Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-24@01:37:33 GMT

درمان بیماران دیابتی با پیوند سلولی ممکن شد

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۱۲۸۵۶

درمان بیماران دیابتی با پیوند سلولی ممکن شد

محققان دانه های میکروژلی ابداع کرده اند که پیوند سلول های مخصوص پانکراس به بدن بیماران دیابت نوع یک را تسهیل می کند و در نتیجه به درمان دیابت در این افراد کمک می کند.

 محققان امیدوارند در آینده با کمک پیوند سلول های تولید کننده انسولین ذخایر هورمون های حیاتی را ارتقا دهند و به طور ایمن سطح قند خون را تنظیم کنند و به این ترتیب زندگی افراد مبتلا به دیابت نوع یک را بهبود بخشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ردشدن این سلول ها توسط سیستم ایمنی بدن انسان یکی از مشکلات اصلی این درمان آزمایشی است. اما اکنون موادی مهره ای شکل و جدید توسعه یافته اند که با خنثی سازی حملات سیستم ایمنی و از بین بردن نیاز به مصرف طولانی مدت داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن که عوارض جانبی زیادی دارد، امید جدیدی برای درمان را به وجود آورده اند.

درمان اشاره شده در این تحقیق، پیوند سلول هایی به بدن را بررسی کرده که به سلول های بتا در پانکراس مشهور هستند. این سلول ها وظیفه تولید انسولین در بدن جهت کنترل سطح قند خون را بر عهده دارند.

در دیابت نوع یک سلول های مذکور قربانی حملات خود ایمنی می شوند که عملکرد های حیاتی بدن را به خطر می اندازند و در نتیجه بیماران باید با تزریق انسولین این شرایط را مدیریت کنند.

برداشت سلول های بتا از پانکراس های اهدایی یا مهندسی آنها با کمک سلول های بنیادی در آزمایشگاه قبل از تحقیق یک روش نوید بخش به حساب می آید. اما یک مانع مهم در این زمینه تمایل سیستم ایمنی بدن بیمار به پس زدن سلول های خارجی است. این بدان معنا است که افراد دریافت کننده درمان مذکور تاکنون مجبور شده اند داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی را به طور مادام العمر مصرف کنند تا حملات خود ایمنی را کنترل کنند.

داروهای مذکور عوارض جانبی شدیدی دارند و ممکن است احتمال ابتلا به عفونت و سرطان را افزایش دهند. علاوه بر آن استفراغ، تهوع، آسیب به کلیه و کلسترول بالا از دیگر عوارض جانبی این داروها به حساب می آید.

بنابراین توسعه روشی جهت پیوند تعدادی از سلول های جدید بتا بدون نیاز به داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی دستاورد بزرگی است.

یکی از روش های به کار رفته در این زمینه توسعه نانوذرات جدید به عنوان حامل دارو است. این روش شیوه واکنش داروها با سیستم ایمنی بدن را تغییر می دهد و در نتیجه از عوارض جانبی جدید اجتناب می شود. روش معمول دیگر ارسال سلول های بتا در کپسول هایی است که از موادی ساخته شده اند که از آنها در برابر حملات سیستم ایمنی محافظت می کنند.

در همین راستا محققان بیمارستان جنرال ماساچوست ، دانشکده پزشکی هاروارد، انستیتو فناوری جورجیا و دانشگاه میسوری روش نوینی را بررسی کرده اند. محققان یک ماده زیستی جدید ابداع کرده اند که به شکل دانه های میکروژل، پروتئینی جدید به نام SA-FasL را روی سطح خود حمل می کند و قابلیت تحمل سیستم ایمنی بدن را نیز دارد. این ماده با گروهی از سلول های پانکراسی از جمله سلول های بتا، ترکیب شده و در یک کیسه از بافت نزدیک شکم به نام چادرینه در موش های مبتلا به دیابت پیوند زده شد. چادُرینه، پرده‌ای است که احشاء را به‌هم متصل می‌کند.

به موش ها به جای داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی برای طولانی مدت، به مدت ۳ ماه پس از پیوند دارویی به نام راپامایسین داده شد. این روش در نهایت موفقیت آمیز بود و سلول ها زنده ماندند. موش ها نیز توانستند برای مدت طولانی تری قند خون بدن شان را کنترل کنند.

این درمان هنوز روی انسان ها آزمایش نشده است. تحقیق مذکور در ژورنال «ساینس ادونسز» منتشر شده است.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سیستم ایمنی بدن سلول های بتا عوارض جانبی پیوند سلول سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۱۲۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی ۸۳۱ مکان پرخطر در قم

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم گفت: در مرحله نخست شناسایی مشاغل و اماکن پرخطر در شهر قم، حدود ۸۳۱ مکان شناسایی شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، مهدی اصفهانیان مقدم گفت: با محوریت اداره کل مدیریت بحران استانداری قم و بر اساس دستورالعمل‌هایی که تنظیم‌ شده است، برخی از مراکز خدماتی-عمومی ملزم به دریافت پروانه ایمنی شدند که از جمله این‌ها بیمارستان‌ها هستند. 

وی افزود: در جلسات با نظام پزشکی و اداره کل بحران به این نتیجه رسیده‌ایم که اکثر مراکز درمانی قبل از هر اقدامی پروانه ایمنی بگیرند. 

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم بیان کرد: در حال حاضر بیمارستان شهید بهشتی، کامکار و آیت‌الله گلپایگانی درخواست پروانه ایمنی کردند و برای گرفتن این پروانه باید سیستم‌های اطفای حریق، سیستم‌های ایمنی و تجهیزات امداد و نجات مورد بررسی قرار بگیرد و همین موضوع سبب افزایش ضریب ایمنی آن مجموعه می‌شود.

 وی عنوان  کرد: همین نگاه در حال دنبال شدن در بخش اصناف و صنایع است که با همکاری متولیان امر مثل پاساژها و مراکز خرید خودشان اقدام به کسب پروانه ایمنی کنند تا شاهد کاهش حوادث باشیم. همچنین بررسی وضعیت ایمنی مناطق هشتگانه نیز با محوریت ستاد مدیریت بحران در سال گذشته دنبال شد. 

اصفهانیان مقدم با بیان اینکه مرحله نخست شناسایی مشاغل و اماکن پرخطر و خطرزا در شهر قم با محوریت مرکز مدیریت بحران و سازمان آتش‌نشانی انجام و حدود 831 مکان شناسایی شد، گفت: برای این منظور 14 جلسه ستاد مدیریت بحران شهرداری در سطح مناطق هشتگانه در سال 1402 انجام شد.  

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم با اشاره به تکمیل بیمه‌نامه حوادث باری 23 ساختمان شهرداری قم تصریح کرد: مسئله تأمین سیستم برق اضطراری نیز موضوع دیگری بود که برای ساختمان‌های شهرداری قم در دستور کار قرار گرفت.

انتهای پیام/

  

دیگر خبرها

  • این روغن ناجی دیابتی ها، قندخون را بطور کامل شفا میدهد
  • درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟
  • سلول درمانی یک روش نوین برای درمان دیابت
  • ثبت پنجمین اهدای عضو در استان یزد
  • ثبت پنجمین اهدای عضو در استان
  • شناسایی ۸۳۱ مکان پرخطر در قم
  • ویژگی‌های یک بشقاب غذای سالم
  • خودرو‌های داخلی واقعا چقدر ایمن هستند؟
  • خودروهای داخلی واقعا چقدر ایمن هستند؟
  • ضرورت ایجاد بانک سلولی برای درمان بیماران دیابتی