Web Analytics Made Easy - Statcounter

با توجه به افزایش قابل توجه رقم یارانه کمک معیشتی که احتمالا از ماههای آینده به صورت سازوکار کالابرگ الکترونیک ادامه پیدا خواهد کرد، لازم است دولت یک تصمیم اساسی برای تعیین تکلیف وضعیت یارانه جاماندگان سال ۸۹ و انصرافی‌های سال ۹۳ اتخاذ کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایران اکونومیست، موضوع حذف ارز ترجیحی هرچند یک بحث پر تکرار در سنوات اخیر است، اما نخستین بار به صورت جدی در مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه 1400 مطرح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ان مقطع با توجه به اینکه عملا با شرایط ورود دولت سیزدهم مواجه بودیم ان تصمیم به مرحله اجرا نرسید اما دولت سیزدهم عملا بحث اصلاح ارز ترجیحی را در لایحه بودجه 1401 گنجاند، در نهایت پس از کش و قوسهای فراوان مجلس شورای اسلامی با تغییراتی بر خواسته دولت مهر تایید زد. نکته جالب توجه اینکه دولت بر پرداخت نقدی ما به التفاوت حاصل از ارز ترجیحی و ارز نیمایی تاکید داشت اما نظر نهایی مجلس شورای اسلامی پیاده سازی سازوکار کالابرگ الکترونیک بود.

رقمی که در بودجه سال 1400 برای ارز ترجیحی در نظر گرفته شد در شش ماهه ابتدایی سال به اتمام رسید اما به سبب تغییر دولت امکان حذف آن وجود نداشت در نتیجه دولت سیزدهم با مجوز شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه تخصیص ارز ترجیحی را در سال قبل ادامه داد. همچنین ذکر این نکته نیز ضروری است که ارز ترجیحی از این جهت که تنها به کالاهای اساسی اختصاص می‌یافت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. شاید بتوان گفت که مهم‌ترین مسئله در مراحل بررسی لایحه بودجه سال 1401 نیز بحث اصلاح ارز ترجیحی بود. براساس لایحه بودجه دولت، ارز ترجیحی حذف شده و منابع ریالی مشخصی برای جبران هزینه‌های تحمیلی به خانوارها در نظر گرفته شد.

هرچند در لزوم اجرایی شدن و  پیاده سازی سیاست جدید ارزی در سال 1401 نکات مهمی از جمله مبارزه با قاچاق اقلام اساسی به کشورهای همسایه، مطرح شده، اما پس از تصمیم دولت برای آغاز فرآیند اصلاح ارز 4200 تومانی در هفته گذشته شاهد برخی ناهماهنگی‌ها و ایرادات در طرح دولت بودیم. از جمله مواردی که به دلیل ناهماهنگی در بخشهای مختلف دولت پیش آمد، حذف ناگهانی و دقیقه نودی بخشی از یارانه بگیران بود. به گفته مسئولان دولت تا پیش از این 77 میلیون نفر یارانه نقدی دریافت می‌کردند اما این رقم به یکباره به 72 میلیون نفر کاهش پیدا کرد. بر این اساس حدود 5 میلیون نفر بدون اعلام قبلی از جمع یارانه بگیران حذف شدند، این اقدام وزارت رفاه با برنامه دولت برای آزادسازی قیمت نهاده ها و همچنین واریز مبلغ جدید یارانه کمک معیشتی 300 و 400 هزار تومانی همراه شد.

در حقیقت، هم‌زمان با اجرای این طرح اقداماتی در خصوص حذف ناگهانی حدود پنج میلیون نفر از یارانه بگیران انجام شد که این مسئله با طرح کلان دولت یعنی جراحی اقتصادی در عین حفظ آرامش عمومی در تضاد بود.  این موضوع آنقدر مهم بود که حالا ارکان مختلف دولت، از رئیس جمهور تا وزرای اقتصاد و کار وارد صحنه شدند تا با اعلام عمومی تصمیم ستاد اقتصادی دولت آرامش نسبی را در میان مردم برقرار کنند.

