Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-19@11:35:00 GMT

آخرین روز حکومت ناصرالدین شاه قاجار به روایت یک نمایش

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۲۰۰۶۲

آخرین روز حکومت ناصرالدین شاه قاجار به روایت یک نمایش

«نمایش خواب‌هایم سراغ تو را می‌گیرند» روایتگر روز آخر حکومت ناصرالدین‌شاه در زمان آماده‌سازی مراسم تاج‌گذاری و پنجاهمین سال سلطنت این شاه قاجار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تئاتر و بویژه تئاتر تاریخی و نقش و تاثیر آن در عرصه هنر و فرهنگ یک جامعه، بر کسی پوشیده نیست. نقشی که در دوره‌های مختلف تاریخی و هنری خودنمایی کرده و اندیشه و فرهنگ ملت‌ها را پویاتر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تئاتر، دیدن هنر انسان‌های خوش‌نیتی است که افکارشان را بر روی صحنه و در حضور مردم می‌پرورانند. این هنر، نمایشی زنده است و با رسوخ به روح و روان ببینده خود، او را با روایت‌های مختلف تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و تمدنی همراه می‌کند.
تئائر اصفهان و هنرمندان این دیار هنرپرور اما در این میان نقشی خطیر و پررنگ داشته و این روزها و پس از طی چند دوره و موج شیوع کرونایی، فعالیت‌هایشان از سر گرفته‌اند.

«خواب‌هایم سراغ تورا می‌گیرند» که نام و نشان نمایشی با دست‌مایه تاریخی نه‌چندان واقع گرایانه است، چندی قبل به کارگردانی «احسان جانمی» به عنوان اولین نمایش قرن در تالار هنر اصفهان، روی صحنه رفت و روز پایانی حکومت ناصرالدین شاه قاجار را روایت کرد.

الهام زنجانی، مائده وحید، امین پناهی و رضا توکلی، نازنین ملت دوست، مانیا مردانی، غزاله میرمجربیان، نگین صرامی بازیگران این نمایش بوده و مهدی صادقی طراح گریم و نگین هنرجو و مهدی حق‌شناس نیز دستیاران کارگردان آن هستند.
آنچه می‌خوانید ماحصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با «احسان جانمی» کارگردان این اثر و فعال در حوزه هنرهای نمایشی استان اصفهان است.

چرا «خواب‌هایم سراغ تورا می‌گیرند»؟

داستان نمایش به روزهای آخر حکومت ناصرالدین‌شاه مربوط می‌شود. زمانی که در حال آماده‌سازی مراسم تاج‌گذاری و پنجاهمین سال سلطنت است.
حکایتی که از یک طلوع خورشید، شروع شده و تا غروب آن ادامه دارد، رخدادهایی که بدون حضور پادشاه در اندرونی او اتفاق می‌افتد. یک واقعه تاریخی وجود دارد که من سعی کردم با همان واقعه، یک داستان جذاب و دراماتیک را با تخیل خودم بسازم. نمایش براساس یک بافت خواب‌گونه است که به همین دلیل نیز این نام را برای آن انتخاب کردم.

برایمان از موضوع نمایش و سبک آن بگویید.
موضوع نمایش «خواب‌هایم سراغ تورا می گیرند» پیرامون عدالت‌خواهی، انتقام، ایستادگی و پایداری انسان‌ها بر روی اهدافشان در طول زندگی است.

ژانر نمایش یک درام در مکتب رئالیسم جادویی و عناصر غیر واقع گرایانه است که در بستر واقع‌گرایانه یا رئالیسم روی می‌دهد. همچنین سعی کردم نمایشی پر از رمز و راز و در هاله‌ای از پیچیدگی‌های مرسوم به رشته تحریر در بیاورم.

نمایش از جایی اقتباس شده است؟
نگاهی به نمایشنامه با «دست‌بسته» محمد چرم‌شیر داشته‌ام و از آن نمایشنامه نیز استفاده کردم البته خط قصه، کاراکترها و روایت‌ها را کاملاً تغییر داده‌ایم اما در مجموع اقتباسی از آن داشته‌ام.

«خواب‌هایم سراغ تو را می‌گیرند» چندمین کار شما است و آیا سازمانی از شما حمایت کرده است؟
این اثر صدونهمین تولید گروه ما بود که با اولین نمایش این گروه در قرن جدید نیز مصادف شد. همچنین اولین نمایش ما در قرن جدید با اولین نمایش تئاتر در تالار هنر نیز همزمان شد. سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان و تالار هنر حامیان این تئاتر بوده‌اند.

