Web Analytics Made Easy - Statcounter

شرق نوشت:خبر دردناک مسمومیت ده‌ها نفر از شهروندان بندرعباس و فوت غم‌بار حداقل 16 نفر از آنان که عمدتا جوان بودند، بر اثر مصرف الکل تقلبی، اتفاق عجیب‌وغریبی نیست؛ گوش ما ایرانیان پر است از اتفاقات ناشی از مصرف سوء الکل که منجر به فوت یا بیماری گروهی افراد مصرف‌کننده شده است.

برای نمونه در ابتدای اردیبهشت سال 99 سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد در دو ماه پنج‌هزارو 11 نفر بر اثر مصرف الکل تقلبی (برای مبارزه با کرونا) مسموم شدند که 525 نفرشان فوت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در برخی خبرها تا 800 فوتی هم بیان شد. سال 98 در یک روز 620 نفر در اهواز مسموم شدند که 56 نفرشان فوت کردند.

در سال 98 حدود 10‌هزارو 500 نفر مسمومیت الکلی در کشور داشتیم که در مراکز درمانی ثبت شدند.

در سال 97 در شهر کوچک بانه در یک روز 21 نفر مسموم شدند.

سال 96 در سیرجان نزدیک به 120 نفر در یک روز مسموم شدند که حداقل پنج نفر فوت کردند.

سال 92 در رفسنجان در یک روز بیش از 600 نفر مسموم و بیش از 40 نفر فوت کردند. اینها نمونه‌ای از خروار است که آمار اعلامی است. این اتفاق‌ها در سطح شهرها، نوعی فاجعه قلمداد می‌شود.

بسیاری از فوت‌شدگان با الکل جوانان هستند که ازدست‌دادن آنها با سیاست جوانی جمعیت منافات دارد.

تلاش اصلی این سیاست باید بر حفظ جوانان موجود و سوق‌دادن آنان به تشکیل خانواده باشد. حتی یک جوان نیز برای این سیاست باید ارزشمند باشد و ازدست‌دادن هر جوان باید برایش بسیار مهم و غم‌انگیز تلقی شود.

در ماجرای مسمومیت‌های الکلی، نمی‌توان صرفا مصرف‌کنندگان را مقصر دانست. اینکه بگوییم مصرف نکنند و مشکل خودشان است، عین بی‌مسئولیتی و فرار از جایگاه پاسخ‌گویی است.

عاملان چنین رویدادهایی را می‌توان اضلاع مثلثی فرض کرد که یک ضلع آن فرد مصرف‌کننده و ضلع دوم فرد تولیدکننده است.

در هیچ دوره تاریخی حتی جامعه ایران تهی از مصرف‌کننده و تولیدکننده مشروبات الکلی نبوده است. تجربه این 42 سال نیز نشان داده است که با وجود ممنوعیت مصرف، از میزان مصرف کم نشده است.

«گزارش سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که ایران از نظر سرانه مصرف الکل در میان مصرف‌کنندگان «مداوم» نوشیدنی‌های الکلی، رتبه نهم را در میان ۱۸۹ کشور جهان به خود اختصاص داده است.

مطابق گزارش این سازمان هر ایرانی‌ بالای ۱۵ سال که «به‌ طور مرتب الکل می‌نوشد»، در سال ۲۰۱۶ به‌ طور میانگین ۲۸.۴ لیتر الکل خالص مصرف کرده‌ است. این رقم در سال ۲۰۱۰ به میزان ۲۴.۸ لیتر بوده است».

ضلع سوم و قاعده مصرف نوشیدنی‌های الکلی، جامعه است. ‌به عبارتی، هنجار اجتماعی نوشیدن مشروبات الکلی در جامعه وجود دارد و در میان برخی از اقشار مذموم نیست؛ به‌ویژه در میان بخشی از جوانان که با میل به تجربه، هنجارشکنی و کم‌نیاوردن در جمع دوستان همراه است.

در میانه سه ضلع این مثلث، دولت قرار دارد. دولت نمی‌تواند وظیفه خود را در حد اعلام ممنوعیت مصرف مشروبات الکلی و مبارزه با تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان آن تقلیل دهد.

دولت در قبال مصرف مشروبات الکلی مسئول است و در قبال آن باید سیاست‌ورزی‌ای را در پیش گیرد که کمترین صدمه را به جامعه و افراد وارد کند.

