Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-20@04:50:42 GMT

۹ درصدی حجم ذخایر سدهای اردبیل افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۰۷۴۴۲

۹ درصدی حجم ذخایر سدهای اردبیل افزایش یافت

به گزارش خبرنگار مهر، نبی‌الله پاسبان عیسی‌لو بعد از ظهر یکشنبه در نشست با خبرنگاران در اردبیل اظهار کرد: امسال میزان بارش در این استان نسبت به متوسط بلند مدت هشت درصد کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: بارندگی سطح استان در مقایسه آماری نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییری نکرده اما در مقایسه با دوره بلند مدت کاهش هشت درصدی را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر مطالعات پایه منابع شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: از ابتدای سال آبی از اول مهرماه ۱۴۰۰ تاکنون ۲۳۹ میلیمتر بارش در استان اتفاق افتاده که دقیقاً معادل بارش سال گذشته بوده است.

پاسبان عیسی‌لو با بیان اینکه روان آب رودخانه‌های مهم استان نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل به رغم بارش‌های اخیر با کاهش شدید روبه‌رو است، افزود: وضعیت آبی رودخانه‌های استان رصد شده و تغییرات آبی در این رودخانه‌ها نسبت به سال گذشته و متوسط بلند مدت منفی است به گونه‌ای که روان آب‌ها کاهش یافته که دلیل آن به خشکسالی‌های اخیر برمی‌گردد.

وی همچنین درباره حجم ذخیره سدهای استان اردبیل خاطرنشان کرد: حجم ذخیره ۵۲ سد استان به میزان ۹ درصد افزایش داشته در حالی که حجم ذخیره سد ارس به میزان ۱۲ درصد و سد خداآفرین هم ۱۹ درصد کاهش یافته است.

پاسبان عیسی‌لو حجم ذخیره آب سد یامچی اردبیل را ۳۹.۸ میلیون متر مکعب اعلام کرد و ادامه داد: سال گذشته حجم ذخیره آب این سد ۲۷.۷ میلیون متر مکعب بود که امسال ۳۹ درصد به حجم ذخیره سد یامچی اضافه شده است.

وی بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش‌های مختلف و فرهنگسازی در این زمینه تاکید کرد و گفت: مصرف بی‌رویه و غیرعلمی آب به ویژه در بخش کشاورزی حجم زیادی از آب را هدر داده و از ذخایر استان می‌کاهد.

پاسبان عیسی‌لو در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: با وجود خشکسالی چند سال اخیر و کاهش منابع، مصرف بی‌رویه آب در این استان همچنان وجود دارد که نگرانی‌های بیشتری را به دنبال داشته است.

وی بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو در زمینه توسعه و ترویج آبیاری تحت فشار و قطره‌ای اقدامات خوبی انجام داده‌اند و امید است با صرفه‌جویی ۲۵ درصدی، مشکلات آب آشامیدنی و صنعتی برطرف شود.

مدیر مطالعات پایه منابع شرکت آب منطقه‌ای اردبیل تصریح کرد: دشت‌های منطقه به خاطر مصرف بی‌رویه در بخش کشاورزی آسیب جدی دیده اما دولت با اجرای طرح تعادل‌بخشی توانسته تا حدی جلوی این مشکل را بگیرد.

کد خبر 5490660

منبع: مهر

کلیدواژه: آب منطقه ای اردبیل ذخیره آب سدها رودخانه بارش باران خشکسالی سد خدا آفرین کشاورزی مصرف آب فرهنگ سازی آبیاری تحت فشار بوشهر کرمانشاه ویروس کرونا هدفمندی یارانه ها احتکار کالاهای اساسی آمار کرونا خطبه های نماز جمعه تنظیم بازار مشهد خراسان رضوی شیراز نظارت و بازرسی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای البرز سال گذشته حجم ذخیره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۰۷۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۵ درصد از حجم مخازن سدهای خراسان شمالی خالی است

سید عقیل مرتضوی در گفتگو با خبرنگار جام جم ، با اشاره به اینکه وضعیت آب موجود در سدهای استان مناسب نیست و باید به مدیریت مصرف توجه ویژه داشت، افزود: میزان بارندگی در سال آبی جاری ۳۱ درصد افزایش یافت و طبق آمار ایستگاه‌های این شرکت در سال آبی جاری حدود ۱۸۶ میلی متر بارندگی ثبت شد که به نسبت مدت مشابه سال گذشته ۳۱ درصد افزایش یافت. وی ادامه داد: اما میزان بارندگی‌های انجام شده نسبت به دوره آماری بلند مدت روند کاهشی داشته است و از سوی دیگر طبق پیش بینی‌های اداره کل هواشناسی استان دمای هوا دو درجه سانتی گراد افزایش خواهد یافت. مرتضوی اظهار کرد: در واقع هر یک درجه افزایش دما، مصارف را به صورت تصاعدی بالا می‌برد و کاهش میزان بارندگی‌ها نسبت به دوره بلند مدت و افزایش دما سبب می‌شود تا مصرف کنندگان در صورت عدم رعایت الگوی مصرف به زحمت بیفتند. وی با بیان اینکه حجم مخازن سدهای استان ۲۲۲ میلیون متر مکعب است، تصریح کرد: در این موقع از سال در سال گذشته سدهای استان ۵۴ میلیون متر مکعب آب وجود داشت که هم اکنون به ۵۰ میلیون متر مکعب رسیده که با کاهش هفت درصدی مواجه هستیم. به گفته این مقام مسئول، ۵۰ درصد از حجم سد شیرین دره، ۴۶ درصد از حجم سد چندیر، ۴۲ درصد از حجم سد گلول، ۱۱ درصد از حجم سد بیدواز و ۶ درصد از حجم سد بارزو دارای آب است. وی ادامه داد: طی ۲۸ روز گذشته ۱۲ میلیون متر مکعب آب وارد سدهای استان شده‌ که بیشترین آب وارد شده به سد شیرین دره با مقدار ۶ میلیون متر مکعب بوده است./ خراسان شمالی _خبرنگار جام جم _اسدالله ابراهیمی

دیگر خبرها

  • وضعیت شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی
  • افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری
  • سقوط بیش از یک درصدی بهای نفت در بازار جهانی
  • ۷۵ درصد از حجم مخازن سدهای خراسان شمالی خالی است
  • افزایش ۹ درصدی دستگیری؛ کاهش ۲۲ درصدی سرقت
  • کاهش ۲۲ درصدی سرقت در نوروز امسال
  • افزایش ۳۵ درصدی بهره وری آب در سطح مزرعه با سامانه آبیاری قطره‌ای
  • پرشدگی سدهای کشور به ۶۱ درصد رسید
  • آخرین وضعیت سدهای کشور پس از بارندگی اخیر | ۸۰ درصد ظرفیت سدهای تهران خالی است
  • پرشدگی سدهای کشور به ۶۱ درصد رسید/ مدیریت مصرف آب ضروری است