Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی در رابطه با طرح آزادسازی یارانه‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهارکرد: این طرح به نفع مردم و کشور است زیرا پیش از این یارانه به برخی از کالاهای اساسی، واردات و برخی نهادها تعلق می‌گرفت و تا زمانی که به دست مصرف کننده می‌رسید با توجه به رانت بسیاری زیادی که در آن نهفته بود، سود زیادی برای رانت خواران و دلالان داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: همچنین در مسیر تولید تا توزیع، عملا ۵۰ درصد منافعی که از محل ارز ۴۲۰۰ تومانی برای مردم پیش بینی شده بود به دلال و رانت خوار می‌رسید و به دست مردم نمی‌رسید.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی افزود: مسیر اختصاص یارانه به شیوه گذشته در واقع یک مسیر فساد آمیز پنهانی بود که عملا با اجرای طرح جدید این مسیر حذف می‌شود.

جدی اضافه کرد: نکته قابل توجه بعدی این است که پیش از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها مصرف به گونه‌ای بود که هر کسی بیشتر توان مصرف داشت، یارانه بیشتری نصیبش می‌شد به طور مثال کسی که توانایی خرید کالای زیادی را داشت، به همان میزان به یارانه دسترسی داشت و به تبع اقشار ضعیف جامعه، کمتر از یارانه برخوردار می‌شدند.

وی گفت: با اجرای طرح آزادسازی یارانه‌ها، این مبلغ به دست مصرف کننده واقعی خواهد رسید و باعث تقسیم عادلانه یارانه بخصوص در بین اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه می شود.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: نکته قابل توجه دیگر اینکه کالاهایی که در آنها یارانه نهفته بود، با قاچاق از کشور خارج می‌شد و پولی که حق مردم ایران بود، به خارجی‌ها تعلق می‌گرفت.

وی افزود: براساس برآورد انجام شده، بیش از ۱۵ میلیون نفر از مردمانی که در خارج از کشور بودند از این یارانه برخوردار می‌شدند و به نوعی منافع مردم از کشور خارج می‌شد.

جدی با اشاره به اینکه علاوه بر این در بخش تولید نیز چون قیمت‌ها آزاد نبود در موارد زیادی سواستفاده می شد، گفت: به طور نمونه نهاده‌های دامی که وارد می‌شد و به دست مصرف کننده واقعی نمی‌رسید و بازار رقابتی نبود.

وی یادآور شد: اجرای طرح آزادسازی یارانه‌ها قطعا به نفع تولید نیز هست و با اجرای آن به نوعی تولید سر و سامان خواهدگرفت و فساد‌های پنهان از بین رود و به نفع مردم است و یارانه مستقیم دست مردم خواهد رسید.

وی با بیان اینکه مردم نسبت به اجرای این طرح هیچ نگرانی نداشته باشند، اظهارکرد: دولت ملزم شده سود حاصل از آزادسازی ارز ۴۲۰۰ را بر سر سفره‌های مردم برساند.

جدی گفت: وقتی یک کار و تغییر بزرگ در کشور صورت می‌گیرد، عده‌ای طمع می‌کنند تا فرصتی برای سودجویی پیدا کنند و همین موارد باعث احتکار کالا در بازار می‌شود، در غیر اینصورت دلیلی بر گرانی سایر اقلام موجود در بازار وجود ندارد و این قضیه کمک و همراهی مردم را می‌طلبند.

این مقام مسئول ادامه داد: نهادهای نظارتی، متولیان امر دقت نظر داشته باشند و مردم کمک کنند تا اجازه به سواستفاده کنندگان داده نشود و مردم در تنگنا قرار نگیرند.

وی در رابطه با تولیداتی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی تولید شده و با قیمت جدید وارد بازار می‌شود، توضیح داد: این موضوع در مجلس مطرح شد و تذکری در این زمینه به دولت داده شد که کالاهایی که در بازار موجود بوده و با ارز ۴۲۰۰ تومانی تولید یا وارد شده نباید با قیمت بالاتر به فروش برسد.

