Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@09:56:42 GMT

یک اقتصاددان: هدفمند کردن یارانه بسیار دشوار است

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۰۷۴۹۱

یک اقتصاددان: هدفمند کردن یارانه بسیار دشوار است

به گزارش ایرنا دکتر مرتضی افقه روز یکشنبه در نشست وضع اقتصادی خوزستان با موضوع اصلاح ارز ترجیحی در سرسرای مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: هم اکنون به ۷۲ میلیون نفر یارانه پرداخت می‌شود در حالی که پیش از این ۷۸ میلیون نفر را شامل می‌شد که در مجموع این یک موضوع غیرعادی است.

وی افزود: در علم اقتصاد یارانه فقط به افرادی تعلق می‌گیرد که یا قادر به کار نیستند و یا درآمد آنها به حد کافی نیست و منبع آن باید مالیات باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افقه ادامه داد: ۹۰ درصد مردم اکنون یارانه می‌گیرند یعنی یک جای کار ایراد دارد اما می‌توانیم با برنامه ریزی تولید را افزایش دهیم چون به تولید ثروت، درآمد ، اشتغال و توزیع درآمد می انجامد و آنگاه می توان از درآمدها مالیات گرفت.

استاد اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: باید مردم را عادت دهیم دستشان جلوی دولت یا هر کس دیگر دراز نباشد باید با فراهم کردن بسترهای مناسب، مردم کار عزتمندانه داشته باشند و خود آنها طالب دریافت یارانه نباشند.

بهترین راه هدفمند کردن یارانه ها خود اظهاری است

وی گفت: بهترین راه شناسایی افراد واجد شرایط برای دریافت یارانه یا به عبارتی هدفمند کردن یارانه ها خود اظهاری است که در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد و روحانی موفقیت آمیز نبود و در عمل یارانه هدفمند نشد و فقط غیرنقد به نقد تبدیل شد.

افقه ادامه داد: برای هدفمند کردن یارانه زیرساخت‌هایی لازم است یعنی مردم باید واقعیت را بگویند.

این اقتصاد دان اضافه کرد: افراد زیادی از مردم با تصور پول نفت دریافت یارانه را حق خود می دانند بنابراین مردم باید بدانند یارانه پول نفت نیست.

وی گفت: مسایل اجتماعی به طور اعم و اقتصاد به طور اخص بسیار پیچیده‌تر از آن است که همه فرمول و نسخه بدهند اما متاسفانه همه برای یک کشور پیچیده که متغیرهای اجتماعی و غیر اقتصادی آن ثابت نیست نسخه می پیچند.

افقه توضیح داد: تشخیص اشتباه ریشه درد، باعث می‌شود نسخه اشتباه بپیچیم و فرصت سوزی و از بین رفتن منابع را به دنبال دارد.

استاد اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: کلمه جراحی اقتصادی نخستین بار در دوره رییس جمهوری رفسنجانی آغاز شد و سومین جراحی در حال انجام است حال باید گفت چند بار باید اقتصاد جراحی شود، نتیجه نداشته باشد و شوک را ایجاد کند؟

وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از مشکلات اقتصادی کشور به دلیل نسخه های غلطی است که برخی اقتصاد دان‌های طرفدار این طرح دارند، نسخه هایی که هیچ ربطی به ساختار ما ندارد و در صورت بومی سازی نشدن با این مشکلات روبه رو می شویم.

افقه، با اشاره به اینکه اقتصاددانان طرفدار بازار آزاد دلیل تورم را نقدینگی زیاد می‌دانند که باید کم شود گفت: دلیل نقدینگی زیاد کسری بودجه است چون دولت بیشتر از درآمدهایش هزینه تعریف کرده است.

دیکتاتوری تولید برای ورود به جاده توسعه

این اقتصاد دان بیان کرد: کسری بودجه ریشه در نان خورهای اضافه بودجه‌ای نیز دارد که در صورت کم نشدن هر سال کسری بودجه ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: دولت‌ها کسری بودجه را تا پیش از تحریم ها با پول نفت می‌پوشاندند اما اکنون به دلیل نبودن پول نفت این مشکلات ایجاد شده است.

افقه افزود: اگر منابع یارانه‌ای از بابت گران شدن کالاهایی باشد که دولت می‌دهد تورم آن کمتر است اما اگر از منابع دیگر باشد حتما منجر به تورم شدید خواهد شد.

استاد اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: اگر نتوانیم صادرات را برقرار و تولید را افزایش دهیم دوباره ۲ سال بعد این اتفاق رخ می دهد.

وی افزود: تنها منبع توسعه انسان است و اگر به انسان به عنوان تنها ثروت جامعه برای توسعه بی اعتنا باشیم  هرگز در مسیر توسعه قرار نمی گیریم و همیشه به درآمد نفت آویزان هستیم.

