Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-24@01:53:41 GMT

بالا رفتن درک ارتباطی سبب اصلاح کنش می شود

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۱۸۰۴۵

بالا رفتن درک ارتباطی سبب اصلاح کنش می شود

مجید رضاییان، استاد دانشگاه دانشکده خبرگفت: بررسی گذشته روابط عمومی در وب‌یک، روابط عمومی در دوران وب‌دو از ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۵ وب۱، از ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۰ وب۳، از ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ دوران گذار به وب‌۳ یا اینتلجنت وب و تا ۲۰۳۵ دوران وب۳ که دوران وب هوشمند است.

اهمیت دستیابی به کنش ارتباطی

وی افزود: باید بدانیم یک تلاش برای تقویت کنش ارتباطی در یک سازمان است که درک ارتباطی وقتی بالا می‌رود، کنش ارتباطی هم اصلاح می‌شود، کنش ارتباطی هم منطبق با اهداف و سیاست‌های آن سازمان می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نتیجه ذات روابط عمومی تقویت یک روح ارتباطی در میان افرادی که در این سازمان هستند و مخاطبان بیرونی آن برای این است که کنش ارتباطی سیاست‌ها و اهداف درست پیش برود و موانع ارتباطی آن برداشته شود.

این استاد دانشکده خبر ادامه داد:  روابط عمومی‌ها خصوصا در شبکه‌های اجتماعی در دوران وب۲ که به سر برده‌ایم و الان هم هنوز هست و به مرور ایام دیگر به حاشیه خواهد رفت و با وجود شبکه‌های اجتماعی و فراگیر شدن وب هوشمند کارشان این بود که قبل از اینکه بخواهند چیزی را به اطلاع کارکنان خودشان در یک دستگاه و یا یک سازمان برسانند و اهداف سازمانی را بین مدیریت و کارکنان بهبود بخشند، کارکنان از همه چیز مانند همه‌ی شهروندان مطلع شدند. به قول کاس‌لس همه دوران وب۲ به خود ارتباط‌گر تبدیل شدند، به صرف آندرلاین کامنیوکیشن کسانی که خود ارتباط‌گر هستند، یعنی هم ارسال کننده و هم دریافت کننده هستند، تازه اجتماعی و در گروه‌های مختلف عضو هستند و همه چیز را مطلع می‌شوند.

وی گفت: روابط عمومی‌ها در این عصر در سراسر دنیا کارشان این بود که در فضای وب فعال‌تر شوند و هرچقدر حضور فعال‌تر و گسترده‌تری داشته باشند امکان اینکه درک ارتباطی را بالاتر ببریم به وجود می‌آید. ما در دنیایی هستیم که این اتفاق در آینده گسترده‌تر خواهد شد، یعنی ما با دنیای ربات‌ها طرف می‌شویم، یعنی یک ربات‌های هوشمند که در درون اینترنت است، مثلا شما می‌خواهید تیک بزنید خود ربات جمع‌آوری می‌کند و همچنین کیس پیشنهادی را یا مثلا در ربات‌هایی که در بیرون در مشاغل در صنایع و کارخانه‌ها به جای کارگر مشغول می‌شوند، کارخانه‌ای که با ۲۰ هزار نفر تولید می‌کند، بعد آنکه با ۵ هزار نفر تولید کند، ۱۵ هزار کار کارگر دیگر را ربات‌ها انجام می‌دهند.

این پژوهشگر ژونالیسم ادامه داد: ما با این اصل مواجه هستیم که یک سونامی بزرگ خواهد بود در تغییر مشاغل و تغییر ساختار‌های ارتباطی آنجا هم کار ما این است که ما از نظر مفهومی و از نظر محتوایی وظیفه ذاتی روابط عمومی در وب۳ با وب ۲ و وب۱ عوض نمی‌شود، وظیفه ذاتی آن این است که درک ارتباطی را بالاتر ببرد، ولی حالا با وب هوشمند کار سخت‌تر می‌شود. خیلی از مواقع قبل از اینکه شما یک چیزی را بخواهید به مخاطبتان برسانید خود آن اصلا حضور دارد، حضور‌های همزمان و متاببسی و مجازی در وب۳ با آمدن وب هوشمند به دنیای متاببسا اتفاق خواهد افتاد، ولی وظیفه ذاتی روابط عمومی‌ها سرجای‌شان است، یعنی افزایش درک ارتباطی. افزایش درک ارتباطی این است که ما ببینیم سیاست‌های آن سازمان چیست، مخاطبان چه می‌گویند، بین این‌ها یک گپی وجود دارد، برای متصل کردن سیاست‌های سازمان و پر کردن آن گپ بین آن سازمان و مخاطبان آن بین یک کمپانی با مشتریانش راه این است که آن درک ارتباطی بالا برود. هرچقدر که درک ارتباطی از آن سیاست‌ها بیشتر شد، اقناع آن بیشتر می‌شود.