در این بین با توجه به افزایش قابل توجه رقم یارانه کمک معیشتی که احتمالا از ماههای آینده به صورت سازوکار کالابرگ الکترونیک ادامه  پیدا خواهد کرد،  لازم است دولت یک تصمیم اساسی برای تعیین تکلیف وضعیت جاماندگان و انصرفی‌ها اتخاذ کنند. از یک سو بر اساس قانون بودجه دولت ملزم به حذف 3 دهک بالایی یارانه بگیران شده است و از طرف دیگر طی یک دهه اخیر وضعیت معیشتی بسیاری از مردم متحول شده و جا به جایی خانوارها در دهکهای درامدی یک امر مشهود و انکار نشدنی است.

اگر به سابقه بحث پرداخت یارانه نقدی در انتهای دهه 80 شمسی بازگردیم که در پی اجرای طرح هدفمندی، پرداخت یارانه 45 هزار تومانی اغاز شد، از همان ابتدا گروهی از مردم از دریافت یارانه نقدی جا ماندند، در اوایل دهه 90 نیز دولت وقت در پی برخی تنشهای بودجه ای از مردم درخواست کرد که به صورت خودخواسته از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند، بر این اساس حتی گروههایی که ممکن بود به یارانه نقدی همچنان نیاز داشته باشند در پی درخواست دولت جمهوری اسلامی از دریافت یارانه نقدی انصراف دادند. این درحالی است که این روزها وضعیت معیشتی مردم دچار تحولات اساسی شده و مشخص نیست این گروههای حذف شده که در سامانه های مختلف مرتبط با یارانه هیچ  مشخصاتی از انها ثبت نشده با چه وضعیتی رو به رو هستند.

بر این اساس دولت بایستی برای تعیین تکلیف 3 گروه از مردم که در یک دهه اخیر از مسیر دریافت یارانه کنار رفته اند یک تدبیر مشخص اتخاذ کرده و در مرحله بعد برای اجرا یا عدم اجرای نهایی حکم قانون بودجه مبنی بر حذف 3 دهک بالای درامدی اقدام کند.

لازم به ذکر است که امروز سخنگوی دولت با بیان این‌که از سال 1393 ثبت‌نام جدیدی برای یارانه انجام نشده است، گفت: به‌زودی ثبت‌نام جدید یارانه‌ها آغاز می‌شود.

یهادری جهرمی در برنامه «بدون خط‌خوردگی» رادیو گفت‌وگو درباره سؤال پیامکی یکی از شنوندگان برنامه درباره ثبت‌نام جدید یارانه‌ها گفت: از سال 1393 ثبت‌نام جدیدی متأسفانه صورت نگرفته است و این عقب‌ماندگی در این سال‌ها باید جبران شود، به‌زودی از طریق پیامک و لینک سامانه مربوطه، اطلاع‌رسانی صورت خواهد گرفت، مردم بابت این موضوع نگرانی نداشته باشند زیرا دولت می‌داند چه‌کسانی یارانه دریافت کرده‌اند و چه‌کسانی یارانه دریافت نکرده‌اند، در این مرحله مردم فعلاً اعتراض خود را ثبت می‌کنند و در مرحله بعد به موارد اعتراضی به‌صورت جزئی رسیدگی می‌شود.

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: یارانه بگیران دریافت یارانه ثبت نام جدید یارانه نقدی ارز ترجیحی میلیون نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۱۳۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت یارانه حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد

شهرام دبیری، رئیس شورای عالی استان‌ها امروز در نشست مشترک با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، گفت: برگزاری این جلسه گام بلندی در جهت ارتقای تعاملات شورا‌ها و سازمان محیط زیست است.

وی افزود: دنیا در حال توسعه است که اگر جوانب محیط زیستی در توسعه لحاظ نشود، ممکن است خطراتی برای انسان و نسل آینده داشته باشد. از این رو، توسعه پایدار باید مدنظر باشد. ضمن تلاش برای رفع نیاز‌های جامعه، مراقب باشیم محیط زیست به خطر نیفتد و ضرری به نسل‌های آینده نرسد.

