Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین اکبری گفت: حدود ۲ هزار راس آهو در پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی اصفهان زیست دارند که زادآوری آن‌ها بطور معمول در فصل بهار و به ویژه نیمه دوم اردیبهشت اتفاق می‌افتد و شاهد نخستین زایمان دوقلو در امسال در این منطقه بودیم.

او می‌گوید پارک ملی کلاه قاضی یکی از زیستگاه‌های قابل توجه آهو در کشور است، ولی با توجه به درگیری این منطقه با خشکسالی در سال‌های اخیر، ثبت نخستین تولد دوقلو در امسال، خبر خوب و امیدبخشی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گفته اکبری دوقلوزایی در بین گونه‌های جانوری مانند آهو و کل و بز به شرایط زیستگاهی، پوشش گیاهی و آب و علوفه بستگی دارد، اگر مناطقی سرسبز و دارای پوشش گیاهی و منابع آبی خوبی باشند بطور معمول گونه‌هایی مانند آهو دوقلوزایی قابل توجهی حتی تا حدود ۵۰ درصد دارند، اما در مناطقی مانند کلاه قاضی که تقریبا بیابانی است و شرایط خشکسالی درآن اتفاق می‌افتد امکان دوقلوزایی کمتر است.

او می‌گویددر پارک ملی کلاه قاضی حدود ۲ هزار راس آهو، یک هزار و ۵۰۰ راس کل و بز و حدود یکصد راس قوچ و میش زیست دارند.

اکبری تغییر اقلیم و خشکسالی را تهدیدی برای حیات وحش دانست و گفت: بمنظور مقابله با اثر این تهدیدها، برنامه‌های حفاظتی محیط زیست برای گونه‌های حیات وحش در مناطق مختلف از جمله کلاه قاضی گسترش یافته و تامین منابع آبی و علوفه خشک در دستور کار است.

به گفته او در حال حاضر تهدید خاصی مانند بیماری در پارک ملی کلاه قاضی وجود ندارداما امکان شیوع بیماری همیشه وجود دارد و احتمال آن در شرایط خشکسالی و گرما بطور معمول بیشتر است، اما تلاش می‌شود با مجموعه اقدامات انجام شده و همکاری بین بخشی، مردم و دوستداران محیط زیست تا حد ممکن از شیوع بیماری‌های واگیر در زیستگاه‌های حیات وحش جلوگیری شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان به شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک از زمستان سال ۹۸ در بین گونه کل و بز در پارک ملی کلاه قاضی اشاره کردو گفت: شیوع این بیماری در سال ۹۹ به اوج خود رسید و تلفات قابل توجهی داشتیم، اما با اقدامات حفاظتی، این بیماری کنترل و مهار شد و در سال گذشته و از ابتدای امسال تا کنون گزارشی درباره آن نداشتیم.

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی با مساحت حدود ۵۰ هزار هکتار در ۳۶ کیلومتری منطقه جنوب شرقی اصفهان واقع شده است.
این منطقه حفاظت شده زیستگاه گونه‌های مختلف از گیاهان، پستانداران، پرندگان و خزندگان است که برخی از آن‌ها در معرض خطر انقراض هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست حیات وحش تولد آهو پارک ملی کلاه قاضی محیط زیست حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۱۴۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان نخستین جشنواره حیات در مازندران با اعلام نفرات برتر

نخستین جشنواره استانی قرآن و عترت دانشجویی مازندران با عنوان "حیات"، با انتخاب و اعلام نفرات برگزیده در بابلسر به پایان رسید. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بابلسر به نقل از روابط عمومی دانشگاه مازندران، نخستین جشنواره استانی قرآن و عترت "حیات" ویژه دانشجویان دانشگاه‌های استان با محوریت سبک زندگی اسلامی با حضور 130 دانشجوی دختر و پسر در دانشکده هنر و معماری برگزار شد.

این دوره از مسابقات که با عنوان حیات (حس یک انتخاب تازه) و در راستای دومین کنگره گرامیداشت 10 هزار شهید مازندران برگزار شد، شرکت‌کنندگان در بخش‌های حفظ آیات، حفظ سور منتخب، قرائت تقلیدی، اذان تقلیدی، عکاسی، گرافیک، پادکست، خوشنویسی، دعاخوانی و مداحی با یکدیگر به رقابت پرداختند.

در این دوره از مسابقات، نفرات برتر اول و دوم هر رشته مشخص شدند و به مسابقات سراسری راه می‌یابند.

در آیین اختتامیه این دوره از مسابقات با حضور حجت‌الاسلام شریف‌تبار مدیرکل تبلیغات اسلامی استان، حجت‌الاسلام دکتر حسینی مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه مازندران، محمد بابایی معاون قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی کشور، امیر سادات کرمی مسوول بسیج دانشجویی سپاه کربلای استان و برخی مسوولان دانشگاه مازندران ، نفرات برتر در دو بخش آقایان و بانوان معرفی و تجلیل شدند و همچنین از مادر شهید آرمان نعمتی از حافظان قرآن کریم نیز تجلیل به عمل آمد.

یادآور می‌شود: در این مسابقات، حبیب غفاری، داوود بهمنش، حمیدرضا فتاحی و مرتضی خرمی در بخش آقایان و زکیه براری، طیبه فرشتیان، سیده رقیه هاشمی، فریده آرامش و رقیه رضایی در بخش بانوان به داوری و قضاوت پرداختند.

نفرات برگزیده بخش آقایان:

 رشته قرائت تقلیدی: محمد علی نفطی، مصطفی فطن گنجی، حمزه احمدی

 رشته اذان تقلیدی: حسن میخچین، مسیح محمدی، ابوالفضل درویشی

 رشته دعاخوانی و مداحی: حسین خطیبی، ابوالفضل علیزاده ارمکی، عدنان مظلومی

 رشته حفظ سور منتخب: محمد حسن کاظمی، حسین همایون، امیرحسین حسین‌پور

  رشته حفظ آیات منتخب موضوعی: سیدمحمد حسینی، محمدامین افشار، محمدحسین جمشیدی

نفرات برگزیده بخش بانوان:

  رشته قرائت تقلیدی: فاطمه زهرا دانش‌خواه، سیده حنانه سادات محمدی، فاطمه رویگر

 و رشته حفظ آیات موضوعی: سیده زهرا حسینی معرفی شدند.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تولد اولین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی پارک ملی کرخه در سال جاری
  • تولد نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی امسال در پارک ملی کرخه
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟
  • دومین گوساله گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه متولد شد
  • ماجرای پرسه‌زنی گرگ‌ها در تهرانپارس چه بود؟
  • تولد دومین گوساله گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه
  • چرا شغال‌های نزدیک تهران خوشحال و چندقلوزا شده اند؟
  • تولد دومین گوساله‌گوزن زرد ایرانی در سال جدید
  • رمزگشایی از ویدئوی جنجالی از سه حیوان وحشی در شرق تهران | این حیوانات گرگ هستند؟!
  • پایان نخستین جشنواره حیات در مازندران با اعلام نفرات برتر