به نظر می‌رسد بعد از سال‌ها تجربه و صرف هزینه‌های بسیار در این زمینه، نیازمند تأملی دیگر در این زمینه و اخذ سیاست‌های نوینی هستیم تا جامعه با چنین فجایعی مواجه نشود.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: مشروبات الکلی مسموم شدند فوت کردند یک روز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۱۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدل حکمرانی سلسله مراتبی هرمی به حکمرانی مردمی تبدیل شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه صبح امروز سه‌شنبه در اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی خوزستان در سال ۱۴۰۳ که در سالن جلسات حوزه استاندار برگزار شد، اظهار کرد: مصوبه‌های بسیار خوبی در کشور تدوین می‌شود، هم سیاست‌های کاربردی و هم قوانینی که می‌تواند در حوزه تنظیم‌گری مؤثر باشند؛ مشکل اصلی ما در اجرا است، اینکه بعضی از مصوبه‌ها درست اجرا نمی‌شود یا برخی از آنها اجرا می‌شود، به این دلیل است که بین سیاست، قانون و مرحله اجرا حلقه‌های میانی وجود دارد که این حلقه‌ها باید تنظیم‌گری قوانین و همچنین مشارکت حداکثری مردمی را تضمین کنند، بنده این فرآیند از سیاست گذاری تا تنظیم‌گری و تنظیم‌گری تا تصدی‌گری را به حکمرانی تعبیر می‌کنم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور بیان کرد: به طور قطع هر دستگاه حاکمیتی از بالا به نیروهایش سلسله مراتبی و هرمی دستور می‌دهد، این جواب نمی‌دهد باید این مدل حکمرانی سلسله مراتبی هرمی را به حکمرانی مردمی با مشارکت حداکثری مردمی از سیاست گذاری تا تصدی‌گری تبدیل کنیم و شرط این پیگیری است. زمانی که در جایی مصوبه ابلاغ می‌شود باید مسؤولان پیگیری کنند تا تحقق خارجی پیدا کند؛ بنابراین اینکه بگویند ابلاغ کردیم، نامه نوشتیم و نامه را ارسال کردیم کافی نیست بلکه باید پیگیری بکنند و هرچه مشارکت مردمی در حوزه فرهنگ بیشتر بشود، ما نتایج بیشتری را در این زمینه‌ها می‌گیریم.

وی با اشاره به شعار سال‌جاری گفت: حضرت آقا فرمودند «جهش تولید با مشارکت مردمی» و این یک مقوله فقط در تولید اقتصادی نیست بلکه در تولید علم و تولید فرهنگ هم باید یک جهش با مشارکت مردمی صورت گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور با بیان اینکه کار مهم ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی این بود که شورا به قرارگاه تبدیل شود، تصریح کرد: قرارگاه معنایش این است که باید تدبیر، راهبری و هدایتگری دستگاه‌ها برای تحقق مصوبه‌ها را دنبال کند، به همین خاطر به سفرهای استانی می‌رویم، در جلسات شورای فرهنگ عمومی شرکت می‌کنیم، با هیأت رئیسه دانشگاه‌ها در خصوص علم و فناوری، مباحث نخبگانی و دانش بنیان جلسه‌هایی را برگزار می‌کنیم و مسأله به مسأله تلاش می‌کنیم تا نیازها و مشکلاتی که وجود دارد، حل شوند.

حجت الاسلام خسرو پناه ادامه داد: حتی گاهی اوقات نخبگان یا دانش بنیان‌هایی را که دچار چالش هستند یا دستگاه‌هایی که از آنها حمایت نمی‌کنند، مصداق به مصداق دنبال می‌کنیم تا به نتیجه برسد و این کار قرارگاهی است، کار قرارگاهی پیوند سیاست‌ها و قوانین با عرصه واقعیت‌های فرهنگی و اجتماعی است.

وی افزود: در چهار ستادی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد، شاخص‌هایی را برای علم و فناوری، فرهنگی و اجتماعی تعریف کرده‌ایم که نحوه اجرا و کارکرد مصوب‌ها و همچنین اثرسنجی مصوبه‌ها بر اساس آن شاخص‌ها انجام می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور گفت: ما در ارزیابی تنها به ارزیابی اجرای مصوبه توجه نمی‌کنیم، این یکی از عرصه‌ها است و به تعبیری ارزیابی مصوبه یک وظیفه است و اثرسنجی مصوبه که چه میزان اثر داشته است، وظیفه دیگری است که براساس شاخص‌های مصوب چهار ستاد انجام می‌شود.

به گزارش مهر، سند مهندسی فرهنگی استان خوزستان در این جلسه رونمایی شد.

کد خبر 6062829

دیگر خبرها

  • کشف چهارهزار لیتر مشروبات الکلی در شوشتر و اندیمشک
  • جهش چشمگیر قیمت گاز در انتظار شهروندان آلمانی
  • بیش از ۴ هزار لیتر مشروبات الکلی در ۲ شهر خوزستان کشف شد
  • کشف بیش از ٣ هزار لیتر مشروبات الکلی در اندیمشک   
  • کنعانی‌مقدم: سوداگران کرسی ریاست مجلس، وقت خود را تلف می کنند / تحریم‌کنندگان انتخابات میت سیاسی هستند + فیلم
  • کنعانی‌مقدم: سوداگران کرسی ریاست مجلس وقت خود را تلف می کنند / تحریم‌کنندگان انتخابات میت سیاسی محسوب می‌شوند + فیلم
  • خسروپناه: حکمرانی را به مشارکت حداکثری مردمی تبدیل کنیم
  • مدل حکمرانی سلسله مراتبی هرمی به حکمرانی مردمی تبدیل شود
  • شناسایی ۴۰ واحد صنفی متخلف در مازندران
  • مصرف کنندگان آمریکایی از اپل شکایت کردند