افقه تاکید کرد: برای وارد شدن در جاده توسعه باید دیکتاتوری تولید وجود داشته باشد؛ هرکس در مسیر توسعه قدم برداشت تشویق شود درغیر این صورت از کارمند تا مسوول باید تنبیه شوند.

اهمیت مصرف بهینه

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خوزستان نیز در این نشست با اشاره به اینکه از جمله اهداف طرح سامان دادن یارانه ها منتفع شدن تمام کشور ایران از یارانه ها است گفت: رییس جمهوری اعلام کرد جان و آبروی خود را برای مردم می گذارم تا این طرح اجرا شود؛ از آنجا که بخش کوچکی از جامعه از یارانه بهره مند می‌شدند فساد در جامعه ایجاد می‌شد.

رضا فتوحی با تاکید بر اهمیت مصرف بهینه و زیر ساخت ها بیان کرد: بخشی از یارانه‌ها باید صرف زیرساخت ها شود بنابراین برای انجام فعالیت های زیرساختی منابع نیاز است تا به اضافه شدن تولید و خدمات رشد صنعت و اشتغال دانشجو منجر شود.

وی ادامه داد: باید با آینده نگری درآمدهای کشور و منابع دریافتی ساماندهی شود تا کشور و استان خوزستان توسعه پیدا کنند.

فتوحی گفت: با هدفمندی یا مردمی کردن یارانه ها شوک هایی به بازار وارد می شود اما باید با مدیریت کامل و انسجام یافته و دانامحوری این وضعیت را مدیریت کنیم تا در جامعه اثرمثبتی داشته باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خوزستان افزود: تمام مسایل در حال پیگیری است تا محصولات و نیاز مردم در بازار موجود باشد و بتوانیم از یارانه به نحو مطلوب استفاده کنیم.

وی با اشاره به لزوم انجام جراحی اقتصادی گفت: این طرح اگر صورت نمی گرفت تورم بالاتر می‌رفت چون منابع نفت یا درآمدی دولت مختص یک یا ۲ درصد جامعه نیست بلکه همه جامعه باید بهره مند شوند.

فتوحی با تاکید برلزوم چابک سازی دولت بیان کرد: بخش خصوصی نیز باید فعال شود یعنی دانش آموختگان و ایده پردازان با انجام پروژه و طرح اشتغال ایجاد کنند.

یک نسخه را نمی‌توان برای کل کشور پیچید

مسوول قرارگاه مبارزه با فساد اقتصادی خوزستان نیز گفت: مردم از آینده این طرح اطلاعی ندارند که چه اتفاقی برای معیشت آنها می افتد.

امین غفاری افزود: در خوزستان شاهد مشکلاتی اعم از کمبود اقلام و صف طولانی، التهاب و قطعی اینترنت بودیم و شاید در صورت نظارت و بازرسی بیشتر بر اجرای طرح ، مشکلات کمتری ایجاد می‌شد.

وی با اشاره به سوءاستفاده دشمنان از این فضا گفت: از مسوولان انتظار می رود بین مردم حاضر شوند و با رصد شبکه‌های اجتماعی از نزدیک در جریان مشکلات مردم قرار گیرند.

غفاری ادامه داد: یک نسخه را نمی‌توان برای کل کشور پیچید چون شرایط زندگی و معیشتی مردم با هم متفاوت است.

مسوول قرارگاه مبارزه با فساد اقتصادی خوزستان خواست تا نظارت و بازرسی بیشتری از بازار صورت گیرد و فضای مناسب گفت و گو با حضور دولتمردان و کارشناسان فراهم شود.

برچسب‌ها دانشگاه شهید چمران اهواز خوزستان اهواز هدفمندی یارانه پروندهٔ خبری مردمی سازی یارانه‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه شهید چمران اهواز خوزستان اهواز دانشگاه شهید چمران اهواز خوزستان اهواز هدفمندی یارانه دانشگاه شهید چمران اهواز هدفمند کردن یارانه کسری بودجه یارانه ها پول نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۰۷۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت یارانه حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد

شهرام دبیری، رئیس شورای عالی استان‌ها امروز در نشست مشترک با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، گفت: برگزاری این جلسه گام بلندی در جهت ارتقای تعاملات شورا‌ها و سازمان محیط زیست است.

وی افزود: دنیا در حال توسعه است که اگر جوانب محیط زیستی در توسعه لحاظ نشود، ممکن است خطراتی برای انسان و نسل آینده داشته باشد. از این رو، توسعه پایدار باید مدنظر باشد. ضمن تلاش برای رفع نیاز‌های جامعه، مراقب باشیم محیط زیست به خطر نیفتد و ضرری به نسل‌های آینده نرسد.

