پیچی پناهیان؛ از مساله حجاب تا مشکلات اقتصادی