رئیس شورای عالی استان‌ها بیان کرد: امروزه تعریف باسواد نسبت به چند سال گذشته تغییر کرده است، زمانی فردی خواندن و نوشتن بلد بود باسواد بود، اما امروزه اینطور نیست. چند سال پیش در تعریف سواد ١٢ مهارت تعریف شده بود که یکی از مهمترین آنها محیط‌زیست است چند سال بعد پا را فراتر گذاشتند و بحث عملیاتی شدن به تعریف باسواد اضافه شد یعنی هر کسی باید از آموخته‌های خود استفاده کرده تا تغییری ایجاد کند حالا آیا سیستم آموزشی ما با این تعریف همخوانی دارد؟

دبیری تأکید کرد: مجموعه شورا‌های کشور و شورای عالی استان‌ها با بیش از ۱۲۶ هزار عضو، ظرفیت بالایی برای تعامل با سازمان محیط زیست دارد. شوراها، نارسایی‌های جامعه را شناسایی می‌کنند و در ارتباط مستقیم با مردم هستند.

وی اضافه کرد: باید تغییرات اساسی اتفاق بیفتد به ویژه در زمینه محیط زیست، باید مسایل محیط زیستی از کودکی آموزش داده شود، چون در سن بزرگسالی تاثیری ندارد. فرهنگ سازی باید در رفتار نمود پیدا کند تا تاثیرگذار باشد. آموزش و پرورش، شورا‌ها و سازمان محیط زیست می‌توانند قدم‌های خوبی برای آموزش، فرهنگ سازی و ترویج حفظ حراست از محیط زیست بردارند.

رئیس شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: کار‌ها و اقدامات باید به گونه‌ای باشد که مردم آن را لمس کنند، مثلاً در زمینه مصرف کیسه‌های پلاستیکی باید فرهنگ سازی و کار‌های اجرایی صورت گیرد، در بسیاری از کشور‌ها مردم باید برای کیسه‌های پلاستیکی پول بدهند، چون هدفشان کاهش مصرف پلاستیک است در کشور ما هم باید همین گونه باشد.

دبیری خاطرنشان کرد: ایران در زمینه انرژی‌های پاک ظرفیت خوبی دارد و می‌توان با برنامه‌ریزی از خورشید و باد و دریا برای تولید انرژی پاک استفاده کرد.

وی در مورد صنایع آلاینده، بیان کرد: گاهی یک صنعت آلاینده دیر شناسایی می‌شود که در این مدت خسارات زیادی به محیط زیست آن منطقه وارد می‌شود، شهرداری‌ها باید از عوارض آلایندگی برای بهبود وضعیت استفاده کنند.

دبیری درباره تعداد خودرو‌ها و آلایندگی آنها نیز، گفت: در برخی شهر‌ها تعداد خودرو‌ها نسبت به ظرفیت آن بسیار بیشتر است. در این شهر‌ها باید توسعه حمل و نقل عمومی جدی گرفته شود و کیفیت نیز باید ارتقاء یابد و لازم است دولت در این زمینه یارانه توسعه کمی و کیفی حمل و نقل عمومی را افزایش دهد.

رئیس شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: شورا طبق قانون می‌تواند لایحه و طرح به مجلس ارائه دهد، بنابراین در این زمینه هم می‌توانیم به سازمان حفاظت محیط‌زیست کمک کنیم و از این ظرفیت در راستای مسائل محیط زیستی استفاده کنیم، همچنین می‌توانیم از شرکت‌های دانش‌بنیان کمک بگیریم.

وی درباره اهمیت ملموس بودن اقدامات گفت: دریاچه ارومیه یکی از مطالبات مردم است که می‌خواهند بدانند چه اقداماتی در آنجا انجام شده است بنابراین مسئولان سازمان محیط‌زیست باید در این زمینه اطلاع رسانی کنند تا مردم در جریان امور قرار گیرند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • مبلغ یارانه اردیبهشت اعلام شد / یارانه نقدی این ماه همراه با سورپرایز
  • مبلغ یارانه اردیبهشت اعلام شد / یارانه نقدی اردیبهشت همراه با سورپرایز
  • لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری کرمانشاه تعیین تکلیف شود
  • پیش‌بینی ردیف جداگانه بودجه برای قانون معلولان
  • پیگیر اجرای هدفمندسازی یارانه‌های دانشجویی در سال جدید هستیم
  • تکلیف واردات خودروهای کارکرده چه شد؟
  • دولت یارانه حمل‌ و نقل عمومی را افزایش دهد
  • دولت یارانه حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد
  • منابع و مصارف هدفمندی در بودجه ۱۴۰۳/ پیشنهاد پرداخت یارانه تشویقی کالابرگ الکترونیکی
  • عدم تعیین تکلیف لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری کرمانشاه