رئیس شورای عالی استان‌ها بیان کرد: امروزه تعریف باسواد نسبت به چند سال گذشته تغییر کرده است، زمانی فردی خواندن و نوشتن بلد بود باسواد بود، اما امروزه اینطور نیست. چند سال پیش در تعریف سواد ١٢ مهارت تعریف شده بود که یکی از مهمترین آنها محیط‌زیست است چند سال بعد پا را فراتر گذاشتند و بحث عملیاتی شدن به تعریف باسواد اضافه شد یعنی هر کسی باید از آموخته‌های خود استفاده کرده تا تغییری ایجاد کند حالا آیا سیستم آموزشی ما با این تعریف همخوانی دارد؟

دبیری تأکید کرد: مجموعه شورا‌های کشور و شورای عالی استان‌ها با بیش از ۱۲۶ هزار عضو، ظرفیت بالایی برای تعامل با سازمان محیط زیست دارد. شوراها، نارسایی‌های جامعه را شناسایی می‌کنند و در ارتباط مستقیم با مردم هستند.

وی اضافه کرد: باید تغییرات اساسی اتفاق بیفتد به ویژه در زمینه محیط زیست، باید مسایل محیط زیستی از کودکی آموزش داده شود، چون در سن بزرگسالی تاثیری ندارد. فرهنگ سازی باید در رفتار نمود پیدا کند تا تاثیرگذار باشد. آموزش و پرورش، شورا‌ها و سازمان محیط زیست می‌توانند قدم‌های خوبی برای آموزش، فرهنگ سازی و ترویج حفظ حراست از محیط زیست بردارند.

رئیس شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: کار‌ها و اقدامات باید به گونه‌ای باشد که مردم آن را لمس کنند، مثلاً در زمینه مصرف کیسه‌های پلاستیکی باید فرهنگ سازی و کار‌های اجرایی صورت گیرد، در بسیاری از کشور‌ها مردم باید برای کیسه‌های پلاستیکی پول بدهند، چون هدفشان کاهش مصرف پلاستیک است در کشور ما هم باید همین گونه باشد.

دبیری خاطرنشان کرد: ایران در زمینه انرژی‌های پاک ظرفیت خوبی دارد و می‌توان با برنامه‌ریزی از خورشید و باد و دریا برای تولید انرژی پاک استفاده کرد.

وی در مورد صنایع آلاینده، بیان کرد: گاهی یک صنعت آلاینده دیر شناسایی می‌شود که در این مدت خسارات زیادی به محیط زیست آن منطقه وارد می‌شود، شهرداری‌ها باید از عوارض آلایندگی برای بهبود وضعیت استفاده کنند.

دبیری درباره تعداد خودرو‌ها و آلایندگی آنها نیز، گفت: در برخی شهر‌ها تعداد خودرو‌ها نسبت به ظرفیت آن بسیار بیشتر است. در این شهر‌ها باید توسعه حمل و نقل عمومی جدی گرفته شود و کیفیت نیز باید ارتقاء یابد و لازم است دولت در این زمینه یارانه توسعه کمی و کیفی حمل و نقل عمومی را افزایش دهد.

رئیس شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: شورا طبق قانون می‌تواند لایحه و طرح به مجلس ارائه دهد، بنابراین در این زمینه هم می‌توانیم به سازمان حفاظت محیط‌زیست کمک کنیم و از این ظرفیت در راستای مسائل محیط زیستی استفاده کنیم، همچنین می‌توانیم از شرکت‌های دانش‌بنیان کمک بگیریم.

وی درباره اهمیت ملموس بودن اقدامات گفت: دریاچه ارومیه یکی از مطالبات مردم است که می‌خواهند بدانند چه اقداماتی در آنجا انجام شده است بنابراین مسئولان سازمان محیط‌زیست باید در این زمینه اطلاع رسانی کنند تا مردم در جریان امور قرار گیرند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • مبلغ یارانه اردیبهشت اعلام شد / یارانه نقدی این ماه همراه با سورپرایز
  • مبلغ یارانه اردیبهشت اعلام شد / یارانه نقدی اردیبهشت همراه با سورپرایز
  • اطلاعیه جدید وزارت کار برای یارانه بگیران؛ این پیامک‌ها جعلی است
  • مرتضی اشراقی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود/ شاخص و ملاک حقیقت اندیشه حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند/ یکی از وظایف مهم مورخ، جهاد تببین است/ امروز مردم غزه تاریخ ساز یک حماسه عظیم هستند
  • مشارکت مردم در جهش تولید چگونه عملی می‎‌شود؟
  • دولت یارانه حمل‌ و نقل عمومی را افزایش دهد
  • دولت یارانه حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد
  • کالابرگ اردیبهشت ماه کی واریز می‌شود؟
  • چرا رهبر انقلاب اصرار بر مردمی سازی اقتصاد دارند؟ / مزایای واگذاری مدیریت به بخش خصوصی چیست؟
  • ۷۰ درصد از مردم از کارت شخصی سوخت استفاده می‌کنند