Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-25@11:24:56 GMT

دو دلیل کاهش آمار شکایات و تعدیل نیروهای کار

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۱۵۲۵۰

دو دلیل کاهش آمار شکایات و تعدیل نیروهای کار

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار بهبود دستمزدها و بازگشت به کار کارگران به کارخانه‌ها را دو عامل اصلی کاهش آمار شکایات و تعدیل نیروهای کار عنوان کرد و گفت:‌ با افزایش ۵۷ درصدی دستمزدها، جوانان جویای کار به شغل های مولد و دارای بیمه روی آوردند.

علی اصلانی در گفت‌وو با ایران اکونومیست، درباره کاهش آمارهای تعدیل نیروی کار و شکایات کارگری در فروردین ماه امسال ابراز عقیده کرد و گفت: آماری که در خصوص کاهش تعدیل نیرو و شکایات در فروردین ماه امسال ارائه می‌شود ناشی از دو عامل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال گذشته به دلیل وضعیت معیشتی و شرایط اقتصادی حاکم تقاضا برای مشاغل غیر مولد بالا رفت و همین امر موجب شد تا بیشتر کارخانه‌ها در شش ماهه دوم احساس نیاز شدید به کارگر پیدا کنند.به همین منظور کمیته هایی تشکیل شد و به ادارات کار نامه زدند و بکارگیری کارگران اتباع خارجی را درخواست کردند تا در خطوط تولید کار کنند لذا کمبود شدید کارگر در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ که به دلیل زیاد شدن شغل‌های غیرمولد به وجود آمد باعث شد تا جوانان جویای کار و کارگران چندان رغبتی به کار در کارخانه‌ها نشان ندهند و سراغ شغل‌های غیرمولد بروند که راحت تر و درآمدش بیشتر است.

نماینده کارگران در هیات های حل اختلاف، افزایش دستمزدها را از دیگر علل کاهش آمارهای مذکور عنوان کرد و ادامه داد: یکی از دلایلی که امسال شکایات نسبت به فروردین ماه گذشته کم شده، بازگشت به کار نیروهای کار بوده است و از فرودین ۱۴۰۱ که دستمزدها بهبود یافت، شاهد حضور نیروهای کار در خطوط تولید وکارخانه‌ها بودیم.چون با افزایش ۵۷ درصدی حقوق، علاقه کارگران نسبت به کار بیشتر شد؛ البته هنوز هم کارخانه ها با معضل کمبود نیروی کار مواجهند ولی درصد شکایات کارگری به این دلیل کم شده که رقابت نیروهای کار برای جذب فرصت‌های شغلی بیشتر شده است به نحوی که اگر فردی قبلا به ۱۰ کارخانه زنگ می زد اکنون با توجه به نیاز کارخانه ها، متقاضیان کار با فرصتهای شغلی بیشتر روبه رو هستند در نتیجه می‌توان گفت که کارگران از شغل‌های غیر مولد به شغل های مولد و دارای بیمه روی آورده‌اند.

اصلانی گفت: بابت افزایش حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ باید از رئیس جمهوری تشکر کنیم که بعد از چهار دهه دستمزد جامعه کارگری بهبود یافت.امسال بدون دخالت نماینده کارگر و کارفرما هزینه سبد معیشت خانوار در شورای عالی کار توسط خود دولت اعلام و حدود ۹ میلیون تومان تعیین شد که نمایندگان کارگری و کارفرمایی قبول کردند.با افزایش ۵۷ درصدی کارگری که یک سال سابقه کار داشته و یک فرزند داشته باشد حقوقش از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در سال گذشته به ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید و اگر دارای دو فرزند باشد دریافتی او به ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان نزدیک شد.

به گفته رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز، افزایش ۵۷ درصدی دستمزد باعث شد تا قدرت خرید کارگران نسبت به سال قبل بیشتر شود و این امر تاثیر مثبتی در تولید بگذارد چرا که باعث شد سود افزایش قدرت خرید خانوارهای کارگری به سمت و سوی تولید برود و کارفرمایان و تولیدکنندگان از ‌آن منتفع شوند.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: افزایش حقوق ، شورای عالی کار ، حقوق و دستمزد ، کارگران ، سبد معیشت ، مشاغل غیرمولد ، کارخانه ، تعدیل نیروی کار ، تقاضای کار ، مشاغل کاذب ، تولید کنندگان ، اتباع بیگانه

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: افزایش حقوق شورای عالی کار حقوق و دستمزد کارگران سبد معیشت کارخانه تعدیل نیروی کار تقاضای کار مشاغل کاذب تولید کنندگان اتباع بیگانه افزایش ۵۷ درصدی نیروهای کار کارخانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۱۵۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از پشت پرده گرانی خودرو

نوسانات قیمتی در بازار خودرو برای روز‌ها نزولی بوده‌است؛ توقف رشد قیمت دلار و حتی نزولی شدن روند قیمت آن از یک سو و از سوی دیگر آرامش سیاسی در فضای کشور منجر به رکود در بازار خودرو و ریزش قیمت‌ها شده‌است؛ با این وجود طبق گفته فیروز نادری کارشناس بازار خودرو، خودروسازان با اقدامی که برای بالا بردن قیمت کارخانه خودرو‌ها انجام داده‌اند، جلوی ریزش قیمت برخی از خودرو‌ها را کشیدند.

به گزارش خبر آنلاین، برای اطلاع از میزان کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو در ۲۴ ساعت گذشته، گزارش زیر را بخوانید.

فیروز نادری، کارشناس بازار خودرو، در گفتگو با خبرنگاران و در خصوص روندی که بازار خودرو در پیش گرفته‌است؛ گفت: «کاهش قیمت خودرو خیلی جزئی است. بازار خودرو در حال حاضر در رکود به سر می‌برد. تنش‌ها به حداقل رسیده‌است و قیمت دلار نیز ثابت شده‌است و از طرفی روند نزولی نیز گرفته‌است. در این بین، اما خودروسازان از جمله ایران‌خودرو سایپا و قیمت کارخانه برخی از خودرو‌ها را بالا برده‌اند، به عنوان مثال این کارخانه قیمت کارخانه پژو پارس معمولی را از ۳۰۸ میلیون تومان به ۴۵۰ میلیون تومان افزایش داده‌است که به معنای ۵۰ درصد افزایش قیمت است.»

او در ادامه گفت: «این اقدام به التهابات بازار خودرو دامن می‌زند و شوک قیمتی در انتظار بازار خودرو است؛ اگر خودروساز این اقدام را صورت نمی‌داد، کاهش قیمت خودرو ادامه‌دار بود، اما با این کار جلوی افت قیمت خودرو را گرفت.»

دیگر خبرها

  • رئیس فراکسیون کارگری: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد
  • فیاضی: مجلس آینده باید مشکلات کارگران را تا حد امکان کاهش دهد
  • عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد
  • سرکوب دستمزد کارگران و لطمات بزرگی که به کشور تحمیل شده
  • افزایش ۴۹ درصد صادرات تعاونی های خراسان جنوبی
  • خط و نشان کارگران برای دولت /گره کور حق مسکن باز می شود؟
  • صادرات تعاونی های خراسان جنوبی ۴۹ درصد افزایش یافت
  • خوفی که به جان کارگران افتاد | کاهش حقوق در صورت تعطیلی پنجشنبه ها
  • رونمایی از پشت پرده گرانی خودرو
  • کارخانه هایی که بسیج کارگری دارند تعطیل نشده اند