استاد دانشکده خبر تصریح می‌کند: ما باید تفاوتی بین اقناع و اشباع قائل شویم، با دنیای وب۲ و دنیای وب۳ اشباع زیاد می‌شود، یعنی اشباع اطلاعاتی انواع و اقسام اطلاعات. این به معنای اقناع نیست، اشباع به معنای اقناع نیست، دانستن‌های یک‌سویه به معنای این نیست که طرف اگر پیامی را دریافت کرده است، باور کرده است. ما قبل از اینکه در چرخه ارتباطی به چویس بعد به دیزاین بعد به اکشن برسیم، یعنی به انتخاب ارتباطی به تصمیم ارتباطی و واکنش ارتباطی باید این مرحله قبل آن اتفاق بیفتد که مهم‌ترین نقطه به نام باور است. برای آنکه آن باور و درک ارتباطی با مخاطبان خودمان و مشتریان خودمان را روابط عمومی برساند در هر دستگاهی و در هر سیاستی راه آن این است که از همه داده‌های مورد نظر استفاده کند و نظر مخاطبانی را بگیرد.


چگونگی حضور روابط عمومی‌ها در وب سه

وی اظهار کرد: مهمترین مسئله این است که باید مرتب در کارمان فیدبک داشته باشیم، اگر می‌خواهیم به باور برسیم باید فیدبک‌های مان قوی باشد. در همه‌جای دنیا روابط عمومی‌ها کارشان از پایین به بالا است تا قبل از اینکه از بالا به پایین باشد. ما در روابط عمومی‌های ایران سنت این است که از بالا به پایین می‌خواهیم بگوییم که سیاست‌ها این است، اول باید ببینیم نظر مخاطب چیست. مخاطب کجا گیر دارد نسبت به این سیاست و کجا ابهام دارد، کجا نقطه گپ آن و نقطه چالش آن است، آن را باید پیدا کرد. به قول ما که می‌گوییم p/E پی اند‌ای اند پی اند‌ای اول باید مشکل را پیدا کرد بعد پرزنتیشن کرد و بعد آنالایز و تحلیل کرد. ما برای این موضوع نیازمند گرفتن فید بک هستیم، اگر یک روابط عمومی کار آن این باشد که مرتب فید بک بگیرد و نظام انتقاد‌ها و پیشنهاد‌ها را از پایین به بالا باز کند، این فاصله بین سیاست‌های یک دستگاه و مدیران یک دستگاه با مخاطبان خودش که بین این ۲ روابط عمومی قرار دارد، به حداقل می‌رسد. حال ابزار‌های تکنولوژی و ارتباطی هم نسل به نسل در وب۱، وب۲، وب۳ گسترده‌تر خواهد شد. از تکنولوژی ارتباطی هم باید استفاده کرد در وب۳ هم در وب هوشمند هم باید حضور فعال‌تری پیدا کرد. خیلی از اسناد یک دستگاه، یک سازمان دیگر در دنیای آینده لازم نیست طرف یک چیزی را سرچ کند، می‌شود متاببس کرد که آدم‌ها مستقیما بیایند و از آن اسناد و همه چیز‌هایی که قرار است بدانند و آگاه شوند، استفاده کنند.

کارکرد افزایش درک روابط عمومی

رضائیان گفت: پس برای اینکه آن درک ارتباطی افزایش یابد باید بیلیو را مورد هدف قرار داد، برای اینکه باور حاصل شود باید فیدبک یا بازخورد ما را مورد توجه قرار داد. این کار روابط عمومی ما است. وقتی ما این کار را انجام دادیم درک ارتباطی را افزایش داده‌ایم و این درک ارتباطی افزایش می‌یابد، یعنی اینکه شما کنش ارتباطی را در مخاطبان‌تان سامان می‌دهید که مورد نظر مدیران آن دستگاه است. اهداف و سیاست‌های آن دستگاه، آن وزراتخانه، آن کمپانی در بخش خصوصی در بخش دولتی برای مخاطبان آن باز می‌شود و اینگونه است که اینترنیشین (همگرایی) رخ می‌دهد، آن‌ها می‌آیند و حامی می‌شوند، احساس همگرایی و همراهی می‌کنند. اتفاق برعکس آن هم رخ می‌دهد، یعنی مدیران دستگاه هم بعد احساس می‌کنند که مخاطبانی دارند که بعد مخاطبان پشتیبان‌شان هستند. اگر یک کمپانی بخش خصوصی است، احساس می‌کند مشتریانی دارد که آن مشتریان همراه آن هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و كنكور