جدی بیان داشت: احتکارهایی که هم‌اکنون انجام می‌شود مربوط به کالاهای اساسی است که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده، اما تولید تحت نظارت است و فرصتی برای سواستفادهایجاد نمی‌شود.

وی گفت: اطمینان را مردم نسبت به دولت و مجلسی که منتخب مردم بوده داشته باشند، که دولت و مجلس همیشه در کنار آنهاست و دغدغه آنها را دارند و تمام تلاششان بر این است که هر تصمیمی گرفته می شود به نفع مردم رقم بخورد.

جدی افزود: امید است با اجرای طرح آزادسازی یارانه‌ها، سیستم بیمار که قبلا وجود داشت و اقتصاد کشور را به سمت نابودی می‌کشاند، جراحی و اصلاح شده و مردم به آرامش برسند و تمام افت و خیزهای سال‌های اخیر و سیستم غلطی که در موضوع تامین و توزیع یارانه وجود داشت، برطرف شود.

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: طرح آزادسازی یارانه ها کالاهای اساسی توزیع یارانه طرح آزادسازی یارانه ها مجلس شورای اسلامی ارز ۴۲۰۰ تومانی اجرای طرح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۱۳۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سید محمد صدر: این شک وجود دارد، نفوذ خارجی پشت پرده لایحه حجاب باشد/ برخی افراد تندرو عقل کامل ندارند/ این لایحه بانک‌ها را ورشکسته می‌کند

به گزارش جماران؛ به نقل از منیبان، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره کسر از حساب افراد بی حجاب گفت: طرح این مسئله باعث می‌شود که همه مردم پول‌هایشان را از بانک خارج کنند و به سیستم بانکی اعتماد نداشته باشند و نه تنها ضرر فرهنگی و بی اعتمادی بلکه ضرر اقتصادی هم می‌زند و بانک‌ها را ورشکسته می‌کند.

محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در رابطه با کارنامه دولت سیزدهم گفت: رئیسی قبل از اینکه مسئولیت در دولت را بپذیرد در ارتباط با برجام، اف ای تی اف، سیاست‌ خارجی و به تبع در ارتباط با مسائل اقتصادی و معیشتی مردم اعلام می‌کرد که اصلا نباید اقتصاد مملکت یا معیشت را به سیاست خارجی یا برجام گره بزنیم. بعد از اینکه مسئولیت پذیرفت، به مرور زمان متوجه شد این شعار عملی نیست و این‌ها همه با هم ارتباط دارند، یعنی سیاست داخلی با سیاست خارجی و سیاست خارجی با مسائل اقتصادی و حل مشکلات اقتصادی با جذب سرمایه و نرخ تورم همه باهم ‌ مرتبط است، رییسی پس از عهده‌دار شدن ریاست جمهوری متوجه شد که بدون حل برجام، اف‌ای‌تی‌اف، سیاست خارجی، فعال شدن در صحنه بین‌المللی و خارج شدن از انزوایی که ایران دارد نمی‌تواند مسائل اقتصادی را حل کند.

او افزود: در حال حاضر هر چقدر به این در و آن در می‌زنند نرخ ارز روز به روز افزایش پیدا می‌کند و تورم هم افزایش پیدا کرده است. سرمایه گذاری خارجی که اصلا وجود نداشته و سرمایه گذار داخلی هم مشکل پیدا کرده و کشور با خروج سرمایه مواجه است. متاسفانه دولت سیزدهم موفقیتی در سیاست خارجی و اقتصادی ندارد و فشارها بر روی مردم روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

صدر تاکید کرد: یکی از خطراتی که نه تنها دولت بلکه نظام را تهدید می‌کند این است که این فشارهای معیشتی و اقتصادی بر اعتراضات، مسائل فرهنگی و سیاسی که در گذشته ‌وجود داشته اضافه شده و در نتیجه اعتراضات گسترش جدی پیدا خواهد کرد. بنابراین خطری است که نه تنها دولت بلکه سران سه قوه و کل مجموعه نظام باید برای آن فکر کنند و تغییرات اساسی در سیاست خارجی، سیاست داخلی، مسائل فرهنگی و اجتماعی به وجود بیاورند.