امتیاز این نمایش، نسبت به سایر نمایش ها را چه می‌دانید؟
نورپردازی نمایش یکی از ویژگی‌های آن بود که به مدد عوامل فنی تالار هنر با حدود هشتاد پروژکتور نورپردازی آن انجام شد. تلاش کردیم در این نمایش طراحی‌های نوری نمادینی با رنگ‌بندی بسیار خوب داشته باشیم و همچنین فضاسازی‌های متفاوتی را انجام دهیم.
طراحی صحنه این کار نیز برعهده خودم بود و از شیوه‌ای استفاده کردم که بسیار استیلیزه و در مواقعی نیز مینیمال است. همچنین در تلفیق این دو نوع سبک طراحی صحنه، تجربیاتم را نیز به کار بردم.
در نوشته، کارگردانی و طراحی صحنه و نور تمام تلاشمان را بکار گرفتیم تا یک اجرای خوب، همراه با اصول زیبایی‌شناسی به مخاطب ارائه کنیم.

کار جدیدی در برنامه دارید؟
پروانه ساخت دو نمایش دیگر از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته‌ام. نمایش «ماموریت جدی آقای چرچیل» و «بوقلمون» که نمایش ماموریت جدی آقای چرچیل در ژانر کمدی و بوقلمون نیز در سبک کمدی اما با رگه‌های آیینی و سنتی است.
«ماموریت جدی آقای چرچیل»، نوشته رضا گشتاسب و «بوقلمون» نیز نوشته خیراله تقیانی‌پور است.

کد خبر 574214

منبع: ایمنا

کلیدواژه: تالار هنر فعالیت های فرهنگی شهرداری اصفهان چرچیل بوقلمون ژانر کمدی ناصرالدین شاه قاجار دوره قاجار گفتگو با هنرمندان کمدی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق حکومت ناصرالدین شاه اولین نمایش تالار هنر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۰۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت سخنگوی «حزب التحریر» در افغانستان


به گزارش  تابناک به نقل از تسنیم، حزب التحریر در افغانستان با انتشار بیانیه‌ای در شبکه ایکس اظهار داشت شماری از اعضای آنها از طی دو ماه گذشته توسط نیروهای امنیتی حکومت افغانستان به جرم دعوت و فعالیت و برپایی خلافت اسلامی بازداشت شده‌اند.

این بیانیه افزود «سیف الله مستنیر» سخنگوی حزب التحریر نیز توسط حکومت طالبان بازداشت شده است.

در این بیانیه با انتقاد از حکومت طالبان آمده است نظام حاکم سد راه دعوت به سوی خیر است و باید افراد بازداشت شده را رها کنند.

حکومت طالبان طی سال گذشته دهها نفر از اعضای حزب التحریر را در نقاط مختلف افغانستان به اتهام تبلیغ برای گروه تروریستی داعش بازداشت کرده است.

حزب التحریر که بسیاری از افراد این گروه را در افغانستان تروریستی می‌خوانند با شعار برقراری خلافت اسلامی در بیش از یک دهه اخیر از طریق فضای مجازی، پخش ماهنامه و هفته نامه، تریبون مساجد و حتی در دانشگاه‌های افغانستان فعال بوده است.

 

مرکز تحقیقی «پیک» پیش از این گزارش داده بود کشورهایی که از گروه تروریستی داعش در افغانستان حمایت می‌کنند با هدف ایجاد پایگاه فکری برای جریان‌های تکفیری ساز، کار تبلیغاتی را از طریق «حزب‌التحریر» در این کشور راه اندازی کرده‌اند.

برخی سران سیاسی و شخصیت‌های افغانستان گفته بودند حزب التحریر با شعار خلافت جهانی اسلام، با ترویج عقاید وهابیت در بین مردم برای گروه‌های تروریستی داعش و النصره سربازگیری می‌کند.

دیگر خبرها

  • تهران قدیم| ماجرای ساخت اولین بیمارستان پایتخت/ تصویری خاص از فضای بیمارستان و بیماران در ۱۵۰ سال پیش
  • یک عکس متفاوت و عجیب از «درویش‌های ایرانی» در زمان قاجار
  • بازداشت سخنگوی «حزب التحریر» در افغانستان
  • نمایشگاه هنرهای تجسمی بناهای تاریخی ایران افتتاح شد
  • نگاهی به فیلم سینمایی آسمان غرب/روایت ارتشی از جنگ
  • یادگارهای آیینی محوطه‌های باستانی اردبیل به نمایش گذاشته می‌شود
  • نمایشگاه تصاویر تاریخی بهشت بقیع/ آخرین عکس نویافته از بقیع در قم به نمایش در می‌آید
  • (تصویر) سال ۱۲۵۸؛ ناصرالدین شاه در حرمسرای شاهی
  • گواردیولا: تعریف‌هایم از رئال را کسی باور نمی‌کند
  • گواردیولا: کسی حرف‌هایم در مورد رئال را باور ندارد