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خبرنگاری بحران مستند سازی درک ارتباطی روابط عمومی ها کنش ارتباطی ارتباطی هم وب هوشمند یک دستگاه سیاست ها ربات ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۱۸۰۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیریت صحیح بانک مرکزی در شرایط فعلی / احتمال اصلاح نرخ دلار

مهدی منصوری بی دکانی، استاد اقتصاد و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره اثرات تغییرات نرخ ارز گفت: دولت ارز مورد نیاز واردات را بر اساس نرخ نیما تأمین می‌کند؛ بنابراین نباید اثر تغییرات نرخ ارز در بازار غیر رسمی را روی کالاها مشاهده کنیم؛ اما به علت وجود اقتصاد سایه قیمت کالاها در اثر نوسان بازار آزاد تغییر می‌کنند.

وی افزود: اقتصاد سایه نظمی بیمارگونه است که باعث اعوجاج‌هایی در اقتصاد واقعی می‌شود و علل آن را می‌توان در بهرمندی فعالیت کنشگرهای خارج از بخش رسمی و در حقیقت در فساد سیستمی جست‌وجو کرد. فعالیت این کنشگران می‌تواند مؤثر از کیفیت حکمرانی و اثرپذیری از آن باشد.

منصوری بی دکانی اظهار داشت: سامانه جامع تجارت باید بازنگری شود تا رصد کالا و ارز به معنای واقعی صورت بگیرد؛ بنابراین ارز به نرخ نیما به واردکنندگان داده می‌شود؛ اما به علت اینکه در بخش نظارت با فساد مواجه هستیم قیمت کالاها افزایش می‌یابد.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: اگر حوزه نظارت به سمت هوشمندی نرود تمامی تلاش‌ها برای توسعه اقتصادی نتیجه‌ای نخواهد داد؛ در نتیجه باید سامانه‎‌هایی را ایجاد کنیم تا رصد ارز و کالا به خوبی صورت بگیرد یعنی مسیر قیمت گذاری شفاف شود در این صورت انتظارات اثر منفی روی قیمت‌ها نمی‌گذارد.

وی افزود: اجرای سیاست تثبیت به درستی از سمت رئیس کل بانک مرکزی اتخاذ شد؛ چون یکی از راه‌های گریز از مشکلات ارزی فاصله گرفتن از سیاست‌های صندوق بین المللی پول است که از اسفند ۱۴۰۱ تا به امروز شاهد سیاست گذاری صحیح فرزین در این حوزه هستیم.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی با اشاره به این موضوع که اگر نرخ ارز در برخی از مواقع از سیاست تثبیت تبعیت نکرده دلیل آن شوک‌های احساسی است، تاکید کرد: شوک‌های احساسی باعث شکستن مقاومت در تحلیل تکنیکال می‌شود؛ بنابراین سیاست‌گذاری نرخ ارز در شرایط فعلی درست است و این افزایش به علت سیاست‌گذاری‌های غلط سال‌های گذشته و مسائل سیاسی و جهانی است.

منصوری بی دکانی در پایان بیان کرد: حمله به کنسولگری ایران نیز در التهابات بازار ارز نقش داشته؛ اما با مدیریت فعلی بانک مرکزی و افزایش ثبات ارزی در آینده به اصلاح نرخ نزدیک خواهیم شد.

کد خبر 6085068 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • عباس‌زاده: تعمیق و توسعه روابط ایران و پاکستان ضریب امنیت را بالا می‌برد/ سوءتفاهمات بین دو کشور باید برطرف شوند+ فیلم
  • مدیریت صحیح بانک مرکزی در شرایط فعلی / احتمال اصلاح نرخ دلار
  • تاثیر منفی سیاست های ارزی بر بازار سرمایه
  • نگرانی نماینده چابهار درباره وضعیت سیل زدگان سیستان و بلوچستان: راه‌های ارتباطی حدود 400 روستا مسدود شده/ از سیل اسفند 1402 تا کنون زیرساخت ها اصلاح نشده/ دولت فقط وعده داد و عمل نکرد
  • اصلاح الگوی تولید در زیربخش‌های شیلات و دامپرورری ضروری است
  • اصلاح سیاست‌های ارزی در بانک مرکزی/ التهابات کاهش خواهد یافت
  • اصلاح سیاست‌های ارزی باعث کاهش التهابات بازار می‌شود
  • اصلاح سیاست‌های ارزی در بانک مرکزی/ التهابات ارزی کاهش خواهد یافت
  • بررسی طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه در دستور کار مجلس قرار گرفت
  • اصلاح ژنتیک گیاهان چه ارتباطی با شهرها دارد؟