او با اشاره به یکی از خطرات آتی یعنی لجاجت با مردم با طرح لوایحی مثل عفاف و حجاب گفت: لایحه عفاف و حجاب که در مجلس مطرح شد از هنرمندی‌های بخش تندرو مجلس است چون نه قوه قضائیه و نه دولت چنین لایحه‌ای را به مجلس نبرده‌اند. من با اژه‌ای هم صحبت کردم، ایشان گفتند لایحه‌ای که ما تهیه ‌کردیم ۶ ماده بود، وارد دولت که شد به ۱۲ ماده تبدیل شد و بعد به مجلس رفت و به ۷۰ لایحه تبدیل شد که حتی حاضر نشدند این لایحه را در صحن علنی مجلس به رای بگذارند. این لایحه آنقدر مشکل دارد که بخشی از آن توسط شورای نگهبان و هیئت عالی نظارت بر سیاست‌های کلی رد شد و این لایحه اگر به اجرا گذاشته شود نارضایتی‌های مردم به ویژه بخش زنان که نیمی از جامعه ما هستند و اکثرشان هم معتقد به اسلام و انقلاب اسلامی هستند، بیشتر می‌شود و در مقابل نظام موضع گیری کنند و در نهایت با خطرات جدی مواجه می‌شویم.

صدر تصریح کرد: در مورد لایحه عفاف و حجاب این شک وجود دارد که آیا نفوذ خارجی، دشمنان اسلام و دشمنان ایران پشت پرده هستند و به همان بخش تندرو مجلس دستور دادند که این لایحه را تهیه و ارائه کنند. امیدوارم مسئولین نظام به این مسئله توجه کنند که نفوذ خارجی نه تنها در بخش‌های امنیتی، اقتصاد و نفت بلکه می‌تواند در بخش فرهنگی هم باشد و یک چنین ایده‌هایی ضد اسلام و ضد جمهوری اسلامی را از طریق برخی افراد تندرو که عقل کامل ندارند، به نظام تحمیل می کنند.

او همچنین درباره کسر از حساب افراد بی حجاب گفت: طرح این مسئله باعث می‌شود که همه مردم پول‌هایشان را از بانک خارج کنند و به سیستم بانکی اعتماد نداشته باشند و نه تنها ضرر فرهنگی و بی اعتمادی بلکه ضرر اقتصادی هم می‌زند و بانک‌ها را ورشکسته می‌کند. یکی از همان مواردی که من فکر می‌کنم دشمنان اسلام و انقلاب پشت آن هستند همین بند است. متاسفم که این مسائل بعد از انتخابات مطرح می‌شود و اینگونه به مردم تلقین می‌کند که انتخابات گذشت، حال دوباره هرکاری دلشان می‌خواهد، انجام می‌دهند که این هم باعث خدشه دار شدن چهره نظام می‌شود.

دیگر خبرها

  • محمد صدر: لایحه حجاب، بانک‌ها را ورشکسته می‌کند
  • یارانه باید به دست مصرف کننده نهایی برسد
  • محمد صدر: لایحه حجاب بانک‌ها را هم ورشکسته می‌کند
  • شک داریم که نفوذ خارجی پشت پرده لایحه عفاف و حجاب باشد
  • سید محمد صدر: این شک وجود دارد، نفوذ خارجی پشت پرده لایحه حجاب باشد/ برخی افراد تندرو عقل کامل ندارند/ این لایحه بانک‌ها را ورشکسته می‌کند
  • نظر یک عضو مجمع درباره کسر از حساب بی‌حجاب‌ها
  • دولت حضور بخش خصوصی خالص در عرصه‌های اقتصادی را تسهیل کند
  • مشارکت مردم در بهینه‌سازی مصرف انرژی چگونه به جهش تولید و اقتصاد کمک خواهد کرد؟
  • مشارکت مردم در تولید، چگونه؟| امیررضا عرب‌پور
  • برای حل بسیاری از چالش‌های اقتصادی باید تولید در کشور افزایش یابد